پاک کردن چسب پی وی سی با ترفندهای کاربردی

0

شاید چسب پی وی سی را یکی از چسبنده‌ترین مواد دنیا دانست، چرا که کندن آن تقریبا غیرممکن است. اما در هر صورت در مواردی مانند بروز نشتی در لوله یا اتصال اشتباه و نیاز به تعویض و بازسازی، راهی به جز باز کردن لوله قبلی و اتصال لوله جدید وجود ندارد. در این حالت از غول مرحله آخری به نام کندن چسب پی وی سی بگذرید که حتی در شرایطی شما را ناچار به بریدن لوله می‌کند! در این مقاله در مورد روش‌های پاک کردن چسب پی وی سی و حلال این نوع چسب توضیحاتی دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

لوله پی وی سی و چسب پی وی سی

لوله پی وی سی یکی از انواع لوله‌های پلیمری یا پلاستیکی که یکی از پر مصرف‌ترین لوله‌ها در صنعت ساختمان است. این لوله‌ها از پلاستیک فشرده تولید می‌شوند و با توجه به نوع خود دارای ضخامت و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. چسب پی وی سی نیز چسبی است که این لوله‌ها را به هم می‌چسباند. پی وی سی از جمله چسب‌هایی است که بعد از استفاده روی لوله و چسبیدن اتصال به آن به راحتی و یا شاید هرگز باز نشود.

علاوه بر لوله، چسب پی وی سی کابینت، نیز برای چسباندن انواع اجزای کابینت به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این چسب‌ها برای مصارف ساختمانی هم چون انواع محل‌های اتصال مربوط به پروفیل‌ها و لوله‌های فاضلاب و برای مصارف آب‌رسانی و کشاورزی کاربرد دارند.

زمان خشک شدن چسب پی وی سی

یکی از متداول‌ترین روش‌های اتصالات لوله‌های پی وی سی استفاده از چسب PVC مخصوص است. خوب است بدانید این چسب در عرض چند ثانیه و یا چند دقیقه بعد از اعمال کردن خشک می‌شود و سطح لوله و اتصال یکپارچه می شود. مراقب باشید که تا زمان یکپارچه شدن کامل محل اتصال، سیستم لوله را حرکت ندهید. البته زمان خشک شدن به سایز لوله و دمای هوا در آن بازه نیز بستگی دارد و خشک شدن کامل بین ۱۲ دقیقه ( هوای گرم) تا نیم ساعت ( هوای سرد) برای سایز لوله‌های ۳۲ میلی‌متری زمان نیاز دارد. مقاله ۱۰ پروژه لوله‌کشی که خودتان می‌توانید انجام دهید را هم بخوانید.

زمان خشک شدن چسب پی وی سی (PVC)
یکی از متداول‌ترین روش‌های اتصالات لوله‌های پی وی سی استفاده از چسب PVC مخصوص است.

طرز کار چسب پی وی سی

چسب سفید، چسب آکواریوم و چسب حرارتی از جمله چسب‌هایی هستند که روی سطوح مختلف می‌توانند بچسبند و سفت شوند. در این حالت چسب سخت شده ماده‌ای را به ماده دیگر می‌چسباند. اما چسب پی وی سی کاملا متفاوت عمل می‌کند.

چسب  pvc حلالی است که دو لوله را ذوب کرده و بهم متصل می‌کند. یه محض اینکه چسب روی لوله پی وی سی اعمال می‌شود، بلافاصله روی لایه بالایی لوله عمل کرده و آن را نرم و حل می‌کند. وقتی قطعه پی وی سی دوم به قطعه اولی فشار می‌آورد، پلاستیک نرم شده و موجب پیوند آن قسمت از قطعه با قطعه دیگر می‌شود. نتیجه کار یک سطح یکپارچه از پی وی سی ست. از بسیاری از موارد اتصالات به این شکل از خود لوله محکم‌تر است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چسب لوله پی وی سی در واقع یک محلول به هم پیوسته است که با قدرت ذرات داخلی خود می‌تواند به عنوان چسبنده عمیق‌ترین سطح ساختار مولکولی پی وی سی عمل کند. به این معنی که وقتی از این چسب برای اتصال لوله های پی وی سی استفاده می‌کنید، ترکیبات چسب پی وی سی موجب می‌شود چسب موجود روی لوله‌ها به ترکیبی جدا نشدنی تبدیل شود و به نوعی چسب جزئی از لوله ماهیت می‌شود.

به همین دلیل است که برای پاک کردن چسب پی وی سی مانند چسب پی وی سی تارگت  نیاز به روش‌هایی مانند حلال پی وی سی دارید. در ادامه در این مورد بیشتر خواهید خواند. خوب است مقاله انتخاب لوله‌کش خوب و حرفه‌ای برای تعمیر لوله‌کشی را هم بخوانید.

حلال پی وی سی

با توصیفات بالا شاید اکنون این سوال برایتان پیش آید که حلال چسب پی وی سی چیست و اصولا آیا می‌توان این چسب را از روی لوله جدا کرد؟‌ حلال انواع چسب‌ها با توجه به نوع آنها موجود است و برای هر کدام از آنها راهکاری وجود دارد. برای مثال برای ساخت حلال چسب قطره ای از روی چو،  از استون یا لاک پاک‌کن یا آبلیمو و الکل به عنوان روش‌های خانگی استفاده می‌شود.

اما در مورد حلال پی وی سی، خبر خوب اینکه اگر به تازگی لوله‌ها را با چسب به هم چسبانده‌اید، می‌توانید روی جدا کردن آن حساب کنید. همچنین گاهی اوقات لوله‌های پی وی سی به صورت ضعیف به هم متصل می‌شوند. این لوله‌ها کاندیداهای خوبی برای جداسازی هستند.

حلال انواع چسب‌ها
اگر مدت زمان زیادی از چسباندن چسب پی وی سی نگذشته باشد، می‌توانید روی جداسازی آن حساب کنید.

ابزارهای لازم برای پاک کردن چسب پی وی سی

  • ابزار گرماده مانند فندک یا سشوار و …
  • انبردست
  • اره برقی
  • دستکش ضخیم
  • سمباده

روش پاک کردن چسب پی وی سی

پس از اینکه ابزارهای لازم برای این کار را تهیه کردید، نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید.

لوله پی وی سی را برش دهید

قطع لوله و وصل مجدد آن از جای دیگر بهترین روش پاک کردن چسب pvc است. چرا که ممکن است چسب شما سالیان سال روی این لوله چسبیده و کندن آن غیرممکن باشد. لوله‌کش‌های حرفه‌ای معمولا لوله‌های پی وی سی را برش می‌دهند تا اینکه آن را جدا کنند. برش لوله پی وی سی ساده و برخلاف لوله مسی تعویض آن ارزان و کم هزینه است.

برای اثربخشی بیشتر می‌توانید از اره برقی یا ابزار برس لوله پی وی سی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای جاگذاری اتصالات جدید، زانویی‌ها یا سایر اتصالات باقی گذاشته‌اید. مهمترین نکات و تکنیک ها، در اجرای لوله کشی فاضلاب را هم بخوانید.

لوله را بپیچانید

پیچاندن لوله‌های پی وی سی در جهت مخالف می‌تواند گشتاور کافی برای جدا کردن دو لوله را فراهم کند. از انبر دست برای این کار می‌توانید استفاده کنید و یک لوله را با دست گرفته و لوله دیگر را با انبردست بیرون بکشید.

نکته: لوله پی وی سی در مقایسه با سایر لوله‌ها دارای مقاومت کم در مقابل شکستن است. مراقب باشید بیش از حد با انبردست به لوله فشار نیاورید.

حلال چسب پی وی سی چیست؟
یک لوله را با دست گرفته و لوله دیگر را با کمک انبردست بیرون بکشید.

گرم کردن لوله پی وی سی

منظور از این گرمادهی، گرمایی نیست که موجب ذوب لوله‌های پی وی سی شود، بلکه یک فرآیند شیمیایی مشابه است که با اعمال گرما بتوانید لوله‌ها را به میزان کافی نرم کنید تا جدا شوند. می‌توانید از سشوار برای این کار استفاده کنید. با نرم شدن لوله‌ها مجددا روش انبردست را امتحان کنید و سعی کنید دو لوله را از داخل هم بیرون بکشید.

پاک کردن چسب پی وی سی

اگر موفق به جدا کردن دو لوله از داخل هم شدید، ممکن است بخواهید چسب را از روی لوله‌ها بردارید. خوشبختانه چسب پی وی سی مانند چسب‌‌های دیگر نیست و بسیار آبکی است و می‌توانید آن را با سنباده‌ زدن پاک کنید. با کاغذ سنباده ریز این کار را انجام دهید تا شیارها را صاف کنید. البته این مرحله برای لوله‌هایی است که چسب روی آنها تازه است و سریعا به فکر جداسازی ان‌ها از هم افتاده‌اید.

نحوه پاک کردن چسب پی‌وی‌سی از لوله PVC
چسب روی لوله را سنباده بزنید تا اثر آن روی لوله از بین برود.

جمع‌بندی

در این مقاله خواندیم چسب پی وی سی یکی از چسب‌های محکمی که برای اتصال لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از نصب و جا انداختن، اتصال به صورت دائمی است و قابل جداسازی نیست و پاک کردن چسب پی وی سی را به یک عمل دشوار تبدیل می‌کند. اما چنانچه به هر دلیل نیاز به این کار داشتید، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

منبع: thespruce

تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی

لوله‌بازکنی و فنرزنی لوله

  • فنرزنی لوله
  • باز کردن لوله توالت ایرانی
  • لوله‌بازکنی انواع لوله‌ها
  • باز کردن لوله کف شور آشپزخانه
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 1 =