سنسور دیفراست چیست و آموزش تعویض سنسور یخچال فریزر چگونه است ؟

22

استفاده از یخچال فریزر در زندگی امروزی امری بسیار عادی است. با پیشرفت تکنولوژی، یخچال نیز مجهز به تجهیزات مختلفی شده‌اند که هم کار با آن را برای کاربر ساده‌تر کرده و هم کارکرد دستگاه را بهینه کرده است. در این میان یکی از بخش‌های تعبیه شده در یخچال های امروزی سنسورهای مختلفی است که در آن تعبیه شده است. سنسور یخچال فریزر با انجام وظایف خود شرایط درونی و بیرونی یخچال را از طریق برد الکترونیکی به کاربر نمایش می‌دهد. در این مطلب به بررسی سنسور یخچال فریزر خواهیم پرداخت با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سنسور چیست؟

سنسور یا حسگر (به انگلیسی: Sensor) نوعی مبدل است که برحسب وظیفه‌ای خود می‌تواند تغییرات فیزیکی یا شیمیایی کمیت‌های مختلفی مثل رطوبت، حرارت، دما و… را به کمیت یا سیگنال الکتریکی تبدیل کند. سنسورها می‌توانند به تنهایی استفاده شوند و برای خواندن آن‌ها نیازی به‌وسیله دیگر نباشد مثل دماسنج‌های معمولی، اما بیشتر سنسورها برای استفاده باید با وسیله دیگری همراه باشند مثل ترموکوپل اجاق‌گاز و… . به‌طورکلی سنسورها مخصوصاً سنسور دما به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شوند.

تفاوت این دو سنسور، خروجی آن‌ها است، در سنسور دیجیتال اطلاعات به‌صورت غیر پیوسته و پالس‌هایی برحسب ۰ و ۱ نمایش داده می‌شود در حالی که در سنسور آنالوگ دمایی به تناسب تغییرات دما سطح ولتاژ تغییر می‌کند. کار سنسور یخچال چیست؟ در یخچال فریزر سنسور به‌عنوان قطعه‌ای عمل می‌کند که اطلاعات مختلفی مثل دما و رطوبت را از محیط داخل یا خارج یخچال دریافت و به برد الکتریکی دستگاه ارسال می‌کند تا دمای موردنظر نمایش داده شود. درباره ی برچسب انرژی یخچال بیشتر بخوانید .

سنسور دیفراست یخچال چیست؟

سنسور دیفراست یخچال معمولاً به ازای ده ساعت فعالیت کمپرسور یخچال یک‌بار عمل دیفراست یا یخ زدایی صورت می‌گیرد. سنسور دیفراست هنگامی دمای قطعه گرمادهنده جهت یخ زدایی (هیتر دیفراست) به مقدار لازم برسد آن را خاموش می‌کند تا به اواپوراتور آسیب نرسد.

سنسور یخچال های جدید عموماً از نوع Negative Thermal Coefficient) NTC) است که به این معنی است که برحسب افزایش دما میزان هدایت الکتریکی افزایش و یا مقاومت الکتریکی کاهش می‌یابد. ترمیستور نوعی مقاومت حساس به دما است که از مواد نیمه‌هادی ساخته‌شده در این وسیله مقاومت الکتریکی به تغییرات دما حساس است. درواقع با اندازه‌گیری مقاومت یک ترمیستور می‌توان دمای آن را اندازه‌گیری کرد به همین دلیل از آن به‌عنوان سنسور دمایی استفاده می‌شود. برای مثال در یخچال‌های جدید معمولاً در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد یا ۶۸ درجه فارنهایت مقدار ۶۲۰۰۰ اهم نمایش داده می‌شود. اگر علاقه مندید در مورد راه اندازی تصفیه آب بخچال بیشتر بخوانید مقاله استادکار شما را راهنمایی می کنید .

نحوه تست سنسور دیفراست یخچال
سنسورها را در دنیای امروزی در انواع و اقسام کالاهای الکترونیکی می‌بینید. سنسور دما یکی از پرکاربردترین سنسورها در دستگاه‌های مختلف است که وظیفه تبدیل کمیت دما به کمیت الکتریکی را دارد.

معرفی انواع سنسور یخچال فریزر

یخچال های مختلف مخصوصاً انواع جدید ساید بای ساید و یخچال فریزرها سنسورهای زیادی دارند بااین‌حال در اغلب برندها نوع سنسورها مشابه است.

  • سنسور دما یخچال: سنسوری است که دمای بخش داخلی یخچال را اندازه‌گیری می‌کند و در صورتی که در رنج تعیین شده برای یخچال نباشد دستور کارکرد بیشتر کمپرسور را به آن صادر می‌کند.
  • سنسور دمای فریزر: مشابه سنسور یخچال است که با حساسیت بیشتر به دماهای پایین جهت اندازه‌گیری دمای بخش فریزر دستگاه استفاده می‌شود
  • سنسور دمای محیط: این سنسور وظیفه تشخیص دمای محیط و ارسال آن به برد الکتریکی دستگاه جهت تنظیم میزان ولتاژ ورودی به کمپرسور را دارد.
  • سنسور دیفراست: معمولاً به ازای ده ساعت فعالیت کمپرسور یخچال یک‌بار عمل دیفراست یا یخ زدایی صورت می‌گیرد. سنسور دیفراست هنگامی دمای قطعه گرمادهنده جهت یخ زدایی (هیتر دیفراست) به مقدار لازم برسد آن را خاموش می‌کند تا به اواپوراتور آسیب نرسد.
  • سنسور درب یخچال: عملکرد سنسور درب یخچال معمولاً با روشن شدن چراغ یا صدای بیپ مانند یخچال یا فریزر در صورت باز ماندن درب آن‌ها همراه است.
  • سنسور دیسپنسر یا آبریز یخچال: سنسور دیسپنسر زمانی فعال می‌شود که لیوان در قسمت دیسپنسر قرار بگیرد و با اتصال به وجود آمده یخ یا آب خارج شود. در مدل‌های جدید سنسور دیسپنسر با شناسایی محل، شکل و ارتفاع ظرفی که در قسمت آبریز قرار می‌گیرد اجازه خروج آب یا یخ را صادر می‌کند.
  • سنسور دمای کمپرسور یخچال: که وظیفه خاموش کردن کمپرسور در صورت گرم شدن بیش‌ازحد آن را دارد.
معرفی انواع سنسور یخچال فریزر
یخچال فریزرهای جدید مجهز به سنسورهای مختلفی هستند که یکی از انواع آن‌ها سنسور دیسپنسر یخچال است. دو مشکل عمده می‌تواند در این نوع سنسور به وجود بیاید اول اینکه سنسور ظرف و لیوان را به علت معیوب بودن تشخیص ندهد و دوم اینکه سنسور به اشتباه یخچال را در حالت باز در نظر می‌گیرد و سنسور دیسپنسر عمل نمی‌کند.

روش تست و تعویض سنسور یخچال فریزر

برای بررسی خراب و معیوب بودن سنسور یخچال فریزر نیاز به یک اهم متر دارید. توجه کنید که معمولاً سنسورها قابل تعمیر نیستند و در صورت معیوب بودن می‌بایست آن‌ها را تعویض نمایید. همچنین معمولاً در صورت خرابی سنسور دما یخچال های برندهای مختلف با نمایش دادن ارور ERROR های مختلف این مشکل را نشان می‌دهند. برای مثال ارور های F2 ،F3 و F4 در یخچال های اسنوا به ترتیب مربوط به خرابی سنسور فریزر،سنسور یخچال و سنسور دیفراست است.

روش تست سنسور یخچال فریزر

برای تست ترمیستور و سنسور یخچال فریزر همان‌طور که گفته شد به اهم متر نیاز دارید.

  1. برای بررسی ترمیستور آن را از یخچال جدا کنید.
  2. برای بررسی دماهای مختلف هنگام عملکرد ترمیستور می‌توانید اجازه دهید ترمیستور به دمای محیط برسد و برای دمای پایین هم از یک لیوان آب یخ استفاده کنید.
  3. با گرم شدن سنسور تا رسیدن به دمای اتاق، سنسور باید تقریباً به ۶٫۲K اهم در ۶۸ درجه فارنهایت یا ۲۰ درجه سانتی‌گراد برسد و ازآنجاکه ترمیستور در لیوان پر از آب یخ است، سنسور در این حالت باید نزدیک ۳۲ درجه فارنهایت یا ۰ درجه سانتی‌گراد باشد که تقریباً ۱۶٫۳K اهم می‌شود.
  4. اگر مقادیری که به دست می‌آورید از این اعداد فاصله دارد، سنسور دستگاه عملکرد خوبی ندارد و باید تعویض شود.

