چطور لکه عطر را از روی لباس هایمان پاک کنیم؟

2

عادت عطر زدن به لباس عادتیست که از سر هیچکس نمی‌افتد. در هر حال ما می‌خواهیم لباس‌هایمان بوی خوبی بگیرند به همین دلیل است که ممکن است گاهی موجب شویم لکه عطر روی لباسمان باقی بماند. این در حالیست که با دانستن نکاتی برای ماندگاری بوی عطر می‌توانیم هم به پخش شدن بوی عطرمان کمک کنیم هم لباسمان از خطر لکه شدن در امان بماند. اما اگر لکه عطر روی لباس باقی ماند چه کنیم؟ ما به شما راهکاری برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس پیشنهاد می‌کنیم.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس نخی

اگر می‌خواهید لکه عطر را از روی لباسی از جنس نخ، نایلون، پلی استر، کتان یا پنبه پاک کنید ابتدا باید جای لکه را کمی مرطوب کنید. برای این کار از یک اسفنج یا دستمال خیس استفاده کنید و به آرامی روی جایی که لک شده است بزنید. دقت داشته باشید که نباید اسفنج را روی لکه بکشید بلکه به آرامی باید روی آن ضربه بزنید.

اگر لکه تازه باشد، ضربه زدن به روی آن هم مانع پخش شدن لکه می‌شود هم خیلی سریع‌تر آن را برطرف می‌کند.

  • استفاده از مایع ظرفشویی و آب

اما اگر لکه تازه نباشد، ضربه زدن کافی نیست بلکه باید مرحله دیگری را نیز به آن اضافه کنید برای این کار از مایع ظرفشویی و آب به نسبت یک به هشت اضافه کنید. اگر لکه کوچک است این نسبت را با قاشق چایخوری بسنجید. یعنی هشت قاشق چایخوری آب و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی. محلول تهیه شده را به روی لکه بزنید. دقت داشته باشید که محلول را به اطراف لکه نزنید و فقط لکه را هدف قرار دهید.

در مرحله بعد یک دستمال کاغذی را لا بزنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی لکه قرار دهید. این کار موجب می‌شود همزمان که مایع ظرفشویی چربی موجود در پارچه را می‌گیرد جذب دستمال کاغذی شود. بعد از ده دقیقه اگر لازم بود یک دستمال کاغذی دیگر روی لکه قرار دهید تا تمامی چربی موجود در پارچه گرفته شود. اگر متوجه شدید هنوز لکه باقی مانده، با هم محلول شوینده را روی لکه بزنید و همین مراحل را طی کنید.

  • پنبه و الکل

در نهایت با یک پنبه آغشته به الکل به روی لکه ضربه بزنید تا باقیمانده چربی و لک از پارچه خارج شود. سپس مجدد یک دستمال کاغذی تا شده را روی محل لکه قرار دهید تا الکل و چربی باقیمانده را به خود جذب کند.

  • شستن لباس با آب و جوش شیرین

اما اگر با این کارها لکه عطر از روی لباس پاک نشد یک کار دیگر باقی مانده که بتوانید انجام دهید. آن هم استفاده از محلول آب و جوش شیرین است. محلول آب و جوش شیرین را تهیه کرده و لباس را به طور کامل به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی انداخته و بشویید.

چطور لکه عطر را از روی لباس هایمان پاک کنیم؟
بهتر است عطر را دورتر از لباستان اسپری کنید تا مستقیما به روی لباس شما برخورد نکرده و موجب لک شدن لباستان نشود.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس ابریشم یا حریر

  • استفاده از آب و گلیسیرین

برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس ابریشم نیز لازم است ابتدا روی لکه آب بگیرید. آبی که با فشار روی لکه ریخته شود موجب می‌شود لکه جدید زودتر پاک شده و لکه قدیمی نیز سریع‌تر از روی پارچه جدا شود. سپس چند قطره گلیسیرین روی لکه بریزید و با استفاده از انگشت به روی آن به آرامی ضربه بزنید. گلیسیرین کمک می‌کند لکه‌های قدیمی نیز نرم شده و پاک شدنشان آسان شود.

پس از اینکه به روی لکه گلیسیرین زدید، آن را مجدد زیر آب بگیرید و به آرامی با دستتان روی لکه بکشید. در این مرحله معمولا لکه عطر از روی لباس حریر یا ابریشم شما پاک شده است.

  • استفاده از سرکه

اگر در مرحله قبل، گلیسیرین کارساز نبود و لکه کاملا از بین نرفت می‌توانید این بار سراغ سرکه بروید. مقداری سرکه سفید و آب را به یک اندازه با هم ترکیب کنید. سپس با یک اسفنج به آرامی روی لکه بزنید. بهتر است از وسط لکه به بیرون این کار را انجام دهید.

  • استفاده از الکل

اگر گلیسیرین و سرکه هیچکدام نتوانستند لکه را به طور کل از بین ببرند، این بار باید به سراغ الکل بروید. الکل قدرت بیشتری برای از بین بردن لکه‌ها دارد اما معمولا نیاز است مراحل قبل طی شود تا لکه نرم شده و راحت‌تر پاک شود. پنبه را به الکل آغشته کرده و روی لکه بزنید. سپس آن را زیر آب بگیرید تا لکه از بین برود.

چطور لکه عطر را از روی لباس هایمان پاک کنیم؟
برای ماندگاری بیشتر عطر، آن را به روی نقاطی از بدن که ضربان دارند، نظیر مچ دست، بزنید. نبض دست موجب پخش شدن بیشتر بوی عطر می‌شود.

پاک کردن لکه عطر از روی لباس چرم و جیر

از یک دستمال کاغذی خشک برای گرفتن رطوبت لکه عطر روی لباس چرم یا جیر استفاده کنید. اگر لکه تازه باشد این مرحله بسیار کارساز است اما اگر لکه کهنه باشد با دستمال کاغذی خشک کاری از پیش نمی‌برید.

دقت داشته باشید که برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس چرم و جیر به هیچ وجه از آب به تنهایی استفاده نکنید.

  • آب و صابون

یک کاسه بزرگ را از آب گرم پر کنید و کمی صابون مایع به آن اضافه کنید. کمی آن را هم بزنید تا کف کند. سپس از یک فوم یا اسفنج استفاده کنید تا این کف را به روی محل لکه روی لباس بزنید. پس از اینکه اسفنج آغشته به آب و صابون را روی محل لکه کشیدید، باید سریع با استفاده از دستمال کاغذی رطوبت آن را بگیرید. بنابراین دستمال کاغذی را روی محل لکه قرار دهید تا لکه و رطوبت را به خود جذب کند.

  • پودر ذرت

اگر پس از انجام مراحل قبل، لکه هنوز باقی ماند، کمی پودر ذرت روی لکه بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند. این پودر نیز به خوبی می‌تواند چربی موجود در لباس را بیرون کشیده و به خود جذب کند. بعد از نیم ساعت، با یک برس تمیز و کوچک، پودر ذرت را روی لباس بکشید به طوری که آن‌ها را از روی پارچه پراکنده کنید. اگر باز هم لکه باقی ماند کمی دیگر پودر ذرت بزنید و نیم ساعت دیگر صبر کنید.

چطور لکه عطر را از روی لباس هایمان پاک کنیم؟
بهتر است برای اینکه لکه ادوکلن روی لباس نماند و همچنین ماندگاری عطر طولانی‌تر شود، آن را به جا اینکه روی لباستان اسپری کنید به روی گردن، یا سایر نقاط نبض دار بدن بزنید.

سخن پایانی

برخی بر این باورند که عطر و ادکلن‌هایی که رنگ خاصی ندارند هیچ لکه‌ای ایجاد نمی‌کنند، اما اینطور نیست. بسیاری از عطرها روغنی هستند و همین موجب می‌شود وقتی آن‌ها را به روی لباس خود اسپری می‌کنید جای لکه عطر روی لباس باقی بماند. معمولا پیشنهاد می‌شود اسپری را خیلی دورتر از لباستان بگیرید و بزنید تا عطر اسپری شده به روی لباستان بنشیند نه که مستقیما با آن برخورد کند. علاوه بر این‌ها، معمولا بهتر است عطر را به نقاط تپنده بدن همانند مچ دست، پشت گوش یا روی گردن بزنید تا هم ماندگاری بیشتری داشته باشد هم لباستان را لک نکند.

منبع: wikihow

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. ALI می گوید

    سلام و ممنون از ایده جالب واقعا خوب بود من لباسم ۲ ماه بود که لکه روش افتاد و اومدم مایع ظرف شویی همانطور که گفته شده بود یک قاشق چای خوری و ۸ قاشق چای خوری آب قاطی کردم و سپس بعد از ۱۰ دقیقه با پنبه و الکل روی اون ضربه زدم
    البته در آخر قبل از اینکه بشورم با همون قاشق رو لکه
    با یکم فشار کشیدم تا اون رد از بین رفت و ممنون از ایده جالبتون❤?

  2. رادمهر می گوید

    با سلام واااااقعا ممنونم ازتون… راهکارهایی که فرمودید رو به ترتیب انجام دادم روغن عطر زیادی روی پلیور بود که واااقعا فکر نمی کردم پاک بشه… اما طبق مراحل انجام دادیم… مایع ظرفشویی و دستمال کاغذی و در نهایت الکل با پنبه.. لباس روشن رو بعدش با شستشوی دستی ماشین لباسشویی شستم عالی شد. اون یکی دیگرو فقط تو لگن آب کشیدم… لازم دونستم خیلی تشکر کنم…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − یازده =