کاهش مصرف برق کولر گازی

0

روزها گرم و گرم‌تر می­شوند و چیزی به تابستان نمانده، تصور کنید که از یک روز کاری در این هوا به خانه برگشتید و چیزی جز هوای مطبوع و خنک کولر گازی تان را نمی‌خواهید! ولی در یک لحظه به یاد مبلغ بالای قبض برقی که سال گذشته بعد از استفاده از کولر کرده‌اید می‌افتید و صرفاً کولر را برای چند دقیقه روشن نگاه می‌دارید و سعی می‌کنید از روش های سنتی‌تر مثل دوش آب سرد کمک بگیرد. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چطور می‌توانید موجب کاهش مصرف برق کولر گازی بشوید؟ همراه استادکار باشید تا بهترین روش های کاهش مصرف برق کولر گازی را برای شما معرفی کنیم.

کولر گازی یکی از پرکاربردترین وسایل برقی روزهای گرم است که به واسطه­‌ی ایجاد سرما و هوای مطبوع طرفداران بسیار دارد. اما نگرانی بزرگ افراد و خانواده‌ها مشاهده قبض برق بعد از استفاده از آن است! در ادامه برای شما مهم‌ترین راه‌هایی را که می‌توانید جهت کاهش مصرف برق کولر گازی انجام دهید شرح دادیم.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی

با انجام تکنیک هایی که در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت دیگر نیاز به تهیه دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی نخواهید داشت . روش های کاهش مصرف برق کولر گازی که به آن خواهیم پرداخت به ترتیب زیر است .

  • کنترل ترموستات
  • تمیز کردن فیلترها
  • کم کردن عوامل گرمازا
  • کمک به گردش بیشتر هوا
  • بررسی دریچه و کانال­های کولر
  • کم کردن رطوبت هوا داخل ساختمان
  • رعایت اصول خرید، نگهداری و استفاده از کولر گازی
کاهش مصرف برق کولر گازی
برای تهویه مطبوع و همگام کردن دمای مناسب محیط، کولر گازی یکی از وسایل سرمایشی بهینه و مناسب برای خانه و محل کار شما است.

روش های کاهش مصرف برق کولر گازی

در ادامه فهرستی از اقداماتی وجود دارد که علاوه بر اینکه موجب کاهش هزینه برق شما به‌واسطه کاهش مصرف برق کولر گازی می‌شود موجب افزایش کارایی کلی سیستم تهویه مطبوع کولر نیز می‌گردد. توجه کنید، بهتر است هرچند وقت یک‌بار این مراحل را به‌طور منظم دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۱. کنترل ترموستات

ترموستات دستگاهی است که دما را تنظیم می‌کند. به زبان ساده‌تر، میزان دمایی است که شما برای اتاق خود تنظیم می‌کنید. ترموستات وظیفه چک کردن دمای اتاق و متوقف کردن کمپرسور کولر زمانی که دمای اتاق به نقطه تنظیم شده می‌رسد را دارد و در واقع هیچ ارتباطی با سریع‌تر خنک کردن فضای خانه ندارد بنابراین اگر ترموستات خود را در ۱۸ درجه تنظیم کنید، به این معنا نیست که کولر گازی شما فضای خانه یا ساختمان را سریع‌تر از ۲۵ درجه تنظیم می‌کند.

این تصور غلط بین مردم سبب شده که در اغلب موارد ترموستات را روی ۱۶ درجه تنظیم می‌کنند تا خانه سریع‌تر خنک شود، درحالی که با این کار کمپرسور کولر گازی برای رسیدن و ثابت نگه‌داشتن این دما برق بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین ترموستات کولر گازی را بین ۲۲ تا ۲۴ قرار دهید. بر اساس اعلام دپارتمان انرژی ایالت متحده شما با قرار دادن ترموستات در دمای ۲۶ درجه موجب کاهش ۲۰ درصدی مصرف کولر می‌شوید.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی
ترموستات وظیفه چک کردن دمای اتاق و متوقف کردن کمپرسور کولر در زمانی که دمای اتاق به نقطه تنظیم شده می‌رسد را دارد پس با انتخاب دمای مناسب می‌توانید از میزان فشاری که به کمپرسورکولر وارد می‌شود بکاهید.

۲. تمیز کردن فیلترها

فکر می‌کنید آخرین باری که فیلتر کولر را عوض کردید کی بوده؟ قطعاً بسیاری از ما حتی تابه‌حال این کار را نکردیم! خاک و گردوغبار باعث کاهش کارایی کولر می‌شود.

هنگامی‌که فیلترها کثیف باشند، فشار بیشتری به کمپرسور وارد می‌شود و این یعنی مصرف برق بیشتر. علاوه بر این اگر فیلترها به‌طور منظم تمیز نباشند، عمر کولر گازی شما می‌تواند به نصف برسد. توصیه ما تمیز کردن مرتب فیلترهای کولر یک‌بار در ماه است. توجه کنید که همین کار بسته به مدل دستگاه و فضای خانه بین ۵ تا ۱۵ درصد باعث کاهش مصرف برق می‌شود.

۳. کم کردن عوامل گرمازا

نور خورشید بنا بر توصیه اکثر پزشکان بسیار برای بدن مفید است اما در عین حال باید مراقب میزان تابش آن به فضای ساختمان مخصوصاً به هنگامی‌که کولر گازی روشن است باشید. بهتر است همیشه هنگام ترک منزل پرده‌ها را بکشید تا خانه گرم‌تر نشود.علاوه بر این انواع لامپ‌ها، تلویزیون، کامپیوتر و… هر کدام به نوع خود گرما تولید می‌کنند و این یعنی کولر برای تنظیم دمای خانه نیاز به مصرف انرژی بیشتر دارد.

