راهنمای کامل نصب کفپوش لمینت

0

کفپوش لمینت یکی از انواع کفپوش ساختمانی است که نصب آن بسیار ساده انجام می‌گیرد. در حقیقت می‌توان اینچنین گفت که کفپوش لمینت تنها کفپوشی است که تقریبا همه قادرند خودشان آن را نصب کنند. هرچند همیشه کمک گرفتن از افراد خبره  و حرفه‌ای کار شما را سرعت می‌بخشد اما در زمینه نصب کفپوش لمینت نیازی نیست نگران باشید.

برخلاف مراحل نصب کفپوش سرامیکی یا کفپوش چوبی که نیاز به چسب، ملات یا میخ دارند، نصب کفپوش لمینت کاملا خشک انجام می‌گیرد. نه نیازی به ملات است نه چسب، این تخته‌های پلاستیکی به راحتی و بدون نیاز به هیچ ابزار تخصصی کف اتاق شما نصب می‌شوند و به راحتی در کنار هم قرار گرفته و کفپوشی زیبا و یکدست برای اتاق شما ایجاد می‌کنند. در واقع می‌توان گفت، نصب کفپوش لمینت بیشتر شبیه به یک پازل است چرا که قطعات باید به درستی کنار هم قرار بگیرند و این پازل را حل کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید در یک روز کل یک اتاق را کفپوش لمینت کنید.

ابزاری که برای نصب کفپوش لمینت لازم دارید:

  • کفپوش لمینت: بهتر است ۱۰% بیشتر از مقداری که اندازه گیری کرده‌اید کفپوش لمینت بخرید تا در صورت هدر رفتن یا خراب شدن برخی از آن‌ها با کمبود مواجه نشوید. معمولا می‌توانید بسته‌های دست نخورده را به فروشگاه باز گردانید. یا حداقل پیش از خرید این مساله را با فروشنده طی کنید.
  • لایه زیرساز: این رول‌های باریک که از جنس فوم هستند برای یکسان سازی سطح زیر لمینت استفاده می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن را به میزان لازم از فروشگاه خریداری کنید.
  • اره دستی، اره رومیزی یا هر نوع اره دندانه دار برای برش دادن تخته‌ها. هرچه اره سبک‌تر باشد کار شما راحت‌تر می‌شود.
  • متر
  • مداد
  • اسپیسر (Spacer) برای ایجاد فاصله بین دیوار و اولین تخته لمینت.

آماده سازی اتاق برای نصب کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

پیش از اینکه کفپوش لمینت را در اتاق نصب کنید باید سطح زیر لمینت تمیز، صاف و بدون هیچ ایرادی باشد. معمولا کفپوش لمینت را می‌توان به سادگی به روی یک کفپوش دیگر، نظیر کفپوش وینیل، نصب کرد. اما باید در هر صورت زیر این کفپوش تمیز و آماده باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از لایه زیرساز فومی زیر سطح لمینت استفاده شود. یک رول از این لایه تهیه کنید و پیش از شروع کار کف اتاق را با آن بپوشانید.

تخته‌های لمینت را روی زمین بچینید

نصب کفپوش لمینت
کفپوش لمینت

معمولا نصب کفپوش لمینت نیازمند اندازه گیری‌های متعدد و محاسبات مختلفی است، هرچند برای یک اتاق و فضای کوچک معمولا این کار پیچیدگی خاصی ندارد. اما ساده‌تر است که ابتدا تخته‌ها را کنار هم بچینید تا اندازه آن‌ها را ببینید. اگر تخته‌ای نیاز به برش داشته باشد در این حالت مشخص می‌شود و به راحت می‌توانید یک دیدگاه اولیه از کاری که باید انجام دهید داشته باشید. یا حداقل بدانید باید چند تخته در اتاق به کار ببرید.

دقت داشته باشید، در این مرحله قرار نیست تخته‌های لمینت به هم متصل شوند چرا که فعلا می‌خواهیم ظاهر اولیه آن‌ها را بعنوان کفپوش ببینیم. اگر در این مرحله آن‌ها را به هم متصل کنید کارتان دشوار می‌شود. پس اتصال کفپوش را در مرحله خودش انجام دهید.

نکاتی برای برش تخته‌های لمینت

نیاز نیست نگران برش تخته‌های لمینت باشید. این تخته‌ها بسیار باریک هستند و به راحتی برش داده می‌شوند بنابراین نیاز به هیچ دستگاه تخصصی ندارید و اصلا نیاز نیست خیلی دقیق آن‌ها را برش بزنید. استفاده از یک اره ساده و معمولی برای این کار کافیست. تخته‌ها را به خوبی اندازه بزنید و با توجه به سایزی که اتاق دارد هر نقطه از تخته لمینت که نیاز به برش داشت را با مداد مشخص کنید و با استفاده از اره آن را ببرید. اما این کار را مرحله به مرحله انجام دهید و قبل از نصب و رسیدن به جایی که نیاز است تخته لمینت برش داده شود، این کار را انجام ندهید. چرا که برش دادن لمینت‌ها پیش از شروع کار ممکن است موجب هدر رفتن آن‌ها شود و در اواسط کار متوجه شوید سایز کوچک‌تر یا بزرگ‌تری بریده‌اید که دیگر به کارتان نمی‌آید.

  1. شروع کار نصب کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

اولین ردیف کفپوش لمینت را از کنار دیواری که عرض بیشتری دارد آغاز کنید. با کمک یک اسپیسر، بین دیوار و ردیف اول کفپوش حدود نیم سانتیمتر فاصله بگذارید. این فاصله به این دلیل است که با توجه به تغییر آب و هوا، کفپوش لمینت نیز ممکن است به اندازه‌ای بسیار کم بزرگ یا کوچک شود که با وجود این فاصله، در آب و هوای مختلف آسیبی به کفپوش نمی‌رسد. برخی راهنماهای نصب کفپوش حتی این فاصله را بیش از نیم سانتی‌متر پیشنهاد می‌کنند اما اغلب اوقات همین اندازه کافیست.

کفپوش را از سمت راست به سمت چپ نصب کنید. یعنی معمولا نصب کفپوش لمینت از انتهای اتاق و به سمت دیوار بزرگتر انجام می‌گیرد. تخته‌هایی که پشت هم می‌چینید باید کاملا به یکدیگر متصل شوند و هیچ فاصله‌ای بینشان وجود نداشته باشد. برای مستحکم کردن این فاصله می‌توانید از پنبه لاستیکی استفاده کنید.

  1. تکمیل ردیف اول

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

معمولا وقتی به آخرین قطعه سمت چپ هر ردیف که می‌رسید، تخته لمینت کمی بزرگ است و نیاز به برش خواهد داشت. آن را از راست به چپ اندازه گیری کنید و با کمک اره برش دهید. تکه باقی مانده از این تخته برش داده شده، اولین تخته لمینت ردیف دوم را از سمت راست تشکیل می‌دهد. اغلب اوقات پیشنهاد می‌شود تخته‌های برش داده شده‌ی کمتر از ۴۰ سانتی‌متر را استفاده نکنید. یا اگر دیدید اولین تخته لمینت ردیف بعدی خیلی کوچک است، می‌توانید ردیف بعدی را با تکه بزرگتری آغاز کنید. اما به طور معمول این روال بدین شکل است که اولین تخته ردیف بعدی ادامه آخرین تخته ردیف قبلی است.

  1. نحوه اتصال تخته‌های لمینت به یکدیگر

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

همانطور که گفته شد، نصب کفپوش لمینت کاملا به طور خشک انجام می‌گیرد چرا که این تخته‌ها با یکدیگر قفل می‌شوند که به آن مکانیزم کلیک و قفل گفته می‌شود. برای این کار، ابتدا تخته دوم را با زاویه ۴۵ درجه به سمت تخته اول قرار دهید. دو تخته به صورت کشویی به یکدیگر متصل می‌شوند و کافیست با یک فشار کوچک آن دو را به یکدیگر قفل کنید تا در جای خود قرار بگیرند.

دقت داشته باشید، کفپوش لمینت از آن نوع کفپوش‌هایی است که به هیچ وجه بین اجزای آن فاصله‌ای مجاز نیست وجود داشته باشد. این کفپوش در برابر آب حساس است و ممکن است آسیب ببیند و اگر به درستی به یکدیگر متصل نشوند و بینشان فاصله بیفتد زودتر از عمرشان مجبور به تعویض آن‌ها خواهید شد. در عین حال زیبایی خود را نیز از دست می‌دهند. تنها دلیلی که ممکن است بین دو ردیف از کفپوش لمینت فاصله بیفتد این است که شما به درستی آن‌ها را به هم قفل نکرده‌اید. بنابراین، هر ردیف لمینتی که نصب می‌کنید فاصله‌ها را بررسی کنید تا اگر نیاز به نصب مجدد دارند تا وارد مرحله‌های بعد نشدید آن را انجام دهید.

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

اگر هنگام نصب کفپوش لمینت متوجه شدید که یکی از تخته‌ها به خوبی با دیگری متصل نمی‌شود می‌توانید از نوار پنبه‌ای بینشان استفاده کنید. دقت داشته باشید نوار پنبه‌ای را در قسمتی که لمینت‌ها در هم قفل می‌شوند نمی‌توان استفاده کرد بلکه در صورتیکه در یک ردیف دو تخته‌ی پشت هم قرار گرفته لق بودند یا مشکلی در استحکام داشتند از این وسیله استفاده می‌شود.

  1. نصب آخرین تخته لمینت

نصب کفپوش لمینت
نصب کفپوش لمینت

به همین روال که گفته شد تخته‌های لمینت را از راست به چپ به یکدیگر متصل کنید. آخرین ردیف کنار دومین دیوار عریض اتاق قرار می‌گیرد. اغلب اوقات در این ردیف نیاز خواهید داشت تا تخته‌ها را کمی باریک‌تر کنید چرا که معمولا اندازه اتاق طوری نیست که بتوان همه تخته‌ها را به یک اندازه قرار داد مگر اینکه خوش شانس باشید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، آخرین ردیف کفپوش لمینت نیز باید از دیوار نیم سانتیمتر فاصله داشته باشد. پس با در نظر گرفتن این عدد، کفپوش‌های ردیف آخر را اندازه زده و ببرید و ردیف آخر را نیز با همان تکنیکی که پیش گرفته بودید متصل کنید.

هزینه کفپوش لمینت چقدر است؟

هزینه نصب کفپوش لمینت بر حسب هر مترمربع محاسبه می‌شود که در حال حاضر بین ۱ الی ۴ هزار تومان برای هر مترمربع است. همچنین هزینه‌ای جداگانه بابت هر مترمربع قرنیز نیز در این هزینه‌ها محاسبه می‌شود که در حال حاضر حداکثر ۲٫۵ هزار تومان در هر مترمربع است. برای مثال هزینه تقریبی لمینت کردن یک اتاق ۱۲ متری حدودا ۵۰ هزار تومان خواهد بود.  همچنین در صورتی که کفپوش لمینت نیاز به تعمیر داشته باشد ابتدا کارشناس آن را ارزیابی کرده و هزینه‌های مرتبط با آن را اعلام می‌دارد. (هزینه‌های ارائه شده در این مطلب مرتبط با بهمن ۹۷ است و ممکن است تغییر کرده باشد، برای اطلاعات بیشتر صفحه خدمات نصب کفپوش لمینت را مشاهده کنید.)

با توجه به داده های تابستان ۹۷، میانگین هزینه لمینیت کردن خانه های مشتریان استادکار مبلغ ۱۱۳۳۰۰۰ تومان بوده است. این مبلغ با هزینه اجرت و همینطور متریال است.

سخن پایانی

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به کفپوش لمینت علاقه مند هستند علاوه بر قیمت مناسب آن، نصب آسان است. همانطور که دیدید نیاز به هیچ تخصص، وسیله خاص، یا ابزار اختصاصی برای نصب کفپوش لمینت وجود ندارد و نصب کفپوش لمینت نیز اصلا زمان بر نیست. هر نوع کفپوش لمینت که خریداری کرده باشید، با پیروی از این راهنمای نصب، به تنهایی قادر خواهید بود آن را برای خانه خود نصب کنید. در صورتیکه نیاز به دستورالعمل‌های تخصصی‌تر در این زمینه داشتید، استادیار شما را همراهی خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − سیزده =