چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟

1

زیاد شدن رطوبت اتاق و کل خانه از جمله مواردی است که خوشایند اکثر افراد نیست و از این رو بسیاری از ما درصدد برمی‌آییم تا از راه‌های مختلف این رطوبت را کاهش دهیم. البته که انتخاب برخی از افراد استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌گیر است، اما ما می‌خواهیم در این نوشتار به معرفی روش‌هایی غیر از استفاده از رطوبت‌گیر بپردازیم. پس در صورتی که به دنبال راه‌های از بین بردن رطوبت اتاق و خانه هستید با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

روش‌های تشخیص بالا بودن رطوبت اتاق و خانه

پیش از آن که به معرفی روش‌های کاهش رطوبت اتاق و خانه بپردازیم، بهتر است به معرفی روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان از رطوبت بالای خانه اطمینان حاصل کرد بپردازیم. در واقع تا زمانی که مطمئن نشویم که رطوبت خانه بالا است نباید برای کاهش آن اقدام کنیم.

البته تشخیص بالا بودن رطوبت اتاق و خانه کار سختی نیست. با استفاده از روش‌های زیر می‌توان این کار را انجام داد:

۱- استفاده از رطوبت‌سنج

مطمئن‌ترین روش برای تشخیص بالا بودن رطوبت اتاق و خانه استفاده از رطوبت سنج است. بنابراین بهتر است برای کسب اطمینان از بالا بودن رطوبت اتاق از یک رطوبت سینج استفاده کنید. بازه‌ی استاندارد رطوبت اتاق بین ۴۰ تا ۶۰ %RH است. در صورتی که رطوبت اتاق بالاتر از ۶۰ بود به معنای آن است که سطح رطوبت در خانه زیاد است و باید اقدام‌های لازم برای کاهش رطوبت خانه را انجام دهید.

۲- توجه به کپک

چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟
کپک در خانه، نشانه‌ای از رطوبت بالا

اتاق‌هایی که در آن‌ها حمام و یا سرویس بهداشتی قرار دارد معمولاً از رطوبت بیش‌تری برخوردار هستند. این اتاق‌ها را به خوبی بگردید و اگر اثری از کپک در هر کجای آن‌ها دیدید خیلی سریع برای کاهش رطوبت اتاق اقدام کنید.

۳- توجه به پنجره‌ها

به پنجره‌ها نگاه کنید. اگر دیدید که بر روی شیشه‌ی آن‌ها بخار ویا قطرات آب وجود دارد احتمالاً سطح رطوبت در خانه زیاد است. چنین پدیده‌ای یا از برخورد هوای گرم اتاق با سردیِ پنجره بروز می‌کند و یا آن که نشان از رطوبت زیاد خانه دارد. در صورت مشاهده‌ی بخار یا قطرات آب بر روی پنجره بهتر است خیلی سریع نسبت به حل مشکل اقدام کنید، در غیر این صورت باید به تدریج شاهد کپک در خانه‌ی خود باشید.

۴- مشاهده‌ی لکه آب

اگر بر روی دیوارها و یا سقف خانه لکه‌های آب دیدید، این امر نیز می‌تواند نشانه‌ای از رطوبت بالای خانه باشد که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

۵- پوسیدگی چوب

وقتی که سطح رطوبت خانه زیاد باشد، وسایل چوبی کم کم پوسیده می‌شوند و راه برای وارد شدن موریانه به ماجرا باز می‌شود.

۶- بروز علائم آلرژی

زمانی که سطح رطوبت اتاق زیاد باشد، آلرژن‌ها به وجود می‌آیند و موجب بروز علائم آلرژی از جمله سوزش چشم، عطسه، آبریزش بینی و … می‌شوند. پس در صورتی که در خارج از خانه این علائم را نداشتید ولی در خانه علائم آلرژی را احساس کردید بایستی توجه زیادی به رطوبت اتاق و خانه کنید.

