چرا سبزه نارنج بکاریم؟

0

آیا می‌دانستید اگر به جای گندم و عدس از دانه مرکباتی مانند نارنج و پرتقال برای سبزه سال نو استفاده کنید، این دانه‌ها بعد از ایام عید نیز به رشد خود ادامه می‌دهند و دیگر میلیون‌ها تن گندم نیز هدر نمی‌رود؟ کاشت سبزه عید یکی از سنت‌های ما ایرانیان پیش از رسیدن نوروز است. مردم ما اعتقاد دارند که این سنت در تمام طول سال خرمی و سرسبزی را برایشان به ارمغان می‌آورد. آنها این سبزه را تا روز سیزدهم نوروز نگه‌ می‌دارند و سپس طبق سنت به آب روان می‌سپارند تا بیماری‌ها، بدی‌ها و کدورت‌ها را نیز به همراه آن دور بریزند.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی از دانه گندم استفاده می‌کنند. اما چندی است پویشی راه افتاده که در آن برای کاشت سبزه از دانه‌های پرتقال و نارنج به جای گندم و حبوبات استفاده می‌شود. در ادامه در مورد این پویش و همچنین نحوه کاشت سبزه نارنج بیشتر خواهید خواند. پس با استادکار همراه باشید.

چرا سبزه نارنج برای عید بهتر است؟

همانطور که در سطر‌های اول مقاله خواندید، تهیه سبزه نارنج می‌تواند به کاشت نارنج در خانه بیانجامد. این دانه به رشد خود ادامه می‌دهد و می‌توانید با منتقل کردن آن به خاک برای خود یک درختچه نارنج زیبا داشته باشید که ریشه‌هایش مانند گندم نمی‌گندد و اگر به خوبی نگهداری گردد، برگ‌هایش هیچگاه زرد نمی‌شود. پس در نهایت هم پسماند جدیدی را روانه محیط زیست نخواهید کرد.

معمولا سبزه‌های عید تا روز طبیعت ریشه‌شان گندیده می‌شود و آنهایی که به فروش نرسیده‌اند، دور انداخته می‌شوند. اما سرنوشت سبزه نارنج متفاوت است. همچنین دانه‌های آن مانند گندم نیاز به خرید ندارد و تنها کافی است پس از خوردن مرکبات خوشمزه، کاشت هسته نارنگی، کاشت دانه نارنج یا هسته پرتقال در خاک را بلد باشید. به همین دلایل هم سبزه نارنج برای عید بهتر است. خواندن مقاله اصول چیدن سفره هفت سین از نظر فنگ شویی نیز پیشنهاد می‌شود.

روش کاشت نارنج در خانه | نحوه کاشت و پرورش هسته مرکبات در گلدان
آیا می‌دانستید هر ساله برای تهیه سبزه گندم میلیون‌ها تن گندم هدر می‌رود، اما سبزه نارنج تنها با دورریز مرکبات تهیه می‌شود؟

کاشت دانه نارنج به جای دانه گندم

دقیقا به همین مناسبت چند سالی است پویشی به نام پویش «سبزه ماندگار» در کشور ما برگزار می‌شود و در آن افراد به کاشت دانه‌های مرکبات به‌جای گندم و عدس و… تشویق می‌شوند.

به اعتقاد طرفداران محیط زیست هر ساله برای کاشت سبزه عید، حدود ۶ میلیون تن گندم هدر می‌رود؛ گندمی که قوت غالب بسیاری از هم‌وطنان ما در سراسر کشور است و برای تامین آن ناچار به واردات از سایر کشورها هستیم.

علاوه بر این، سبزه‌های گندم‌ به میزان زیادی آب احتیاج دارند و پس از ۱۳ روز در طبیعت رها می‌شوند. بر اساس برآوردهای سالانه ایرانیان، برای تهیه سبزه هزینه‌ای حدود 60 میلیارد ریال صرف مواد اولیه و آب شیرین مصرفی آن ‌می‌شود.

کاشت هسته پرتقال و لیمو به جای سبز کردن گندم، عدس، ماش و جو
گندم‌هایی که برای سبزه گندم دور ریخته می‌شوند، در نهایت روز ۱۳ بدر در حاشیه طبیعت رها می‌شوند.

بنابراین بسیاری افراد سبز کردن گندم را حرکت محیط زیستی نمی‌دانند و پویش سبز نارنج عید را راه‌اندازی کرده‌اند. با کاشت سبزه نارنج در خاک می‌توانید تا مدت‌ها آن را نگه دارید و به سبزینگی بیشتر خانه خود کمک کنید. این موضوع توسط گروه‌های حامی محیط زیست در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی دست به دست شد تا مردم را تشویق به کاشت سبزه‌ای کند که مدت‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد و دیگر میلیون‌ها تن عدس، گندم، ماش و دیگر حبوبات خوراکی برای ساخت آن هدر نمی‌رود.

همچنین باید بدانید که سبزه نارنج نگهداری دشواری ندارد و اگر شرایط محیطی‌اش مناسب باشد، به راحتی به رشد خود ادامه می‌دهد. با بزرگ‌تر شدن این دانه‌ها می‌توانید آنها را در باغچه بکارید. تنها کافی است تعدادی از‌ این نشاها، به درخت تبدیل شود تا نقش مهمی در از بین بردن گازهای سمی و هوای پاک داشته باشد. پس دانه‌های دورریختنی نارنج را به سبزه عید امسال خود تبدیل کنید.

ویدیوی آموزش کاشت هسته مرکبات در گلدان

معرفی دانه‌های مرکبات برای کاشت در خانه

علاوه بر کاشت دانه نارنج، می‌توانید از کاشت هسته نارنگی به عنوان سبزه مرکبات دیگر استفاده کنید. همچنین طریقه کاشت هسته پرتقال مانند سبزه نارنج عید است.

به طور کلی می‌توانید دانه‌های زیر را به جای گندم و حبوبات به عنوان سبزه بکارید:

  • دانه لیمو
  • هسته خرما
  • هسته انواع پرتقال
  • دانه جارو
  • نارنج
  • نارنگی
  • ارزن
  • خاکشیر
  • لیمو شیرین
نحوه درست کردن سبزه مرکبات با کاشت هسته نارنگی در گلدان
علاوه بر نارنج و پرتقال، هسته نارنگی را نیز می‌توانید به عنوان سبزه عید بکارید و یک گلدان زیبا در خانه‌تان به خود هدیه دهید.

آموزش کاشت سبزه نارنج

بهترین زمان کاشت هسته نارنج و سایر مرکبات برای سبزه سفره هفت سین، اواخر بهمن یا روزهای ابتدایی اسفند است. اما بذر گیاه نارنج باید در بهمن ماه آماده شود. چون حدود دو هفته طول می کشد تا جوانه بزند. برای کاشت نارنج در خانه به عنوان سبزه عید لازم است مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا شاهد سبزه‌ای پربار و سرسبز باشید:

  • ابتدا دانه‌های نارنج یا پرتقال و … را به مدت ۴۸ ساعت در آب بخیسانید. خیس کردن کمک می‌کند تا پوست هسته به راحتی جدا شود.
  • بعد از یک روز خیس خوردن، پوست هسته به راحتی جدا شده و کوچک‌ترین آسیبی به هسته وارد نمی‌شود.
  • کندن پوست هسته‌ها باید با دقت زیاد انجام شود. این کار موجب زودتر جوانه‌زدن بذرها شده و انجام آن اختیاری است.
  • بذرهایی که پوست‌شان کنده‌ شده را مجددا داخل آب بیاندازید تا خشک نشوند.
  • پس از گذشت ۲۴ ساعت، گلدانی را با خاک پر کنید و دانه‌ها را در دل خاک بکارید.
  • یک سوراخ انتهای گلدان ایجاد کنید تا فضایی برای خروج آب داشته باشد و موجب فساد ریشه نشود.
  • فاصله بذرها از هم مهم است. آنها را نه خیلی با فاصله و نه کنار یکدیگر بکارید. بهتر است بذرها ۱-۲ سانتی‌متر از هم فاصله داشته و عمق آنها در خاک نیز ۲ سانتی‌متر باشد.
آموزش کاشت سبزه نارنج در خاک
فاصله دانه‌ها از هم باید به نحو مطلوب باشد و پس از پوشاندن آن‌ها با خاک، سطحش را همواره مرطوب نگهدارید.
  • روی دانه‌ها یک لایه نازک خاک بپاشید و روی این لایه را با سنگ‌ریزه بپوشانید.
  • سعی کنید با اسپری کردن، سطح خاک را به طور مرتب خیس کنید.
  • می‌توانید در ۲ روز اول کاشت، روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آبیاری کنید. در مورد اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی نیز این مقاله را بخوانید.
  • گلدان خود را در فضای نورگیر قرار دهید تا به رشد زودتر جوانه‌ها کمک کنید.

زمان رشد جوانه نارنج

  • به طور کلی بین ۱-۱۴ روز طول می‌کشد تا بذر نارنج و مرکبات جوانه بزند.
  • اگر شرایط محیط مساعد باشد، معمولا اولین نشانه‌های سبز شدن بین ۲-۵ هفته نمایان می‌شود.
  • پس از رشد کردن جوانه‌ها، آنها به نشاهایی کوچک تبدیل می‌شوند و نیاز به نور مستقیم ندارند.
  • در نهایت پس از گذشت ۲ سال می‌توانید گلدان کوچک خود را به باغچه انتقال دهید و آن را در فضای بزرگ‌تر بکارید تا نهال رشد کرده، به درخت تبدیل شود. مقاله باغچه آرایی و گلکاری باغچه برای فصل بهار نیز خالی از لطف نیست.
    اگر باغچه‌تان به سمپاشی نیاز داشت هم استادکار را خبر کنید.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

نکته: اگر می‌خواهید سبزه نارنج بکارید باید از همین روزهای نزدیک عید شروع کنید تا برای سفره هفت‌سین‌تان نهال‌های کوچک و سبز داشته باشید. سبزه نارنج بدون خاک نمی‌تواند به خوبی رشد کند و بهتر است برای داشتن سبزه‌ای پربار حتما از روش بالا استفاده کنید.

مراحل کاشت دانه مرکبات در خاک گلدان
جوانه‌های نارنج می‌توانند به نهال‌هایی کوچک و سپس درخت تبدیل شوند و به پاکسازی هوای شهرتان کمک کنند.

جمع‌بندی

کاشت دانه مرکبات و سبزه نارنج می‌تواند نقش به‌سزایی در ترویج فرهنگ درخت‌کاری، جلوگیری از اسراف و هدررفت سالانه میلیون‌ها لیتر آب و هزاران تن گندم، بذور خوراکی و غلات برای استفاده سبزه عید در سفره هفت‌سین داشته باشد. پس شما هم در این پویش همراه باشید و با نکاتی که در این مقاله یاد گرفتید، از دانه‌های دورریختنی مرکبات خود، سبزه عید بکارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =