آموزش محاسبه ظرفیت کولر گازی با فرمول BTU

7

اگر پیش از مطالعه این مطلب یک بار برای خرید کولرگازی اقدام کرده باشید، حتما اصطلاحاتی شنیده اید که برایتان آشنا بوده اند. احتمالا مهمترین اصطلاح تخصصی که در زمان بررسی شرایط فنی کولر شنیده اید، BTU و فرمول محاسبه ظرفیت کولر گازی BTU است. برای اطلاع بیشتر در مورد محاسبات سریع کولر گازی با استادکار همراه باشید .

معرفی پارامتر BTU

واحد حرارتی بریتانیا (BTU) واحد سنجش بین المللی انرژی است. یک BTU میزان حرارتی است که باعث می شود دمای یک پوند آب (معادل ۰.۴۵۳ کیلوگرم) یک درجه زیاد شود. به بیان ساده تر یک BTU برابر با میزان کاهش دمای یک اتاق متوسط بعد از یک ساعت کار کردن کولر است.

اهمیت محاسبه میزان BTU قبل از تهیه کولرگازی با توجه به ظرفیت سرمایشی

کولری که ظرفیت سرمایشی بیشتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد به سرعت وارد چرخه های تناوبی روشن و خاموش می شود. در نتیجه نمی تواند رطوبت را به درستی از محیط جذب و حذف کند. بنابراین کولری که ظرفیت سرمایشی کمتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد همواره در حالت روشن کار خواهد کرد. مسلما شما دوست ندارید کولر گازی داشته باشید که در تمام طول شب یا زمانی که شما در اطاق نیستید، بدون وقفه کار کند.

خبر بد این که تعیین مقدار دقیق BTU برای یک فضا شاید خیلی دقیق نباشد چرا که وضعیت فضای موجود، تعداد دستگاه های گرمازایی که در فضا وجود دارد، میزان قرار گیری در معرض آفتاب، ارتفاع دیوار تا سقف و بسیاری از موارد دیگر در آن دخیل است. هر ۱۲۰۰ BTU حدود ۴۶ متر فضا را می تواند خنک کند اما این عدد، در شرایط کاملا ایده آل محاسبه شده است. پارامترهای زیادی مثل آب و هوای منطقه، میزان عایق بندی ساختمان، نقشه ساختمان، میزان تابش آفتاب، تعداد افرادی که در محیط رفت و آمد می کنند و ارتفاع سقف در افزایش این عدد تاثیر مستقیم دارند. معمولا در تهران هر فضای ۲۰ متری در اتاقی که آفتاب گیری زیادی دارد و دارای چندین پنجره است به ۱۸ هزار BTU سرمادهی نیاز دارد.

محاسبه سرانگشتی ظرفیت کولر گازی محاسبه ظرفیت کولر گازی BTU

برای اینکه بدانیم محاسبه ظرفیت کولر گازی BTU به گونه مناسب برای آپارتمان ما چقدر است، ابتدا باید بدانیم محیط زندگی ما چطور و چقدر گرم می شود.

انواع منابع حرارتی ساختمان

به صورت کلی می توانیم دو نوع منبع حرارتی برای یک ساختمان در نظر بگیریم :

  • منبع خارجی
  • منبع داخلی

منابع خارجی گرمایشی در ساختمان

گرمای خورشید به عنوان یک منبع خارجی گرما می تواند از سه طریق به ساختمان وارد شود. روش اول ورود از پنجره ها که نرخ آن می تواند به جنس پنجره، دو جداره و یا تک جداره بودن آن بستگی داشته باشد. روش دوم هدایت گرما از طریق دیوارهای خارجی است که به صورت مستقیم در معرض تابش نور خورشید قرار دارند. روش سوم انتقال گرمای خورشید از طریق دیوارهای جانبی ساختمان است. می توانید مقاله چرا کولر گازی باد گرم میزند و خنک نمی کند ؟ را نیز مطالعه کنید .

در مبحث نفوذ گرمایش عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی ساختمان (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، جهت گیری پنجره ها، جنس و رنگ دیوارها و پنجره ها و همچنین میزان عایق بندی ساختمان تاثیر زیادی دارند.

فرمول محاسبه btu کولر گازی

منابع داخلی گرمایشی در ساختمان

  • تعداد افراد حاضر و همچنین در رفت و آمد محیط و توجه به نوع فعالیت آنها
  • تجهیزات روشنایی (باید به نوع لامپ ها توجه کرد به عنوان مثال میزان بار گرمایی یک لامپ ال ای دی از لامپ رشته ایی سیار کمتر است.)
  • تجهیزات الکتریکی (مانند کامپیوترها، اسکنرها و …)
  • تجهیزات و منابع گازی (مانند اجاق گاز)
  • لوله های تاسیسات و موتورها

روش محاسبه سریع ظرفیت کولر گازی

نحوه محاسبه ظرفیت کولر گازی BTU

حالا که می دانیم چه عواملی آپارتمان ما را در تابستان گرم می کنند، می توانیم به کولرمان کمک کنیم راندمان بالاتری داشته باشد. پیش از محاسبه BTU کولرگازی که تصمیم دارید تهیه کنید، تلاش کنید عواملی که در بالا به آنها اشاره شد را ضعیف کنید. برای بررسی راهکارهای کاهش میزان گرمادهی این عوامل به راهنماهایی که پیش از این در استادکار منتشر شده رجوع کنید.

حالا می توانیم BTU حدودی مورد نیازمان را محاسبه کنیم. برای این کار از جدول زیر کمک بگیرید:

اندازه اتاق متر مربع BTU
۱۵*۱۰ ۱۵۰ حداکثر ۵۴۰۰
۲۰*۱۰ ۲۰۰ ۶۰۰۰
۲۰*۱۷ ۳۴۰ ۸۰۰۰
۲۰*۲۰ ۴۰۰ ۹۰۰۰
۲۵*۱۸ ۴۵۰ ۱۰۰۰۰
۲۵*۲۲ ۵۵۰ ۱۲۰۰۰
۳۰*۲۵ ۷۵۰ ۱۴۵۰۰
۳۴*۲۵ ۸۵۰ ۱۶۰۰۰
۴۰*۲۵ ۱۰۰۰ ۱۸۰۰۰
۴۰*۳۵ ۱۴۰۰ ۲۴۰۰۰
۴۰*۳۸ ۱۵۲۰ ۲۸۵۰۰
۴۰*۴۰ ۱۶۰۰ ۳۲۰۰۰

 

مکان های زیر تخمین هایی بر اساس شرایط معمولی یک اتاق در آب و هوای معتدل ارائه می کنند:

  • آشپزخانه یک استثنا است. به ظرفیت سرمایشی پیشنهادی، ۴۰۰۰ BTU اضافه کنید.
  • برای سقف های بلند و پلان های غیرمعمول، ظرفیت سرمایشی کولر را ۱۰ درصد بیشتر در نظر بگیرید.
  • در اقلیم های گرمتر شاید به ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت سرمایشی بیشتر برای هر اتاق نسبت به میزان معمول نیاز باشد.

 کدام کولر گازی برای منزل من مناسب است؟

همانطور که گفته شد، محاسبه دقیق میزان BTU موردنیاز کاری تقریبا غیرممکن است اما تلاش کردیم پارامترهای موثر در افزایش و کاهش این ضریب را بشناسیم. بعد از مطالعه دقیق این راهنما شما قادر خواهید بود BTU مناسب برای آپارتمان یا منزل تان را با دقت خوبی محاسبه کنید. اما بعید است این سوال بنیادین که کدام کولرگازی برای منزل من مناسب است را پاسخ داده باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله چند وقت یکبار باید تعویض فیلتر کولر گازی را انجام داد؟ را نیز مطالعه کنید .

در ادامه چند نکته درباره خرید کولرگازی را باهم مرور می کنیم:

  • درصورتی که دو تا سه اتاق به نحوی در کنار هم قرار گرفته باشد که با اتصال یونیت بیرونی بتوان اتصالات را بهم مرتبط کرد، می توان از یک کمپرسور با قابلیت وصل چند کولر کمک گرفت.
  • برای فضاهای تخت و بزرگ (بالاتر از ۱۰۰ متر) باید از چند پنل استفاده کنید. هرگز تلاش نکنید یک هال ۹۰ متری را با یک پنل خنک کنید.
  • اگر نمی توانید از چند پنل استفاده کنید، کولرهای ایستاده برای شما ساخته شده اند. یونیت این کولرها در فضای بیرون قرار می گیرد و اتصالات به واحد داخلی وصل می شود . کولرگازی ایستاده نیازی به نصب دیواری ندارد و واحد داخلی روی زمین قرار می گیرد. پرتاب باد این کولر ها بیشتر است
  • اگر فضایی که می خواهید آن را با کمک کولرگازی خنک کنید کوچک است، نگران نباشید. کولرهای پرتابل برای شما ساخته شده اند. این نوع دستگاه ها، عملکردی مشابه کولرهای معمولی دارند و تمام سیستم آنها درون خانه نصب می شود. برای استفاده از این نوع دستگاه ها فقط لازم دارید یک لوله خروجی هوای گرم به خارج از ساختمان بکشید. این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع کولرها برای فضاهای کوچکتر (حدود ۶۰ متر) طراحی شده اند و در فضاهای بزرگتر، راندمان بالایی نخواهند داشت.
محاسبات سریع کولر گازی - محاسبه ظرفیت کولر گازی BTU
کولر گازی پرتابل

نتیجه گیری

در زمان تهیه کولر گازی، حتما اندازه دقیق فضاهایی که می خواهید در آن ها پنل نصب کنید را همراه داشته باشید. فروشندگان باتجربه و معتبر همیشه مشاوران خوبی برای محاسبه تان دقیق خواهند بود.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

7 نظرات
  1. حسين می گوید

    سلام، بنظرم جدولتون در خصوص ظرفیت کولر گازی درست نیست
    برای زمین ۱۶۰۰ متر مربع کولر ۳۲۰۰۰ پیشنهاد دادید، من برای خونه ۱۲۰ متری کولر ۳۰۰۰۰ گذاشتم

  2. مراد می گوید

    سلام به نظرم جدول صددر صد اشتباه است

  3. محمد می گوید

    سلام
    اطلاعات جدول ناقص است، میزان BTUبرای چه زمانی و برای چه دمای مبنایی محاسبه شده؟
    در مناطق گرمسیری کولر 12000 برای اتاق 12 متری آپارتمانی مناسب است نه بیشتر، طبق جدول فوق برای550 متر مربع مناسب است.
    این تناقض ناشی از چیست؟

  4. هوشنگ می گوید

    سلام بنظرم جدول اشتباه است

  5. محمدرضا می گوید

    جدول برای فوت مربع نوشته شده نه متر مربع. برای تبدیل باید فوت مربع رو بر 10.7639 تقسیم کنید.

  6. عماد صدیقین می گوید

    با خواندن مطالب شما فقط وقتم تلف شد.

  7. مسعود می گوید

    اتلاف وقت. لطفا در تهیه محتوا دقت کنید و وقت بگذارید یا اگه تو زمینه مربوطه تخصص ندارید اجازه بدید متخصص محتوا تهیه کنه که دیگران رو به اشتباه نندازید. متاسفم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + چهارده =