رفع رطوبت اتاق و خانه

بهترین روش برای کاهش رطوبت خانه استفاده از رطوبت‌گیر است، اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از رطوبت گیر ندارید و یا آن که سطح رطوبت خانه‌تان آن‌قدر زیاد نیست که نیاز به استفاده از رطوبت‌گیر داشته باشید، می‌توانید از روش‌های زیر برای کاهش رطوبت اتاق و خانه استفاده کنید:

۱- توجه به تهویه اتاق و خانه

از جمله روش‌هایی که در راستای کاش رطوبت اتاق نقش دارند توجه به تهویه اتاق است، خصوصاً اگر اتاق دارای حمام و یا سرویس بهداشتی است. سعی کنید در طی روز چند ساعت پنجره‌ها را باز کنید، ولی بهترین راه قرار دادن یک دستگاه تهویه مطبوع و یا یک فن کوچک در بالای دیوار است.  فن موجب تازه شدن هوای اتاق شده و مانع از تجمع رطوبت در اتاق می‌شود.

۲- دوش خنک‌تر و کوتاه‌تر بگیرید

چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟
برای کاهش رطوبت اتاق، دوش خنک‌تر و کوتاه‌تر بگیرید

این مورد خصوصاً برای اتاق‌هایی که در آن‌ها حمام قرار داد مفید است. دوش حمام یکی از مواردی است که رطوبت زیادی وارد منزل می‌کند و بدیهی است که هر چه زمان دوش گرفتن طولانی‌تر باشد رطوبت بیش‌تری تولید می‌شود. اما اگر زمان دوش گرفتن را کم کنید و همچنین دوش خنک‌تر بگیرید سطح رطوبت کاهش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که دوش با آب نه چندان گرم برای سلامتی نیز مفید است.

۳- خشک کردن لباس‌ها در خارج از اتاق

اگر رخت‌آویز را در اتاق قرار می‌دهید و پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، آن‌ها را روی رخت آویز در اتاق آویز می‌کنید همین امر یکی از علل رطوبت زیاد خانه‌تان است. برای کاهش رطوبت اتاق بهتر است که لباس‌ها را در بیرون از اتاق مثلاً در حیاط خلوت و یا در بالکن خشک کنید. در صورتی که منزل‌تان فاقد حیاط خلوت و یا بالکن است می‌توانید از دستگاه خشک کن لباس استفاده کنید.

۴- جابه‌جا کردن گیاهان

چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟
گیاهان خانگی، از عوامل افزایش رطوبت اتاق

مورد دیگری که می‌تواند در بالا بودن رطوبت نقش داشته باشد وجود گیاهان در اتاق است. در برخی از اتاق‌ها گیاهان زیادی وجود دارند و همین گیاهان موجب افزایش رطوبت اتاق می‌شوند. بنابراین بهتر است برای کاهش رطوبت محیط، گیاهان را به مکانی ببرید که از تهویه مناسب برخوردار باشد.

۵- عدم شستشوی دیوارها با آب

برخی از خانم‌ها متأسفانه روی پاکیزگی خانه وسواس زیادی دارند و در راستای همین وسواس، گاه با آب اقدام به شستشوی دیوارهای خانه می‌کنند. البته که دیوارها نیز گاهی به تمیزی نیاز دارند اما نباید تمیز شدن آن‌ها با آب انجام شود و هم‌چنین نباید زود به زود به این کار پرداخته شود.

۶- استفاده از زغال چوب

چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟
زغال چوب، گزینه‌ای مناسب برای کاهش رطوبت خانه

پر کردن یک سبد از زغال چوب و قرار دادن آن در گوشه‌ای از اتاق می‌تواند برای کاهش رطوبت خانه مفید باشد. بهتر است زغال چوبی که تهیه می‌کنید از چوب پوسته‌ی نارگیل باشد. ضمناً زغال چوب را می‌توانید تا دو الی سه ماه در گوشه اتاق نگه دارید.

سخن آخر

این نوشتار در مورد رطوبت اتاق و خانه بود و به همراه یکدیگر ابتدا مروری بر روش‌های تشخیص بالا بودن رطوبت خانه داشتیم و پس از آن مروری کردیم بر چند مورد از کارهایی که در راستای کاهش رطوبت مفید هستند. در صورتی که شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. رضا می گوید

    سلام . اتاق خواب بالکن داره که واسش پنجره گذاشتم . قبل ایککه پنجره نصب کنیم، دیواراای اتاق اکی بود . الان عرق میکنن . اتاق خواب خیلی سرده . چون از درز پنجره بالکن باد شدید میاد .
    اگر توی خواب بخاری بزارم حل نمیشه ؟؟
    کل پنجره رو هم با مشمبا ببندم که بادی نیاد دیگه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 12 =