چطور خودتان مبل بسازید

4

شما زمانی مبل می‌خرید یا خودتان مبل می‌سازید که به یک مبل جدید و راحت در خانه خود نیاز دارید. تصور کنید به جای پرداخت هزینه زیادی برای خرید، چیزی به خانه اضافه شود که ساخته دست خودتان است. اگر قرار باشد مبل راحتی را خودتان بسازید، ساخت مبل به همان اندازه که دشوار به نظر می‌آید، اگر دست به آچار باشید کار آسانی است و می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان مبل چوبی بسازید. مهم‌ترین دلیل برای اینکه می‌خواهید ساخت مبل را خودتان انجام دهید، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است؛ زیرا برخی مبل‌های راحتی پیش‌ساخته کیفیت پایین ولی قیمت بالایی دارند که خریدشان به‌صرفه نیست.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با چند روش آسان برای ساخت مبل آشنا کنیم که با این روش‌ها می‌توانید ساخت مبل را خودتان انجام بدهید و از انجام دادن مراحل ساخت مبل لذت ببرید.

ساخت مبل راحتی در خانه

معمولاً از فضای نشیمن برای استراحت و گذراندن وقت با خانواده و عزیزان استفاده می‌شود. برای اینکه بتوان از این فضا بهترین استفاده را کرد و از جمع‌ها و دور همی‌ها لذت برد، نیاز است از مبل راحتی برای نشستن در این فضا استفاده شود. توصیه می‌شود قبل از اقدام برای آشنایی با انواع مبل راحتی این مطلب را مطالعه کنید.

برای تهیه مبل راحتی حتماً نیاز به خرید مبل نیست، می‌توانید خودتان ساخت آن را با وسایل و لوازم موجود انجام دهید و آن را متناسب با فضای موجود بسازید، به این منظور 6 روش ساخت مبل را در این بخش توضیح می‌دهیم.

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

1- مبل راحتی با روکش دوتکه

برای ساخت این مبل به پایه، تخته‌ سه‌لایه، چوب، اره، چسب چوب، دریل، پیچ، میخ، فوم مبل و پارچه مبلی نیاز دارید، اندازه قطعات مورد نیاز به سایز مبل مورد نظر شما بستگی دارد و می‌تواند متغیر باشد. پیشنهاد می‌شود انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام را بخوانید.

برای ساخت مبل ابتدا چوب‌هایی را که برای ساختن اسکلت مبل تهیه‌کرده‌اید، به اندازه‌های مشخص‌شده ببرید. منظور از اسکلت چهارچوب قسمت‌های دسته‌، نشیمن و پشتی مبل است. بعد از بریدن چوب‌ها نوبت ساخت اسکلت مبل و نصب قطعات به یکدیگر با چسب چوب و پیچ و در ادامه نوبت به برش و نصب تخته‌ سه‌لایه برای تکمیل کردن تکیه‌گاه و نشیمن مبل می‌رسد. 

قبل از بریدن آن‌ها ابتدا باید فضای میانی هر قسمت از اسکلت را که نیاز است با تخته‌ سه‌لایه پوشیده شود، اندازه بگیرید. تخته‌ها را متناسب با ابعاد اندازه‌گیری شده ببرید و آن‌ها را به‌وسیله میخ و چسب چوب در فضای موردنظر نصب کنید. در مرحله آخر ساخت باید پایه‌ها را در زیر مبل نصب کنید. در این مرحله برای هر مبل و نسبت به طول آن حداقل به ۴ پایه و حداکثر به ۶ پایه نیاز دارید.

بعد از طی کردن این مراحل تقریباً ساخت مبل تمام‌ شده و نوبت به درست کردن بالشتک نشیمن و پشتی تکیه تکیه‌گاه مبل می‌رسد. برای ساخت آن‌ها باید ابتدا ابرهای تهیه‌شده را به ابعاد مورد نیاز ببرید. با توجه به‌ اندازه آنها، پارچه‌های روکش را بدوزید، ابرها را داخل روکش‌ها قرار داده و هرکدام را در جای خود قرار دهید/ حالا مبل شما تکمیل ‌شده و آماده استفاده است.

ابعاد استاندارد مبل راحتی از نظر تعداد افراد

  • تک‌نفره عرض 70 سانتی‌متر، ارتفاع 75 سانتی‌متر و عمق 50 سانتی‌متر
  • دونفره عرض 140 سانتی‌متر، ارتفاع 75 سانتی‌متر و عمق 50 سانتی‌متر
  • سه‌نفره عرض 180 سانتی‌متر، ارتفاع 75 سانتی‌متر و عمق 50 سانتی‌متر  

در هر سه مدل فاصله نشیمن از زمین 41 سانتی‌متر و محل تکیه‌گاه تا نشیمن 33 سانتی‌متر است.  

