۱۲ اشتباه رایج نقاشی ساختمان که قبل از اجرا باید بدانید

0

بسیاری از افراد دوست دارند کار نقاشی ساختمان را خودشان انجام دهند. روش‌های مختلفی برای رنگ آمیزی ساختمان  وجود دارد که با کمی مطالعه و حوصله می‌توانید خودتان این کار را در دست بگیرید. اما اصولا برای مبتدیان این کار همیشه انقدر ساده نخواهد بود. اشتباهات رایج نقاشی ساختمان که بسیاری از افراد آن را مرتکب می‌شوند گاهی موجب می‌شوند نتیجه کار نقاشی ساختمان مطلوب نباشد. بنابراین اگر هنوز نقاشی ساختمان را شروع نکرده‌اید، بهتر است این ۱۲ اشتباه رایج نقاشی ساختمان را پیش از شروع کار بدانید.

  1. انتخاب رنگ نادرست

یکی از بزرگ‌ترین و متداول‌ترین اشتباهات رایج نقاشی ساختمان قبل از شروع کار رنگ آمیزی آغاز می‌شود. زمانی که شما رنگی برای دیوارهای خانه انتخاب می‌کنید. اغلب اوقات افراد به فروشگاه‌ها می‌روند و رنگ دلخواه خود را انتخاب می‌کنند، اما بعد از رنگ آمیزی دیوارها متوجه می‌شوند نتیجه نهایی آن چیزی نشده که انتظارش را داشته‌اند. این مشکل حل شدنی است. شما می‌توانید از فروشنده بخواهید تا یک نمونه از رنگ را در اختیار شما قرار دهد تا به روی دیوار امتحان کرده و در نور طبیعی و مصنوعی، در طول روز یا شب بررسی کنید. تمامی این موارد به روی رنگ نهایی که به روی دیوار خواهید دید تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین پیش از اینکه تعداد زیادی رنگ بگیرید و زمان زیادی صرف نقاشی ساختمان کنید بهتر است آن رنگ را یک بار روی دیوار امتحان کنید تا ببینید آیا واقعا رنگ دلخواهتان است یا خیر.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
انتخاب رنگ نادرست یک اشتباه رایج نقاشی ساختمان است که اغلب افراد مرتکب می‌شوند.
  1. باز گذاشتن درب قوطی رنگ

یکی از اشتباهات رایج نقاشی ساختمان که می‌توان آن را یک عادت بد دانست، باز گذاشتن درب قوطی رنگ است. اولین دلیل این اشتباه این است که ممکن است کسی به روی آن قدم گذاشته و تمام فضا را رنگی کند. یک دلیل دیگر آن اینست که باز گذاشتن درب قوطی رنگ می‌تواند موجب آلوده شدن رنگ شود. در هر حال در فضا ممکن است گرد و خاک وجود داشته باشد که رنگ به خاطر خاصیت چسبندگی که دارد مستعد جذب این غبارها خواهد بود. بنابراین بستن درب قوطی رنگ می‌تواند موجب تمیز ماندن رنگ شود. هرچه رنگ شما تمیزتر و با کیفیت‌تر باشد نتیجه نقاشی ساختمان نیز بهتر خواهد بود.

10 اشتباه رایج نقاشی ساختمان
بازگذاشتن درب قوطی رنگ موجب آلوده شدن رنگ و در نهایت نامطلوب شدن نتیجه نهایی می‌شود.
  1. برخورد غلطک رنگ به سقف

این مساله در رنگ آمیزی با غلطک بیشتر به چشم می‌خورد. اغلب افراد هنگام رنگ آمیزی دیوار با غلطک، در اثر بی دقتی غلطک را به سقف می‌زنند که موجب می‌شود تکه‌ای از سقف رنگی شود. بخصوص در مواقعی که می‌خواهید رنگ سقف و دیوارها متفاوت باشد، این کار شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل، به جای اینکه همه چیز را عمودی رنگ آمیزی کنید، قسمت بالایی دیوار را به صورت افقی رنگ بزنید و سپس لایه بعدی را به صورت عمودی زده و غلطک را به سقف نزدیک نکنید.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
هنگام رنگ آمیزی با غلطک دقت داشته باشید که سقف را رنگی نکنید.
  1. بیش از حد رنگ زدن

این نکته در مواقع رنگ آمیزی با قلم مو به چشم می‌خورد. اغلب افراد چندین بار قلم را در رنگ زده و به روی یک نقطه می‌کشند. بخصوص به روی رنگی که در حال خشک شدن است. این کار موجب می‌شود رد قلم روی دیوار بماند و نتیجه نقاشی ساختمان شما بی کیفیت شود.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
رنگ آمیزی بیش از حد سطوح نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
  1. در نظر نگرفتن دما

رنگ با دمای خیلی شدید، چه سرد و چه گرم، سازگار نیست. اما اغلب افراد این مساله را در نظر نمی‌گیرند و این اشتباه رایج نقاشی را مرتکب می‌شوند. رنگ آمیزی در دمای خیلی سرد کار صحیحی نیست. رنگ در این دما خشک نمی‌شود و به راحتی با یک لمس کردن از دیوار جدا خواهد شد. همچنین رنگ زدن سطوح خیلی داغ نیز فکر خوبی نخواهد بود. بنابراین نقاشی ساختمان بخصوص نمای ساختمان را به زمانی موکول کنید که آفتاب به طور مستقیم به سطوح دیوار نمی‌تابد.

  1. رنگ آمیزی با اسپری بدون پوشاندن سایر سطوح

هنگامی‌که رنگ آمیزی با اسپری را انتخاب می‌کنید باید به این نکته دقت داشته باشید که اسپری بیش از سایر روش‌های رنگ آمیزی می‌تواند آلودگی ایجاد کند. از آنجایی که رنگ با فشار اسپری می‌شود ممکن است به روی سطوحی که نمی‌خواهید رنگ بزنید نیز پاشیده و آن‌ها را رنگی کند. بنابراین هنگامی که می‌خواهید با اسپری رنگ آمیزی کنید تمامی سطح اطراف جایی که رنگ می‌کنید را با پلاستیک یا دستمال بپوشانید تا آلوده نشوند. همچنین برای رنگ آمیزی نمای ساختمان با پاشنده دستی نیز باید زمانی را انتخاب کنید که باد زیادی نمی‌وزد. باد می‌تواند خیلی سریع رنگ پاشیده شده از اسپری را با خود به اطراف برده و جایی که تصورش را هم نمی‌کنید رنگی کند.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
هنگام رنگ آمیزی با اسپری، سطوحی که نمی‌خواهید رنگ شوند را با پلاستیک بپوشانید.
  1. برخورد غلطک رنگ به روی زمین

یکی دیگر از اشتباهات رایج نقاشی ساختمان هنگام استفاده از غلطک این است که غلطک را زیاد به زمین نزدیک می‌کنید به طوری که به زمین برخورد می‌کند. بهتر است سطوحی که خیلی به زمین نزدیک است را با غلطک رنگ آمیزی نکنید چرا که برخورد غلطک به زمین موجب آلوده شدن غلطک می‌شود که همین مساله در ادامه نتیجه خوبی برای نقاشی ساختمان شما همراه نخواهد داشت.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
هنگام نقاشی با غلطک باید دقت کافی داشته باشید که غلطک به گرد و غبار آلوده نشود.
  1. نقاشی ساختمان در نور کم

از نقاشی ساختمان در نور کم بپرهیزید. بخصوص فضای داخلی خانه. در ابتدا ممکن است سطح رنگ شده خوب به نظر برسد، اما وقتی که پنجره‌ها را باز می‌کنید، یا نور بیشتری به فضای اتاق می‌دهید تا رنگ را زیر نور طبیعی ببینید، متوجه نقص‌ها و عیوب رنگ خواهید شد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا با نور کافی رنگ آمیزی کنید تا اگر مشکلی نیز به چشم می‌خورد زودتر بتوانید آن را برطرف کنید.

  1. اشتباه در انتخاب نوع رنگ

این که چه سطحی را با چه نوع رنگی رنگ آمیزی می‌کنید بسیار مهم است. اشتباه در انتخاب نوع رنگ یکی دیگر از اشتباهات رایج نقاشی ساختمان است که اغلب به دلیل اینکه نمی‌دانند کدام رنگ چه استفاده‌ای دارد، این اشتباه را مرتکب می‌شوند. این نکات را هنگام انتخاب نوع رنگ در نظر بگیرید:

  • اگر سطحی که رنگ آمیزی می‌کنید ایرادی دارد که نتوانسته‌اید برطرفنید، از رنگی که خیلی براق است استفاده نکنید. این نوع رنگ‌ها، نقوص موجود روی دیوار را بیشتر نمایان می‌کنند. اما پیش از رنگ آمیزی با هر نوع رنگی دقت داشته باشید که سطحی که می‌خواهید رنگ کنید کاملا آماده باشد.
  • وقتی یک دیوار رنگ روشن را با یک رنگ تیره رنگ می‌کنید، پیش از شورع از پرایمر استفاده کنید. از فروشنده بخواهید شما را راهنمایی کند تا بدانید چطور به درستی از پرایمر استفاده کنید. پرایمر خاکستری یک انتخاب عالی برای بسیاری از رنگ‌های تیره است.
12 اشتباه رایج در نقاشی ساختمان
از جمله اشتباهات رایج نقاشی ساختمان انتخاب نوع رنگ است. انتخاب نوع رنگ نادرست می‌تواند موجب شود ایرادات روی دیوار نمایان شوند.
  1. رنگ آمیزی روی سطوح براق

یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رایج نقاشی ساختمان زمانیست که رنگ را به روی سطحی که قبلا با یک رنگ براق رنگ آمیزی شده بزنید. رنگ جدید برای اینکه بتواند به خوبی به روی سطح بچسبد نیاز دارد سطح کمی بافت داشته باشد. رنگ براق این امکان را برای رنگ جدید فراهم نمی‌کند. بنابراین بهتر است پیش از رنگ آمیزی این سطوح، آن را سنباده بکشید یا با از بین برنده براقی مایع، برق موجود در رنگ قبلی را از بین ببرید تا سطح برای رنگ آمیزی جدید آماده شود.

  1. رنگ آمیزی به روی کاغذ دیواری با رنگ محلول آب

رنگ آمیزی روی دیواری که قبلا کاغذدیواری شده امکان پذیر است. اما به شرطی که از رنگ روغنی برای این کار استفاده کنید. رنگ‌های پایه آب و پرایمرها به روی چسب کاغذدیواری تاثیر می‌گذارند و موجب از بین رفتن چسبندگی کاغذدیواری و در نهایت جدا شدن آن از دیوار می‌شوند.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
برای رنگ آمیزی به روی کاغذدیواری از رنگ روغنی استفاده کنید.
  1. تمیزنکردن وسایل نقاشی ساختمان

یک اشتباه رایج نقاشی ساختمان که بیشتر افراد در انتهای کار آن را مرتکب می‌شوند تمیزنکردن وسایل نقاشی از جمله قلم و غلطک رنگ است. بیشتر مواقع افراد با پایان کار خسته هستند و این کار را به بعد موکول می‌کنند. اما این اصلا ایده خوبی نیست. هر چه سریع‌تر نسبت به شستشو و تمیزکردن لوازم رنگ آمیزی اقدام کنید، محافظت بیشتری از وسایلتان کرده‌اید و مانع آسیب دیدن آن‌ها شده‌اید.

اشتباهات رایج نقاشی ساختمان
بعد از اتمام کار نقاشی حتما در اولین قدم لوازم کار خود را با دقت بشویید.
  • سخن پایانی

نقاشی ساختمان می‌تواند کار لذتبخشی باشد، بخصوص اگر بتوانید آن را بدون نقص انجام دهید. با دانستن اشتباهات رایج نقاشی ساختمان و برطرف کردن آن‌ها، حالا بهتر خواهید توانست خانه خود را رنگ کنید و از نتیجه نهایی آن لذت ببرید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =