چک لیست نظافت پارکینگ ؛ با چک لیست کارها را سریعتر انجام دهیم

1

شما پارکینگ ساختمانتان را چطور توصیف می‌کنید؟ فضایی خلوت و پاکیزه صرفا برای پارک کردن خودرو، دوچرخه، اسکیت و…؟ یا فضایی شبیه یک انباری به‌هم‌ریخته با کوهی از خرت و پرت‌های اضافی؟ آیا برنامه منظمی برای نظافت پارکینگ خانه خود دارید؟ یا نظافت آن را به یک نوبت تمیزکاری کلی در سال همزمان با خانه‌تکانی عید نوروز محدود نموده‌اید؟ در این نوشتار قصد داریم به ارایه چک لیست نظافت پارکینگ و ترفندهای تمیزکاری آن بپردازیم.

گاراژها و پارکینگ‌ها به دلیل رفت و آمد خودرو، دوچرخه و سایر وسایل نقلیه، ریختن روغن و مایعات شیمیایی بر روی کف، نگهداری ابزار و وسایل یدکی و اضافی و عبور کانال‌ها و لوله‌های تاسیساتی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به فضایی به‌هم‌ریخته و کثیف دارند. از طرفی، تمیزکاری پارکینگ به عنوان یک فضای خدماتی مشترک معمولا در بسیاری از ساختمان‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرد و گاهی به موضوعی مجادله‌برانگیز میان همسایگان بدل می‌گردد. بهترین راه برای سروسامان دادن به فضای پارکینگ داشتن یک برنامه تمیزکاری منظم و پیروی از چک لیست نظافت پارکینگ است.

لوازم مورد نیاز برای نظافت پارکینگ

پیش از اقدام به تمیزکاری طبق چک لیست نظافت پارکینگ، لوازم زیر را آماده کنید:

  • دستکش لاتکس (در نظافت پارکینگ با مایعات شیمیایی، لکه‌های روغن و گرد و خاک فراوان سروکار خواهید داشت)
  • جارو
  • تی
  • برس مویی زبر
  • دستمال
  • سطل
  • انواع شوینده چندکاره (از تمیزکننده‌های خانگی و شوینده‌های ارگانیک هم می‌توانید بهره بگیرید)
  • چهارپایه یا نردبان تاشو
  • جعبه یا کارتن
  • ماژیک برای نوشتن روی جعبه‌ها و بسته‌ها
وسایل مورد نیاز در چک لیست نظافت پارکینگ
دستکش، انواع تی و جارو، دستمال، سطل و انواع شوینده از جمله وسایل مورد نیاز برای تمیزکاری مطابق چک لیست نظافت پارکینگ هستند.

چک لیست نظافت پارکینگ

گام یک: وسایل پارکینگ را تخلیه کنید.

برای آغاز تمیزکاری طبق چک لیست نظافت پارکینگ باید تمام وسایل و خرت‌وپرت‌ها را از پارکینگ خارج کنید. شاید این کار در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما در ادامه خواهید دید این کار نظافت و ساماندهی لوازم را آسانتر می‌کند. این کار امکان بازبینی سطوح، کنج‌های دیوار، لوله‌ها و کانال‌های تاسیساتی و نقاط دور از دسترس را فراهم می‌کند. هنگامی که وسایل را از پارکینگ خارج می‌کنید، وسایل خراب و دورانداختنی را از وسایل سالم و قابل تعمیر جدا کرده و در جعبه یا کارتن قرار دهید. روی هر کارتن نوع محتویات آن را بنویسید؛ مانند مواد شیمیایی خطرناک، لوازم شکسته و تیز، موارد قابل اهدا به خیریه و…

چک لیست نظافت پارکینگ: گام یک
ابتدا وسایل را از پارکینگ خارج کنید و وسایل سالم یا ضروری را از وسایل غیر ضروری و دورانداختنی جدا نمایید.

گام دو: از بالا به پایین تمیز کنید.

نکته کلیدی در اجرای کارآمد چک لیست نظافت پارکینگ تمیزکاری از بالا به پایین یا از راست به چپ است. با استفاده از جارو یا تی حوله‌ای سقف، کنج‌ها و دیوارها را پاک کنید. در پارکینگ را ببندید و پشت آن را تمیز کنید؛ پشت در پارکینگ یکی از جاهای آلوده‌ای است که نظافت آن را نباید فراموش کنید.

اگر کف پارکینگ پر از جرم و لکه‌های روغن است، به یک سطل آب داغ و مقداری مایع ظرفشویی نیاز دارید. با این مخلوط و بهره‌گیری از یک برس مویی زبر می‌توانید بیشتر لکه‌ها را از بین ببرید. اگر شلنگی دارید که طول آن به گوشه و کنار پارکینگ می‌رسد، از آن برای شستشوی کف پارکینگ استفاده کنید. کف پارکینگ باید پیش از برگرداندن و چیدن دوباره لوازم به خوبی تمیز شده باشد.

وقتی کف پارکینگ خشک شد، مابقی ماندافزارها و لوازم را تمیز کنید. برای مثال، کلیدها و پریزها، چارچوب در، دستگیره‌ها و کلید ریموت را با اسپری تمیزکننده و دستمال پاک کنید. حباب لامپ‌های پارکینگ را با یک دستمال تر به آرامی پاک کنید (ابتدا مطمئن شوید لامپ‌ها خنک شده باشند).

چک لیست نظافت پارکینگ: گام دو
نظافت پارکینگ را از بالا به پایین (از سقف تا کف) یا از راست به چپ انجام دهید.

گام سه: قلمروها را مشخص کنید.

پارکینگ‌ها معمولا فضاهای چندمنظوره‌ای هستند که برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس یکی از مراحل مهم چک لیست نظافت پارکینگ ساماندهی و جداسازی لوازم و وسایل بر اساس مقاصد مورد نظر است. برای مثال، ممکن است لوازمی مثل جعبه ابزار، وسایل باغبانی، لوازم ورزشی، پیرایه‌ها و تزیینات مناسبتی و… در پارکینگ نگهداری شوند. بنابراین باید کارکردهای دیگر پارکینگ و قلمرو هر یک را مشخص نمایید و لوازم با کاربرد مشابه را در کنار هم بچینید تا دسترسی به آنها راحتتر باشد.

در صورت امکان، به جای چیدن وسایل بر روی کف زمین از طبقات و قفسه‌بندی‌های عمودی در پارکینگ بهره بگیرید. بدین ترتیب، بیشترین استفاده را از فضا خواهید برد و احتمال خرد شدن و شکستن وسایل انباشته شده بر روی کف زمین به حداقل می‌رسد. ضمنا خلوت نگه داشتن کف پارکینگ موجب می‌شود نظافت و جارو زدن آن ساده‌تر شود.

چک لیست نظافت پارکینگ: گام سه
با قفسه‌بندی عمودی و چیدمان لوازم بر اساس کاربردهای مشابه از فضای پارکینگ به طور بهینه استفاده کنید.

گام چهار: وسایل را بچینید.

آخرین مرحله از چک لیست نظافت پارکینگ چیدمان نهایی و قرار دادن وسایل در جای خود است. دردسترس‌ترین جاها را به وسایل ضروری و پرکاربرد اختصاص دهید. در عین حال، وسایلی را که در طول سال کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در جاهای دور از دسترس یا قفسه‌های بالاتر قرار دهید. لوازم شکستنی و حساس را در جاهای امن بچینید. اگر قصد دارید برخی لوازم را در جعبه یا کارتن بگذارید، مشخصات و محتویات هر جعبه را روی آن بنویسید.

چک لیست نظافت پارکینگ: گام چهار
لوازم و وسایل را بر اساس میزان کاربردشان در قفسه‌ها و طبقه‌ها بچینید.

می‌توانید چک لیست نظافت پارکینگ استادکار را بر روی یک برگ کاغذ چاپ کنید و کارهای نظافتی را مطابق آن انجام دهید. چک لیست نظافت پارکینگ خلاصه‌ای از روند تمیزکاری و وسایل مورد نیاز را نمایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند کارهای نظافتی را سریعتر و با نظم بیشتری پیش ببرید. این چک لیست هم در خانه‌تکانی و تمیزکاری کلی و هم در نظافت گاه به گاه پارکینگ قابل اجرا است.

چک لیست نظافت پارکینگ استادکار
چک لیست نظافت پارکینگ

سخن پایانی

نظافت ماهانه یا فصلی پارکینگ موجب می‌شود آلودگی‌ها و خرت‌وپرت‌ها طی یک سال بر روی هم تلمبار نشوند و خانه‌تکانی سالیانه نیز با سرعت بیشتری انجام گیرد. با این کار می‌توانید از تبدیل شدن پارکینگ به محلی امن برای رشد و تخم‌ریزی حشرات موذی نیز جلوگیری کرده و در هزینه‌های سمپاشی پارکینگ صرفه‌جویی نمایید. استفاده از خدمات نظافتی استادکار در تسریع نظافت پارکینگ و کلیه فضاهای عمومی و مشاع ساختمان بسیار سودمند و راهگشا خواهد بود. همچنین، شما می‌توانید بر اساس تجربه خود جزییات بیشتری را به چک لیست نظافت پارکینگ بیفزایید.

منبع:housewifehowtos.com

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    استادکار آچاره سنجاق ووو گندزدید به هرچی کارخدماتی نظافتی
    هرکی ازراه رسیده یه اپلیکیشن درست کرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 5 =