با کاشت بذر مناسب برای پاییز، در بهار گل داشته باشید

0

وجود گل و گیاهان تزئینی به باغچه و گلدان روح می‌بخشند، اما متاسفانه عمر اغلب این گل‌ها بسیار کوتاه است. اکثر گل‌ها فقط در بهار رشد می‌کنند و سپس از بین می‌روند. با این حال با کاشت بذر مناسب برای پاییز می‌توان در بهار از زیبایی گل‌ها لذت برد. در این مقاله به شما پیشنهاد می‌دهیم که چه بذرهایی را برای کاشت در فصل پاییز خریداری کنید.

کاشت بذر مناسب برای پاییز: رشد شکوفه‌های زیبا در بهار

اگر شما نیز به گل و گیاهان علاقه دارید، حتماً باید باغچه یا گلدانی را به کاشت بذر مناسب برای پاییز اختصاص دهید. برخی گیاهان به گونه‌های چندساله معروف‌اند. این گیاهان همان‌طور که از اسمشان پیداست، عمری طولانی دارند و با کمی رسیدگی، می‌توانید برای چند دهه به منزل و باغچه خود زیبایی هدیه دهید. گیاهان چندساله طبق الگوی خاصی گل می‌دهند. گلدهی این گیاه اغلب از سال دوم بعد از کاشت شروع خواهد شد، اما گاهی ممکن است در سال اول هم شکوفه کنند.

پاییز بهترین فصل برای خرید گل پاییزی است. در فصل پاییز دمای خاک معتدل بوده و بین گرم و سرد قرار دارد. آب و هوای مرطوب پاییزی و خاک معتدل شرایط لازم برای رشد ریشه گیاه را فراهم می‌کنند. بنابراین تا بهار ریشه‌شان را در خاک ثابت خواهند کرد. در ادامه یاد می‌گیریم چه بذر گلی در پاییز بکاریم تا زیباترین و ماندگارترین گل‌ها را در بهار داشته باشیم.

کدام بذر مناسب برای پاییز در بهار به ما گل می‌دهد؟ خرید گل پاییزی
کدام بذر مناسب برای پاییز در بهار به ما گل می‌دهد؟

رز نوئل، رز برفی

اگر فرد صبوری نیستید، رز نوئل یا خریق سیاه بهترین گزینه برای شماست. این بذر مناسب برای پاییز و زمستان است، آن را در این زمان بکارید و با شروع فصل بهار رزهای خود را تحویل بگیرید. رز نوئل یکی از اولین گل‌هایی است که با فرا رسیدن فصل بهار سر از خاک در می‌آورد. حتی گاهی این گیاه در فصل زمستان هم سبز می‌شود. اگر کمی دقت کنید شکوفه‌های سفید، بنفش و صورتی رنگ رز نوئل را می‌بینید که از لابه‌لای برف‌ها راه خود را به بیرون باز کرده‌اند.

رزهای نوئل از جمله گیاهان همیشه سبز هستند که برای رسیدن به رشد کامل به 2 تا 5 سال زمان نیاز دارند، بنابراین تا سال‌های سال زینت‌بخش باغچه شما خواهند بود. این گیاهان به نور زیادی برای رشد نیاز ندارند؛ در واقع باید بذرشان را در فضاهای کمی سایه‌دار بکارید. خاکی که رز نوئل را در آن می‌کارید، باید ترجیحاً خنثی یا قلیایی باشد. خاک شنی، گچی مرطوب و ماسه‌ای برای کاشت این گل بهترین گزینه‌ هستند. اگر می‌خواهید گل‌هایتان رشد خوبی داشته باشند، بهتر است خاک را با کود برگ غنی کنید. برای زهکشی گلدان توجه داشته باشید که 5 تا 9 سوراخ زیر گلدان کافی است.

شقایق نعمانی

شقایق نعمانی یکی از گیاهانی است که در فهرست بذر مناسب برای پاییز قرار می‌گیرد. این گل‌ شکل زنگوله و رنگ بنفش پررنگ یا سفید زیبایی دارند. گلبرگ گل هر رنگی که باشد، مرکز آن به رنگ زرد است. گلبرگ‌های آن حالت ابریشمی بی‌نظیری دارند چون سرتاسر سطح گل از پرزهای ظریفی پوشیده شده است. زهکشی بهینه در میزان جذب آب این گل تاثیر زیادی دارد، پس با دقت آن را انجام دهید. برای این گل 4 تا 8 سوراخ زیر گلدان کافی است. شقایق نعمانی گیاه پر آبی نیست. پس نباید نگران آبیاری آن باشید.

بیشتر بخوانید: گیاهان کم آب آپارتمانی برای تنبل ها!

بهترین زمان کاشت بذر گل‌های پاییزی در اواخر فصل پاییز است، با این حال شقایق نعمانی را در تمام فصول و حتی در بهار هم می‌توان کاشت. این گل در اوایل فصل بهار اولین شکوفه‌های خود را می‌دهد و در برابر سرما مقاوم است. این گیاه را باید در محلی آفتاب‌گیر بکارید، چون در محل‌های پرنور رشد بهتری دارد و گل و گیاهان دیگر نباید روی آن سایه بیندازند. در انتخاب خاک مناسب برای این گل زیبا دقت داشته باشید. خاکی که بذر شقایق نعمانی را در آن می‌کارید، باید سبک و حاصل‌خیز باشد. خاک شنی و نسبتاً خشک برای کاشت این گل مناسب است.

فلوکس، بهترین پوشش برای دیوار و حصار

اگر به دنبال بذر مناسب برای پاییز هستید، حتماً گیاه فلوکس را هم جزء گزینه‌های خود قرار دهید. گل‌های بوته‌ای این گیاه از اوایل بهار تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند و به نام گل آتشی نیز مشهورند رنگ‌های متنوعی دارند، پس اگر می‌خواهید باغچه یا گلدانی رنگارنگ داشته باشید، بهترین انتخاب برای شماست.

فلوکس یکی از گیاهان چندساله است که حالت رونده دارد. این گیاه را در اطراف حصار و دیوار بکارید و در بهار فضایی پوشیده از رنگ‌های زیبای آبی، صورتی، سفید، قرمز و کرم تحویل بگیرید. شاخه‌های این گیاه حالت خوشه‌ای دارند و هر خوشه دارای تعداد زیادی از گل‌های ریز و ستاره‌مانند هستند. فلوکس علاوه بر رونده بودن، به عطری خوبی که دارد نیز معروف است.

گلدانی که برای کاشت این گل انتخاب می‌کنید، باید زهکشی مناسبی داشته باشد. خاک گلدان یا باغچه هم مهم است. خاک ماسه‌ای یا شنی حاصلخیز بهترین خاک برای کاشت فلوکس رونده به حساب می‌آید. این گیاه را در محیط سایه‌ نکارید. بهتر است تا حدی در معرض آفتاب قرار بگیرد که در گلدهی دچار مشکل نشوند.

کاشت و تکثیر گل فلوکس | چه بذر گلی در پاییز بکاریم؟ بهترین گیاهان پاییزی باغچه کدامند؟
برای خرید گل پاییزی فلوکس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زنگوله آبی اسپانیایی، ارغوانی فریبنده

گل زنگوله آبی اسپانیایی یکی از بی‌دردسرترین گیاهانی است که تا به حال دیده‌اید. پس در خرید گل پاییزی، آن را از قلم نیندازید. این گیاه برخلاف اینکه به مراقبت خاصی نیاز ندارد، بهترین نتیجه را به شما می‌دهد و در هر فضایی که کاشته شود، آن‌جا را به زیباترین شکل ممکن پر می‌کند.

گل زنگوله آبی اسپانیایی رشد سریعی دارد و برای گلدهی مدت زیادی شما را منتظر نمی‌گذارد. این گیاه حالتی خوشه‌ای دارد، در هر خوشه تعدادی گل زنگوله مانند آویزان شده‌اند. این گل‌های زنگوله‌ای در ابتدا کم‌رنگ هستند، اما به مرور به رنگ‌های زیبای صورتی، ارغوانی و آبی در می‌آیند. برای گلدهی بیشتر بهتر است این گیاه را در محیط‌هایی با نور متوسط و نیمه‌آفتابی بکارید. خاک اسیدی شنی، ماسه‌ای و کمی مرطوب خاک مناسبی برای رشد این گیاه هستند. همچنین قبل از کاشت بذر آن، به زهکشی گلدان توجه داشته باشد.

گل تاج‌الملوک، زیبای شفابخش

یکی از پرفایده‌ترین گیاهان چندساله گل تاج‌الملوک است. این گل علاوه بر زیبایی، خاصیت دارویی هم دارد. به همین دلیل در دسته گل‌های پرفایده قرار می‌گیرد. از این گیاه در درمان بیماری‌هایی مثل روماتیسم، نقرس، سیاتیک و سرفه استفاده می‌شود. تاج‌الملوک به‌اندازه بقیه گیاهان چندساله عمر نمی‌کند، اما باز هم در لیست بذر مناسب برای پاییز قرار می‌گیرد. بذر این گل را در پاییز بکارید و در اوایل بهار تا اواسط تابستان از گل‌هایی به رنگ قرمز، زرد، سفید و آبی لذت ببرید.

برای رشد بهتر گل زینتی تاج‌الملوک باید آن را در محیط‌هایی با نور متوسط بکارید. بهترین خاک برای کاشت بذر این گل، خاک معمولی قلیایی با زهکشی مناسب است. برای داشتن زهکشی مناسب در زیر گلدان آن بین 3 الی 8 سوراخ ایجاد کنید. بوته این گیاه دارویی قد کوتاهی دارد، برای همین اکثرا در حاشیه باغچه‌ها کاشته می‌شود و مانند دیواری کوتاه فضای مجزایی برای باغچه به وجود می‌آورد.

بابتیزیا، گلی مقاوم و سازگار

یکی از گیاهان بسیار مقاوم چندساله، false indigo یا بابتیزیا است. مشخصه‌های اصلی این گیاه عبارتند از ساقه‌های بلند و ضخیم و گل‌های کوچکی که سطح شاخه را پوشانده‌اند. اغلب گل‌های آن به رنگ آبی تیره و ارغوانی هستند، اما گونه‌های دیگری هم به رنگ زرد یا صورتی وجود دارند. بابتیزیا باید در محیط پرنور و آفتاب قرار بگیرد، اما کمی سایه هم مشکلی برای رشد آن‌ ایجاد نمی‌کند. این گیاه زینتی ارغوانی مقاومت بالایی در محیط‌های خشک و در برابر حشرات نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: برای از بین بردن حشرات گلدان چاره چیست؟

آستلیب، مرجان باغچه شما

گیاه آستلیب به‌علت حالت بلند و کرکی، لقب ریش بز مصنوعی را از آن خود کرده است. سرعت رشد این گیاه متوسط بوده و نهایت 10 سال در باغچه و گلدان شما عمر می‌کند. این گل به‌صورت شاخه‌ای یا خشک هم به فروش می‌رسد. آستلیب از جمله گیاهانی به حساب می‌آید که به مراقبت زیادی نیاز ندارد. بوته این گیاه در بهار گل می‌دهد و گل‌ها تا تابستان هم ماندگار خواهند بود.

ظاهر خاص ستونی و مرجانی‌مانند این گیاه باعث زیبایی دوچندان آن شده است. گل آستلیب در رنگ‌های قرمز، بنفش، صورتی، سفید و ارغوانی دیده می‌شود. این گل مقاومت بالایی دارد و در هر نوری رشد می‌کند. ولی بهتر است در محیطی با نور متوسط و کمی سایه‌ قرار گیرد. فرقی ندارد بذر این گل را در خاک قلیایی یا اسیدی بکارید. فقط توجه کنید گلدان زهکشی مناسبی داشته و کمی هم مرطوب باشد. با ایجاد 3 تا 8 سوراخ زیر گلدان آستلیب زهکشی مناسبی ایجاد خواهید کرد. بهترین خاک برای رشد آستلیب خاک ماسه‌ای، شنی و لومی است. این گیاه در پارک‌ها برای زیبایی فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بوته‌های پرگل خود چشم‌انداز رنگارنگی ایجاد می‌کند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

گل مغربی، دوست تاریکی

امکان ندارد بحث بذر مناسب برای پاییز باشد، ولی به گل مغربی اشاره نکرد. ویژگی خاص گل مغربی این است که هنگام غروب آفتاب گل‌های آن باز می‌شوند و در تمام طول شب تا طلوع آفتاب مهمان تاریکی هستند. گونه‌های مختلفی از گل مغربی از یکساله گرفته تا چندساله وجود دارند. گل‌های مغربی معمولاً رنگ زرد درخشانی دارند. اما به رنگ‌های صورتی و سفید هم در طبیعت دیده می‌شوند و در انتهای هر شاخه معمولاً فقط یک گل قرار می‌گیرد. این گل‌ها به عطر خوبی که دارند هم معروف هستند.

گل مغربی در برابر عوامل محیطی مثل سرما مقاومت دارد. بهتر است بذر این گل در محیط‌های پرنور و آفتابی کاشته شود. گلدان این گیاه باید بین 5 تا 9 سوراخ برای زهکشی داشته باشد.

بهترین زمان کاشت بذر گلهای پاییزی | انتخاب بذر مناسب برای پاییز | گل مغربی
کدام گیاهان پاییزی باغچه خواص درمانی هم دارند؟

لامیوم یا گزنه، فرشی از جنس شادابی

اگر می‌خواهید فرشی به لطافت گل داشته باشید، باید سراغ گزنه بروید. این گل هرچه بیشتر رشد کند، بیشتر برگ‌های خود را روی زمین پهن می‌کند. برای همین برای کاشت در اطراف درختان گزینه مناسبی خواهد بود. گیاه لامیوم دارای گل‌های کوچکی به شکل کلاه‌خود است. این گل‌ها اغلب به رنگ‌های صورتی و بنفش هستند. بوته‌های لامیوم قد بسیار کوتاهی دارند و با کاشت بذر مناسب برای پاییز، در اواخر بهار یا اوایل فصل تابستان گل می‌دهند. گل‌های کلاه‌خودی لامیوم یا گزنه در خاک‌های قلیایی و رسی بهترین رشد را دارند. بهتر است این گیاه را در محیط‌های نسبتاً خشک بکارید، ولی در سایه‌ هم رشد خوبی دارد.

قرنفل، همتای میخک

گیاه قرنفل از جمله گیاهان چندساله‌ای است که علاوه بر طول عمر بالا عطر تندی هم دارد، درست مانند عطر گل میخک. شکوفه‌های این گل از اوایل بهار شروع به باز شدن کرده و برای مدتی طولانی زیبایی خود را حفظ می‌کنند. گل قرنفل رنگ‌های متنوع و متناسب با هر سلیقه‌ای دارد. گل‌های زرد، صورتی، سفید و قرمز رنگ این گیاه چشم‌انداز زیبا و رنگارنگی در فضا به وجود می‌آورند. گل قرنفل وحشی به رنگ قرمز است و در حاشیه خود رگه‌ای سفید دارد.

این گیاه در هر شاخه دارای تعداد زیادی گل است. معمولاً در هر شاخه از گل قرنفل حدود 30 گل کوچک، مسطح و به هم فشرده ظاهر می‌شوند. رشد بوته‌های این گل به‌صورت عمودی و کمی مارپیچ است. بنابراین اگر این بذر مناسب برای پاییز را کنار هم بکارید، در بهار بوته‌های پرگل و حجیمی خواهید داشت. گیاه قرنفل نه‌تنها برای کاشت در گلدان مناسب است، بلکه حاشیه باغچه شما را نیز زیبا خواهد کرد. قبل از کاشت بذر از زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید. این گیاه برای رشد به نور کافی نیاز دارد، اما توجه داشته باشید که آن را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید.

قلب ارغوانی، قلب تپنده خانه

از بین گیاهان پاییزی باغچه، قلب ارغوانی گیاهی است که با برگ‌های سه‌تایی و ظریف خود جلوه باغچه شما را چشمگیر می‌کند. این گیاه رشد سریعی دارد و بعد از کاشت در فصل پاییز، در بهار و تابستان گل می‌دهد. برای کاشت گیاه قلب ارغوانی باید فضای کافی در نظر بگیرید. زیرا ساقه‌های رونده دارد و هرچه بیشتر رشد کند، ساقه‌های خود را در اطراف پخش می‌کند. جالب است بدانید که این گیاه حتی دور اشیا اطراف خود نیز می‌پیچد. اگر آن را در گلدان‌های آویزی بکارید، شاخه‌هایش از اطراف گلدان آویزان می‌شوند و منظره زیبایی به وجود می‌آورند. همین ویژگی این گیاه زیبا را در دسته گل و گیاهان آپارتمانی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۲۵ تا از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار که خوب است داشته باشید.

گیاه قلب ارغوانی را باید در محیطی نسبتاً روشن قرار دهید، اما از تابیدن نور مستقیم آفتاب به آن جلوگیری کنید. مقاومت این گل نسبت به سایه بیشتر از مقاومت آن نسبت به نور شدید است. اگر قلب ارغوانی را در مقابل نور زیاد و در محیط گرم رها کنید، بعد از مدتی روی برگ‌های آن لکه‌های قهوه‌ای مشاهده خواهید کرد. از آنجایی‌که رنگ‌های بنفش و زرد مکمل یکدیگر هستند، وجود گلبرگ‌های لطیف بنفش در اطراف مرکز زردرنگ این گل، باعث به وجود آمدن نظم زیبایی در طبیعت شده است. علت نامگذاری این گیاه وجود برگ‌های ارغوانی رنگ آن است که از نظر زیبایی دست کمی از گل ندارند.

برای نگهداری از آن لازم نیست خود را به دردسر بیندازید و وقت زیادی صرف کنید. فقط به مواردی مثل زهکشی، نور غیرمستقیم، محیط سایه‌ و خاک توجه کنید. به‌طور کلی قلب ارغوانی در هر خاکی رشد می‌کند، اما بهتر است خاکی که انتخاب می‌کنید از نوع ماسه‌ای یا رسی باشد. فراموش نکنید که این گیاه به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. با این حال اگر سطح خاک خشک شد، آن را مرطوب نگه‌ دارید.

چه بذر گلی در پاییز بکاریم؟ نحوه کاشت بذر مناسب برای پاییز | گل قلب ارغوانی
کدام بذر مناسب برای پاییز به درد گلدان‌های آویزی می‌خورد؟

سخن آخر

فرقی ندارد شما باغبان حرفه‌ای هستید یا اطلاعات کمی درباره گل و گیاهان دارید، هر کسی ممکن است به گل‌های بهاری علاقه داشته باشد. با کاشت بذر مناسب برای پاییز، خود را آماده استقبال از گل‌های زیبا در بهار کنید. هنگام خرید گل پاییزی به طول عمر و شرایط نگهداری آن‌ها نیز حتماً توجه داشته باشید. ماندگارترین گل‌های پاییزی را در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم. هر یک از این گیاهان را برای کاشت انتخاب کنید، برای سال‌ها زیباترین گلدان یا باغچه را خواهید داشت.

در صورتی که به زیبایی گلدان‌ها و باغچه منزل خود اهمیت می‌دهید، اما وقت کافی برای انجام کارهای باغبانی ندارید، استادکار با بهترین خدمات باغبانی و قیمت‌های به‌صرفه در خدمت شماست.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: bobvila

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =