خشکشویی کفش؛ خدمتی به قلب دوم شما

0

آیا می‌توان کفش را در لباسشویی شست؟ شاید این سوالی باشد که در اغلب مواقع پس از یک روز بارانی هنگامی که کفش کتانی شما گل آلود شده است از خودتان می‌پرسید. چرا که دردسر تمیزکردن کفش بسیار زیاد است و ما هم دوست نداریم هر روز با همان کفش‌های کثیف و آلوده از خانه بیرون برویم. علاوه بر این‌ها، پا را قلب دوم در بدن می‌نامند بنابراین لایق این است که بهترین‌ها و تمیزترین‌ها را به تن کند. پس همانطور که نسبت به خشکشویی لباس خود اقدام می‌کنید باید خشکشویی کفش را نیز در نظر بگیرید.

برای خشکشویی کفش باید چه کارهایی انجام شود

خشکشویی کفش اغلب به کفش‌های ورزشی، اسنیکرز، آل استار و کفش‌های پارچه‌ای اختصاص می‌یابد. هرچند باید در همه موارد به جنس کفش و نوع دوخت آن نیز دقت داشته باشید تا با شستن آن موجب آسیب رساندن به کفش نشوید. برای شستن هر کفشی باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • به برچسب شستشو و تمیزکردن کفش توجه کنید. این برچسب به شما می‌گوید این کفش را با چه مواد و درجه حرارتی باید بشویید.
  • اغلب خشکشویی کفش از جنس چرم یا جیر ایده خوبی نیست چرا که مواد شوینده یا حرارت آب ممکن است به این قبیل کفش‌ها آسیب برساند. برای تمیزکردن این نوع کفش‌ها حتما از محصولات خاص همانند واکس جیر یا واکس چرم استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید کفی کفش شما دوخته شده یا چسبیده شده است. ممکن است کفش‌هایی که در آن‌ها از چسب برای متصل کردن کفی و رویه کفش استفاده شده است در اثر حرارت آب آسیب ببینند. در این صورت باید مطمئن شوید با چه درجه دمایی این قبیل کفش‌ها آسیبی نخواهند دید.
  • اگر ماشین لباسشویی شما تنظیماتی با عنوان hand wash دارد، می‌توانید کفش‌هایی که به روی برچسب آن‌ها نوشته شده که فقط با دست شستشو شود (hand wash only) را در این تنظیمات در لباسشویی بشویید.
خشکشویی کفش؛ خدمتی به قلب دوم شما
تمامی لباس‌ها لیبل شستشو دارند و کفش نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای شستشوی کفش به لیبل راهنمای آن توجه کنید.

مراحل خشکشویی کفش

  1. کفش را برای شستشو آماده کنید

پس از اینکه لیبل کفش را خواندید و مطمئن شدید می‌توانید کفش مورد نظرتان را در لباسشویی بیندازید نوبت به آماده کردن کفش می‌شود. هر چیزی که به کفش متصل است از جمله بندها را از آن جدا کنید. اگه گل و لای در کف کفش یا روی آن قرار گرفته ابتدا آن را جدا کنید سپس نسبت به خشکشویی کفش اقدام کنید. گاهی ممکن است کف کفش شما سنگی چسبیده باشد بنابراین باید با دقت کفش را چک کنید که آسیبی به لباسشویی شما وارد نکند. با یک مسواکی که به شستن کفش خود اختصاص داده‌اید هر آلودگی اضافی که به کفش شما چسبیده را جدا کنید.

خشکشویی کفش ؛ خدمتی به قلب دوم شما
پیش از شستن کفش‌ها بندهای آن را جدا کنید.
  1. کفش را در یک ساک محافظ قرار دهید

بهترین کار این است که کفش و بند کفش‌ها را در یک ساک شستشوی توری قرار دهید که هنگام شستشو دائم به دیواره‌های لگن لباسشویی برخورد نکرده و سر و صدا ایجاد نکند. اگر ساک مخصوص لباسشویی ندارید یک روبالشی می‌تواند گزینه جایگزین مناسبی باشد.

خشکشویی کفش؛ خدمتی به قلب دوم شما
کفش‌ها را در یک ساک توری مخصوص لباس شستن قرار دهید و در کنار چند حوله همرنگ در لباسشویی بیندازید که سر و صدای زیادی ایجاد نکند.
  1. درجه شستشو را تنظیم کنید

بهتر است برای اینکه آسیبی به کفش و رنگ آن وارد نشود، درجه شستشو را به روی ۳۰ درجه یا حتی کمتر قرار دهید. بخصوص اگر کفش‌هایی از جنس PU یا PVC را در لباسشویی می‌اندازید مهم است که درجه شستشو کم باشد. از پودر لباسشویی زیاد برای شستشوی کفش استفاده نکنید چرا که ممکن است در آب حل نشده و روی کفش باقی بماند. در کنار کفش می‌توانید چند حوله همرنگ هم برای شستشو بیندازید تا کمی جلوی سر و صدای کفش‌ها را نیز بگیرد.

  1. کفش را خشک کنید

بهتر است برای خشک کردن کفش آن را در خشک کن با درجه حرارت بالا نیندازید چرا که ممکن است حرارت به کفش شما آسیب برساند. بهتر است کفش‌ها در هوای آزاد خشک شوند. هرچند خشک کن معمولی لباسشویی نیز می‌تواند تا حدی کمک کند به شرطی که فقط آب کفش را بگیرد و حرارتی به آن وارد نکند.

می‌توانید هنگام خارج کردن کفش از لباسشویی با یک حوله پارچه‌ای تمیز نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید. در صورتیکه کفش شما سفید است بهتر است از حوله سفید استفاده کنید چرا که ممکن است حوله رنگی به آن رنگ بدهد. همچنین پیشنهاد نمی‌شود برای خشک شدن کفش آن را در معرض آفتاب قرار دهید چرا که ممکن است موجب خشک شدن بدنه آن شود. بهترین روش این است که یا بگذارید کمی در هوای آزاد ولی سایه قرار بگیرد یا آن را جلوی پنکه قرار دهید تا خشک شود.

خشکشویی کفش؛ خدمتی به قلب دوم شما
بهتر است کفش‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.
  1. کفش را برق بیندازید

اگر کفش شما تک رنگ باشد در نهایت می‌توانید با یک واکس مخصوص جنس و رنگ کفشتان به روی آن برق بیندازید تا همانند روز اولش تمیز و نو شود.

سخن پایانی

با دقت به لیبل شستشوی کفش‌ها می‌توانید به راحتی خشکشویی کفش را در خانه انجام دهید. اما اگر نگران آسیب رسیدن به جنس کفش‌ها هستید شاید بهتر باشد با یک مسواک و مقداری مواد شوینده نسبت به شستشوی کفش با دست اقدام کنید تا مطمئن شوید هیچ آسیبی به کفش شما وارد نمی شود.

منابع: persil ، thespruce

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =