آموزش کامل شارژ روغن چیلر تراکمی

4

پیش از این در چند مطلب مجزا درباره چیلرها، انواع آنها و ساختمان هرکدام نکات مهمی را باهم بررسی کردیم. اکنون در این مقاله شارژ روغن چیلر تراکمی که یکی از انواع چیلر است را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه کار چیلر تراکمی

چیلر، دستگاه سردکننده مایع (معمولا آب) است. در سیستم های سرمایشی خانگی یا صنعتی از این آب سرد شده برای خنک کردن هوا استفاده می شود. یکی از انواع چیلرها که در سیستم های خانگی بیشترین کاربرد را دارد، چیلر تراکمی است. در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می شود. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می شود. این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک‌کننده (اواپراتور) می ‌شود که در فشار کمتری قرار دارد. کلکتور موتورخانه چیست؟ در مورد آن بیشتر بدانید .

این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک ‌کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌ کننده در ارتباطند می شود. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می ‌شود.با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می‌ شود. خلا در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد می‌ شود. برای آشنایی بیشتر با سیستم کار این چیلرها، مطالبی که پیش از این در استادکار منتشر شده و در آنها به تفصیل درباره چیلرهای تراکمی صحبت کردیم را مطالعه کنید. اگر علاقه مندید بدانید چرا از کولر گازی آب چکه می‌کند؟ مقاله استادکار در این باره را بخوانید .

نحوه کار چیلر تراکمی - نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

تعویض روغن، یکی از مهمترین اصول سرویس های دوره ای

ناگفته پیداست که یکی از مهمترین سرویس های دوره ای که در دستگاه مکانیکی – الکترونیکی نیاز دارد، تعویض روغن است. این اصل در چیلرهای تراکمی هم صادق است. سرویس های دوره ای یکی از مهمترین و موثرترین کارها در کاهش هزینه های خانه است. این سرویس های دوره ای از آسیب دیدگی های جدی دستگاه ها جلوگیری می کنند.

در این مطلب می خواهیم مراحل تعویض روغن چیلرهای تراکمی را بررسی کنیم. پیش از آغاز این آموزش به خاطر داشته باشید که ایمنی اولین اصل در سرویس کاری است. اگر فکر می کنید تجربه یا تسلط لازم برای این کار را ندارید، بهتر است برای حفظ سلامت دستگاه تان و جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافه، سرویس تعویض را به یک متخصص بسپارید. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید کلکتور موتورخانه چیست؟ مقاله استادکار در این باره را بخوانید .

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

انواع روغن برای چیلرهای تراکمی

  • ویسکوزیته و میزان حلال بودن روغن، از پارامترهای تعیین کننده برای استفاده در چیلرهای تراکمی است. این دو پارامتر باید متناسب با نوع مبرد باشد. ویسکوزیته روغن باید به اندازه ای باشد تا فواصل بین قطعات متحرک و درگیر به خوبی پر شود. لایه نازک روغن با ویسکوزیته مناسب روی قطعات، ضد اصطکاک عمل می کند. این لایه باید پیوسته باشد.
  • به جز از ویسکوزیته و میزان حلال بودن، پایداری شیمیایی روغن و عدم تغییر خواص اولیه نیز مهم است. روغن ها قابلیت جذب مبرد را دارند و بسته به نوع، فشار و دما، دارای آستانه اشباع هستند. به طور معمول قابلیت جذب روغن، با افزایش دما و فشار بیشتر می شود و برعکس، وقتی که فشار کاهش می یابد مقدار جذب هم کم می شود.

معیار انتخاب روغن برای شارژ چیلرهای تراکمی

به طور کلی روغن مورد استفاده در سیستم های تراکمی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • میزان حلال بودن مناسب در دما و فشار متفاوت در دو سمت مکش و دهش به نحوی که ضمن دارا بودن قابلیت حل، و به راحتی نیز از مبرد جدا شود.
  • ویسکوزیته مناسب در دما و فشار متفاوت در دو سمت مکش و دهش
  • بارداری مناسب در فعل و انفعالات شیمیایی و عدم تجزیه در دما و فشار بالای سمت دهش و همچنین مقاومت در برابر اکسیداسیون و هوازدگی
  • عدم تاثیر شیمیایی بر مبرد و کاهش قابلیت های مبرد
  • عدم خورندگی و تاثیر نامطلوب بر قطعات پلاستیکی و لاستیکی
  • مقاومت الکتریکی زیاد به ویژه برای استفاده در کمپرسورهای بسته و نیم بسته که روغن به همراه مبرد دارای تماس مستقیم با سیم پیچ های الکتروموتور هستند.

فراموش نکنید برای خرید روغن مناسب چیلر خود حتما از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید. تشخیص روغن مناسب یک امر تخصصی و بسیار مهم است. اگر روغنی که تهیه می کنید مناسب سیستم شما نباشد، مجبور خواهید شد هزینه و وقت بسیار بالایی برای تعمیر آن پرداخت کنید.

بیشتر بدانید مبدل حرارتی هوا خنک

تعویض روغن، یکی از مهمترین اصول سرویس های دوره ای - ریختن روغن کمپرسور کولر گازی

مراحل تعویض روغن چیلر تراکمی

  • ابتدا لازم است که دستگاه چیلر را خاموش کنید.
  • اکنون نیاز است شیر مکش کمپرسور را در وضعیت بسته قرار دهید.
  • قسمتCUT-OUT کنترل فشار بالا و پایین را روی صفر قرار دهید.
  • کلید راه انداز چیلر را در وضعیت ON قرار دهید.
  • اجازه دهید کمپرسور تا جایی که فشار مکش به صفر برسید و ثابت بماند، کار کند.
  • درپوش تخلیه و فیلتر روغن کمپرسور را باز کنید تا روغن کمپرسور کاملا تخلیه شود. در این مرحله باید بسیار مراقب باشید. حتما روغن را در ظرف مناسبی بریزید.
  • از محل راه فرعی شیر مکش گاز ازت را به کمپرسور وصل کنید تا باقی مانده محتویات روغن کمپرسور تخلیه شود. شیر گاز را آهسته باز کنید.
  • بعضی از کمپرسورها مجهز به شیر شارژ روغن هستند. درپوش شارژ روغنی را باز کنید و شلنگ میانی گیج مانیفولد را به آن وصل کنید.
  • وکیوم پمپ را به یکی از شلنگ های گیج مانیفولد وصل کنید و شلنگ سمت دیگر را در ظرف روغن تمیز و تازه وارد کنید. در این مرحله به دقت زیادی نیاز دارید. مراقب باشید به هیچ وجه هوا وارد شلنگ نشود.
  • بعد از پایان مرحبه قبل، درپوش و فیلتر روغن کمپرسور را ببندید. فراموش نکنید درپوش را با آچار محکم کنید.
  • شیر فلکه گیج مانیفولد در سمت واکیوم پمپ را باز کنید و سمت دیگر که در ظرف روغن قرار دارد را ببنید. پمپ واکیوم را روشن کنید و فضای داخل کارتر کمپرسور را کاملا از هوا تخلیه کنید.
  • واکیوم پمپ را خاموش کنید و شیر فلکه سمت واکیوم پمپ را ببندید. با احتیاط شیر فلکه سمت ظرف روغن را باز کنید تا بر اثر خلا به وجود آمده در کمپرسور، روغن از ظرف روغن به سمت کارتر کمپرسور جاری شود.
  • پس از پر شدن کارتر روغن کمپرسور،شیر فلکه گیج مانیفولد را ببندید. سطح روغن موجود در دستگاه را می توانید از روی شیشه ای که برای این کار تعبیه شده ببینید. بعد از آن شلنگ های گیج مانیفولد را جدا کنید.
  • پس از جدا کردن شلنگ از محل شارژ روغن، بلافاصله درپوش محل شارژ را بگذارید. این درپوش را با آچار محکم کنید. به کمک گاز ازت دستگاه مطمئن شوید هیچکدام از اتصالات روغن ریزی ندارند.
  • در پایان قسمتCUT-OUT کنترل فشار بالا و پایین را روی وضعیت استاندارد یعنی روی ۳۰ پوند بر اینچ مربع قرار دهید.

کار شما تمام است. مطئن شوید تمام مراحل را درست انجام داده اید و دستگاه شما نشتی ندارد. حالا می توانید چیلر را روشن کنید. چه اقداماتی برای نگهداری بهتر موتورخانه انجام دهیم؟ در این باره بیشتر بخوانید .

اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار

4 نظرات
  1. نادر می گوید

    سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم.
    داخل یه مقاله تعویض روغن کمپرسور داخل هواکوب خوندم که بجای روغن کمپرسور دیزلی میتونیم در صورت عدم دسترسی از روغن ماشین استفاده کنیم! امکانش هست؟

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز به نظر می رسد که هر کدام از ماشین های صنعتی در صورت استفاده از روغن خاص خود در طولانی مدت دوام و عمر بهتری دارند.

  2. وحید می گوید

    در مرحله آخر باید کمپرسور دوباره وکیوم شود تا از هوا یا گاز ازت که زدین خالی بشه نه اینکه با گاز ازت تست کنید و ببندید با این روش ممکنه هوا یا گاز تزت داخل کمپرسور بمونه که در کار چیلر اختلال ایجاد میکنه اگر هوا باشه که به علت داستن رطوبت در قسمت شیر انبساط یخ میزنه و کیپ میشه ازت هم که با فریون‌ مخلوط بشه کیفیت فریون رو تحت تاثیر قرار میده
    در جواب اون دوستی هم که گفتن روغن ماشین بریزیم نمیدونم از کجا شنیدن ولی همچین چیزی غیر ممکنه و به چیلر و کمپرسور آسیب جدی پارد میکنه حتی کیفیت روغن و اصلی بودنش‌هم باید به دقت بررسی بشه و از توزیع کننده های معتبر تهیه بشه چون روغن های تقلبی زیاد شده که باعث آسیب حدی به کمپرسور شده قیمت روغن کمپرسور ۲ تا ۳ برابر روغن ماشینه اگر میشد که کسی دیگه هموین هزینه ای نمیکرد

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از انتقاد و به اشتراک گذاری تجربه شما. مسئله ای که فرمودید نیز بررسی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =