بازسازی محیط کار : ۱۰ راهکار بازسازی حرفه‌ای محیط کار

0

آیا از ظاهر و ساختار بنای محیط کارتان خسته شده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید محیط کارتان قدیمی به نظر می‌رسد و به‌اندازه کافی نورگیر نیست؟ اگر پاسخ شما بله است شاید وقت آن رسیده برای بازسازی محیط کار خود برنامه‌ریزی کنید و آن را به محلی مدرن و زیبا تبدیل کنید.

مراحل آماده شدن برای بازسازی محیط کار

همان‌طور که می‌دانید بازسازی محیط کار بدون آن‌که از پیش برای آن آماده شوید می‌تواند کاری سخت و پردردسر باشد. پس برای آن‌که از در طول بازسازی دچار سردرگمی نشوید و به‌تبع آن هزینه‌های غیرضروری زیادی را به خود تحمیل نکنید، لازم است آماده‌سازی‌های لازم را پیش از شروع کار انجام دهید. در ادامه با مراحل آماده شدن برای بازسازی محیط کار آشنا می‌شوید.

هدف خود را از بازسازی تعریف کنید

تعیین هدف پیش از شروع کردن هر پروژه سنگینی ضروری است. پیش از آن‌که کار را شروع کنید مطمئن شوید که هدف روشن و دلایل کافی برای بازسازی دارید. به این فکر کنید که چرا لازم است در ساختار محل کار تغییری صورت بگیرد. دلیل شما ممکن است از جلب رضایت و افزایش بهره‌وری کارمندان گرفته تا تحت تأثیر قرار دادن مشتریان را در بربگیرد.

بازسازی محیط کار
تعریف هدف از بازسازی محیط کار

با کارمندان خود دراین‌باره مشورت کنید

بازخورد گرفتن از کارمندان هوشمندانه‌ترین روش برای اطمینان حاصل کردن از گرفتن بهترین تصمیم‌ها است. کارمندان شما دیدگاه بهتر و دقیق‌تری نسبت به وضعیت محیط کار دارند و می‌توانند پیشنهاد‌های ارزشمندی در راستای بهبود شرایط محیط به شما ارائه دهند. حتی می‌توانید یک پرسشنامه را میان کارمندان خود پخش کنید تا بفهمید در حال حاضر کارمندان چگونه از محیط کار استفاده می‌کنند و نظر آن‌ها راجع به بازسازی محیط کار چیست.

تصویر ذهنی خود از محیط بازسازی‌شده را ترسیم کنید

به‌احتمال‌زیاد یک تصویر مبهم از محیط کار بازسازی‌شده در ذهن دارید. اکنون وقت آن رسیده که آن تصویر را به روی کاغذ بیاورید. کشیدن طرحی که در نظر دارید ارتباط برقرار کردن با متخصصان بازسازی ساختمان را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود همه‌چیز مطابق نظر شما پیش برود. هنگام توضیح دادن طرح خود برای متخصصان می‌توانید درباره میزان دلخواه نورگیر بودن ساختمان، اضافه کردن یک اتاق کنفرانس یا سمعی بصری جدید و ملزومات آن از قبیل عایق صدا بودن، امکانات سیم‌کشی و لوله‌کشی و انتخاب رنگ‌های جدید صحبت کنید.

ترسیم تصویر محیط کار جدید
ترسیم تصویر محیط کار جدید

از نقاط قوت ساختمان خود استفاده کنید

حال که تصویر مشخصی از تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید را رسم کرده‌اید، به این موضوع فکر کنید که چگونه ویژگی‌های خوب فعلی دفتر کار را می‌توانید در کنار این تصویر بگنجانید. به‌عنوان‌مثال شاید لوسترها و چراغ‌های ساختمان وضعیت خوبی دارند و لازم نیست تعویض شوند و کف پارکت ساختمان وقتی حسابی تمیز شود مثل روز اول به نظر برسد!

علاوه بر این ساختار کلی ساختمان را هم در نظر بگیرید. آیا امکان بلندتر کردن سقف یا باز کردن فضا وجود دارد؟ تلاش کنید بهترین ویژگی‌های ساختمان را حفظ کنید.

برای بازسازی محیط کار بودجه‌ای را کنار بگذارید

بودجه‌بندی برای انجام پروژه بازسازی بدون شک از مهم‌ترین مراحل برنامه‌ریزی و آماده شدن برای بازسازی محیط کار است. اگر برای اولین بار است که قصد بازسازی محیط کار خود را دارید تلاش کنید تمام جوانب مالی پروژه را در نظر بگیرید تا در میانه راه دچار غافلگیری نشوید. این کار به شما کمک می‌کند که سریع‌تر با پیمانکار به توافق برسید. باید حداقل سه عامل مهم را در نظر داشته باشید:

  1. اندازه محیط کارتان
  2. میزان گستردگی طرح بازسازی محیط کار
  3. نوع مصالحی که باید مورداستفاده قرار دهید.

سایر عوامل تأثیرگذار بر میزان بودجه پروژه بازسازی شامل قدمت و شرایط معماری و سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی ساختمان است. با پیمانکاری همکاری نمایید که متعهد به کار با بودجه تعیین‌شده از طرف شما است. همچنین در نظر گرفتن یک بودجه کمکی برای شرایط اضطراری و خارج از کنترل کاری هوشمندانه است. میزان بهینه این بودجه کمکی برابر با ۱۰% کل بودجه در نظر گرفته‌شده از طرف شما است.

یک محیط کار موقت پیدا کنید

پس‌ازآن که با پیمانکار خود به توافق رسیدید و طرح بازسازی محیط کار خود را نهایی کردید، لازم است کارمندان خود را به یک محیط کار موقت منتقل کنید. برای این انتقال از قبل برنامه‌ریزی کنید تا در لحظه‌های آخر دچار تشویش نشوید.

با پیمانکار درباره روند کار صحبت کنید. آیا فرآیند بازسازی اتاق به اتاق انجام می‌شود یا هم‌زمان روی تمام فضا کار می‌شود؟ آیا می‌توانید در طول مدت بازسازی کارمندان خود را به قسمت دیگر ساختمان ببرید؟ یا لازم است یک مکان جدید را اجاره نمایید؟ درصورتی‌که نیاز است به یک ساختمان دیگر منتقل شوید، راحتی کارمندان و مشتریان را فراموش نکنید. اجاره کردن یک ساختمان در آن‌سوی شهر ممکن است برای بسیاری ایجاد مشکل کند بنابراین تلاش کنید تا حد امکان جایی نزدیک به محل اصلی شرکت اجاره کنید.

  • حال که از آماده شدن برای پروژه بازسازی محیط کار صحبت کردیم بد نیست نگاهی به راهکارهای بازسازی محیط کار داشته باشیم:

۱_ اضافه کردن وسایل بازی

آوردن چند وسیله بازی به محیط کار تا کارمندان بتوانند در مواقع استراحت خود با آن‌ها سرگرم شوند می‌تواند ایده خوبی برای بهتر کردن محیط کار باشد. بازی کردن کارمندان نه‌تنها به کاهش اضطراب آن‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود روابط دوستانه‌تری میان آن‌ها شکل بگیرد.

اضافه کردن وسایل بازی به محیط کار
اضافه کردن وسایل بازی به محیط کار

۲_ حذف کردن دیوارهای اضافی

فکر می‌کنید محیط کار شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک در چه چیز با هم مشابه هستند؟ بله درست است، میز کارمندان این شرکت‌ها با دیوار و پارتیشن از هم جدا نشده است. با هر چه بیشتر باز کردن فضای دفتر کار نه‌تنها تعامل کارمندان با یکدیگر ساده‌تر می‌شود، بلکه محیط کار بزرگ‌تر دیده می‌شود.

۳_ اضافه کردن باشگاه ورزشی

تحقیقات نشان داده است که مغز پس از یک فعالیت فیزیکی بهتر کار می‌کند. بعضی شرکت‌ها با توجه به این حقیقت تصمیم گرفته‌اند یک باشگاه دارای وسایل ورزشی کوچک را به ساختمان خود اضافه کنند. اگر بودجه زیادی برای بازسازی محیط کار در دست دارید بد نیست این امکان را در نظر بگیرید. با اضافه کردن تجهیزات ورزش کارمندان احساس بهتری را در طول روز تجربه خواهند کرد  تمایل بیش‌تری به آمدن به سرکار نشان خواهند داد.

۴_  تجهیز ساختمان با تکنولوژی روز

محیط کار خود را با استفاده از تکنولوژی‌های روز به محیطی مدرن تبدیل کنید. می‌توانید امکان کنترل پیشرفته برق، پرژکتورها، وسایل گرمایشی و سرمایش و… را به محیط کار خود اضافه کنید. اضافه کردن یک اتاق سمینار با امکانات پیشرفته نظیر کنترل صدا و تصویر با گوشی موبایل و تبلت هم می‌تواند ایده خوبی برای بازسازی محیط کار باشد.

۵_ رسیدگی به آشپزخانه محیط کار

بیش‌تر آشپزخانه‌ها در محیط‌های کاری بدترکیب و ناخوشایند هستند و کوچک‌ترین شباهتی به آشپزخانه‌های خانگی ندارند. معمولاً در این آشپزخانه‌ها ارزان‌ترین مدل یخچال و چای‌ساز قرار داده می‌شود و ظرف‌شویی آن در اکثر مواقع کثیف است! کارمندان زمان زیادی را در شرکت می‌گذرانند و باید آشپزخانه تبدیل به مکانی شود که کارمندان از حضور در آن لذت می‌برند. صرف قسمت معقولی از بودجه بازسازی محیط کار به بهبود شرایط آشپزخانه تأثیر بسیار خوبی بر شرایط محل کارتان خواهد داشت.

طراحی یک آشپزخانه زیبا
طراحی یک آشپزخانه زیبا

۶_ اتاق مخصوص ایده پردازی

اضافه کردن مکانی که کارمندان در آن بتوانند ایده پردازی کنند و خلاق باشند، یکی از گزینه‌های مناسب هنگام طرح‌ریزی بازسازی محیط کار است. برنامه‌ریزی برای کمپین‌های جدید بازاریابی، برنامه‌های وفاداری مشتریان و سایر راهبردهای شرکت هنگامی‌که در محیطی خارج از میزهای کارمندان انجام شود، مؤثرتر خواهد بود.

۷_ اختصاص یک دیوار به وایت بورد

وجود یک وایت بورد با ماژیک و کاغذهای رنگی در محیط کار می‌تواند به افزایش خلاقیت کمک کند. این وسیله مقرون‌به‌صرفه مکان زیادی را اشغال نمی‌کند و تنها لازم است بخشی از یک دیوار را به آن اختصاص دهید.

۸_ استفاده از رنگ‌های شاد

یک گرایش مدرن که این روزها در خیلی از شرکت‌ها باب شده استفاده از رنگ‌های روشن، درخشان و شاد است تا به فضای کار انرژی ببخشد. بسیاری از دفتر کارهای قدیمی با استفاده از رنگ‌های کسالت‌آور خاکستری، سفید و قهوه‌ای آراسته شده‌اند که باعث ایجاد حس خستگی و خواب‌آلودگی در کارمندان می‌شود. رنگ‌های زنده و شاد باعث می‌شوند کارمندان شما انرژی بگیرند.

۹_ بهبود طرح پنجره‌ها

هیچ‌کس دوست ندارد در یک قوطی کبریت بدون پنجره کار کند! با اضافه کردن پنجره‌های جدید یا فراخ‌تر کردن پنجره‌های قبلی، کمی نور آفتاب به محل کارتان اضافه کنید. برای پنجره‌ها پرده یا کرکره‌های روشن انتخاب کنید. بهبود طرح پنجره‌ها در درازمدت برای شما مقرون‌به‌صرفه هم خواهد بود چراکه پنجره‌های جدید در حفظ گرما یا سرمای داخل ساختمان بهتر عمل می‌کنند.

بهبود طرح پنجره های ساختمان محل کار
بهبود طرح پنجره های ساختمان محل کار

۱۰_ اضافه کردن یک اتاق استراحت

هر کارفرمایی دوست دارد که کارمندانش پرانرژی و سختکوش باشند، بنابراین باید هنگام بازسازی محیط کار به رفاه و راحتی آن ها توجه شود. با در نظر گرفتن یک اتاق راحت و آرام برای استراحت کارمندانی که دچار خستگی شده اند می توان به آن ها کمک کرد تا آرامش و انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنند. این گونه اتاق ها را می توانید به آسانی و به کمک پارتیشن دوجداره بسازید.

سخن پایانی

بازسازی محیط کار یک پروژه سخت است که نیاز به‌صرف وقت و انرژی فراوانی دارد. اما درصورتی‌که از متخصصان زبده در این زمینه استفاده کنید قسمت اعظم مشکلات و سختی‌های این کار از دوش شما برداشته می‌شود. استادکار به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان بازسازی محیط کار را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. پس اگر می‌خواهید محل کارتان حرفه‌ای بازسازی شود همین حالا دست‌به‌کار شوید!

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + نه =