تصفیه آب استخر چیست، چه کاربردی دارد و انواع آن کدامند؟

1

در مقاله قبل به فیلتر شنی تصفیه آب استخر پرداختیم در این مقاله قصد داریم به تصفیه آب استخر و کاربرد آن بپردازیم. امروزه تنوع و وسعت در میان تفریحات مختلف برای سلامت و شادی افراد رو به روز افزایش پیدا می‌کند. یکی از این دسته تفریحات سالم استخر و پارک‌های آبی است که قطعا برای تضمین سلامت، آسایش و شادی مردم نیاز به کیفیت بسیار بالایی دارند.

از این رو همیشه به افرادی که جز دسته صاحبان پارک‌های آبی و یا استخر هستند پیشنهاد می‌شود تا کیفیت آب را بالا ببرند و قطعا یکی از کارهای لازم تصفیه آب استخر است. اما منظور از تصفیه آب استخر چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟! موضوعاتی است که می‌خواهیم در این مقاله از استادکار با شما به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه شوید.

به خاطر بیاورید که آبی که روزان هر فرد برای آشامیدن و مصراف دیگر مانند شستشو مواد خوراکی یا استحمام استفاده می‌کند تا چه اندازه بر روی سلامت فرد تاثر می‌گذارد؟! آب به عنوان یکی از عناصر حیات نقش اساسی بر روی معیارهای اصلی زندگی مانند سلامت، آسایش و شادی دارد در نتیجه بهبود کیفیت آب جز وظایف بسیار مهمی است که بایستی در سطح جامعه اجرا شود. امروزه تنوع در میان تفریحات آبی از استخر گرفته تا انواع پارک آبی، مراکز آب درمانی، واترپولو و …. رشد خوبی داشته است و چون در چنین مکان‌هایی افراد به صورت مستقیم با آب در تماس هستند بایستی به کیفیت آب توجه بسیاری کرد از این رو ما تصفیه آب را پیشنهاد می‌کنیم.

بیشتر بدانید مدت زمان تعویض آب استخر شنا

تصفیه آب استخر چیست؟

امروزه با استفاده از فناوری‌های پیش رفته و به روز افراد متخصص توانسته‌اند برای بالا بردن کیفیت آب دستگاه‌هایی مخصوص تصفیه آب استخر را طراحی کنند که بهترین نوع کیفیت از آب مصرفی را در اختیار مردم قرار می‌دهید. تجهیزات به کار رفته در فناوری تصفیه آب استخر بسیار پیچیده است و معمولا نیاز به نصب درون استخر یا خارج از آن را دارد که بایستی توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

به کار بردن دستگاه‌های مجهز به فناوری‌های مدرن و ویژه به عنوان تصفیه آب استخر کمک می‌کند تا ارزش‌هایی مانند سلامت، نشاط و آسایش فرد در درجات بالا حفظ شود.

اجزای تصفیه آب استخر چیست؟

یکی از چالش‌های بزرگ چه برای استخرها و پارک‌های آبی کوچک در مقیاس خانگی و چه در مقیاس بسیار وسیع و عمومی، بالا بردن کیفیت آب است. فناوری‌های به کار رفته برای تصفیه آب معمولا با ارائه خدمات نوین و صرف هزینه است اما ناگفته نماند که بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌انده با استفاده از تکنولوژی به روز میزان هزینه را تا حد ممکن کاهش دهند. اگر علاقه مند هستید بیشتر در مورد دلایل کدر شدن آب استخر بیشتر بخوانید مقاله ما در این مورد را بخوانید .

به طور کلی محصولات و خدماتی که جهت تصفیه آب استخرها و پارک‌های آبی ارئه می‌شود شامل عملیات‌هایی مانند لخته سازی، فیلتراسیون و گندزدایی است که به کمک این روش‌ها شما می‌توانید به بالاترین سطح کیفیت آب برای استخرها دست پیدا کنید. از جمله فناوری‌هایی که در محصولات و خدمات ارائه شده برای آب استخر ارائه می‌شود می‌توان به فناوری‌های جذب سطحی، استفاده از انواع فیلتراسیون مانند مدل غشایی، گند زدایی با استفاده از اشعه فرابنفش و کلرزنی، برم زنی و ازون زنی اشاره کرد.

معمولا شرکت‌هایی که خدمات و محصولات مربوط به تصفیه آب استخر را ارائه می‌دهند از فناوری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند از این رو بهترین خدمات آن‌هایی هستند که در عین استفاده از فناوری‌های به روز بتوانند میزان هزینه‌ها را نیز کاهش دهند.

تصفیه آب استخر چه کاربردی دارد؟

تصور کنید که روزانه چند هزار نفر از استخر و یا پارک‌های آبی عمومی استفاده می‌کنند و هر کدام از این افراد هنگام شنا کردن و یا استحمام ناخواسته آلودگی‌های بسیار زیادی از خود را به آب انتقال می‌دهند.

حال این آلودگی‌ها می‌تواند شامل موارد مختلفی مانند میکرو ارگانیزم‌ها، مواد آلی که از ترشحات بزاق دهان، بینی و گوش به آب منتقل می‌شود، ویروس‌ها، آمونیاک، ذرات موجود بر روی پوست خشک و یا سر( شوره سر)، خون ناشی از زخم موجود بر روی پوست، انواع قارچ و باکتری و یا مواد آلی محصولات پوستی مانند کرم ضد آفتاب است که ورود هر کدام از آن‌ها می‌تواند آلودگی‌های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد که سلامت فرد را به خطر بی‌اندازد.

از طرفی در بسیاری از مکان‌ها و استخرهای آبی روباز موارد دیگری مانند گرد و غبار، شاخ و برگ درختان، فضولات پرندگان و … نیز کیفیت آب را کاهش می‌دهد از این رو برای بالا بردن سطح کیفیت آب و تضمین سلامت افراد نیاز به تصفیه آب استخر یکی از ضروری‌ترین موارد است. در واقع تصفیه آب استخر بدین منظور انجام می‌شود تا غلظت مواد آلاینده در آب کاهش پیدا کند و آب استخرها رقیق شود تا بتوان با خیالی آسوده به تفریح و خوشگذرانی پرداخت. بهتر است در مورد کاربرد های جوش شیرین برای نظافت بیشتر بخوانید .

انواع تصفیه آب استخر کدامند؟

همانطور که قبل‌تر به ان اشاره کردیم برای تصفیه آب استخرها فناوری‌های بسیار مختلفی در نظر گرفته می‌شود که هر کدام به نحوی آلاینده‌های خاصی را از بین می‌برد:

فناوری فیلتراسیون آب استخر

استفاده از فناوری فیلتراسیون یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای تصفیه آب استخر است. به کمک فیلتراسیون تمامی ذرات بسیار ریز جامد، محلول و یا معلق از آب جدا می‌شود و این کمک می‌کند تا آب شفافیت بسیار خوبی به دست آورد. علاوه بر این می‌توان از فیلتراسیون برای حذف بسیاری از میکرو ارگانیزم‌ها نیز استفاده کرد.

از جمله مهم‌تری مهم‌ترین مواردی که هنگام فیلتراسیون باید به آن توجه کرد، در نظر گرفتن نوع منبع تامین آب، پوشش سقف استخر( روباز یا دارای سقف بسته)، هزینه نصب سیستم تصفیه آب و … است. برخی از انواع فیلتراسیون مخصوص تصفیه آب عبارتند از: فیلتر شنی، فیلتر ممبران اسمز معکوس، نانو فیلتراسیون و اولترا فیلتراسیون که بد نیست نام آن‌ها را به خاطر داشته باشید.

استفاده از روش فیلتراسیون برای تصفیه آب امری ضروری و به جا است اما این تنها راه تصفیه آب نیست و شما نیاز به تجهیزات دیگری برای ضدعفونی کردن و گندزدایی آب استخر نیاز دارید.

کلرزنی در تصفیه آب استخر

حتما اکثر شما با واژه کلرزنی با آشنا هستید. کلر زنی یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌های گندزدایی و ضدعفونی کردن آب است. به طور کلی در این روش با استفاده از یک واکنش شیمیایی ساده، کلر را به اسید هیپوکلریک و یون‌های هیپوکلریت تبدیل کرده تا با اکسیداسیون باکتری‌ها باکتری‌های موجود در آب خنثی و یا از بین بروند.

البته ناگفته نماند که استفاده از روش کلر زنی مزایا و معایب خاص خود را دارد. به طور مثال از جمله مزایای روش کلر زنی برای تصفیه آب استخر نگهداری از آن برای مدت طولانی، در دسترس بودن آن به شکل‌های مختلف( جامد، مایع، گاز) و اثر باقی مانده در واکنش خنثی سازی باکتری‌ها است و از معایب آن می‌توان به تولید محصولات جانبی چون کلرامین‌ها و تری هالومتان‌ها اشاره کرد که موجب سوزش پوست و چشم می‌شود و ممکن است مشکلات تنفسی نیز به همراه داشته باشد.

با انجام فرایند کلرزنی باکتری‌های آب از بین می‌رود اما چون به محض رسیدن به آب پاشیده می‌شود، معایبی را نیز به همراه دارد. با این حال برای تصفیه آب می‌تواند مناسب باشد.

استفاده از کلر نمکی در تصفیه آب استخر

کلر نمکی دارای مولدهایی است که طی یک فرآیند شیمیایی به نام الکترولیز، هیپوکلریت اسید تولید می‌کند که این ماده در حکم ماده گندزدایی است که دارای ترکیب نمک و آب است. یکی از مشخصه‌های بارز کلر نمکی توانایی احیای خود است که آن را از سایر مواد ضدعفونی کننده آب متمایز می‌کند. این بدان معنا است که کلر نمکی پس از هر بار ضد عفونی کردن آب دوباره به حالت نک بر می‌گردد و مجدد فرآیند ضدعفونی را از سر می‌گیرد.

جالب است بدانید که استفاده از دستگاه تصفیه آب کلر نمکی برای تصفیه آب در مقایس‌های کوچک مانند استخرهای خانگی محبوبیت بسیار زیادی دارد و مزیت بسیار خوب آن نسبت به کلر معمولی این است که میزان ph آب را زیاد تغییر نمی‌دهد و سوزش کمتری را فرد در پوست و چشم خود احساس می‌کند.

با وجود تمام مزایای استفاده از دستگاه تصفیه کلر نمکی به خاطر داشته باشید که این روش تصفیه آب هزینه زیادی دارد و علاوه بر این غلظت اضافی نمک ممکن است سبب خوردگی و یا ایجاد رسوب در تاسیسات استخر شود.

روش برم زنی در تصفیه آب استخر

یکی از روش‌های ضدعفونی و تصفیه آب استخر، روش برم زنی است. ساز و کار این روش بسیار مشابه با روش کلر زنی است. در این روش زمانی که برم را به آب استخر می‌افزایند، ماده برم آمین تولید می‌شود که تنها خاصیت آن ضدعفونی کردن آب است. امروزه برم جایگزین بسیار خوبی برای کلر شده است البته بایستی به این موضوع توجه کرد که پایداری ماده برم بیشتر در مناطق گرم و استخرها و پارک‌های آبی سر پوشیده است. با وجود مزایایی که نسبت به کلر دارد اما خاصیت اکسایندگی و گران بودن آن نسبت به کلر و یا کلر نمی بیشتر است.

برم زنی یکی از تکنیک‌های بسیار خوب برای از بین بردن آلودگی‌های آب است که مدت زمان ضد عفونی کردن آن نسبت به سایر روش‌های دیگر مانند نمک و کلر بسیار بیشتر است.

روش ازون زنی در تصفیه آب استخر

ازون نوعی گاز ناپایدار غیر آلی است که از برخورد اتم‌های آزاد گاز اکسیژن و مولکول آن تشکیل می‌شود. جالب است بدانید برای تهیه گاز ازون بیستی مولکول‌های اکسیژن را طی یک فرآیند یونیزاسیون با اختلاف پتانسیل بالا بدست آورد. ازون از جمله گازهای اکساینده است که عملکرد آن ۱۰۰ برابر کلر است. از طرفی اگر شما از روش ازون زنی برای تصفیه آب استخر استفاده کنید میزان تعمیرات و نگهداری شما از استخر نیز کمتر می‌شود. از جمله فواید روش ازون زنی می‌توان به از بین بردن ذرات آلاینده، مسدود کننده فیلترهایی چون روغن و عدم تاثیر بر روی ph آب اشاره کرد. اما از طرفی گاز ازون طول عمر کوتاهی دارد و پس از تولید بایستی بلافاصله استفاده شود و همینطور غلظت بالای آن در آب می‌تواند خطرناک باشد.

با وجود فواید و قدرت تاثیر بسیار بالا گاز ازون بهتر است از آن در کنار تکنیک‌های دیگری چون برم زنی و کلر زنی استفاده شود.

تاثیر یون‌سازها در تصفیه آب استخر

تا به حال درباره یون‌سازها چیزی شنیده‌اید؟! یون‌سازها در واقع مواده هستند که یون‌های مس و فلزات سخت را در آب پخش می‌کنند و زمانی که باکتری‌های موجود در آب در معرض این مواد قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. یون‌سازها به دو صورت برقی و کارتریج معدنی وجود دارند که هرکدام عملکرد خاص خود را دارند. به طور مثال یون‌سازهای برقی حاوی جریان الکتریسیته هستند که برای باردار کردن فلزات به کار می‌روند اما نوع کارتریج معدنی این یون‌سازها با عبور دادن جریان آب از بستر مواد معدنی، موجب ورود یون به آب می‌شوند. از ویژگی‌های بسیار خوب این مواد هزینه بسیار کم خرید آن و هزینه نگهداری بسیار آسن از آن‌ها است و طول عمر بالایی نیز دارند. از طرفی عمل اکسایش را نیز پذیرا نیستند پس می‌توان به عنوان یک روش تصفیه آب استخر از آن استفاده کرد.

استفاده از یون‌سازها به عنوان روشی مناسب و کم هزینه جهت تصفیه و ضدعفونی آب استخر بسیار گزینه مناسبی است اما در کنار بایستی pH آب را به صورت مرتب چک کنیم تا آب به خاطر وجود فلزاتی چون مس تغییر رنگ ندهد.

تاثیر اشعه فرابنفش در تصفیه آب استخر

یکی از روش‌های بسیار نوین و پیشرفته امروزی جهت تصفیه آب استخر استفاده از اضعه فرابنفش(UV) است. این اشعه که تشکیل شده از یک نور نامرئی با طول موجی کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از اشعه X است میزان موارد شیمیایی در آب را در مقیاس بسیار بالا کاهش می‌دهد و توسط لامپ UV موجود در سیستم تصفیه اشعه فرابنفش تمام میکروارگانیزم‌ههای موجود در آب استخر از بین می‌رود. البته ناگفته نماند که استفاده تنها از این مدل برای تصفیه آب کافی نیست بلکه در کنار بایستی از روش‌های دیگر گند زدایی آب استفاده کرد.

به جز پخش‌های راکد آب دیگر بخش‌ها قابل ضدعفونی شدن توسط سیستم تصفیه اشعه فرابنفش هستند که البته میزان کارآمد بودن آن تا حدود بسیاری به پارامترهایی چون pH آب بستگی دارد.

قیمت دستگاه تصفیه آب استخر چقدر است؟

رنج قیمتی دستگاه‌های تصفیه آب مخصوص استخر بسته به مدل آن، گنجایش و نوع فیلتراسیون به کار رفته در آن متفاوت است. در نتیجه بایستی با گرفتن مشاوره و راهنما از فروشنده و یا فردی که در این زمینه تخصص کافی دارد بهترین مدل تصفیه آب را خریداری کنید. اما به طور معمول می‌توان رنج قیمتی بین …… تا بالاتر از …… را در نظر گرفت.

سخن آخر

انسان برای سالم زیستن نیاز به آب تمیز نه تنها برای آشامیدن بلکه برای تمام کارهای روزانه و حتی تفریحات خود دارد در نتیجه کیفیت آب در هر جایی برای هر نوع کاربری بایستی تضمین سلامت انسان باشد. از این رو راهکارهایی مانند تصفیه آب را چه برای مصارف خانگی و چه در مقیاس‌های بزرگ و عمومی باید جدی گرفت و بهترین راه را جهت بالا بردن کیفیت آب انجام داد.

1 نظر
  1. اسماعیل می گوید

    مقاله بسیار غیردقیق بود و متاسفانه برای نوشتن آن به اندازه کافی وقت صرف نشده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + پنج =