ایده‌هایی برای دکوراسیون مراکشی

0

دکوراسیون خانه‌هایی که رنگ و بوی فرهنگ مردم آن کشور را می‌دهد، امروزه در منازل بسیاری یافت می‌شود؛ فضاهایی که از دهه ۱۹۷۰ الهام گرفته و مملو از اشیا و اِلمان‌های قدیمی هستند. یکی از دکوراسیون‌هایی که مرتبط با سبک بوهمیان است، دکوراسیون مراکشی است. این سبک ترکیبی از سبک‌های مختلف عربی، آفریقایی و مدیترانه‌ای است.

وقتی داخل فضایی با سبک دکوراسیون مراکشی قدم بزنید، احساس کشف یک سرزمین دوردست را دارید. این دکوراسیون نماینده کشوری آفریقایی با نقوش اسلامی، فانوس‌ها، الگوهای هندسی و فرهنگ عربی و مدیترانه‌ای است که با انتخاب آن می‌توانید چندین سبک را در دکوراسیون خود داشته باشید. در ادامه در مورد ویژگی‌های آن بیشتر خواهید دانست. با استادکار همراه باشید.

ویژگی‌های دکوراسیون مراکشی

زندگی در خانه‌ای با دکوراسیون مراکشی را نمی‌توان بدون کوسن‌های مخمل، رنگ‌های شاد، دیوارهای نقش‌دار و فضای مجلل و فانوس‌های فلزی تصور کرد. سقف‌های حکاکی شده و نقاشی‌های خیره‌کننده، پنجره‌های بزرگ و طاق‌های معماری از دیگر ویژگی‌های این نوع دکوراسیون است. به دلیل موقعیت جغرافیایی مراکش، طراحی داخلی در این کشور تحت تاثیر سبک‌های عربی قرار گرفته است. اتاق نشیمن مراکشی مدت‌هاست که الهام‌بخش طراحان دکوراسیون زیادی در سراسر دنیاست و اگر شما نیز به این دکور علاقه‌مند شدید، می‌توانید عناصر مراکشی را در هر نقطه از فضای داخلی خود بگنجانید. برای اینکه دقیق‌تر با آن آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

طراحی داخلی به سبک عربی
به دلیل موقعیت جغرافیایی مراکش، طراحی داخلی در این کشور تحت تاثیر سبک‌های عربی قرار گرفته است.

مبلمان و وسایل چوبی منقوش

خانه‌های با دکوراسیون مراکشی دارای فضاهای مشترکی هستند که شامل گزینه‌های زیادی مانند صندلی‌های تخت ضیافتی برای نشستن کنار خانواده و دوستان است که جلوی آنها را میزهای قهوه‌ای جلومبلی بزرگ یا میزهای کوچک متعدد فرا گرفته است. صندلی‌های چرمی مراکشی یا صندلی‌های چوبی حکاکی شده در کنار این میزها قرار گرفته‌اند و چهارپایه‌ها اغلب به عنوان گزینه اضافی کنار صندلی‌ها هستند. این مبلمان خاص هستند و از چوب مشبک و منبت‌کاری ساخته شده‌اند. جنس پارچه و کوسن‌ها معمولا مخمل و همراه با نقش و نگار است.

اصول و نکات اولیه تزیین خانه به سبک مراکشی
استفاده از مبلمان و میزهای چوبی حکاکی شده از ویژگی‌های بارز دکوراسیون مراکشی است.

منسوجات مراکشی

منسوجات مراکشی از نظر بافت، رنگ و طرح خاص هستند و استفاده از آنها در مبلمان رواج دارد. در گوشه و کنار خانه‌هایی با این سبک می‌توان پتوی مراکشی و سبد‌های بافته شده مراکشی را دید. این عناصر دکور مراکشی را به سبک مدرن نزدیک می‌کنند و می‌توان آنها را با سبک‌های محبوب دیگر مانند قرون وسطایی، صنعتی، اسکاندیناوی و … ترکیب کرد. می‌توانید دکوراسیون داخلی اروپایی را بهتر بشناسید.

بافته‌ها و منسوجات سنتی مراکش
در گوشه و کنار خانه‌هایی با این سبک می‌توان پتوی مراکشی و سبد‌های بافته شده مراکشی را دید.