مبل‌شویی در منزل

مبل‌شویی در منزل

  • خشکشویی مبلمان اداری و نشیمن خانگی
  • شستشوی مبلمان و خشکشویی مبل در منزل
  • شستشوی مبل سلطنتی، استیل، راحتی، کاناپه و انواع مبل خارجی
  • شستشوی مبل چرم مصنوعی، سفید و رنگی و...
دریافت این خدمت از استادکار

2- مبل راحتی با پالت

پالت‌ها صفحه‌های چوبی هستند که برای جابه‌جا کردن محصولات کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. ساخت مبل با پالت یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌های این مطلب است.

در این روش می‌توانید پالت‌ها را به هر شکلی که می‌خواهید در کنار هم قرار دهید و به‌وسیله پیچ به هم متصل کنید. در مرحله بعد برای درست کردن تکیه‌گاه، تعدادی را به شکل عمودی در پشت پالت‌های افقی قرار دهید و به‌وسیله پیچ به آن‌ها وصل کنید. حالا می‌توانید فوم‌های روکش‌داری که تهیه‌کرده‌اید را روی پالت‌ها گذاشته و مبل آماده شده را در فضای موردنظر قرار دهید.

نحوه ساخت مبل با پالت
ساخت مبل با پالت از راحت‌ترین روش‌های ساختن مبل راحتی است که با کمترین هزینه قابل اجراست.

3- مبل راحتی دومنظوره با تخته‌سه‌لایه

هدف از ساخت مبل دومنظوره کارایی آن برای فضاهای کوچک است که می‌تواند به‌عنوان مبل راحتی و تخت خواب استفاده شود. این مبل در آپارتمان‌های کوچک، استودیوها، اتاق مهمان، دفتر کار و فضاهایی که کوچک هستند به کار می‌رود. چون علاوه بر کارایی آن برای نشستن، برای خوابیدن و استراحت هم مناسب است. به این صورت که در هنگام نشستن بالش‌ها برای تکیه دادن خواهد بود و در هنگام خوابیدن و استراحت بالش‌ها برداشته ‌شده و به‌ تخت تبدیل می‌شود.

برای ساخت مبل در خانه از ورق‌های چوبی سه لایه با ضخامت ۸ سانتی‌متر استفاده می‌شود. معمولاً عرض این مبل 90 سانتی‌متر و طول آن 2 متر است، ولی این اندازه نسبت به فضای موجود می‌تواند متغیر باشد.

برای ساخت ابتدا ابعاد را مشخص کنید. در مرحله بعد چوب‌ها را طبق اندازه‌های مشخص‌شده برش دهید و آن‌ها را با پیچ و چسب چوب به هم متصل کنید. در آخر هم برای تکمیل کردن مبل، بالشت‌های ساخته‌شده را روی آن قرار دهید.

4- مبل راحتی دونفره تختخواب‌شو

مبل تختخواب‌شو در زمان جمع بودن نقش مبل را ایفا می‌کند و در هنگام باز شدن به‌عنوان تخت استفاده می‌شود.برای ساخت مبل چولب به ورق MDF، چوب، پیچ، میخ و چسب چوب نیاز دارید. این مبل در حالت بسته به ابعاد 2 متر طول و ۸۵ سانتی‌متر عرض و در حالت تخت خواب ۲ متر طول، ۱۷۵ سانتی‌متر عرض و ۵۵ سانتی‌متر ارتفاع ظاهر می‌شود.

برای ساخت مبل ابتدا ورق‌های چوبی را به اندازه‌های مشخص‌شده برش بدهید. ولی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که باید ورق چوبی را برای لبه بیرونی به‌اندازه نصف ارتفاع صفحه تکیه‌گاه ببرید. در ادامه صفحه‌های کناری و صفحه تکیه‌گاه را به هم وصل کنید.

در مرحله بعد نوبت به قرار دادن چوب‌های افقی نشیمن می‌رسد. عرض و طول تمام این چوب‌ها باید به یک اندازه باشد و برای نصب آن‌ها تعداد را باید به گونه‌ای تعیین کنید که بین هر دو قطعه چوب به‌اندازه عرض آن‌ها فاصله باشد و یکی در میان آن‌ها را در ارتفاع ۲۵ سانتی‌متری از سطح زمین در حالت افقی نصب کنید. در ادامه نوبت به نصب صفحه جلویی می‌رسد، باید باقی چوب‌ها را به گونه‌ای در این صفحه نصب کنید که در هنگام استفاده در فضای خالی بین چوب‌های کف مبل قرار بگیرند.

در این صورت زمانی که صفحه جلویی را به داخل هدایت می‌کنید، تبدیل به مبل راحتی می‌شود و زمانی که صفحه جلویی را به بیرون می‌کشید و آن را باز می‌کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان تخت دونفره استفاده کنید.

برای خرید این مبل هم نکات مهمی که باید برای خرید مبل تختخواب شو مد نظر داشت، به کارتان می‌آید.

5- مبل راحتی فرفورژه

مبل فرفورژه دارای اسکلت فلزی است که بالشتک‌هایی برای نشستن و تکیه دادن روی آن قرار می‌گیرد. این مبل‌ها اغلب برای فضاهای باز مانند حیاط، تراس و کنار استخر استفاده می‌شوند، زیرا می‌توان زمان‌هایی که کاربردی ندارند و زیر باران و برف می‌مانند، بالشتک‌هایشان را جدا کرد که از بین نروند، ولی اسکلت فلزی مبل آسیب نمی‌بیند.

ساخت مبل فرفورژه بسیار آسان است و برای ساختن اسکلت آن‌ها به پروفیل از جنس فلز نیاز دارید. می‌توانید با جوش دادن و پیچ و مهره آن‌ها را به هم متصل کنید و اسکلت مبل را بسازید. سپس بدنه را رنگ کنید، بالشتک‌ها را روی آن گذاشته و با ساخت مبل در خانه از آن لذت ببرید.

بیشتر بدانید: انواع جوشکاری و بررسی کاربردهای آن در خانه

چگونگی ساخت مبل در خانه
مبل فرفورژه بهترین گزینه برای مبلمان فضای بیرونی برای خانه‌های حیاط‌‌دار است.

6- مبل راحتی کشودار یا باکس‌دار

این مدل مبلمان کاربرد بسیار فراوانی دارند، ولی بیشتر در خانه‌های کوچک با فضای نگهداری اندک استفاده می‌شود. چون با بلند کردن قسمت نشیمن مبل یا بیرون کشیدن کشوهای زیر مبل می‌توانید از فضای خالی قسمت پایین مبل برای نگهداری وسایلی که جایی برای نگه‌داری‌شان ندارید، استفاده کنید.

فرایند ساخت این مبل مانند مبل دومنظوره است با این تفاوت که می‌توانید کفی قسمت نشیمن مبل را به‌وسیله لولا و جک متحرک کنید یا در فضای خالی زیر مبل کشو تعبیه کنید تا از فضای خالی بهترین استفاده را داشته باشید.

نحوه ساختن مبلمان چوبی در منزل
این مبل‌ها به شکلی هستند که از فضای خالی پایین مبل می‌توانید به عنوان کمد استفاده کنید.

خدمات ساخت و تعمیر مبل استادکار چیست؟

گاهی پارچه و فوم مبلمان دچار مشکل می‌شود یا بدنه چوبی با شکستگی و مشکلات دیگر مواجه می‌شود که در صورت تعمیر نشدن کارایی خود را از دست می‌دهد. در این مواقع نیاز به یک تعمیرکار مبل احساس می‌شود و استادکار می‌تواند شما را در مورد مشکلات زیر کمک کند:

  • رویه مبل یا پارچه مبل پوسیده و پاره بوده و نیاز به تعویض داشته باشد.
  • بدنه مبل دارای شکستی باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.
  • میز جلو مبلی و عسلی‌ها دچار مشکل باشند و نیاز به تعمیر داشته باشند.
  • رنگ مبلمان و محصولات چوبی پریده باشد و نیاز به رنگ‌کاری مبل باشد.
  • نیاز به طراحی و ساخت مبلمان جدید داشته باشیم.

سخن آخر

ساخت مبل راحتی، نیاز به کمی خلاقیت در طراحی و تبحر در استفاده از ابزار دارد. می‌توانید مبل را به سلیقه خود طراحی کنید، به ساده‌ترین شکل آن را بسازید و در فضاهای مختلف استفاده کنید. چون مبل راحتی با طراحی مدرن انجام می‌شود و از پیچیدگی خاصی برای ساخت برخوردار نیست، به‌راحتی می‌توانید خودتان مبل بسازید. برای طراحی مبل از مطلب ایده‌های مبل راحتی جدید استفاده کنید

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: The Spurce

4 نظرات
  1. محمود می گوید

    سلام ابر مبل فرفورژه از کجا میتونم بخرم لطفا راهنمایم کنید؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      برای خرید ابر و اسفنج می‌توانید به تعمیرگاه‌های مبل و مراکز فروش ابر و اسفنج در محل زندگی خود مراجه کنید.

  2. روحام می گوید

    مبل چوبی بهتره یا مبل فلزی ؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام روحام عزیز
      این موضوع کاملا به مکانی که میخواهید ار مبل استفاده کنید بستگی دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − سه =