آبگرمکن برقی چگونه کار می‌کند و چند مدل دارد؟

4

آبگرمکن یکی از ضروریات هر ساختمانی است که از سیستم موتورخانه یا پکیج برخوردار نیست. آبگرمکن دارای مدل‌های متنوعی است؛ ولی از لحاظ عملکرد همه آن‌ها وظیفه گرم کردن آب را به عهده دارند و باید آب گرم مورد نیاز ما را تامین کنند، ولی روش کار انواع آبگرمکن برقی و مدل‌های دیگر با هم متفاوت است.

در مطلب انواع آبگرمکن: معرفی آبگرمکن برقی تا آبگرمکن خورشیدی تعدادی را معرفی کردیم، و در این مطلب می‌خواهیم به آبگرمکن برقی بپردازیم و روش کار آن را توضیح بدهیم تا اگر شما از این آبگرمکن استفاده می‌کنید یا می‌خواهید در بین انواع مختلف آن، دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کنید، انتخاب بهتری داشته باشید و با نحوه کار کردن و نگهداری آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

آبگرمکن برقی در مناطقی که دسترسی به سوخت آسان یا امکان پذیر نیست، استفاده می‌شود. وظیفه آن‌ها تأمین آب گرم است و برق مصرفی مورد نیاز آن‌ها به سه روش تأمین می‌شود:

  1. برق شهری
  2. پنل خورشیدی
  3. توربین بادی

این دستگاه برای گرم کرد‌ن آب از سوخت استفاده نمی‌کند و به همین خاطر هیچ ‌گونه آلودگی به محیط زیست وارد نمی‌شود. از نظر ابعاد، از انواع دیگر آبگرمکن کوچک‌تر است و فضای کمتری اشغال می‌کند.

معرفی انواع آبگرمکن برقی دیواری و ایستاده
آبگرمکن‌های برقی دیواری و ایستاده در اندازه‌های مختلف برای کاربردهای گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

انواع آبکرمکن برقی کدامند؟

آبگرمکن‌های برقی به دو دسته مخزن‌دار و بدون ‌مخزن تقسیم‌بندی می‌شوند که روش نصب آن‌ها روی دیوار یا زمین است. راهنمای انتخاب بین آبگرمکن مخزن‌دار و بدون مخزن به طور ویژه در این مورد نوشته شده است، ولی در ادامه هم می‌توانید توضیحاتی را مطالعه کنید.

آبگرمکن برقی مخزن‌دار

بین آبگرمکن برقی مخزن‌دار و بدون‌ مخزن، آبگرمکن مخزن‌دار بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دلیل این استقبال، قیمت و هزینه کم نصب آن است. این مدل آبگرمکن نسبت به حجم مخزن، آب گرم را در خود ذخیره می‌کند تا در صورت نیاز آب گرم مورد‌ نیاز را تأمین کند.

مخزن درون یک عایق حرارتی قرار گرفته که این عایق موجب می‌شود آب دیرتر دمای خود را از دست بدهد و برق کمتری مصرف شود.

مزایای آبگرمکن برقی مخزن‌دار

  • نصب آسان
  • هزینه خرید، نصب و نگهداری کمتر
  • آلوده نکردن محیط زیست
  • نداشتن خطر آتش‌سوزی و گازگرفتگی

معایب آبگرمکن برقی مخزن‌دار

  • نشت آب در هنگام خرابی یا پوسیدگی
  • طول عمر کم
  • مصرف زیاد برق
  • کار نکردن در صورت نبودن برق

آبگرمکن برقی بدون‌ مخزن

اگر فضای کمی دارید و تصمیم گرفته‌اید آبگرمکن برقی نصب کنید یا به دنبال صرفه‌جویی در مصرف برق هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم از مدل بدون‌ مخزن استفاده کنید. زیرا این نوع آبگرمکن فضای کمتری اشغال می‌کند و در زمانی که نیاز به آب گرم ندارید، برق مصرف نمی‌کند و در حالت آماده به کار قرار می‌گیرد. آبگرمکن برقی بدون‌ مخزن متناسب با شرایط آب ‌و هوای مختلفی ساخته می‌شود که توصیه می‌شود نسبت به نیاز خود، باید آبگرمکن مورد نیاز را انتخاب کنید تا در تأمین آب گرم مصرفی با مشکل مواجه نشوید.