استفاده از رنگ

دکوراسیون مراکشی از رنگ استقبال می‌کند. همان طور که پارچه‌های مراکشی پر از رنگ و الگو هستند، رنگ روی در و دیوار این نوع دکوراسیون نیز جلوه خاصی به خانه می‌بخشد. رنگ و الگوهای برجسته یکی از مشخصه‌های طراحی دکوراسیون مراکشی است که در آن از لوازم دکوراتیو دارای الگوهای گرافیکی و کلاسیک استفاده می‌شود. سبک مراکشی با بهره‌گیری از بافت‌های رنگارنگ, طرح‌های هندسی و تزئینات جذاب، دکوراسیونی بی‌نظیر در فضای خانه ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های دکوراسیون مدل مراکشی
دیوارهای رنگی، پارچه‌ها و کوسن‌های رنگی و شاد همه از ویژگی‌های سبک مراکشی است.

قالیچه‌های رنگی

قالیچه‌‌های رنگی بربر در محیط‌های سنتی مراکش به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرش‌های مجلل و طرح‌دار یکی دیگر از معیارهای دکوراسیون مراکشی است. می‌توان گفت که دکوراسیون مدل مراکشی بدون قالیچه کامل نیست. الگوهای الماس‌شکل اغلب در فرش‌ها و قالیچه‌های مراکشی دیده می‌شود.

مدل فرش مراکشی
دکوراسیون مدل مراکشی بدون قالیچه کامل نیست.

فلز و فانوس

چراغ‌های آویز یا فانوس‌های فلزی و دیگر اشیای فلزی از ویژگی‌های این نوع دکوراسیون هستند. این چراغ‌ها الگوی سایه‌ای و مشبک دارند و هنگام شب روشن می‌شوند. این فانوس‌ها به دلیل داشتن طرح های مشبک نور را با طرح‌های بسیار زیبا در فضا پراکنده می‌کنند.

استفاده از عناصر چوبی مشبک، سنگی و فلزی برای دکوراتیو کردن اتاق‌های این سبک مرسوم است. فانوس مراکشی یکی از صنایع دستی این کشور است که می‌توان آن را در جای‌جای خانه مشاهده کرد. می‌توانید از یک سینی چای مسی سنتی و یک فانوس برنجی که مکمل رنگ پالت هم هستند، برای رنگ و بوی مراکشی دادن به خانه‌تان استفاده کنید.

چیدمان منزل به سبک مراکش
می‌توانید فانوس مراکشی را که نماد دکوراسیون این کشور است، در چیدمان خانه خود بگنجانید.

کاشی‌های طرح‌دار

کاشی‌کاری‌‌های پررنگ با رنگ‌های متضاد یکی از موارد رایج در فضاهای کاملا مغربی است. کاشی‌های طرح‌دار مراکشی به ویژه در کفپوش حمام به رنگ‌های سیاه و کرم و یا آبی و سفید بسیار دیده می‌شود. این کاشی‌های پرنقش‌ونگار به عنوان کفپوش و حتی دیوارپوش فضای سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می‌شوند.

مدل کاشی و سرامیک سنتی با نقوش مراکشی اسپانیایی
کاشی‌های طرح‌دار مراکشی به ویژه در کفپوش حمام به رنگ‌های سیاه و کرم و یا آبی و سفید بسیار دیده می‌شود.

جزئیات نمایشی

دکوراسیون مراکشی از آن سبک‌هایی است که با توجه به سلیقه فردی شما می‌تواند به مدل‌های مختلف چیده شود و تعداد جزئیات در این نوع سبک بی‌شمار است. اگر فضای بزرگی دارید، جسورانه عمل کنید. از الگوهای پیچیده و بزرگ، رنگ‌های جسورانه و لوازم جانبی پرزرق‌وبرق استفاده کنید. کوسن‌های طرح‌دار انتخاب کنید. روی میز را با تزئینات چوبی و سنگی پر کنید و از قالی‌های پرنقش‌ونگار استفاده کنید.

جزییات و خصوصیات دکوراسیون داخلی مراکشی
اگر به دکوراسیون مراکشی دقت کنید، جزئیات بی‌نظیری در آن می‌بینید.

سقف‌های بلند

معمولا سقف خانه‌های مراکشی بلند است؛ این ایده از قصرها و محله‌های تاریخی قدیم وام گرفته شده است. همچنین در این نوع معماری از قوس و طاق‌های زیبا استفاده می‌شود. اگر شما نیز به فکر بازسازی خانه خود به سبک مراکشی هستید، حتما این فرم را در خانه خود به کار ببرید تا حس کنید خانه‌تان به فرهنگ و هنر مراکش نزدیک شده است. متخصصان استادکار نیز می‌توانید آنچه را در ذهن دارید، اجرا کنند.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

ایده‌هایی برای چیدمان و دکوراسیون مراکشی در خانه

اگر به دنبال این هستید که خانه خود را تا حدودی به سبک دکوراسیون مراکشی نزدیک کنید، ایده‌های زیر می‌توانند به شما در این راه کمک کند.

استفاده از پاف

پاف‌ سال‌هاست که به عنوان یک سنت قدیمی در خانه‌های مراکشی حضور دارد و در کنار مبلمان و میز به عنوان یک صندلی راحتی در فضای نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با انواع پاف و کاربردهای آن در خانه این مطلب را بخوانید.

کاربرد پاف مبل در چیدمان خانه
از پاف می‌توانید همانند یک صندلی راحتی در دکوراسیون مراکشی خود استفاده کنید.

کاشی بین‌کابینتی نقش‌دار

یکی از ایده‌هایی که می‌توانید به راحتی پیاده کنید، استفاده از کاشی بین کابینتی نقش‌دار است که می‌تواند شکوه و عظمت یک دکوراسیون مراکشی را به خانه شما بدهد. در کنار این مورد از چند سینی مسی و برنجی نیز استفاده کنید و یک قالیچه رنگی نیز کف آشپزخانه خود بیاندازید. خواندن مقاله ایده‌های کاشی بین کابینتی جدید نیز توصیه می‌شود.

مدل کاشی بین کابینتی آشپزخانه
کاشی بین کابینتی منقش می‌تواند به خانه شما حس و حال طراحی دکوراسیون مراکشی بدهد.

تزئینات بافته شده

از تزئینات بافته شده و آویزان کردن این دکوری‌های کوچک روی دیوار غافل نشوید. این عناصر تزئینی برای ایجاد یک فضای بوهمیایی به سبک مراکشی ضروری است. می‌توانید برای گلدان‌های گیاه خود سبد ببافید یا سبدهای تزئینی را روی دیوار و دور قاب‌های عکس آویزان کنید.

سبک دکوراسیون بوهمیان
از دست‌بافته‌های دکوری روی دیوار خانه خود استفاده کنید.

الگوهای لایه‌ لایه

دکوراسیون مراکشی در مورد بازی با الگوها محدودیتی ندارد. شما می‌توانید هزاران الگوی متضاد را بدون ترس از تضاد با یکدیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید دو فرش به سبک مراکشی را روی یکدیگر به صورت لایه لایه پهن کنید. برای ایجاد انسجام در الگوها می‌توانید فرش زیرین را رنگی و رویی را سیاه و سفید انتخاب کنید.

خانه‌ای باب سلیقه ایرانی با دکوراسیون مراکشی
دکوراسیون مراکشی در مورد بازی با الگوها محدودیتی ندارد، حتی می‌توانید دو فرش را به صورت لایه لایه روی هم بیاندازید.

گوشه دنج رویایی

در گوشه اتاق یک صندلی کنار پنجره بگذارید و یگ گوشه دنج برای خود انتخاب کنید. از رنگ‌های روشن مانند بژ برای دیوارها الهام بگیرید و دست‌بافت‌های دکوری از آن دیوار آویزان کنید. کنار پنجره فانوس مراکشی بگذارید و روی صندلی را با کوسن‌های پارچه‌های طرح‌دار بپوشانید.

طراحی نقاط مختلف خانه به سبک مراکشی
گوشه دنج رویایی‌تان را با یک فانوس مراکشی و کوسن‌های گرم و نرم تکمیل کنید.

دکوراسیون مراکشی در فضای باز

اگر حیاط بزرگی دارید، حتی می‌توانید این دکوراسیون را به فضای باز منتقل کنید. از صندلی‌های چوبی تراش خورده و حکاکی شده، پارچه‌های بافت‌دار و فانوس‌های فلزی کلاسیک مراکشی برای نور دادن به فضا استفاده و یک فضای نشیمن جذاب برای شب‌های بهار و تابستان خود خلق کنید. تخت‌های چوبی و کوسن‌های رنگی نیز انتخاب دیگری برای دکوراسیون مدل مراکشی در فضای باز هستند. همچنین یک سایه‌بان محافظ نیز نصب کنید تا نور بعدازظهر شما را اذیت نکند.

طراحی حیاط و پاسیو با دکوراسیون مدل مراکشی
از صندلی‌های چوبی تراش خورده و حکاکی شده، پارچه‌های بافت‌دار و فانوس‌های فلزی کلاسیک مراکشی در فضای باز حیاط خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در انتها ذکر این نکته ضروری است که دکوراسیون مراکشی دکوراسیونی است که می‌توان آن را بی‌دغدغه با هر سبک دکوراسیون دیگر ترکیب کرد. سبک دکوراسیون شخصی شما هرچه که باشد، با ترفندهای ساده و کاربردی می‌توانید راهی برای ایجاد جلوه‌های کوچک دکوراسیون مراکشی پیدا کنید. ایده‌های بالا نیز می‌توانند راه‌گشای شما باشند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 17 =