کاهش مصرف برق کولر گازی و مصرف کولر گازی در حالت فن
بعد از نور خورشید لامپ های غیر استاندارد و لوسترهایی که از لامپهای کم مصرف استفاده نمی‌کنند مهمترین منابع ایجاد گرمای خانه می‌توانند باشند.

۴.بررسی دریچه و کانال­های کولر

هنگام استفاده از کولر گازی اطمینان حاصل کنید که کانال‌های هوا به‌درستی عایق هستند، به‌خصوص قسمت‌های پنل خارجی که در دید شما قرار ندارند. هرگونه گرفتگی یا نشت در کانال‌ها باعث کاهش کارایی خنک‌کنندگی دستگاه می‌شود و فشار بیشتری به کمپرسور می‌آورد.

توصیه ما این است اگر سوراخ و نشتی مشاهده کردید حتماً به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید. کارشناسان مجرب استادکار در واحد سرویس کولرهای گازی آماده مشاوره رایگان و انجام کلیه خدمات مربوط به سرویس دستگاه‌های تهویه هستند.

۵. کمک به گردش بیشتر هوا

این مورد به محل نصب کولر گازی بستگی مستقیم دارد اما اگر قبلاً این کار را انجام دادید سعی کنید گردش هوا در داخل اتاق به‌طور مساوی جریان داشته باشد یعنی هیچ مانعی مقابل هوای خنکی که از کولر خارج می‌شود وجود نداشته باشد، شما می‌توانید اقدامات زیر را نیز امتحان کنید:

  • از پنکه استفاده کنید: استفاده از پنکه موجب گردش هوا در اتاق و کمک به تنظیم سریع‌تر دمای مناسب تنظیمی شما با چرخش هوای خنک در جای‌جای محیط خانه می‌شود. برای کاهش مصرف برق تنها زمانی که در داخل اتاق هستید، پنکه را روشن کنید.
  • محل مبلمان خود را تغییر دهید: اطمینان حاصل کنید که صندلی و مبل، جریان هوای دریچه‌های کولر را مسدود نکرده باشد.
  • درزها را بپوشانید: هر سوراخ کوچک و بزرگ در اتاق شما، می‌توانید سیستم تهویه مجبور به فعالیت بیشتر و مصرف برق بیشتر باشد.
  • درها را ببندید: هنگامی‌که کولر روشن است، توصیه می‌شود درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید. این به این دلیل است که وقتی آن‌ها بسته‌شده، هوای خنک از بین نمی‌رود و دمای اتاق همواره ثابت باقی می‌ماند.
مصرف برق کولر گازی پنجره ای چند وات است
مبل‌ها و صندلی‌ها مهمترین موانع موجود در گردش هوای خانه هستند.

۶. کم کردن رطوبت

اگر فضای ساختمان یا خانه شما بیش‌ازحد مرطوب باشد، تنها باعث احساس ناراحتی شما خواهد شد. روش طبیعی برای حذف رطوبت از اتاق تهویه طبیعی است. درب‌ها و پنجره‌های خانه را به مدت حداقل یک ساعت هر روز باز کنید. مؤثرترین راه برای کاهش رطوبت خانه استفاده دستگاه‌های رطوبت‌گیر است.

رطوبت‌گیرها در فرایندشان، آب را از هوای تهویه شده خارج می‌کنند و با این عمل باعث کاهش بار بر روی کولر گازی شما می‌شوند. در نظر داشته باشید که بدن شما در هوای خشک می‌تواند چند درجه گرمای بیشتری را تحمل کند، به این ترتیب شما با استفاده از ترموستات دمای مطلوب‌تری را انتخاب خواهید کرد.

۷. رعایت اصول خرید، نگهداری و استفاده از کولر گازی

این واقعیت که کولرهای گازی مصرف برق بالایی دارند انکارناپذیر است. بااین‌حال با پیشرفت تکنولوژی و وجود انواع کولرهای گازی موجود در بازار، بهتر است شما با بهترین مدل‌های کولر گازی و کم‌مصرف‌ترین آن‌ها آشنا باشید و از نکات لازم هنگام خرید کولر گازی اطلاع داشته باشید.

بنابراین اگر هنوز از کولرهای گازی خیلی قدیمی استفاده می‌کنید بهتر است به فکر انواع جدیدتر آن باشید. کولرهای گازی جدید انرژی کمتری مصرف می‌کنند و برخی محصولات بسته به نحوه استفاده شما می‌توانند باعث کاهش ۴۰ درصدی هزینه ناشی از مصرف برق کولر گازی شوند. در کنار این موضوع به شرایط نگهداری کولر توجه کنید، تابش مستقیم نور خورشید به دستگاه و کمپرسور فقط موجب افزایش فشار بر آن خواهد شد.

کاهش مصرف برق کولر گازی
اگر هر سال در تابستان مشکل هزینه‌های قبض برق را دارید، شاید مشکل از کولر شما است. اگر از کولرهای قدیمی استفاده می‌کنید وقت آن رسیده که کولر گازی خود را عوض کنید و از انواعی که بهترین درجه مصرف انرژی را دارند استفاده کنید.

نتیجه گیری

اگر تمام یا بیشتر نکات ذکرشده را در جهت کاهش مصرف برق کولر گازی انجام دهید، قطعاً مصرف برق شما کاهش پیدا می‌کند. تمام اقدامات ذکرشده به صورت آزمایشی توسط تیم تحقیقاتی BEEINDIA تست شده‌اند و نتیجه به‌طور مجموع کاهشی به میزان بیش از ۳۰ درصد از مصرف برق را نشان داد. در انتها شاید بد نباشد نگاهی به ترفندهای خنک کردن خانه بدون کولر بیاندازید.

منبع: beeindia

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =