چطور فشار آب خانه را افزایش دهیم؟

2

علت‌های زیادی روی کاهش فشار آب خانه تاثیر دارند. برای حل مشکل؛ اول باید مطمئن شوید که فشار کم آب به دلیل مشکلات جزئی مربوط به شیرآلات و تنظیم است یا این افت فشار دارای سابقه طولانی است. بسته به این تعیین وضعیت، میتوانید از روش‌هایی که در این پست استادکار ارائه شده برای حل آن استفاده کنید.

۱۳ روش کاربردی برای افزایش فشار آب خانه

به طور کلی مشکلات مربوط به فشار آب خانه را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. فشار آب ساختمان در یکی از شیرهای آب با افت فشار همراه است.
  2. مشکلات کم فشاری آب که به تازگی رخ داده است.
  3. فشار آب خانه به صورت طولانی مدت دچار مشکل است.

در ادامه هر یک از این دسته‌بندی‌ها و روش‌های برخورد با آن را با جزئیات شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

افزایش فشار آب خانه در یک شیر:

۱- سیستم هوادهنده شیر آب را بررسی کنید. سیستم هوادهنده شیر آب در قسمت پایین آن قرار دارد با کمک یک انبر دست یا آچار پیچ آن را باز کنید. نحوه بستن مجدد آن را در جایی یادداشت کنید. سپس رسوبات آن را خارج کرده و دوباره آن را ببندید. اگر کثیفی قطعات سیستم هوادهنده شیر بیش از انتظار است آن را به مدت ۳ ساعت در مخلوطی به نسبت مساوی از سرکه و آب قرار دهید. برای جلوگیری از ایجاد خش، پیش از جدا کردن هوادهنده دور آن را با یک پارچه بپوشانید. از همین روش میتوانید برای تمیز کردن سر دوش آب حمام نیز استفاده کنید.

فشار آب خانه
کمبود فشار آب در حین حمام کردن بسیار آزاردهنده است. در عین حال ممکن است این افت فشار به دلیل وجود رسوب در سردوش حمام باشد. خوب است که هر دو ماه یکبار سردوش حمام را به مدت ۱۰ ساعت در محلول سرکه قرار دهید تا جرم و رسوبات آن از بین برود. برای سردوش‌هایی که جدا نمی‌شوند مقداری سرکه را در کیسه پلاستیکی ریخته و با کش دور سردوش ببندید.

۲- شیر آب را باز کنید. ممکن است شیر آب به خوبی اسمبل نشده باشد. مهره نگهدارنده بدنه شیر آب را باز کنید. آن را درآورده و دوباره جا بزنید.

۳- شیر آب را تعمیر کنید. واشر یا فنر شیر را با دقت درآورید. واشر معیوب را با یک نمونه جدید جایگزین کنید و اگر مغزی شیر شکسته است، مغزی شیر آب را تعویض نمایید. اگر شیر آب را تعمیر کردید، پس از سوار کردن مجدد آن، چند بار آب را باز و بسته کنید، اگر چیزی باعث مسدود شدن راه آب شده باشد، خارج می‌شود.

مشکلات فشار آب خانگی در کوتاه مدت:

اگر فقط شیرهای آب گرم با افت فشار مواجه هستند باید آبگرمکن یا سیستم گرمایش خانه را چک کنید. مشکلات مربوط به کم فشاری در تامین آب گرم خانه عبارت است از:

۱- لوله‌های آب سیستم گرمایشی منزل دارای رسوب است. در این موارد باید یک لوله کش ماهر خبر کنید تا خطوط لوله را بازرسی و در صورت لزوم جایگزین کند. ممکن است لوله‌های آبگرمکن کوچک باشند. قطر لوله‌های آب گرم حداقل باید ۱۹ میلی متر باشند. همچنین وجود نشتی در مخزن یا دریچه از دیگر دلایل افت فشار آب گرم است.

۲- لوله‌ها را از نظر نشتی چک کنید. برای این کار از چک لیست لوله کشی خانه استفاده کنید. وجود سوراخ و نشتی در لوله از علل شایع افت فشار آب خانه است. خطوط لوله آب اصلی را نگاه کنید در این مورد وجود لکه‌های ناشی از استهلاک قابل رویت است. از آنجایی که لوله‌های آب معمولا از محیط بیرونی یا زیر زمین وارد فضای خانه می‌شوند این تغییرات دمایی روی طول عمر آن تاثیر می‌گذارد. در صورت مواجه با چنین لکه‌هایی چند دستمال خشک یا حوله را روی آن بگذارید اگر بعد از چند روز رطوبت روی دستمال‌ها مشاهده شد باید برای رفع نشتی لوله اقدام کنید.

۳- سرویس بهداشتی را از نظر نشتی بررسی کنید. مقداری رنگ خوراکی داخل تانک یا مخزن توالت فرنگی بریزید، بدون اینکه سیفون را بزنید چند ساعتی صبر کنید. مجددا توالت فرنگی را بررسی کنید اگر رنگ خوراکی بدون کشیدن سیفون وارد کاسه توالت شده باشد نشانه وجود نشتی در مکانیزم توالت فرنگی است. این کار را برای فلش تانک سرویس ایرانی هم تکرار کنید. در صورتی که مکانیزم فلاش تانک ایراد داشته باشد بدون کشیدن اهرم آب پاک را به فاضلاب منتقل می‌کند.

۴- کنتور آب خانه را بررسی کنید. اگر هیچ گونه نشتی ظاهری در خطوط لوله کشی پیدا نکردید، ابتدا تمامی شیرهای آب خانه را ببندید سپس عدد روی کنتور آب را بخوانید و جایی یادداشت کنید. چند ساعت صبر کنید و سپس مجدد عدد را بررسی کنید. اختلاف موجود در اعداد حاکی از وجود نشتی است.

۵- شیر فلکه اصلی آب خانه را بررسی کنید. با وجود اینکه احتمال رخداد آن کم است ولی اگر شیر فلکه به صورت کامل باز نشده باشد در نتیجه فشار آب خانه کاهش می‌یابد.

۶- شیر فشار شکن خانه را بررسی کنید. در برخی از خانه‌ها یک سیستم PRV یا شیر فشار شکن برای کاهش و تنظیم فشار آب ورودی به ساختمان نصب می‌کنند. اغلب شیر آن با گردش در جهت حرکت عقربه‌های ساعت باز شده و به این ترتیب میتوانید فشار آب خانه را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که همه منازل دارای سیستم PRV نیستند. اگر با باز کردن شیر فشار شکن تغییری در فشار آب خانه ایجاد نشد، شیر فلکه اصلی آب را ببندید؛ در این مواقع ممکن است نیاز به جایگزینی یک بخش یا تمام شیر و یا تمیز کردن رسوب آن داشته باشد.

۷- اگر در خانه دستگاه سختی گیر آب نصب کرده‌اید؛ آن را بررسی کنید. این دستگاه سختی آب را در حد متعادلی حفظ می‌کند. اگر با قطع آن مشکل فشار آب خانه حل شد. باید دستگاه را برای بررسی بیشتر به متخصص بسپارید.

مشکلات فشار آب ساختمان در طولانی مدت

۱- لوله‌های آب قدیمی را جایگزین کنید. اگر لوله‌های آب خانه شما به رنگ نقره‌ای است یعنی جنس لوله گالوانیزه است. لوله‌های گالوانیزه قدیمی اغلب به دلیل رسوبات، جریان آب را مسدود می‌کنند. جایگزینی آن‌ها با لوله‌های مسی یا پلاستیکی مشکل افت فشار آب خانه را حل می‌کند.

۲- اندازه لوله‌های خطوط آب خانه را بررسی کنید. اگر فشار آب خانه به اندازه مورد نیازتان نیست شاید قطر لوله‌ها کمتر از حد معمول است. قطر لوله‌های آب خانه باید بین ۱۹ الی ۲۵ میلی متر باشد. اگر این خطوط لوله کشی، آب مورد نیاز برای سه سرویس بهداشتی را فراهم می‌کند، با قطر ۱۳ میلی متر تنها فشار آب مناسب برای یک یا دو محل تامین خواهد شد. البته یک لوله کش اطلاعات دقیق‌تری درباره نوع و سایز لوله‌های خطوط آب در اختیارتان می‌گذارد. اپلیکیشن استادکار به شما کمک می‌کند تا یک لوله کش مناسب را در محدوده خود پیدا کنید.

۳- با استفاده از فشار سنج آب؛ خروجی آب از تمامی شیرآلات منزل را بررسی کنید و با فشار آب استعلامی از سازمان آب وفاضلاب منطقه خود مطابقت دهید در صورتی مغایرت به منطقه اطلاع دهید.

اگر در خانه ویلایی سکونت دارید و با مشکل افت فشار در ساعات میانه روز مواجه هستید (فشار آب مناسب فقط در ساعات اولیه روز و اوقات پایانی شب در دسترس است) با نصب پمپ آب (تقویت کننده فشار آب) مشکل‌تان برطرف می‌شود. این وضعیت به دلیل افزایش تراکم جمعیتی در یک منطقه رخ می‌دهد.

نظرات و پیشنهادات

در این پست استادکار ۱۳ روش برای بهبود فشار آب منزل ارائه شد. شما چه راهکارهای دیگری را سراغ دارید؟ تجربیات و پیشنهادات خود را برای افزایش فشار آب مصارف خانگی در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: wikihow

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. شیروانی می گوید

    ممنون بابت مطلب مفیدتان
    من راجع به افزایش فشار دوش حمام هم زیاد تحقیق کردم, راهکار موجود در این سایت جالب به نظر میرسد.

  2. راننده پایه یک می گوید

    همینمون مونده بود که شما کارشناس فشار آب منازلمون بشی که دیگه مشکلاتمون حل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 3 =