چگونه آب استخر را گرم کنیم؟ بررسی روش های گرم کردن آب استخر

3

استخر در این روزهای فوق العاده گرم، یکی از پناهگاه های بسیار مناسب برای فرار از دمای بالای هوا به شمار می رود. اما برعکس در روزهای سرد، آب تنی در استخری گرم بیشتر لذتبخش است. در ادامه در مورد روش های گرم کردن آب استخر خواهید خواند. با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

مزیت های استفاده از استخر با دمای مناسب

استخر یا به بیان دیگر آب تنی از دیرباز یکی از راه های نسبتا ارزان و کم دردسر برای فرار از گرما و البته درمان بیماری های اورتوپدی به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد حرکت در آب علاوه بر کاهش دمای بدن و کمک به جلوگیری از گرمازدگی، در کمک به درمان بسیاری از بیماری های جسمی و فیزیکی و حتی پیشگیری از آنها بسیار موثر است.

مزیت های استفاده از استخر با دمای مناسب
دما در استخرهامهم است. استخرهایی که آب آنها از حد استاندارد سردتر یا گرم تر باشد ممکن است باعث آسیب به افرادی شوند که از آنها استفاده می کنند.

یکی از ویژگی های یک استخر خوب و مفید دمای مناسب آب آن است. استخرهایی که آب آنها از حد استاندارد سردتر یا گرم تر باشد ممکن است باعث آسیب به افرادی شوند که از آنها استفاده می کنند. البته در برخی موارد خاص توصیه شده از استخرهای آب سرد یا آب گرم استفاده شود اما استخرهای استاندارد، دمای استانداردی هم دارند. در مورد دلایل کدر شدن آب استخر نیز این مقاله را بخوانید.

در این مطلب ابتدا استانداردهای دمای آب در شرایط مختلف را بررسی می کنیم و سپس روش های گرم کردن آب استخرهای با کاربری مختلف را مرور خواهیم کرد.

دمای استاندارد آب استخر چقدر است؟

دمای استاندارد برای آب یک استخر رابطه مستقیمی با کاربری آن دارد. کارشناسان دمای استاندارد برای آب استخرهای تفریحی را ۲۴ تا ۲۹ درجه، استخرهای با کاربری درمانی را ۲۹ تا ۳۵ درجه، استخرهای با کاربری عمومی (هتل ها) را ۲۸ تا ۳۰ درجه و استخرهای با کاربری سالمندان را ۲۹ تا ۳۲ درجه می دانند. اصلی ترین پارامتر طراحی و انتخاب هر دستگاه گرمایش آب استخر و یا جکوزی، محاسبه “ظرفیت حرارتی” مورد نیاز دستگاه است. برای تعیین این ظرفیت دو عامل بسیار مهم وجود دارند:

  1. بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی

بر اساس دمای اولیه آب استخر و جکوزی و در نظر داشتن مدت زمان گرمایش اولیه مورد نیاز، بار حرارتی لازم برای گرمایش اولیه استخر و جکوزی به سادگی محاسبه می شود. برای استخرهای خانگی و خصوصی، دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و برای جکوزی های خانگی دمای ۳۸ درجه سانتیگراد می تواند به عنوان پیش فرض طراحی در نظر گرفته شود.

  1. اتلاف حرارتی از سطح آب استخر

یکی از مهمترین منابع اتلاف حرارتی مخصوصاً در استخرهای روباز، اتلاف حرارتی از سطح آب استخر است. برای محاسبه میزان اتلاف حرارتی از سطح آب استخر با یک کارشناس مشورت کنید.

دمای استاندارد آب استخر چقدر است؟
مهمترین منابع اتلاف حرارتی مخصوصاً در استخرهای روباز، اتلاف حرارتی از سطح آب استخر است

روش های گرم کردن آب استخر

بعد از اینکه دمای استاندارد برای استخر را محاسبه کردیم، با راحتی و بعد از اندازه گیری دمای لحظه ای آب استخر می توانیم بفهمیم که آیا آب استخر نیاز به گرمایش و گرم کننده آب دارد یا خیر. برای گرم کردن آب یک استخر معمولی روش های متنوعی وجود دارد. انواع روش های تصفیه آب استخر را بخوانید .

  • مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی، متداولترین تجهیزات گرم کردن آب استخر و به عنوان گرمکن آب استخر خانگی هستند که پس از دیگ موتورخانه قرار گرفته و بوسیله انتقال حرارت بین آب داغ دیگ و آب استخر، موجب افزایش دمای آب استخر شده و به تدریج آب استخر را گرم می کنند.

در سیستمهای گرمایشی که از مبدل حرارتی در آنها استفاده می شود، علاوه بر تعیین ظرفیت حرارتی مناسب مبدل، انتخاب دیگ حرارتی مناسب هم بسیار مهم است. باتوجه به اینکه دیگ انتخابی برای تنها گرمایش استخر، جکوزی و یا گرمایش کل منزل استفاده شود، روش محاسبه بار حرارتی و ظرفیت دیگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طبعاً بصورت مستقیم روی عملکرد مبدل حرارتی نیز اثرگذار خواهد بود.

روش های گرم کردن آب استخر
علاوه بر تعیین ظرفیت حرارتی مناسب مبدل، انتخاب دیگ حرارتی مناسب هم بسیار مهم است
  • پکیج گرمایشی

در بسیاری از استخرها، با توجه به عدم در نظر گرفتن موتورخانه گرمایش مرکزی برای منزل، امکان استفاده مستقیم از مبدل حرارتی نبوده و یا مصرف کننده با توجه به محدویت های فضا و هزینه تمایلی برای این کار ندارد. در این موارد، استفاده از پکیج های گرمایش آب استخر و جکوزی می تواند گزینه مناسبی باشد.

پکیج های گرمایشی استخر، در واقع یک موتورخانه گرمایشی کامل با همه تجهیزات لازم هستند که در قالب یک پکیج جمع آوری شده اند.

  • هیتر گازی

اساس کار این دستگاه ها، برخورد مستقیم شعله آتش به لوله حاوی آب استخر است. مزیت بزرگ هیترهای گازی، حجم کم آنها نسبت به یک موتورخانه کامل بوده و البته هزینه اولیه خرید و قیمت هیتر گازی استخر مقداری بالا است.

روش های گرم کردن آب استخر هیتر گازی
هیترهای گازی با وجود قیمت بالا، حجم و جای کمی می گیرند
  • هیتر برقی

اگر می خواهید بدانید که چطور می توان با برق آب را گرم کنیم، باید گفت که اساس کار هیترهای برقی، بر اساس داغ شدن المنت های حرارتی داخلی توسط انرژی الکتریکی است. هیترهای برقی، با توجه به مصرف برق بالا و ظرفیت حرارتی پائینتر نسبت به هیترهای گازی و پکیج های گرمایشی تنها برای گرمایش جکوزی و استخرهای خیلی کوچک خانگی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهاد میکنم در مورد نگهداری از موتور خانه در زمستان بیشتر بدانید ،

روش های گرم کردن آب استخر هیتر برقی
از هیترهای برقی برای استخرهای کوچک استفاده کنید، چون مصرف برق بالایی دارند
  • پمپ گرمایشی

یکی از روشهای نوین گرمایش آب استخر، استفاده از پمپ گرمایشی است. این دستگاه با استفاده از انرژی الکتریکی و هوای گرم محیط، باعث افزایش دمای آب عبوری از داخل خود می شود.

آب استخر پس از عبور از پمپ و فیلتر، وارد دستگاه می شود. پمپ حرارتی، دارای یک فن است که هوای محیط را به داخل کشیده و آنرا از میان کویل اواپراتور (Evaporator) که در پیرامون دستگاه قرار دارد، عبور می دهد. مایع مبرد (Refrigerant) موجود در کویل اواپراتور، گرمای موجود در هوای اطراف خود را جذب می کند و تبدیل به گاز می شود. این گاز گرم سپس وارد کمپرسور شده و دمای آن مجدداً افزایش پیدا می کند.

در مرحله بعدی، گاز داغ خروجی کمپرسور، وارد کندانسور (Condenser) می شود. کندانسور، در واقع یک نوع مبدل حرارتی است که آب استخر و گاز داغ خروجی کمپرسور به آن وارد شده و با یکدیگر تبادل حرارتی انجام می دهند. در این تبادل حرارتی، گاز داغ مبرد، بخشی از حرارت خود را به آب استخر منتقل می کند. بدین ترتیب، دمای آب عبوری از پمپ حرارتی با افزایش ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد، مجدداً به استخر باز می گردد.

گاز داغ خروجی کندانسور هم با از دست دادن حرارت، به حالت مایع بازگشته و مجدداً وارد اواپراتور می شود و سیکل شرح داده شده مجدداً تکرار می گردد.

روش های گرم کردن آب استخر پمپ گرمایشی
پمپ گرمایشی با استفاده از انرژی الکتریکی و هوای گرم محیط، باعث افزایش دمای آب عبوری از داخل خود می شود.

جمع بندی

همانطور که از این بررسی مشخص است، گرم کردن آب استخر فعالیت چندان پیچیده ای نیست. همینطور تشخیص وسیله گرمایشی مناسب برای یک استخر نیز کار چندان سختی نخواهد بود اما همانطور که پیش از این بارها در استادکار یادآور شدیم، پیش از انجام هرکار فنی با یک متخصص مورد اعتماد مشورت کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

3 نظرات
  1. Maryam می گوید

    سلام ،بنده برای ساخت یک جکوزی و گرم کردن آن نیاز به یک مشاور دارم ،لطفا راهنمایی کنید

  2. علی قدیم آبادی می گوید

    نیاز به مشاوره لطفا تماس بگیرید ممنون 09126824735

  3. روح‌الله‌میرزایی می گوید

    سلام من یک اسخر ۸×۴×۲=۳۲مترمکعب اب دارم که‌اردک ها میرن توش. الان به‌علت‌زمستان سطح ان یخ می بندد میخواه اندکی گرم کنم یا طریقی دیگر، که سطح ان‌یخ نزند واردک ها بتوانند شنا کنند.از راهنمایی شما متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + دوازده =