اصول نورپردازی استخر روباز، سرپوشیده و کف استخر

0

نورپردازی در هر بخشی از خانه یکی از مهمترین بخش های دکوراسیون داخلی به شمار می رود. نورپردازی استخر هم از این قاعده مستثنی نیست. استخرهای روباز و بسته نیز هم از نظر ایمنی و هم زیبایی شناسی نیاز به اصولی برای نور پردازی دارند. در ادامه شما را با این اصول و مواردی از جمله نور پردازی کف استخر آن آشنا خواهیم کرد و به نکات ایمنی که در هنگام نصب چراغ ها باید آنها را مد نظر داشته باشید خواهیم پرداخت. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

در این مقاله به اصول نورپردازی در موضوعات زیر می پردازیم .

  • نورپردازی استخر سرپوشیده
  • نورپردازی کف استخر
  • نورپردازی سقف استخر
  • نورپردازی استخر روباز

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون

برای اجرای یک طرح دکوراسیون کم نقص و زیبا، حتما نیاز دارید که محل مورد نظر را نورپردازی کنید. امکان ندارد یک محیط هرچقدر هم صحیح و اصولی طراحی شده باشد بدون نورپردازی مناسب زیبایی داشته باشد. نورپردازی اصولی به جز تاثیر مستقیم در زیبایی و جلوه ظاهری محیط از نظر ایمنی و اصول بهداشت بصری محیط هم اهمیت بسیار بالایی دارد. نورپردازی همواره برای کاهش آلودگی های بصری و ایجاد آرامش در محیط استفاده می شود.

نورپردازی همواره برای کاهش آلودگی های بصری و ایجاد آرامش در محیط استفاده می شود.
نورپردازی همواره برای کاهش آلودگی های بصری و ایجاد آرامش در محیط استفاده می شود.

اصول نورپردازی استخر چیست؟

نورپردازی استخر، چه استخر عمومی باشد چه استخر خصوصی از این قاعده مستثنی نیست. حتی نورپردازی استخرهای روباز و نورپردازی استخرهای سرپوشیده هم برخلاف تصور اولیه نیاز به اصولی دارند تا در زمان استفاده محیط مناسبی فراهم شود. در این مطلب اصول کلی نورپردازی استخر را باهم مرور می کنیم.

نورپردازی استخر به صورت کلی برای رسیدن به سه هدف اصلی انجام می شود:

  • روشن کردن کف و دیوارهای استخر
  • روشن کردن رختکن ها
  • روشن کردن آب استخر
مدل نورپردازی و وسایلی که برای هر بخش مانند کف و دیواره ها استفاده می کنیم متفاوت است.
مدل نورپردازی و وسایلی که برای هر بخش مانند کف و دیواره ها استفاده می کنیم متفاوت است.

برای شروع نورپردازی ابتدا باید هرکدام از این بخش ها را از هم جدا کنیم. مدل نورپردازی و وسایلی که برای هر بخش استفاده می کنیم متفاوت است. برای انجام نورپردازی استخر باید به چند نکته اساسی توجه کرد:

  • جای رفت و آمد افراد را مدنظر داشته باشید. روشنایی نباید در این بخش ها بیش از حد باشد چون باعث آزار افراد می شود.
  • برای بخش هایی که نزدیک به محل رفت و آمد افراد است از لامپ هایی که تولید گرما می کنند استفاده نکنید. تولید گرما توسط وسایل برقی باعث بهم خوردن تعادل دمای محیط می شود و این مسئله در محل های عبور و مرور یک نقص بزرگ خواهد بود.
  • از وسایل تو کار یا با قابلیت مخفی کاری استفاده کنید. در یک استخر استاندارد هرچه تعداد موانع کمتر باشد بهتر است. همچنین منابع نوری در استخر باید مخفی باشند تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
از چراغ های تو کار یا با قابلیت مخفی کاری در استخر استفاده کنید
از چراغ های تو کار یا با قابلیت مخفی کاری در استخر استفاده کنید
  • در طراحی چراغ ها، منابع نور را در دو طرف مقابل هم قرار دهید. با این کار می توانید تولید سایه را به حداقل برسانید. وجود سایه های متعدد در محیطی مثل استخر که به دلیل وجود بخار محدوده دید کم است، یک نقص بسیار بزرگ به شمار می رود. این نقص هم باعث خطای دید کاربران می شود و هم به زیبایی محیط آسیب جدی میزند.
  • در محیط کناری استخر تا جای ممکن از نورهای روشن استفاده کنید. استفاده از نورهای کم رمق و سرد، فضای محیط را خراب می کند. نورهای روشن فضا را شادتر می کنند. البته باید توجه داشت که نور روشن به معنی نور زیاد نیست. همانطور که گفته شد نور زیاد نه تنها به زیبایی محیط کمک نمی کند بلکه باعث ایجاد آلودگی بصری هم می شود.
  • قابلیت کم و زیاد شدن نور محیط را فراموش نکنید. حتی اگر استخر خصوصی دارید هم ممکن است بعضی مواقع لازم داشته باشید به دلیل استفاده افراد کمتر از حد معمول، بخشی از نور را برای کاهش مصرف انرژی خاموش کنید.
نورهای روشن فضا را شادتر می کنند
نورهای روشن فضا را شادتر می کنند
  • در بخش رختکن ها تا جایی که ممکن است از نور ساده استفاده کنید. فراموش نکنید این بخش نیاز به نورپردازی خاصی ندارد و فقط لازم دارید آن را روشن کنید. البته که این بخش هم بخشی از دکوراسیون داخلی محیط است اما با یک نور معمولی هم می توانید رختکن مناسب کاربران را ایجاد کنید.
  • برای روشن کردن سطح آب از نورهای بسیار ملایم با رنگ های خنثی استفاده کنید. ترجیحا از نورهای رنگی به خصوص رنگ های گرم استفاده نکنید چون این رنگ ها در انعکاس با سطح آب درخشندگی بیشتری پیدا می کنند و باعث ایجاد آلودگی بصری خصوصا در نورپردازی استخر باغ می شوند.
  • روشن کردن سطح آب را هرگز دست کم نگیرید. این مسئله علاوه بر اینکه به زیبایی محیط کمک می کند، در مواقع خطر به بالارفتن سطح ایمنی استخر شما کمک می کند.
روشن کردن سطح آب به زیبایی محیط کمک می کند
روشن کردن سطح آب به زیبایی محیط کمک می کند

نورپردازی استخر روباز

دراز کشیدن زیر نور آفتاب در استخر خوب است، اما هنگامی که شب می شود، ستاره ها جای خورشید را در آسمان می گیرند و خصوصا اگر استخر شما روباز باشد که سقفی برای تامین روشنایی نداشته باشد، نورپردازی از کف استخر برایش تبدیل به یک ضرورت می شود. چرا که ممکن است شب هنگام بخواهید زیر آسمان پرستاره تابستان تنی به آب بزنید.  نورپردازی ماهرانه استخر شنای شما می تواند هر فردی را مجذوب کند. برای بسیاری از دارندگان استخر روباز نورپردازی رشته ای هم مقرون به صرفه به نظر می رسد و هم نصب آن بسیار آسان است، این در حالی است که اخیرا چراغ های LED نیز به ترند روز در زمین۱۸ه نورپردازی استخرهای مجهز تبدیل شده اند.

نورپردازی کف استخر

چراغ های زیر آب و روشنایی  کف استخر در شب نه تنها شنا کردن را بی خطر می کند، بلکه می تواند جلوه زیبایی نیز به محیط استخر شما ببخشد. اگر استخر شما یک چراغ نصب شده در کف خود داشته باشد، می توانید با یک لامپ رنگی، کل استخر را به هر رنگی که دوست دارید و متناسب با خلق و خوی شماست درآورید. اگر چند چراغ در کف استخر خود نصب کردید، می توانید از آنها برای لایه بندی رنگ های مختلف و ترکیب رنگی استفاده کنید. برای مثال چراغ های صورتی با لمس ظریفی از نورهای نارنجی باعث می شوند که استخر بازتاب غروب خورشید را داشته باشد و بسیار دلبرا جلوه کند.

چراغ های صورتی با لمس ظریفی از نورهای نارنجی باعث می شوند که استخر بازتاب غروب خورشید را داشته باشد و بسیار دلبرا جلوه کند

نورپردازی استخر سرپوشیده

برای استخر های سرپوشیده، علاوه بر کف چیزی که مهم است نورپردازی سقف استخر هم دارای اهمیت است. همانطور که در پیش تر گفتیم منابع ال ای دی امروزه طرفدار زیادی دارند و می توانند روشنایی مستقیم را سقف استخر تامین کنند. امروزه لامپ های دایره ای با طراحی دقیق و ضد بخار و آب برای چنین محیط های مناسب هستند. شما می توانید یک ریسه لامپ رشته ای هم از یک سمت تا سمت دیگر استخر روی محیط استخر بکشید تا روشنایی را دوچندان کنید. در محیط های سربسته می توانید دور تا دور استخر را نیز با ایده های نوری جدید مانند فانوس های جذاب تزئین کرده و روشنایی بیشتری ببخشید.

اصول نور پردازی سقف استخر

در نورپردازی محیط های مسقف، بهتر است طراحی هدفمندی داشته و به دنبال به حداقل رساندن تابش نور از سطح آب باشید، این کار نیازمند طراحی و مشخصات برنامه ریزی شده است. گزینه های بی شماری برای نصب لامپ از سقف استخر وجود دارد که امکان نورپردازی بالا و پایین را فراهم می کنند و چندین مسیر طراحی موفق برای ارتقا روشنایی محیط استخر شما ایجاد می کنند.

نکات ایمنی در نورپردازی استخر

همانطور که همیشه گفته ایم ایمنی اولین اولویت در اجرای هر پروژه ای به ویژه پروژ های برقی به شمار می رود. این مسئله در نورپردازی استخر، به دلیل وجود آب و بخار همچنین حضور مداوم افراد اهمیت بیشتری هم پیدا می کند.

در هنگام تهیه وسایل مورد نیاز برای اجرای پروژه نورپردازی استاندارد بودن این وسایل برای محیط استخر را در اولویت اول قرار دهید. توصیه اکید می شود فقط از فروشگاه های معتبر خرید کنید و برای اجرای پروژه نورپردازی سقف استخر حتما از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.

برای اجرای پروژه نورپردازی سقف استخر حتما از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.
برای اجرای پروژه نورپردازی سقف استخر حتما از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.

نکات نصب چراغ های استخر

  • اگر می خواهید برای نورپردازی کف استخر ، روشنایی کار کنید حتما درصد کلر مورد استفاده در آب استخر را در نظر بگیرید. در هنگام خرید وسایل این بخش حتما با فروشنده درباره آن صحبت کنید و مشخصات موادی که در آب استفاده می کنید را به او بگویید. کلر در طولانی مدت خاصیت خورندگی دارد.
  • به هیچ عنوان از مدارهای رو کار به خصوص در کنار استخر و محیطهای خیس استفاده نکنید. همچنین کار گذاشتن پریز در این بخش ها ممنوع است. اگر نیاز دارید که حتما در مدار خود از پریز استفاده کنید، آن را به بخش رختکن منتقل کنید.
به هیچ عنوان از مدارهای رو کار به خصوص در کنار استخر و محیطهای خیس استفاده نکنید
به هیچ عنوان از مدارهای رو کار به خصوص در کنار استخر و محیطهای خیس استفاده نکنید
  • لامپی که در بخش اصلی استخر استفاده می کنید حتما باید LED یا هالوژن باشد. استفاده از لامپ های کم مصرف یا رشته ای معمولی در این بخش ها اکیدا ممنوع است. اساسا لامپ های رشته ای را برای چنین پروژه ای فراموش کنید چون مقرون به صرفه نیستند و از لحاظ ایمنی شما را در معرض خطرهای زیادی قرار خواهند داد.

منابع: nextluxury | blog.1000bulbs |architonic

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 8 =