شستشوی فرش ماشینی و نکاتی که باید رعایت کرد

0

اینکه در خانه هر ایرانی یک دست فرش حتما وجود دارد غیر قابل انکار است زیرا فرش جز یکی از مهم‌ترین مبلمان خانه هر ایرانی است. اما تنها چیزی که در گذر زمان تغییر کرده است تبدیل فرش دستی به ماشینی بوده و امروزه در بیشتر خانه‌های ایرانی فرش ماشینی به چشم می‌خورد. از آن‌جا که بیشترین رفت‌وآمد افراد در طول روز بر روی فرش است امکان کثیف شدن آن بسیار زیاد است. شستشوی فرش ماشینی اصول و نکات خاصی دارد که باید رعایت شود که در این مقاله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اصول تمیز کردن فرش ماشینی

یکی از دغدغه‌های حال حاضر برای بسیاری از خانم‌های خانه شستشوی فرش ماشینی منزل خود است. از آن‌جا که بسیاری از خانه‌ها امروزه آپاتمانی است و محدودیت فضا برای شستشوی فرش ماشینی کم است انجام دادن این کار در منزل ممکن است کمی سخت به نظر برسد از طرفی شستشوی فرش ماشینی کمی زمان‌بر است پس اگر می‌خواهید این کار را خودتان در منزل انجام دهید بایستی به یکسری نکات حتما توجه کنید.

اصول شستشوی فرش ماشینی

شستشوی فرش ماشینی در منزل

اگر فضا و زمان کافی برای شستشوی فرش‌های خود را در خانه دارید بایستی نکات لازم برای شستشوی فرش ماشینی را بدانید تا با توجه به آن نکات شستشوی فرش به خوبی انجام شود و چیزی از کیفیت و بافت اصلی فرش شما کم نشود.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

مراحل شستشوی فرش ماشینی:

مرحله اول: غبارگیری فرش

اولین مرحله قبل از شستشوی فرش ماشینی، تمیز کردن و غبارگیری فرش است. برای تمیز کردن فرش بایستی یا با وسایلی مانند جاروبرقی تمام گرد و غبار فرش را تمیز کنید و یا با تکاندن فرش این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید هرگز از جاروهای دستی برای غبارگیری فرش ماشینی استفاده نکنید زیرا ممکن است به تار و پود فرش صدمه وارد کند.

مرحله اول: غبارگیری فرش

مرحله دوم: انتخاب محلی مناسب برای شستشوی فرش

قبل از شستشوی فرش ماشینی ابتدا بایستی یک محل مناسب برای پهن کردن فرش انتخاب کنید. معمولا سطح‌های سخت مانند سطح سیمانی یا موزاییک و یا سطح شیب‌دار برای پهن کردن فرش جهت شستشو مناسب است زیرا لغزندگی برای فرش در حین شستشو ایجاد نمی‌کند.

مرحله دوم: انتخاب محلی مناسب برای شستشوی فرش

مرحله سوم: تنظیم درجه حرارت آب برای شستشو فرش

درجه حرارت آبی که برای شستشو فرش می‌خواهید استفاده کنید نباید خیلی گرم یا داغ باشد. معمولا چه برای شستشوی فرش ماشینی چه دستباف باید از آب گرم استفاده کرد زیرا فرش ماشینی تار و پود بسیار لطیفی دارد و ممکن است در اثر شستشو با آب داغ یا خیلی سرد لطافت خود را از دست بدهد.

مرحله سوم: تنظیم درجه حرارت آب برای شستشو فرش

مرحله چهارم: انتخاب مواد شوینده برای شستشوی فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام شستشوی فرش ماشینی، انتخاب صحیح مواد شوینده است. هرگز برای شستشوی فرش ماشینی از شوینده‌های قلیایی استفاده نکنید. سعی کنید از شوینده‌های خنثی که به خوبی در آب حل می‌شوند استفاده کنید تا به خوبی تمام آلودگی‌ها و لکه‌های روی فرش را از بین ببرد و با جریان آب از روی بافت فرش پاک شود.

مرحله چهارم: انتخاب مواد شوینده برای شستشوی فرش ماشینی

مرحله پنجم: شستشو فرش

براای شستشوی فرش حتما از برس یا پارچه‌هایی استفاده کنید که سطح نسبتا نرمی دارند و هرگز برس را بر خلاف راه فرش حرکت ندهید. در جهت راه فرش، برس را آغشته به محلول مواد شوینده و آب کنید و به آرامی تمام سطح فرش را تمیز کنید. سپس آب را بر روی فرش بگیرید و سعی کنید  تمام سطح فرش را به خوبی تمیز کنید.

مرحله پنجم: شستشو فرش

به خاطر داشته باشید که هرگز پس از شستشو فرش، به خصوص اگر فرش کمی رنگ پس می‌دهد، هرگز بالافاصله فرش را لوله نکنید بلکه بگذارید کاملا خشک شود.

مرحله ششم: خشک کردن فرش

پس از اتمام شستشوی فرش ماشینی باید در هوای آزاد بگذارید تا رطوبت آن به تدریج گرفته شود. برای آبگیری کامل فرش می‌توانید از دستما‌ل‌های نخی که میزان رطوبت بالایی را به خود جذب می‌کنند استفاده کنید. پس از آبگیری حدود یک ساعت فرش را در همان حالت پهن شده در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود و یا آن را به حالت آویزان از یک تکیه‌گاه آویزان کنید تا کاملا خشک شود. علاوه بر این سعی کنید در معرض نور خورشید قرار ندهید و از طرفی زمانی که نیمه مرطوب است تمام تار و پود فرش را به سمت راه آن هدایت کنید تا پس از خشک شدن فرم خوبی داشته باشد.

مرحله ششم: خشک کردن فرش

نکاتی مهم برای شستشوی فرش ماشینی

برای شستشو فرش ماشینی از قسمت بالای فرش شروع کنید تا به انتها برسید. با اینکار تمام سطح فرش به صورت یکدست تمیز می‌شود.

شستشوی فرش ماشینی

قبل از استفاده از شامپو فرش حتما فرش را جارو کنید تا گرد و غبار به داخل تار و پود فرش نفوذ نکند.

شستشوی فرش ماشینی

هرگز از آب تنها برای شستشو فرش استفاده نکنید زیرا نه تنها لکه‌ها را تمیز نمی‌کند بلکه حالت چسبندگی به وجود می‌اورد پس بهتر است از محلول شامپو فرش و آب استفاده کنید.

شستشوی فرش ماشینی

اگر لکه‌های عمیقی بر روی فرش و یا ریشه‌های فرش دیده می‌شود می‌توانید از محلول آب و جوش شیرین نیز برای تمیز کردن این لکه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب مواد شوینده پودری با سرکه نیز سفیدی ریشه‌ها فرش را چند برابر کنید.

شستشوی فرش ماشینی

ریشه‌های فرش را دست کم نگیرید. هنگام شستشوی فرش ماشینی حتما ریشه‌های فرش را در یک جهت برس کشیده و سپس برس را آغشته به مواد شوینده کنید و تمام ریشه‌ها را در یک جهت با برس تمیز کنید.

شستشوی فرش ماشینی

هرگز بالافاصله بعد از استفاده از شامپو فرش، فرش را نشویید بلکه بگذارید نیم ساعت به حالت کفی باقی بماند تا تاثیر خود را بر روی آلودگی‌های فرش بگذارد و هرگز در طول این مدت بر روی فرش قدم نگذارید.

شستشوی فرش ماشینی

سخن آخر

شستشو فرش کار چندان آسانی نیست و علاوه بر داشتن فضای کافی جهت شستشو و خشک کردن فرش، شما به زمان کافی برای این کار نیز نیازمندید. اگر بنا به هر دلیلی چه از نظر محدودیت مکانی و چه زمانی قادر به شستشوی فرش‌های ماشینی خود در خانه نیستید و به دنبال مکانی مناسب برای شستشو فرش‌های خود هستید، ما مجموعه استادکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در مجموعه استادکار شما می‌توانید از خدمات مربوط به شستشوی فرش ماشینی توسط بهترین و ماهرترین تکنسین‌ها بهره‌مند شوید و با تضمین بهترین کیفیت در زمینه شستشو، فرش‌های خود را تحویل بگیرید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

شستشوی فرش ماشینی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − سه =