بیشتر بخوانید دلیل صدای تق تق موتور یخچال

روش تعویض سنسور یخچال فریزر

  1. یخچال را از پریز برق بکشید.
  2. محل قرار گرفتن سنسور دما را بیابید، این محل معمولاً توسط یک کاور پلاستیکی پوشانده شده است. برای یافتن محل قرار گرفتن سنسور از دفترچه راهنمای یخچال نیز می‌توانید کمک بگیرید.
  3. کاور روی سنسور را باکمی فشار به طرفین می‌توانید خارج کنید. بسته به مدل یخچال نحوه قرارگیری کاور متفاوت است ولی معمولاً به‌سادگی چفت شده‌اند و قابل جدا شدن هستند.
  4. با خارج کردن کاور سنسور را که به سوکت منتهی به داخل یخچال است مشاهده می‌کنید. سنسور خراب را می‌بایست با دقت به کمک سیم‌چین از سوکت خارج کنید.
  5. سنسور جدید را که مشابه برند و مدل یخچال موردنظر شما است جایگزین سنسور قدیمی بکنید و به سوکت متصل کنید.
  6. در پایان کاور سنسور را متصل کنید و یخچال را به برق بزنید.
روش تعویض سنسور یخچال فریزر - علامت دیفراست در یخچال هیمالیا
اگر سنسور یخچال فریزر شما عملکرد درستی ندارد برای بررسی آن می‌بایست از اهم متر استفاده کنید. در صورتی که عدد نمایش داده‌شده مقدار غیرمعمولی بود شما می‌بایست سنسور دستگاه را با مدل مشابه خود تعویض کنید.

جدول اهم

جدول اهم سنسور یخچال های مختلف را در در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد زیر مشاهده میکنید.

اهم سامسونگ

۵k

اهم ال‌جی

۱۱K و ۱۲K

اهم دوو

اواپراتور ۱۰ K

محیطی ۲K

اهم کنوود

ارچلیک ۱۰ K

بلومبرگ  ۱۰ K

اهم اسنوا

۱۰ K

اهم امرسان

قدیم ۱۰k

جدید ۵k

اهم الکترو استیل

۱۰k

اهم هیمالیا

۱۰k
اهم نیکسان

قدیم ۱۰k

جدید ۵k

اهم ارج

۵k و بعضی مدل‌ها ۵۰k

اهم پارس

۳k

اهم پاناسونیک

۲K

اهم سینجر

قدیم ۱۰k

جدید ۵k

اهم جنرال الکتریک

۵k
اهم هایسنس

۲K

اهم بکو

۱۰K
اهم حایر 

۵K و ۱۰K

اهم توشیبا 

۵K
اهم هیتاچی 

۲K

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به‌طور خلاصه شما را با سنسورهای مختلف یخچال فریزر و نحوه تست و تعویض آن‌ها آشنا کنیم. توجه کنید که تعویض این قطعه در بعضی از مدل‌های یخچال نیاز به دقت خاصی دارد، اگر علاقه‌ای به کارهای فنی ندارید و یا نگران آسیب رساندن به یخچال خود هستید حتماً تعویض سنسور یخچال فریزر خود را به متخصص بسپارید. استادکار با بهره‌گیری از متخصصین مجرب در حوزه تعمیرات لوازم منزل آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. اگر به تعمیرکار یخچال نیاز داشتید نیز می توانید روی متخصصان استادکار حساب کنید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: assemblymag

22 نظرات
  1. بافنده می گوید

    سلام
    بهترین راه تست سنسور در منزل مشتری چیست؟
    بهتر نبود اهم جدول با لا در حالت آب و یخ نوشته میشد که همیشه در دسترس هست ایجاد دمای ۲۰یا ۲۵ درجه ثابت خیلی سخت از دمای آب و یخ است
    میزان تولرانس اهم ها اشاره نشده است
    گاهی ما اهم لازم سنسور را داریم اما ولتاژ خروجی لازم را نداریم به نظر میرسد در اهم گیری عدد اهم باید در یک عدد ثابت شود اگر نشود باز خرابی سنسور را داریم
    و…

  2. مجتبی می گوید

    با سلام و خسته نباشید. یخچال فریزر اسنوا است(بالا یخچال و پایین فریزر). داخل یخچال سرما زیاد است که کف یخچال آب یخ می زند و مسیر خروج آب یخ میزند اما بخش فریزر سرمای لازم را ندارد. ۲۴ ساعت خاموش کردیم و دوباره روشن کردیم ولی باز مشکل حل نشده. مشکل چیه؟

