تفاوت پارکت با لمینت چیست؟

0

کفپوش پارکت و کفپوش لمینت از جمله انواع کفپوش ساختمانی هستند که اغلب به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما معمولا انتخاب بین این دو نوع کفپوش کار دشواری است. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید ما تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن تفاوت پارکت با لمینت شما را راهنمایی کنیم کفپوش مناسب خود را انتخاب کنید.

تفاوت پارکت با لمینت : کدام کفپوش را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب بین کفپوش پارکت و لمینت، این نکات می‌تواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید:

  • جنس کفپوش: واقعی در مقابل مصنوعی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تفاوت‌ پارکت با لمینت مطرح می‌شود، جنس آن‌هاست. یکی چوب واقعی است و دیگری نیست. کفپوش پارکت از تکه‌های واقعی چوب تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته و تخته‌های پارکت را ایجاد می‌کنند. در حالیکه لمینت شاید در قلب خود مقداری چوب فشرده داشته باشد اما ظاهر آن طرحی دیجیتالی از چوب است که روی آن لایه‌ای برای مقاومت کفپوش ایجاد شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید کفپوش خانه شما چوب واقعی باشد، پارکت را انتخاب کنید.

تفاوت پارکت با لمینت
نمایی از کفپوش پارکت در آشپزخانه
  • مقاومت کفپوش پارکت و لمینت: مقاومت کدام بیشتر است؟

در تفاوت پارکت با لمینت، مساله دومی که مطرح می‌شود، مقاومت این دو نوع کفپوش است. لایه‌ای که روی کفپوش لمینت قرار گرفته است آن را بسیار سخت و مستحکم کرده است که آن را در برابر خراش و آسیب دیدگی‌ مقاوم می‌سازد. از سوی دیگر، کفپوش پارکت از چوب ساخته شده است بنابراین نسبت به لمینت نرم‌تر و آسیب پذیرتر است. این مقاومت زمانی معنای بیشتری پیدا می‌کند که شما در خانه خود کودکی دارید که ممکن است دائم وسایلی را روی زمین بکشد، یا حیوان خانگی که عادت به کشیدن پنجه‌هایش دارد. در این صورت اگر به دنبال کفپوشی که مقاومت بالاتری دارد می‌گردید، کفپوش لمینت را انتخاب کنید.

تفاوت پارکت با لمینت
کفپوش لمینت مقاومت بالاتری دارد و نگران خراب شدن مداوم آن بخاطر بازی کودکان در خانه نخواهید بود.
  • نصب کفپوش لمینت و پارکت: نصب کدام سریع‌تر و ساده‌تر است؟

نصب هر یک از کفپوش‌ها نیز از جمله دیگر مسائل مهم تفاوت پارکت با لمینت است. نصب کفپوش لمینت نسبت به نصب پارکت ساده‌تر است و نیاز به هیچ نیروی حرفه‌ای ندارد. اغلب خود افراد خانه می‌توانند بدون داشتن تجربه و تخصص خاصی کفپوش لمینت را نصب کنند. همین مساله موجب می‌شود در هزینه نصب کفپوش صرفه جویی شود. بنابراین اگر کمی از نظر بودجه در محدودیت هستید شاید انتخاب کفپوش لمینت برایتان مناسب‌تر باشد.

تفاوت پارکت با لمینت
یکی دیگر از مسائلی که در تفاوت پارکت با لمینت مطرح می‌شود، نصب کفپوش است.
  • نگهداری از کفپوش لمینت و پارکت: نگهداری از کدام راحت‌تر است؟

بخشی از نگهداری از کفپوش مربوط به شما می‌شود که چطور آن را تمیز کرده یا از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. اما بخش دیگر آن به اینکه کفپوش کجا قرار است نصب شود باز می‌گردد. اگر کفپوش شما در جایی قرار می‌گیرد که در معرض نور مستقیم خورشید است بهتر است از کفپوش پارکت استفاده نکنید. پارکت نسبت به لمینت زودتر رنگ پریده می‌شود. اگرچه تمیزکردن هر دو نوع کفپوش ساده است و فقط نیاز به چند قطره آب دارد اما اگر به قیاس این دو برسیم، تمیزکردن کفپوش لمینت شاید کمی آسان‌تر از تمیزکردن کفپوش پارکت باشد.

تفاوت پارکت با لمینت
کفپوش لمینت مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید دارد و دیرتر از کفپوش پارکت دچار رنگ پریدگی می‌شود
  • تعمیر کفپوش لمینت و پارکت : کدام ساده‌تر است؟

هر کفپوشی ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. هنگام انتخاب کفپوش باید این مورد را نیز در نظر گرفت. در این میان، کفپوش لمینت با وجود مقاومت بالاتری که نسبت به کفپوش پارکت دارد اما تعمیر آن دشوارتر است. کفپوش لمینت اغلب شامل قطعات جداگانه‌ای است که به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین اگر بخواهید یکی از آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید شاید مجبور شوید تعداد زیادی از آن‌ها را از هم جدا کنید. در نهایت با در نظر گرفتن اینکه کفپوش لمینت چند سال در جای خود قرار گرفته و چقدر تغییر رنگ داده است ممکن است قطعه جدید با سایر تکه‌های لمینت هماهنگ لازم را نداشته باشد. این در حالیست که اغلب ایرادات کفپوش پارکت را می‌توان با سنباده کشیدن برطرف کرد و معمولا این نوع کفپوش بدون اینکه نیاز باشه قسمتی از آن تعویض شود می‌تواند تا سالیان سال در جای خود باقی بماند.

تفاوت کفپوش پارکت و لمینت
تعمیر کفپوش پارکت نسبت به کفپوش لمینت ساده‌تر است.
  • قیمت کفپوش پارکت و لمینت : کدام ارزان‌تر است؟

اگر قیمت کفپوش برایتان مطرح است باید بدانید، کفپوش پارکت به دلیل اینکه از مواد طبیعی و چوب در ساخت آن به کار گرفته شده است نسبت به کفپوش لمینت کمی گران‌تر خواهد بود. در عین حال، کفپوش پارکت به دلیل اینکه از چوب‌های نرم ساخته می‌شود نسبت به کفپوش لمینت نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر به درستی از آن مراقبت شود به راحتی سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

تفاوت پارکت با لمینت
شاید قیمت پارکت و لمینت خیلی تفاوت بزرگی با هم نداشته باشند اما در نهایت در تفاوت پارکت با لمینت در نظر گرفته می‌شود.
  • سخن پایانی

هنگام انتخاب کفپوش برای خانه خود باید در نظر داشته باشید چقدر می‌خواهید هزینه کنید، مقاومت کفپوش چقدر مهم است و شما چه اندازه می‌توانید از آن مراقبت کنید. در نهایت همه چیز به شما بستگی دارد که چه انتظاری از یک کفپوش خواهید داشت. ما در این مطلب سعی کردیم با بیان تفاوت پارکت با لمینت، انتخاب بین این دو را برایتان ساده‌تر کنیم. اگر کفپوش دیگری مد نظرتان است شاید با دانستن مزایا و معایب انواع کفپوش‌ها بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

با توجه به نکاتی که درباره تفاوت پارکت با لمینت گفته شد، شما فکر می‌کنید کدام مناسب‌تر است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − نه =