پارکت بهتر است یا سرامیک و ویژگی هر کدام چیست؟

0

کفپوش هر محلی چه تجاری باشد چه اداری باشد و چه مسکونی، یکی از مهمترین بخش های آن مکان به شمار می رود. به همین دلیل است که بسیاری از خود می پرسند پارکت بهتر است یا سرامیک؟

شاید در نگاه اول جنس کف ساختمان و استفاده از پارکت یا سرامیک چندان مهم به نظر نیاید و با این فکر که به هر حال با فرش، موکت یا مبلمان پوشیده خواهد شد، سراغ آن نرویم. این نگاه اما کاملا غلط است. کف یک مکان چه تجاری باشد چه اداری و چه مسکونی، اگر مهمترین بخش آن نباشد، یکی از مهمترین بخش های آن به شمار می رود. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

کف، تنها بخش از یک ساختمان است که کاربران و ساکنان با آن تماس فیزیکی مستقیم دارند
کف، تنها بخش از یک ساختمان است که کاربران و ساکنان با آن تماس فیزیکی مستقیم دارند

اهمیت کف در ساختمان

کف، تنها بخش از یک ساختمان است که کاربران و ساکنان با آن تماس فیزیکی مستقیم دارند و همین مسئله نشان می دهد این بخش چه اهمیت ویژه ای دارد. حتما شما هم دوست ندارید روی یک کف سفت، زبر یا با دمای بیش از حد پایین و بالا رفت و آمد کنید. در کنار این مسئله، کف حتی اگر زیر فرش یا مبلمان قرار بگیرد هم در ساختار دکوراسیون داخلی منزل اهمیت بالایی دارد.

امروزه برای پوشش کف منازل مسکونی گزینه های بسیار زیادی وجود دارند اما سرامیک و پارکت دو گزینه بسیار پرطرفدار هستند. موزائیک ها مدتهاست که از رده خارج شده اند و سنگ هم رفته رفته از دایره کف پوش های محبوب خارج می شود.یکی از پرسش های بسیار رایج درباره کف پوش، انتخاب بین پارکت و سرامیک است. در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بدانید انواع کاشی و سرامیک کف

سرامیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سرامیک گل رس پخته شده در دمای بسیار بالا با روکش لعابی از مواد معدنی مخصوص است. سرامیک یک کفپوش بسیار مقاوم دربرابر نفوذ آب و ضربه است. لعاب روی سرامیک عایق الکتریکی است و این ویژگی سرامیک را به یک کفپوش مناسب از نظر ایمنی تبدیل کرده است. سرامیک های استاندارد اگر به درستی کار گذاشته شوند با تقریب خوبی هیچ ماده ای چه جامد چه مایع از آنها عبور نمی کند. همین مسئله باعث شده سرامیک علاوه بر کف روی دیوار به خصوص دیوار حمام و سرویس بهداشتی هم کاربرد زیادی داشته باشد. سرامیک های استاندارد به راحتی تمیز می شوند و ماندگاری بسیار بالایی دارند.

 سرامیک یک کفپوش بسیار مقاوم دربرابر نفوذ آب و ضربه است
سرامیک یک کفپوش بسیار مقاوم دربرابر نفوذ آب و ضربه است

سرامیک گزینه ای بسیار ایده آل برای استفاده در بخش هایی که در معرض آلودگی محیطی قرار دارند به شمار می رود. این کفپوش همچنین می تواند بهترین گزینه برای محل های پر رفت و آمد مثل اداره ها و مکان های تجاری باشد. سرامیک همچنین به دلیل نفوذناپذیری و شست و شوی آسان برای محل هایی مثل بیمارستان و مطب پزشکان هم بسیار مناسب است.

پارکت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پارکت ها اغلب از مشتقات چوب ساخته می شوند. پارکت ها به دلیل ساختار بسیار فشرده ای که دارند عایق مناسبی برای حرارت و الکتریسیته هستند. فومی مخصوصی که برای زیرسازی پارکت به کار می رود یک عایق صوتی بسیار مناسب است و در منازلی که قطر سقف آنها کم است بسیار مناسب هستند. پارکت ها رنگ گرمی دارند و بسیاری از متخصصان دکوراسیون آنها را برای منازل مسکونی بسیار مناسب می دانند.

پارکت ها به دلیل ساختار بسیار فشرده ای که دارند عایق مناسبی برای حرارت و الکتریسیته هستند.
پارکت ها به دلیل ساختار بسیار فشرده ای که دارند عایق مناسبی برای حرارت و الکتریسیته هستند.

اجرای پارکت نسبت به سایر کف پوش ها ساده تر و کم هزینه تر است. نکته بسیار مهم این است که برخلاف سرامیک، سنگ و سایر کف پوش ها برای تعمیر بخشی از پارکت لازم نیست همه کفپوش را تعویض کنید. سنگ و سرامیک ها معمولا رنگ منحصر به فردی دارند اما همیشه می توانید با تعویض فقط یک تکه از پارکت، بدون اینکه کف منزل شما دو رنگ شود از شر بخش های آسیب دیده خلاص شوید. پارکت ها استحکام سرامیک را ندارند و توصیه می شود از آنها در بخش هایی که وسایل سنگین جزو دکوراسیون هستند یا رفت و آمد بیشتر از حد معمول است استفاده نکنید.

پارکت یا سرامیک ، کدام بهتر است؟

حتما شما هم با مطالعه ویژگی های این دو کفپوش به این نتیجه رسیده اید که نمی توان گفت کدام یک از آنها بهتر است. نکته اینجاست که مثل همه محصولاتی که در دکوراسیون داخلی به کار می روند، باید به محلی که می خواهیم کفپوش جدید را اجرا کنیم توجه داشته باشیم.

پارکت برای محیط هایی مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به هیچ وجه مناسب نیست. پارکت در برابر آب و بخار آن آسیب پذیر است و زیر فشار وسایلی مثل یخچال فریز له خواهد شد. همچنین تمیز کردن پارکت سخت تر است و توصیه نمی شود در بخش هایی که احتمال آلودگی بالاست از آن استفاده کنید.

پارکت برای محیط هایی مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به هیچ وجه مناسب نیست و سرامیک قطعا انتخاب مناسب تری است
پارکت برای محیط هایی مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به هیچ وجه مناسب نیست و سرامیک قطعا انتخاب مناسب تری است

در کنار این مسئله متخصصان دکوراسیون داخلی، اجرای یک دکوراسیون با فقط سرامیک را توصیه نمی کنند. رنگ گرم پارکت در بخش هایی مثل اطاق مطالعه و اطاق پذیرایی، شکوه بیشتری به منزل شما می دهد. همچنین پارکت نسب به سرامیک گرم تر است و این مسئله در مناطق سردسیر تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

نکته بسیار مهم دیگر این است که سرامیک ها لیز هستند. اگر در منزل کودک یا افراد کم توان حرکتی یا افراد کهنسال زندگی می کنند، سرامیک ممکن است ریسک آسیب رساندن به این فراد را بالا ببرد. شانس سر خوردن روی پارکت های استاندارد به مراتب کمتر از سرامیک است.

به این مسئله هم توجه داشته باشید که سرامیک عایق صدا نیست اما پارکت می تواند صدای مزاحم بیرون را حذف کند. این مسئله در بعضی منازل که دیوارها و سقف نازک تری دارند بسیار مهم است. اما خود پارکت ها نیز ممکن است هنگام راه رفتن روی آن ایجاد صدا کنند. پس حتما از کیفیت پارکت استفاده شده مطمئن شوید.

سرامیک عایق صدا نیست اما پارکت می تواند صدای مزاحم بیرون را حذف کند. این مسئله در بعضی منازل که دیوارها و سقف نازک تری دارند بسیار مهم است
سرامیک عایق صدا نیست اما پارکت می تواند صدای مزاحم بیرون را حذف کند. این مسئله در بعضی منازل که دیوارها و سقف نازک تری دارند بسیار مهم است

جمع بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اغلب سرامیک ها از پارکت ارزان تر هستند اما ممکن است اجرای آنها و در آینده سرویس و نگهداریشان کمی گران تر از پارکت های استاندارد باشد. بسیاری از کارشناسان دکوراسیون داخلی توصیه می کنند بخش هایی از منزل را با سرامیک و بخش هایی را با پارکت کفپوش کنید.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 16 =