    1. مجتبی می گوید

      سلام اگه مدل یخچال ۸۱۰ هست احتمالا نشتی گاز داره

  3. امی می گوید

    چرا هاردستون نداره

  4. مسعود می گوید

    سلام ساید جنرال الکتریک دارم به همین روشی که فرمودید سنسور را تست کردم در دمای اتاق ۴/۸۹ اهم دارد ولی هنوز دارای یخ های قطور میباشد لطفا راهنمایی کنید

  5. هادی می گوید

    با سلام یخچال دوو fr590 قسمت داخل یخچال سرمای خیلی زیاد داره با وجود اینکه رو minقراره داره و فریزر هم مشکل نداره و خوب یخ میزنه و یخچال خیلی کم آف میکنه علت چیه؟

  6. نویسنده می گوید

    سلام ساید بای ساید زیمنس دارم چند روزه کف فیریزر اب جمع میشه ویخ میزنه علت ان چیست??

  7. صدرا می گوید

    سلام ببخشیدعلت ارورF5 یخچال فریزراسنوامدل ۸۱۰چیست؟

  8. محمد می گوید

    سلام.چگونه میتوان بلندگوی یخچال کاور را قطع کرد

  9. یوسف می گوید

    سلام
    “یخچال silver house ”

    مدت زمان چرخش فن یخچال حدود ۲۰ ثانیه هست و بعدش تا چند دقیقه نمی چرخه. دیفراست که اصلا انجام نمیده.
    دمای یخچال ۱۵ نمایش داده میشه و گرم هستش.به نظرتون ایراد از سنسور هست یا برد کنترل که فن برای مدت کوتاهی میچرخه

  10. غلامرضا مجیدی می گوید

    سلام.استوا مدل 810 کمبی دارم ارور اف 1 و اف5-میزند کسی متوجه خرابی نمیشود اگر تجربه دارید راهنمای بفرمائید.09375****41

  11. سعید عزیزی می گوید

    سلام.سعید عزیزی هستم.یخچال برانت دارم که مدام الارم EEمیدهد علت چیست؟ایا فن داخل یخچال باید در حالت ONباشد یاOFF

  12. علیرضا می گوید

    سلام. اهم فریزر آزمایش (برفکی) چند است؟

  13. کریم کعبی می گوید

    با سلام و خسته نباشید.
    اقا در فریزر دو قلو سینجر دمای فریزر را روی ۱۵_ تنظیم کردم ولی در صفحه نمایش مدام دماش تغیر میکنه مثلا به _۱۵ میرسه بعدش میاد پاین تا +۷ میرسه دوباره میره تا _۱۵ مشکل از کجاس

  14. لیلا می گوید

    بعداز تعویض سنسور چندروز باید یخچال خاموش باشد

  15. حامد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    یک عدد یخچال برند Destilux خریداری کردم. دمای فریزر و یخچال خیلی نوسان داره و روی نمایشگر بالا پایین میشه. دمای یخچال هم نمایشگر خطا میزنه. چون در حالیکه داخلش سرد هست دما رو 13 درجه نشان میده. مشکل کجاست؟
    سپاس فراوان

  16. منصور می گوید

    سلام سنسور را عوض کن

  17. وحید می گوید

    با احترام ودرود أهم سنسور یخچال فریزر هیوندای چند است

  18. سسسسسعید کعبی می گوید

    با سلام خدمت اساتید محترم
    یخچال فریزر جنرال فوور دارم که هر روز یکبار فیوز بردش میسوزه مشکل کجاس

  19. امیدی می گوید

    سلام فریزر امرسان مدل FND15 179 برفک میزند، سنسور دیفراست را تعویض کردیم افاقه نکرد، هیتر عمل گرمایش را انجام می دهد، فن هم قبلا خراب شد عوضش کردیم مدل کره ای گذاشتم که از فن قبلی قویتر است، سنسور دیفراست هم از استادکار برد خریداری شد، به نظر شما علت برفک زدن چی میتونه باشه، درزگیرهای درب هم کاملا سالم و کیپه

  20. محمدعلی می گوید

    اهم سنسوریخچال فریزر نگین چندکیلواست؟؟

  21. هیرا می گوید

    سلام یخچال فریزر استوا 810دارم،بالا یخچال پایین فریزر ارور F1میزنه مسیر خروج آب یخچال یخ میزنه کف جای میوه هم آب جمع میشه و یخ میزنه یکی دو ساله اینجوریه هربار تعمیرکار آوردم یه قطعه عوض کرد و درست نشد.قیمت فریزرش مشکلی نداره.دمای کافی داره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =