روش های خانگی لوله بازکنی و 9 تکنیک معجزه آسای لوله بازکن

0

همه ما از علائم و نشانه های گرفتگی لوله های آب خانه مطلع هستیم. وقتی آب سینک به کندی تخلیه می شود و یا صدای قلپ قلپ آب از داخل آبراه و یا راه آب کف آشپزخانه شنیده می شود؛ زمانی که بوی بدی از راه آب ها به مشام می رسد؛ همه اینها نشانه های گرفتگی لوله ها هستند. اما اگر با چنین مسائلی مواجه شدیم چه کار باید بکنیم؟ آیا اولین راه تماس گرفتن با تعمیرکار و متخصص تخلیه چاه و لوله بازکنی است؟ یا اینکه خودمان می توانیم به سادگی گرفتگی لوله آب را برطرف کنیم؟ برای بازکردن لوله آب مسدود شده، حتما باید به سراغ مواد شیمیایی برویم؟ یا با مواد طبیعی هم می توان این کار را انجام داد؟ اصلا نگران نباشید؛ در این گزارش قصد داریم تا روش های خانگی لوله بازکنی را به شما بیاموزیم.

بهترین کار این است که شما قبل از آنکه کار از کار بگذرد و مشکل حادتر شود، از این روش های خانگی لوله بازکنی بهره ببرید و سعی کنید تا گرفتگی لوله راه آب را برطرف کنید. در اکثر موارد، مشکل با همین تکنیک ها برطرف می شود؛ مگر آنکه گرفتگی بسیار شدید باشد که در آن صورت لازم است تا با فردی متخصص تماس بگیرید. خیلی وقتها مشکل با برطرف کردن موانع سرراه لوله برطرف می شود. برای آنکه با روش های خانگی لوله بازکنی آشنا شوید، حتما تا پایان این گزارش با ما باشید.

چه چیزهایی باعث گرفتگی لوله ها می شوند

قبل از آنکه بخواهیم روش های خانگی لوله بازکنی را به شما بیاموزیم، در مورد اینکه چه چیزهایی باعث گرفتگی راه آب‌ها می شوند و در حقیقت مشکلات رایج سینک ظرفشویی و لوله های راه آب های آن  توضیح مختصری می دهیم تا با درنظر داشتن آنها مانع وقوع دوباره این دردسر عظیم شوید:

  • گرفتگی آبراه سینک آشپزخانه

  1. چربی و روغن: مواد چرب، عامل اصلی گرفتگی آبراه سینک ظرفشویی و در نتیجه کندتر خالی شدن آب داخل سینک است. چربی ها در حالت مایع راحت از راه آب سینک عبور می کنند ولی تدریجا در داخل لوله ها سرد شده و حالت سفتی به خود می گیرند. این چربی های منسجم شده، در داخل لوله ها حجیم و حجیم تر می شوند و تدریجا باعث گرفتگی لوله ها خواهند شد.
  2. تکه های غذا: تکه های بزرگ غذا و یا پوست میوه ها و سبزیجات ممکن است در لوله U شکل زیر سینک گیر کنند و باعث گرفتگی لوله های آشپزخانه شوند.

    گیر کردن مو در آبراه حمام
    گیر کردن مو در آبراه حمام
  • گرفتگی آبراه حمام

  1. مو: عامل اصلی گرفتگی آبراه حمام، گیر کردن مو در درون لوله هاست. مو خیلی راحت با جریان آب وارد لوله ها می شود ولی تراکم موهای داخل لوله باعث می شود تا یک سدمعبر بزرگ در آبراه ایجاد شود.
  2. رسوب کف صابون: رسوبهای چربی صابون و آلودگی های ریزی که به آنها می چسبد هم می تواند در داخل لوله های آب رسوب کرده و باعث انسداد لوله ها شوند. در بسیاری از مواقع رسوب صابون آنقدر بد است که باعث آسیب رسیدن به لوله ها می شود.

 

روش های خانگی لوله بازکنی و روش اجرای آن

۱-آویز لباس خم شده

کار خیلی ساده است ولی نتیجه اش حیرت آور. یک آویز لباس معمولی را بردارید و آن را باز و کاملا صاف کنید. سپس یک سر آن را خم کنید تا یک قلاب کوچک ایجاد شود. حالا این میله صاف را از سمتی که قلاب دارد داخل لوله راه آب فرو کرده و شروع به صید کنید.

اگر راه آب حمام یا روشویی توالت گرفته باشد، احتمالا کلی مو با سر قلاب از درون لوله آب بیرون خواهد آمد و اگر راه آب آشپزخانه دچار گرفتگی شده، قطعا کلی خرده غذا و چربی بیرون کشیده خواهد شد. حسابی مراقب باشید که میله از دست شما رها نشود. تا زمانی که مو یا هر نوع گرفتگی با سر قلابتان خارج می شود، این کار را ادامه دهید. وقتی کارتان تمام شد مقداری آب داغ درون لوله بریزید تا کاملا لوله شسته و تمیز شود.

استفاده از آویز لباس برای باز کردن گرفتگی آبراه
استفاده از آویز لباس برای باز کردن گرفتگی آبراه

۲- جوش شیرین و سرکه

یک راه ساده برای لوله بازکنی در خانه این است که یک سوم پیمانه جوش شیرین را با یک سوم پیمانه سرکه ترکیب کنید. این مخلوط بلافاصله کف می کند و باید سریعا آن را داخل لوله گرفته بریزید. کف کردن و حباب‌های ناشی از این ترکیب، هرنوع گرفتگی، جرم، چربی و موهایی که در لوله سد معبر کرده اند را از بین برده و باعث باز شدن لوله می شوند.

اگر می توانید چند ساعتی از آن راه آب استفاده نکنید و پس از آن آب داغ را داخل لوله بریزید. گزینه دیگر هم این است که مقداری جوش شیرین داخل لوله گرفته بریزید و سپس  مقداری سرکه در داخل لوله بریزید.

۳-جاروبرقی مخصوص جاهای خیس

اگر جاروبرقی شما قابلیت استفاده برای جاهای مرطوب و خیس را دارد، حتما این روش را امتحان کنید. جاروبرقی را روی حالت کشیدن و جذب مایعات قرار دهید. لوله جاروبرقی را در دهانه دریچه قرار داده و تا جایی که می توانید دورتادور آن را با دستمال های کهنه، سفت و محکم بپوشانید که گرفتگی های داخل لوله به سر و صورت شما نپاشد.

جاروبرقی را روی بالاترین درجه اش روشن کنید. معمولا جاروبرقی این قدرت را دارد تا گرفتگی ها را به طرف خود کشیده و جذب کند ولی این روش همیشه جواب نمی دهد؛ البته ارزش امتحان کردن را دارد.

۴- آب جوش

هیچ راهکاری لوله بازکنی خانگی ساده تر از این نیست. آب داخل کتری را بجوشانید و وقتی آب جوش آمد آرام آرام در دو تا سه مرحله آن را داخل لوله گرفته بریزید. هر بار کمی صبر کنید تا آبی که ریختید اثرش را بگذارد و بعد دوباره مقداری آب جوش داخل لوله بریزید. این ساده ترین و سریع ترین راهکار در بین روش های خانگی لوله بازکنی است.

ریختن آب جوش، راهکاری موثر درباز کردن گرفتگی لوله ها
ریختن آب جوش، راهکاری موثر درباز کردن گرفتگی لوله ها

۵- سود سوز آور

قبل از استفاده از سود سوزآور (که با نامهای سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا نیز شناخته می شود) دستکش ایمنی پوشیده و از محافظ چشم استفاده کنید. چون سود سوزآور ممکن است باعث ایجاد سوختگی شود. پس در استفاده از آن حسابی دقت کنید.

سه چهارم گالن آب سرد را در یک سطل خالی بریزید و ۳ پیمانه سود سوزآور به آن اضافه کنید. با یک قاشق چوبی قدیمی خوب بهم بزنید. محلول شما شروع به کف کردن می کند. آن را داخل لوله آبی که گرفتگی دارد بریزید و۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس مقدار قابل توجهی آب جوش داخل لوله بریزید. اگر لازم بود این کار را دوباره تکرار کنید.

۶- تمیز کردن لوله آب

اگر حس می کنید راه آب سینک شما گرفته است، یک کار ساده ، گره شما را باز می کند. این یکی از بهترین وکاربردی ترین روش های خانگی لوله بازکنی است. در ابتدا یک سطل بزرگ زیر لوله U شکل سینک ظرفشویی در داخل کابینت قرار دهید. با استفاده از آچار لوله کش، پیچ های دوطرف این لوله U شکل را باز کنید و لوله را دربیاورید.

آبها و کثیفی های داخل لوله، داخل سطل می ریزند پس اصلا نگران نباشید. حالا لوله U شکل را دربیاورید و آن را چپه کنید. محتوی داخل آن را درون سطل بریزید. قطعا در داخل آن قطعات ریز غذا و موادغذایی زیادی جمع شده. لوله های دیگری که این لوله Uشکل به آن متصل می شوند را نیز تمیز کنید. شاید یک مسواک کهنه بهترین ابزار کار شما دراین لحظات باشد. حالا لوله Uشکل را آب بگیرید و دوباره آن را درجایش نصب کنید. در اکثر مواقع با همین تکنیک ساده، مشکل حل خواهد شد.

تمیز کردن لوله U شکل زیر سینک
تمیز کردن لوله U شکل زیر سینک

۷- نمک و جوش شیرین

نصف پیمانه نمک را با نصف پیمانه جوش شیرین ترکیب کنید و آن را داخل لوله گرفته بریزید. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد آب جوش داخل لوله بریزید. ترکیب نمک، جوش شیرین و آب جوش، می تواند بخشی از گرفتگی ها را درخود حل کرده و از بین ببرد.

۸-مایع ظرفشویی

اگر راه آب توالت شما گرفته، یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی را داخل کاسه توالت بریزید. سپس مقداری آب جوش تهیه کنید. مایع ظرفشویی می تواند رسوبهای چرب را شسته و از بین ببرد. پس از آن آب داغ را داخل کاسه توالت بریزید و سیفون را بکشید.

۹- جوش شیرین، سرکه  و فشار

اگر راه آب حمام گرفته است، طبق فرمول بند شماره ۲ جوش شیرین و سرکه را ترکیب کنید و آن را داخل لوله راه آب وان حمام ریخته و درآن را ببندید. بعد از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه، وان را با آب گرم پر کنید. سپس درپوش را بردارید. فشار حجم آب هرگونه گرفتگی را که محلول سرکه و جوش شیرین آن را سست کرده بود را شسته و می برد.

تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی

لوله‌بازکنی و فنرزنی لوله

  • فنرزنی لوله
  • باز کردن لوله توالت ایرانی
  • لوله‌بازکنی انواع لوله‌ها
  • باز کردن لوله کف شور آشپزخانه
دریافت این خدمت از استادکار

چطور مانع از گرفتگی لوله ها بشویم

حالا و بعد از آموزش روش های خانگی لوله بازکنی، چند نکته را به شما یادآوری می کنیم که با رعایت کردن آنها از تکرار دوباره گرفتگی لوله ها و آبراه های خانه تان جلوگیری خواهد شد:

  • هرگز روغن و چربی ها را داخل لوله آبراه سینک نریزید

هرگز روغن ته ماهیتابه و یا هرماده چرب، از روغن نارگیل و کره گرفته تا کره بادام زمینی و هرچیز چربی را داخل آبراه سینک نریزید. بهترین راهکار این است که بگذارید تا روغنها سرد شوند و آن را داخل سطل آشغال ریخته و یا با یک دستمال خشک کرده و دستمال را درسطل زباله بیندازید و سپس ماهیتابه یا ظرفتان را بشوئید.

  • زباله ها همگی در سطل زباله

قبل از شستن ظرفها با دست، حتما باقیمانده غذای داخل بشقاب ها و پوست میوه های داخل پیش دستی ها را در داخل سطل زباله خالی کنید. هرگز نگذارید که حتی یک تکه کوچک از پوست پیاز، سیب زمینی، موز، پوسته تخم مرغ، برنج، پاستا، کرفس و…در داخل آبراه سینک بماند و آن را در سطل زباله بیندازید.

  • نصب فیلتر مو در داخل آبراه حمام

هرگز در هنگام نظافت حمام، موهای داخل وان یا حمام خود را داخل آبراه نریزید. چون درآینده قطعا باعث گرفتگی لوله ها خواهند شد. بهترین کار این است که یک فیلتر مو در لوله آبراه حمام نصب کنید.

  • شستشوی ماهی یک بار

ماهی یک بار، ترکیبی از نمک و آب داغ را در سینک آشپزخانه بریزید تاهرگونه گرفتگی ورسوب جزئی به ویژه چربی ها را برطرف کند .

  • محلول جادویی برای خوشبو شدن راه آب

برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها و خوشبو بودن آبراه آشپزخانه،یک محلول جادویی درست کنید: نصف پیمانه جوش شیرین را با یک چهارم پیمانه نمک ترکیب کنید. این ترکیب را داخل راه آب ریخته و یک پیمانه سرکه گرم روی آن بریزید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه آب داغ را باز کنید تا داخل لوله ها شسته و خوشبو شوند.

استفاده از نمک برای بازکردن گرفتگی لوله ها
استفاده از نمک برای بازکردن گرفتگی لوله ها

خطر نکنید!

اگر صدای قلپ قلپ آب از لوله های آبراه آشپزخانه می شنوید و یا سرعت پایین رفتن اب در سینک ظرفشویی تان کندتر از همیشه شده، اصلا نگران نشوید. اگر با روش های خانگی لوله بازکنی آشنا باشید، می توانید شانس خود را برای حل این مشکل امتحان کنید. به احتمال خیلی زیاد مشکل با به کار گیری این راهکارها حل می شود. همیشه سعی کنید تا راهکارهای طبیعی را قبل از استفاده از مواد شیمیایی وخطرناک آزمایش کنید. اگر مشکل حل نشد، به سراغ مواد شیمیایی بروید اما مراقبت خودتان باشید! در نهایت اگر باز هم گرفتگی لوله ها برطرف نشد با متخصص لوله بازکنی تماس بگیرید.

تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی

لوله‌بازکنی و فنرزنی لوله

  • فنرزنی لوله
  • باز کردن لوله توالت ایرانی
  • لوله‌بازکنی انواع لوله‌ها
  • باز کردن لوله کف شور آشپزخانه
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − چهار =