این آبگرمکن‌ها در همان لحظه که احتیاج به آب گرم دارید، آب را گرم کرده و تا هر زمانی که نیاز دارید بدون وقفه آب گرم در اختیار شما قرار می‌دهند و به‌ محض اینکه جریان آب قطع می‌شود، دستگاه خاموش شده و آب گرم تولید نمی‌کند. همین امر موجب می‌شود تا آبگرمکن برقی بدون ‌مخزن برق کمتری نسبت به مدل مخزن‌دار استفاده کند.

مزایای آبگرمکن برقی بدون ‌مخزن

  • طول عمر بالا
  • اشغال فضای کم
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • در دسترس بودن همیشگی آب گرم

معایب آبگرمکن برقی بدون ‌مخزن

  • صرف هزینه زیاد برای خرید و نصب
  • کار نکردن در صورت قطع شدن برق
سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

آبگرمکن برقی چطور کار می‌کند؟

از آنجا که آبگرمکن‌های برقی به دو دسته مخزن‌دار و بدون ‌مخزن تقسیم می‌شوند و نحوه کار کردن در این دو مدل آبگرمکن متفاوت است، جداگانه به توضیح هرکدام می‌پردازیم. بد نیست قبل از ادامه مطلب بخوانید که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم؟

کارکرد آبگرمکن برقی مخزن‌دار

مخزن آبگرمکن برقی دارای ۲ المنت حرارتی در بالا و پایین است. این المنت‌ها توسط ترموستات کنترل می‌شوند و هر المنت به یک ترموستات متصل است. اگر دوست دارید بدانید ترموستات چیست و چگونه کار می‌کند؟ مطلب معرفی شده را بخوانید.

ترموستات‌ها که به دیواره مخزن آبگرمکن الکتریکی متصل شده‌اند، کلیدهای مکانیکی هستند که دمای آب مخزن را مشخص می‌کنند و در صورت کم شدن دمای آب داخل مخزن، المنت‌های حرارتی را روشن و در زمان رسیدن آب به دمای مورد نظر، آن‌ها را خاموش می‌کنند.

ترموستات‌ها را می‌توان نسبت به توان آبگرمکن، به صورت دستی روی دمای مورد نظر تنظیم کرد. باید به این نکته توجه کنید که هرچه دمای ترموستات زیادتر باشد، مصرف برق بیشتر می‌شود و دمای بالاتر از ۵۷ درجه سانتی‌گراد می‌تواند موجب آسیب دیدن آبگرمکن برقی شود.

مزایا و معایب آبگرمکن برقی مخزن‌دار
ترموستات آبگرمکن برقی را روی درجه مناسب قرار دهید تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

کارکرد آبگرمکن برقی بدون ‌مخزن

هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید،سنسور جریان آب آبگرمکن بدون ‌مخزن را فعال می‌کند. سپس چندین المنت حرارتی آب را گرم می‌کنند و این کار را تا زمانی که سنسور جریان آب تشخیص بدهد که جریان آب متوقف شده (شیر آب گرم بسته شده)، ادامه می‌دهد.

از آنجایی که آبگرمکن برقی بدون ‌مخزن مانند مدل مخزن‌دار همیشه روشن نیست و مدام آب گرم تولید نمی‌کند، ۳۰ تا ۵۰ درصد از مصرف انرژی برق را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود. این مدل می‌تواند در لحظه و بدون محدودیت، آب گرم تولید کند. به همین دلیل نیازی ندارد مانند آبگرمکن برقی مخزن‌دار مدام در حال گرم نگه داشتن آب باشد و این بزرگترین تفاوت میان این دو مدل آبگرمکن است. این صرفه‌جویی در مصرف انرژی باعث می‌شود مدل بدون ‌مخزن به دلیل کمتر کار کردن، استهلاک کمتری داشته باشد و دیرتر دچار خرابی و از کار افتادگی بشود. به همین خاطر مدت زمان گارانتی آن‌ها بسیار طولانی‌تر است.

معایب و مزایای آبگرمکن برقی بدون مخزن
استفاده از آبگرمکن برقی بدون مخزن موجب صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کدام مدل آبگرمکن برقی مناسب شماست؟

انتخاب آبگرمکن برقی مناسب کار مشکلی نیست و به آسانی می‌توانید آبگرمکن مورد نیاز را تشخیص دهید. اولین موردی که باید بررسی کنید، اندازه فضایی است که می‌خواهید آبگرمکن را در آنجا قرار دهید. باید مشخص کنید که نسبت به فضای موجود، مدل مخزن‌دار نصب کنید یا بدون‌مخزن.

دومین مورد این است که محاسبه کنید به چند خروجی آب گرم نیاز دارید. به طور مثال اگر از آب گرم برای دوش گرفتن و ظرف شستن استفاده می‌کنید، باید آبگرمکنی را انتخاب کنید که توانایی تأمین آب گرم برای دو مصرف مختلف را داشته باشد.

روش محاسبه میزان مصرف آب گرم به این شکل است که برای هر روشویی ۵ لیتر، سینک ظرفشویی ۱۰ لیتر، دوش حمام ۵۰ لیتر و وان حمام ۸۰ لیتر آب گرم مورد نیاز است.

راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه
انتخاب آبگرمکن مناسب می‌تواند صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته باشد.

لطفاً توجه داشته باشید گرچه یک آبگرمکن برقی بدون‌ مخزن می‌تواند آب گرم چندین خروجی را تأمین کند، اما نمی‌تواند همزمان این کار را انجام دهد. استفاده همزمان از دو یا چند خروجی آب گرم می‌تواند منجر به کم شدن دمای آب شود. بنابراین اگر در حال ظرف شستن هستید و شخص دیگری دوش حمام را باز می‌کند، دمای آب کم می‌شود. زیرا خروجی آب در یک زمان دو برابر شده و به دلیل این افزایش مصرف، آب زودتر از داخل هیتر‌ها عبور می‌کند و هیتر‌ها فرصت کافی برای گرم کردن آب را ندارند.

برای مثال اگر یک ساختمان دارای یک دوش آب گرم، یک سینک ظرفشویی و یک روشویی باشد میزان مصرف به شکل زیر محاسبه می‌شود:

۵۰ لیتر برای دوش آب گرم، ۱۰ لیتر برای سینک ظرفشویی و ۵ لیتر برای روشویی

5+10+50=65 لیتر آب گرم مورد نیاز

بنابراین برای این ساختمان نیاز به آبگرمکن با ظرفیت ۶۵ لیتر دارید.

به همین ترتیب هر چه خروجی آب گرم در یک ساختمان بیشتر باشد، باید ظرفیت آبگرمکن مورد نیاز هم بیشتر شود

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

از آبگرمکن برقی می‌توان در خانه‌های کوچک، مناطق خارج از بافت شهری، کانکس‌ها، روستاها و مناطق سرد استفاده کرد. این دستگاه می‌تواند بدون نیاز به سوخت و فقط با انرژی برق آب گرم مورد نیاز را فراهم کند و برق مورد نیاز را می‌توان از برق شهری تأمین کرد. اگر هم برق شهری در اختیار نداشتید، می‌توانید به وسیله پنل خورشیدی یا توربین بادی برق مورد نیاز برای آبگرمکن را تامین کنید

برای اطلاع از انواع خدمات استادکار می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن استادکار با ما در تماس باشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
4 نظرات
  1. حداد می گوید

    سلام میشه مخزن آب گرمکن عوض کنیم و بزرگتر بزاریم؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      خیر نمی‌توانید مخزن بزرگتر جایگزین کنید و فقط می‌توانید آن را تعمیر کنید

  2. نفیسه می گوید

    سلام زمانی که از آب گرم استفاده میکنیم خیلی زود آب سرد میشه دلیلشچی هست؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      اگر از آبگرمکن استفاده می‌کنید دستگاه شما مناسب مقدار مصرف نیست و اگر از پیکج یا موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده میکنید باید از متخصص کمک بگیرید امکان دارد نیاز به تعمیر داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + پنج =