انواع مختلف هود آشپزخانه و کاربردهای ویژه آنها

0

تمامی غذاهای خوشمزه‌ای که در آشپزخانه تهیه می‌کنید می‌توانند به مرور زمان آشپزخانه شما را به یک کابوس تبدیل کنند. چرا که وقتی غذا می‌پزید بخار و دود زیادی در هوا پخش می‌شود، علاوه بر این‌ها چربی و روغن نیز، اگرچه دیده نمی‌شود، با این بخارها در آشپزخانه پخش می‌شوند و فضای اطراف گاز را آلوده و چرب می‌کنند. برای مقابله با این مشکل است که به هود آشپزخانه نیازمندیم.

هود آشپزخانه همانند یک تهویه کننده هوا، اما با قدرت بیشتر، عمل می‌کند و چربی‌ها و بخاری که فضای اطراف گاز را می‌گیرند به درون خود می‌کشد و موجب می‌شود پس از هر بار آشپزی به یک آشپزخانه‌ی چرب مواجه نشوید و همه چیز همانطور که بود باقی بماند. پیش از اینکه انواع هود آشپزخانه را برای شما معرفی کنیم لازم است بدانید هود آشپزخانه از هر نوعی باشد نیاز به تمیزشدن دارد، این مطلب درباره تمیزکردن هود آشپزخانه به شما می‌گوید چطور این کار را انجام دهید.

انواع هود آشپزخانه

  1. هود زیرکابینتی

انواع هود آشپزخانه
هود زیرکابینتی

هود زیرکابینتی در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود و یکی از انواع هود آشپزخانه است که بیش از سایر هودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هودها همانطور که از نامشان پیداست زیر کابینت آشپزخانه در بالای گاز و جایی که غذا می‌پزید نصب می‌شود. هود زیرکابینتی طوری طراحی شده که از نظر اندازه استاندارد باشد و به خوبی زیر کابینت جا بگیرد و در عین حال چهره آشپزخانه را جذاب و دیدنی کند.

هود زیرکابینتی در دو نوع استاندارد تولید می‌شود: هود کانال دار و بدون کانال. یک هود کابینتی کانال دارد یک کانال دارد که دود و آلودگی‌هایی که اطراف گاز در هوا پخش می‌شود را به خارج از فضای خانه و آشپزخانه منتقل می‌کند. هود بدون کانال نیز با فیلتر کار می‌کند و آلودگی و چربی را توسط فیلتر جمع می‌کند. هودهای بدون کانال به اندازه هودهای کانال دار موثر  و کاربردی هستند. تمامی هودهای زیرکابینتی در طرح‌ها، سایزها و مدل‌های متنوع در بازار موجود هستند که با توجه به سلیقه و مدل آشپزخانه می‌توانند انتخاب شوند.

  1. هود دیواری

انواع هود آشپزخانه
هود دیواری

اگر در بالای اجاق گاز هیچ کابینتی برای اتصال هود آشپزخانه وجود نداشته باشد، می‌توانید از هود دیواری استفاده کنید. هود دیواری همانطور که از نامش پیداست به دیوار متصل می‌شود. به این نوع هودها گاهی هود دودکشی نیز گفته می‌شود چرا که طراحی و شکل آن‌ها اغلب شبیه به دودکش‌های قدیمی است. در قیاس با هودهای زیرکابینتی، هودهای دیواری عریض‌تر هستند و فضای بیشتری را در بالای اجاق گاز می‌گیرند.

  1. هود جزیره ای

انواع هود آشپزخانه
هود جزیره ای

هود جزیره‌ای شبیه به هود دیواری است با این تفاوت که دیگر به دیوار متصل نمی‌شود و برای مواقعی کاربرد دارد که آشپزخانه طرح جزیره‌ای دارد یعنی اجاق گاز جایی قرار می‌گیرد که هیچ دیوار یا کابینتی برای اتصال هود وجود ندارد. در این صورت هود جزیره‌ای، که نوعی هود سقفی محسوب می‌شود، از سقف به بالای اجاق گاز آویخته می‌شود. تفاوتی که هود جزیره‌ای با هود سقفی دارد در این است که هود جزیره‌ای همانند دودکش کانالی دارد که از طریق آن به سقف متصل شده و این کانال نیز دود، بو و تمام آلودگی‌های ناشی از آشپزی را به داخل خود کشیده و فضای آشپزخانه را تمیز و عاری از هر بو یا دودی نگه می‌دارد.

هود جزیره‌ای شاید کمی گران‌تر از سایر هودهای آشپزخانه باشد اما در عوض مدل و طراحی به روزتر و مدرن‌تر دارد.

  1. هود سقفی

انواع هود آشپزخانه
هود سقفی

همانطور که گفته شد، هود سقفی و هود جزیره‌ای یکی هستند و هر دو برای مواقعی که گاز در کنار دیوار قرار نمی‌گیرد به کار می‌روند. هود سقفی کاملا در سقف متصل می‌شود و دیگر همانند هود جزیره‌ای کانال ندارد و تا روی اجاق گاز نمی‌آید. به طور کلی می‌توان گفت هود سقفی به دلیل فاصله‌ای که نسبت به گاز دارد فضای بیشتری از آشپزخانه را در بر می‌گیرد.

  1. هود مخفی یا هود داخل کابینتی

انواع هود آشپزخانه
هود مخفی

گاهی اوقات برای زیباتر کردن چهره آشپزخانه، هود آشپزخانه را داخل کابینتی در بالای گاز نصب می‌کنند. این نوع هود آشپزخانه به دلیل اینکه دیده نمی‌شود به هود مخفی شهرت دارد. هود مخفی همه کارهای یک هود معمولی زیرکابینتی یا سایر هودها را انجام می‌دهد، با این تفاوت که صرفا برای جلوه و از دیدگاه دکوراسیون آشپزخانه، طوری تعبیه می‌شود که دیده نشود.

 

  1. هود زمینی یا ایستاده

انواع هود آشپزخانه
هود ایستاده

اغلب هودهای آشپزخانه رو به بالا یا سقف هستند و در کل بالای اجاق گاز قرار می‌گیرند. تنها مدل هودی که به طور کلی با سایر هودها متفاوت است، هود زمینی یا ایستاده است. این نوع هود کاملا در جهت مخالف سایر هودها قرار می‌گیرد و هوای اطراف اجاق گاز را به جایی اینکه به بالا بکشد به پایین می‌کشد.

این نوع هودها در کنار یا پشت اجاق گاز شما نصب می‌شوند و حالتی ایستاده دارند. برای نصب آن‌ها نیز نیاز است تا کانال هود به زمین متصل شود. هودهای ایستاده نیز از جمله هودهایی هستند که برای آشپزخانه‌های جزیره‌ای مناسبند. هودهای ایستاده یا زمینی نیز مدل‌های متنوعی دارند که برای هر سلیقه و هر سبک آشپزخانه‌ای مناسب هستند.

سخن پایانی

آشپزخانه شما باید جایی راحت و تمیز باشد، در این راستا یک هود آشپزخانه زیبا، قوی و کاربردی می‌تواند به شما کمک کند تا همیشه آشپزخانه‌ای زیبا و تمیز داشته باشید. حالا که با انواع مختلف هودهای آشپزخانه آشنا شدید، هنگام بازسازی خانه بهتر می‌دانید چه هودی مناسب آشپزخانه شما است و نیازهایتان را برطرف می‌کند. همچنین لازم است بدانید که نباید نسبت به صداهایی که از هود آشپزخانه می‌شنوید بی تفاوت باشید چرا که ممکن است مشکلی را بیان کند و نیاز به تعمیر هود داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 16 =