چطور لکه آدامس را از روی لباس هایمان پاک کنیم؟

1

لکه آدامس روی لباس، شاید یکی از مشکلاتی باشد که برای شما هم پیش آمده باشد. لباسی رسمی پوشیده، وارد اتوبوس یا مترو می شوید، اما پس از برخواستن از صندلی با لکه این خوراکی چسبناک به لباس عزیزتان مواجه می شوید! نیاز به نگرانی نیست، راه‌های زیادی برای پاک کردن لکه آدامس وجود دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود.

راه های مختلف پاک کردن لکه آدامس

خوشبختانه ترفندهای زیادی برای پاک کردن لکه های شکلات و آدامس از روی لباس نیز وجود دارد که از جمله آن می توان به اتو کشیدن، فریز کردن، صابون، استفاده از روغن های مختلف اشاره کرد. در زیر تعدادی از این روش‌های کاربردی را به تفصیل برای شما شرح می‌دهیم.

تکه یخ یا قراردادن در فریزر

یکی از کاربردی ترین شیوه‌های پاک کردن لکه آدامس استفاده از یخ برای انجماد آن است. یخ را روی لکه بکشید تا سفت شود. بسیاری نیز قرار دادن لباس در یخچال یا فریزر را توصیه می کنند. همه این روش‌ها برای سفت شدن آدامس و سپس کندن راحت آن از پارچه لباس است. اگر از روش فریزر استفاده می‌کنید، لازم است لباس را در کیسه نایلونی گذاشته و در فریزر قرار دهید.

با توجه به اندازه لکه نیاز است که چند ساعت در فریزر بماند تا لکه کاملا یخ ببندد و سپس آدامس سفت شده را با انگشت یا چاقو بکنید. پس از این مرحله می‌توانید با استفاده از مقداری الکل یا نفت بقیه لکه را به راحتی پاک کنید. مقداری الکل روی اسفنج ریخته و به آرامی لکه را پاک کنید. راه‌های پاک کردن لکه بنزین یا گازوئیل نیز در مطلبی دیگر برای شما گردآوری شده است.

لکه آدامس
یخ را روی لکه بکشید تا سفت شود. سپس آدامس سفت شده را با انگشت یا چاقو بکنید.

آبلیمو و سرکه

یکی از روش‌های خوشبوی پاک کردن لکه آدامس استفاده از محلول آبلیمو و غوطه ور کردن لباس در آن است . آبلیمو با استفاده از خاصیت اسیدی اش می‌تواند لکه را به صورت ورآمده درآورد و از تار و پود جدایش کند. سرکه نیز همین خاصیت را دارد و می‌تواند در پاک کردن لکه آدامس مورد استفاده قرار گیرد.

اتو کردن

این روش برعکس برمرحله انجماد، می‌خواهد کاری کند که آدامس نرم شده و به سطح واسط دیگری بچسبد. این سطح واسط می‌تواند یک مقوا باشد که در میان لباس شما و اتو قرار می‌گیرد. پس از چند بار اتوکشی آدامس چسبیده شده را کنده و لباس را بشویید.

لکه آدامس با کمک اتو
این روش برعکس برمرحله فریزر، می خواهد کاری کند که آدامس نرم شده و به سطح واسط دیگری بچسبد.

نوارچسب

اگر هیچ کدام از روش‌های بالا به کارتان نیامد، نوار چسب را امتحان کنید. با توجه به حجم لکه از نوارچسب پهن یا نازک استفاده کنید و نوار چسب را روی لکه بچسبانید. سپس چسب را کشیده و جدا کنید تا آدامس هم همراهش جدا شود. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا چسب تمام لکه‌های باقیمانده آدامس را پاک کند.

مایع لباسشویی یا مایع صابونی

مایع شوینده خود را روی لکه بریزید، به طوری که کامل روی آن را بپوشاند. آن بخش لیز شده و می‌تواند با چاقو آدامس را از لباس جدا کنید و در نهایت لباس‌تان را بشویید.

جوشاندن یا استفاده از آب جوش

جوشاندن لباس نیز یکی از روش های موثر در پاکسازی لکه آدامس است. قسمتی که لکه به آن چسبیده را در آب بسیار گرم قرار دهید. در حالیکه لکه داغ و غوطه ور شده است، آن را با مسواک، چاقو یا فرچه از روی لباس پاک کنید. پارچه را همچنان تا پاک شدن آخرین لکه در آب جوش نگهدارید. سپس آن را در هوای آزاد پهن کنید. در صورتی که لک از بین نرفت، لازم است مراحل فوق را دوباره تکرار کنید.

همچنین می توانید به جای غوطه ور کردن لباس در آب جوش، یک کتری آب به جوش آورید و قسمتی که لکه آدامس به آن چسبیده را جلوی دهانه کتری بگیرید تا بخار آب به آن بچسبد. یک دقیقه به همان حالت نگهدارید تا آدامس نرم شود. آدامس را در جهت مخالف با کمک مسواک کشیده و بردارید.

اسپری پاک کننده لیبل

اسپری‌های نوآورانه زیادی مانند اسپری پاک کننده جای چسب و لیبل وجود دارد که می توانید در پاک کردن لکه آدامس از آنها استفاده کنید. کافی است مقداری از این اسپری را روی لکه اسپری کنید و یک دقیقه صبر کنید تا کاملا جذب لکه شود. از یک براش سیمی برای جدا کردن لکه استفاده کنید. در این حالت نیاز به فشار زیاد روی پارچه نیست و احتمالا لکه آدامس به راحتی از پارچه جدا می‌شود. مقداری صابون به ناحیه پاک شده مالیده و با آب آن را بشویید. بهتر است پاک کننده لیبل را روی بخش کوچکی از لباس یا پارچه دیگر امتحان کنید تا در پارچه‌های ظریف مشکلی به وجود نیاید.

پاکسازی لکه آدامس
روغن هایی مانند روغن زیتون و کره بادام زمینی هم در پاک کردن این لکه پرکاربرد هستند

استفاده از روغن ها

روغن‌هایی مانند روغن زیتون و کره بادام زمینی هم در پاک کردن این لکه پرکاربرد هستند و موجب نرم کنده شدن آن می‌شود. اگر از این روش استفاده می‌کنید پس از روغن‌کاری لکه و پاک کردن آن لباس رو سریع بشویید تا خود لکه‌های روغنی تبدیل به معضل نشوند!

با انواع روش‌های پاکسازی لکه در مطلب بالا آشنا شدید. به ما بگویید که کدام روش کاربردی‌تر به نظر می‌رسد یا قبلا از آن استفاده کرده‌اید؟

منبع: Wikihow.com

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. زهره جلیلی می گوید

    یک مطلب کاملا کاربردی بود. ممنون از راهنماییتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 4 =