نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری ؟ مقایسه و معرفی معایب و مزایا هر کدام

0

دیوارها اهمیت زیادی در جلوه و زیبایی خانه دارند و می‌توانند چشم‌انداز خانه را به‌ طور کلی تغییر دهند. ترکیب رنگ و کاغذ دیواری که انتخاب می‌کنید، می‌تواند خانه شما را به محیطی گرم و دوست‌داشتنی و یا فضایی شلوغ و به دور از حس امنیت و آرامش تبدیل کنند. در واقع نقاشی ساختمان یا نصب کاغذ دیواری هرکدام مزیت‌ها و معایبی دارند که شما باید با توجه به فضا و دکوراسیون منزل‌تان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم تا با نکاتی برای انتخاب نقاشی و کاغذ دیواری منزل آشنا شویم و اطلاعات مفیدی درباره اینکه کاغذ دیوار ارزونتره یا رنگ به دست آوریم. با استادکار همراه باشید.

کدام بهتر است؟ نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری

اینکه نقاشی ساختمان برای شما گزینه‌ای بهتر محسوب می‌شود یا کاغذ دیواری، به میزان زیادی به شرایط و سلیقه شما بستگی دارد؛ اما این دو تفاوت‌های اساسی با هم دارند که هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند روی انتخاب شما دخیل باشد.

  • دوام

اکثر خانه‌ها در گذشته دیوارهایی رنگ شده داشتند و همه ما می‌دانیم که بعد از مدتی این دیوارها چطور کدر و پر از لک می‌شدند و از حدود ۲ سال بعد به یک رنگ‌کاری اساسی نیاز داشت؛ اما کاغذ دیواری با داشتن خاصیت ضد لک بودن و عدم تغییر رنگ در مدت زمان کوتاه، گاهی تا حدود ۱۰ سال هم بدون ایراد باقی می‌ماند و از این نظر دوام بیشتری نسبت به رنگ دارد. به‌ علاوه امروزه اکثر کاغذ دیواری‌ها قابلیت شستشو و تمیز کردن دارند و این موضوع نیز باعث می‌شود محیط خانه شما همیشه تمیزتر و زیباتر به نظر برسد.

  • تنوع

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری تفاوت در تنوع آنها است. امروزه طرح‌های متنوعی که برای کاغذ دیواری ارائه شده است، آن‌ قدر زیاد است که شاید برای انتخاب از میان آن‌ها لازم باشد چندین روز وقتتان را صرف کنید. کاغذ دیواری شامل طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت است که می‌تواند جلوه‌ای مدرن یا کلاسیک به خانه‌تان دهد و جلوه کلی خانه را تا حدود زیادی تغییر دهد. حال آنکه رنگ‌ها محدودیت بیشتری دارند.

بیشتر بدانید همه چیز درباره اصول طراحی داخلی منزل

تنوع طرح‌های کاغذ دیواری آنقدر زیاد است که انتخاب از میان انها بسیار زمان‌بر است.
تنوع طرح‌های کاغذ دیواری آنقدر زیاد است که انتخاب از میان آن‌ها بسیار زمان‌بر است.
  • هزینه

کاغذ دیواری و رنگ هر کدام با قیمت‌های متنوع و مختلفی ارائه می‌شوند و مسلماً این قیمت‌ها تا میزان زیادی نیز به متراژ خانه و محیطی که قصد تغییرات در آن را دارید بستگی دارد. به طور کلی کاغذ دیواری یا رنگ قیمت های متفاوتی دارند که با توجه به جنس، کیفیت و برندی که انتخاب می‌کنید متفاوت هستند. این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که معمولاً قیمت کاغذ دیواری حدود ۲ برابر بیشتر از نقاشی ساختمان است و این در حالی است که در عوض دوام این کاغذ دیواری بسیار بیشتر از رنگ است و در مدت زمان بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید اگر هزینه‌های چند سال یک بار رنگ را بر روی هم بگذارید با قیمت کاغذ دیواری چندان تفاوتی نداشته باشد و چه‌ بسا که بیشتر هم شود.

  • جلوه بخشی

حقیقتاً این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است اما هر کسی با کمی مقایسه و انتخاب یک طرح ایده آل، از میان هزاران طرح کاغذ دیواری، می‌تواند بهترین دکوراسیون را برای خانه‌اش فراهم کند. حال آنکه رنگ‌ها ظاهری بسیار ساده دارند و هیچ‌گاه نمی‌توانند همانند کاغذ دیواری جلوه بخش باشند. از طرفی کاغذ دیواری این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا با پوشاندن عیوب دیوار و ترک‌ها و حتی ایجاد هارمونی با انتخاب طرح‌های متناسب، موجب بهتر ظاهر شدن برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های دیوار نیز شوند.

استفاده از کاغذ دیواری جلوه‌ای زیباتر و مدرن‌تر به خانه می‌دهد.
استفاده از کاغذ دیواری جلوه‌ای زیباتر و مدرن‌تر به خانه می‌دهد.
  • سرعت اجرا

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری در مدت زمان اجرای آن است. معمولا در مدت زمان کوتاهی می‌توان کل دیوارهای یک خانه را کاغذ دیواری کرد و بعد هم با چیدن وسایل در آن به روال عادی زندگی برگشت. در حالی که رنگ کردن فرایند طولانی‌تری در پیش دارد و بعد از تمام شدن مراحل آن باید مدت زمان زیادی را نیز برای از بین رفتن بو و خشک شدن رنگ به صورت کامل صرف کرد و از این حیث بسیاری از افراد برای تنوع بخشی سریع به منازل خود از کاغذ دیواری استفاده می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاغذ دیواری نسبت به رنگ این است که در مدت زمان کوتاهی می‌توان کل دیوارهای یک خانه را کاغذ دیواری کرد
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاغذ دیواری نسبت به رنگ این است که در مدت زمان کوتاهی می‌توان کل دیوارهای یک خانه را کاغذ دیواری کرد

مهم‌ترین نکات برای انتخاب نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری

یکی از بهترین راه‌ها برای روح بخشیدن و تغییرات اساسی به خانه این است که دستی بر دیوارها بکشید و رنگ و طرحی نو بر آن بیندازید. اینکه تصمیم دارید کدام قسمت از خانه‌تان و با چه میزان هزینه و در چه مدت زمانی دستخوش چنین تغییراتی کنید، می‌تواند روی انتخاب نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری اهمیت زیادی داشته باشد.

ترکیب رنگ و کاغذ دیواری

یکی از روش‌های خلاقانه برای تغییر دکوراسیون فضاهای بزرگ و لوکس و زیبا به نظر رسیدن آن، استفاده از ترکیب رنگ و کاغذ دیواری بر روی دیوارها است. این کار نه تنها جلوه فوق‌العاده‌ای به فضایتان می‌بخشد، بلکه با استفاده از کاغذ دیواری در برخی از نقاط دیوار می‌توانید هزینه کارتان را تا حدود زیادی کاهش دهید. از طرف دیگر نقاشی و کاغذ دیواری منزل در کنار هم می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای فضاهای کوچک نیز باشد، تنها نکته‌ای که باید در مورد اینگونه فضاها مورد توجه قرار دهید این است که در کنار رنگ‌ روشنی که برای دیوارها انتخاب می‌‌کنید، از طرح‌های خلوت و روشن کاغذ دیواری استفاده کنید تا با انعکاس نور بر دیوار فضای محیط بزرگ‌تر و روشن‌تر از آنچه که هست به نظر برسد.

بیشتر بدانید تفاوت کفپوش و پارکت چیست؟

کاغذ دیواری یا رنگ را با توجه به مکانتان انتخاب کنید

شاید همه ما هنوز جسارت آن را نداشته باشیم که در قسمت پذیرایی خانه‌مان از رنگ‌ها و طرح‌های شاد و خاص استفاده کنیم. طرح‌هایی که احساس می‌کنیم به شدت عاشق آن هستیم اما از اجرای آن در رأس خانه می‌ترسیم. بهتر است چنین طرح‌هایی را برای مکان‌های کوچک‌تر خانه همانند اتاق‌ها به کار بگیرید.

جلوه‌ای که طرح‌های مختلف کاغذ دیواری می‌تواند به محیط خانه‌تان بدهد، به وسیله رنگ کردن به وجود نمی‌آید. از طرفی بهتر است بدانید که علی‌رغم دوامی که بسیاری از انواع کاغذ دیواری دارند، برای محیط‌هایی که امکان ایجاد رطوبت و نم در آنها است، بهتر است از رنگ استفاده کنید و در صورت استفاده از کاغذ دیواری حتماً مقداری از طرح آن را در جایی نگهداری کنید تا در صورت جدا شدن کاغذ از دیوار بتوانید آن را ترمیم کنید. در واقع یکی از مضرات کاغذ دیواری این است که نمی‌توان به راحتی از آن در مکان‌هایی مرطوب و دیوارهایی که امکان نم در آن‌ها وجود دارد، استفاده نمود.

به طور کلی در مکان‌هایی که امکان ایجاد نم و رطوبت بیشتر است، انتخاب شما بین نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری، بهتر است که رنگ باشد. برای اتاق‌هایی که سابقه وجود نم دارند، دستشویی و آشپزخانه، رنگ مقاومت بیشتری دارد و مناسب‌تر است. در صورت استفاده از کاغذ دیواری در چنین جاهایی احتمالاً مجبور می‌شوید تا حداکثر هر دو سال یک بار کاغذ دیواری‌تان را تعویض کنید.

این موضوع را فراموش نکنید که استفاده از کاغذ دیواری نیز باید با رعایت اصول مرتبط با دکوراسیون و نوع محیط شما انتخاب شود؛ مثلاً در مکان‌های کوچک و دیوارهایی که برآمدگی و تو رفتگی‌های زیادی دارند، نباید از کاغذ دیواری طرح‌دار استفاده کرد، زیرا موجب کوچک‌تر نشان دادن خانه می‌شوند. در محیط‌های کوچک بهتر است از طرح‌های ساده، رنگ‌های روشن و به صورت ترکیب رنگ و کاغذ دیواری و یا رنگ به تنهایی استفاده نمود.

استفاده از کاغذ دیواری نیز باید با رعایت اصول مرتبط با دکوراسیون و نوع محیط شما انتخاب شود
استفاده از کاغذ دیواری نیز باید با رعایت اصول مرتبط با دکوراسیون و نوع محیط شما انتخاب شود

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که خانه‌هایی که نور کمی دارند، بهتر است از رنگ و یا ترکیبی از رنگ یا کاغذ دیواری استفاده کنند زیرا رنگ به خاطر براق بودن خود بهتر نور را منعکس می‌کند و فضا را روشن‌تر نشان می‌دهد. اگر برای نصب کاغذ دیواری منزل خود به افرادی متخصص نیاز داشتید، حتماً از همکاران باتجربه ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات قابل ارائه در سرویس نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری

  • اجرا و نصب کاغذ دیواری های خارجی و ایرانی
  • اجرای کاغذ دیواری پذیرایی، اتاق خواب و سه بعدی
  • اجرای کاغذ دیواری روی سقف
  • زیرسازی دیوار و سقف برای اجرای کاغذ دیواری
دریافت این خدمت از استادکار

نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری آنقدرها مهم نیست، انتخاب جنس با کیفیت اهمیت دارد

شاید تصور کنید با استفاده از یک کاغذ دیواری یا رنگ ارزان قیمت می‌توانید هزینه‌هایتان را به ظاهر کاهش می‌دهد، اما فراموش نکنید که هر چه جنس بی‌کیفیت‌تری انتخاب کنید، باید زودتر از آنچه که انتظارش را دارید، هزینه اضافی برای ترمیم و بازسازی آن پرداخت کنید.

استفاده از رنگ ارزان قیمت موجب می‌شود تا نقاش مجبور به حداقل ۳ بار رنگ زدن خانه‌تان شود و رنگ بیشتری مصرف کند و اینگونه هم باید رنگ بیشتری خریداری کنید و هم هزینه دستمزد بیشتری بپردازید. درحالی که می‌توان همین کار را در مدت زمان کوتاه‌تری تنها با دو بار رنگ زدن انجام داد. به علاوه دوام اجناس با کیفیت همیشه بیشتر است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا دیرتر نسبت به ترمیم آن اقدام کنید.

شاید قیمت کاغذ دیواری یا رنگ جنس خوب کمی بیشتر از چیزی که مد نظر دارید، شود اما به یاد داشته باشید که دوام، زیبایی و جلوه یک جنس مرغوب ارزش پرداخت کمی هزینه بیشتر را دارد.

به هر حال انتخاب شما از میان نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری معمولا تا مقدار زیادی هم به بودجه شما برمی‌گردد؛ اما در صورت انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها سعی کنید از محصول با کیفیتی استفاده کنید. همه هزینه‌ها را با دقت برآورد کنید و سپس گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

سعی کنید هم برای رنگ کردن و هم کاغذ دیواری خانه‌تان از محصولات باکیفیت استفاده کنید
سعی کنید هم برای رنگ کردن و هم کاغذ دیواری خانه‌تان از محصولات باکیفیت استفاده کنید

پتینه بهتر است یا کاغذ دیواری

اگر طرفدار سبک‌های کلاسیک دکوراسیون هستید، حتما اسم پتینه نیز به گوشتان خورده است. روشی که در آن دیوارها را با پوششی هنرمندانه شبیه خانه‌ها و قصرهای قدیمی درمی‌آورند. روشی که امروزه طرفداران زیادی دارد و هنوز هم در بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه سبک‌های مدرن و کلاسیک پتینه کاری با استفاده از خمیرهایی مخصوص اجرا می‌شود و برای تزئین آن عموما از رنگ طلایی استفاده می‌شود. در برخی از سبک‌های پتینه کاری نقش‌هایی نظیر آجر، سنگ یا ترک بر روی دیوار ایجاد می‌کنند یا بعد از مشخص کردن طرح مورد نظر با روغنی مخصوص آن را به صورت کهنه و قدیمی درمی‌آورند.

یکی  از روش‌هایی که برای زیباتر شدن دیوارها اجرا می‌شود و به خاطر تنوع بی‌نظیری که در طرح و رنگ آن وجود دارد، می‌تواند جلوه فضا را تا حد زیادی تغییر دهد. اینکه پتینه بهتر است یا کاغذ دیواری موضوعی کاملا انتخابی است. اما باید بدانید که برای خیلی از فضاها پتینه می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

از آنجایی که یکی از مضرات کاغذ دیواری عدم مقاومت آن در برابر رطوبت و آب است، پتینه در بسیاری از موارد کاملا ضدآب بوده و عمر بالایی دارد و از طرفی به راحتی قابلیت ترمیم دارد. سرعت اجرای آن برخلاف نقاشی ساختمان بسیار بالا است و بوی خاصی ندارد و از طرفی بسیار اقتصادی و به صرفه‌تر از کاغذ دیواری است. اما به یاد داشته باشید که پتینه معمولا تنها در یک بخش از دیوار اجرا می‎شود و سایر دیوارها می‌تواند نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری باشد.

قبل از این‌که تصمیم نهاییتان را بگیرید، این نکات را فراموش نکنید

شاید تا به اینجای کار ذهن شما آماده تصمیم‌گیری برای انتخاب از میان نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری شده باشد، اما بهتر است قبل از هر کاری به این چند نکته کلیدی هم دقت کنید:

اگر به دنبال یک کار بی‌نظیر و کامل هستید، بهتر است که از فکر انجام دادن این کار توسط خودتان بیرون بیایید و آن را به افرادی ماهر در این کار بسپارید. برای انجام این کار توسط خودتان می‌توانید رنگ کردن را انتخاب کنید و با هزینه‌ای پایین‌تر این کار را انجام دهید.

در صورت آسیب دیدن بخشی از کاغذ دیواری، ممکن است پیدا کردن طرح و رنگ مورد نظرتان کار بسیار دشواری باشد و مجبور شوید برای یک مشکل کوچک کل کاغذ دیواری‌تان را تعویض کنید و چندین برابر هزینه کنید، پس بهتر است همیشه مقداری از باقی‌مانده کاغذ دیواری را در مکانی امن نگهداری کنید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که اگر فضایی دارید که برای استفاده از کاغذ دیواری چندان مناسب نیست اما به کاغذ دیواری علاقه بیشتری دارید، بهتر است که از ترکیب رنگ و کاغذ دیواری استفاده کنید و جلوه بی نظیری به خانه‌تان ببخشید و در عین حال موجب کوچک به نظر رسیدن فضا نیز نشود. اگر برای کار کاغذ دیواری و نقاشی ساختمان خود نیاز به کمک متخصصان این کار دارید، می‌توانید با همکاران ما در استادکار در تماس باشید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =