راهنمای کامل رسوب گیری آبگرمکن

1

یکی از نکات مهم در استفاده بهینه از تجهیزات منزل این است که آنها را تمیز نگهداریم و مرتبا سرویس کنیم. البته خیلی افراد نمی دانند که با گذر زمان در کف آبگرمکن رسوب تشکیل می شود. رسوب گیری آبگرمکن به ما کمک می کند تا بتوانیم عمر مفید آبگرمکن منزل را افزایش داده و راندمان آن را بالاتر ببریم.

چون این رسوبها بین بخش های گرماساز آبگرمکن و آب، دیواره ای تشکیل می دهند و این دیواره باعث می شود تا روند گرم کردن آب سخت تر شود.

اما شما با رسوب گیری آبگرمکن می توانید در هزینه صرفه جویی کرده و خیلی سریعتر به آب گرم دست پیدا کنید. در این گزارش قصد داریم تا به شما بیاموزیم که چطور آبگرمکن منزلتان را رسوب گیری کنید.

رسوب ها کجا تشکیل می شوند؟

رسوب و ته نشین شدن مواد معدنی در قسمت پائینی تانکر همه آبگرمکن ها اتفاق می افتد و این ربطی به قدیمی یا جدید بودن آبگرمکن شما ندارد. حجم این رسوب ها بستگی به کیفیت آب منطقه شما دارد و اگر آب منطقه شما سخت و پر از املاح باشد، رسوب های بیشتری در تانکر آبگرمکن تان ته نشین خواهد شد.

این رسوبها به طور معمول در آب به شکل ذرات بسیار ریزی وجود دارند که در آب حل نمی شوند.

ضررهای وجود رسوب داخل آبگرمکن

وجود رسوب در کف تانکر آبگرمکن باعث می شود تا راندمان عملکرد آبگرمکن پائین بیاید و عمر آبگرمکن کوتاه تر شود. در بسیاری از مواقع هم آب گرم کمی در اختیار خواهید داشت و این رسوب ها باعث گرفتگی در دریچه ها و شیرهای آب خانه و در نتیجه کند شدن جریان آب شیرها خواهند شد.

تشکیل این رسوبها باعث می شود که مصرف برق یا گاز آبگرمکن هم بالاتر برود.

نشانه های تشکیل رسوب در داخل آبگرمکن

وقتی از داخل تانکر آبگرمکن سر و صداهایی شنیدید و با نشانه هایی مثل گرم نبودن آب و نداشتن آب گرم کافی مواجه شدید؛ یا اینکه مبلغ قبض برق یا گاز خانه افزایش پیدا کرده، بدانید که داخل تانکر آبگرمکن رسوب تشکیل شده و زمان تخلیه این رسوبات است.

رسوب گیری آبگرمکن
رسوب گیری آبگرمکن

مراحل رسوب گیری آبگرمکن

۱- آبگرمکن را خاموش کنید

اگر آبگرمکن شما الکتریکی است، دکمه خاموش آن را بزنید و اگر آبگرمکن شما گازی است، ترموستات آن را روی حالت پیلوت قرار دهید. این کار باعث می شود تا آبگرمکن شما خاموش شده و آب داخل آن تدریجا خنک خواهد شد. قبل از آغاز رسوب گیری آبگرمکن مطمئن باشید که هیچ کسی در خانه قصد دوش گرفتن، شستن لباسها یا ظرفها را ندارد.

۲- شیر آب سرد را ببندید

شیر آب سرد را ببندید. آبگرمکن به طور کلی آب سرد ورودی را گرم کرده و در نتیجه آب گرم را در داخل لوله های خانه به جریان می اندازد. پس وقتی آب سرد وارد تانکر آبگرمکن نشود، می توانید کاملا تانکر را تخلیه کنید.

۳- اجازه دهید آب، سرد شود

بعد از خاموش کردن آبگرمکن صبر کنید تا آب کاملا سرد شود. شاید حدود دو ساعت زمان نیاز باشد تا آب داخل آبگرمکن خنک شود.

۴-  شلنگ باغبانی را به دریچه تخلیه آبگرمکن وصل کنید

قبل از هرکاری، دریچه یا شیر تخلیه آبگرمکن را پیدا کنید. این دریچه یا شیر معمولا در بخش کناری و یا پائینی آبگرمکن ها قرار دارد. حالا یک شلنگ باغبانی را به دریچه یا شیر تخلیه آبگرمکن وصل کنید. بدین ترتیب می توانید آب داخل تانکر را کاملا تخلیه کنید.

تخلیه آب داخل تانکر آبگرمکن
تخلیه آب داخل تانکر آبگرمکن

۵- انتهای شلنگ را در داخل یک سطل قرار دهید

مراقب باشید که آبی که از داخل تانکر آبگرمکن تخلیه می کنید، کف آشپزخانه یا تراس جاری نشود. انتهای شلنگ را داخل یک سطل یا تشت بگذارید و یک سطل اضافی هم کنار دستتان بگذارید که اگر سطل اول پر شد، باقیمانده آب تانکر آبگرمکن را در سطل دوم بریزید.

۶-یک شیر آب را باز بگذارید

باز گذاشتن یک یا دو شیر آب در داخل منزل (مثلا شیر آب سینک ظرفشویی یا روشویی توالت) مانع از آن می شود که خلاء در داخل لوله ها اتفاق بیفتد. شیر آب گرم را باز بگذارید و اجازه دهید آب جریان داشته باشد.  البته آب زیادی از شیر خارج نخواهد شد؛ چون شما شیر ورودی آب سرد آبگرمن را بسته اید. پس آبگرمکن، آب گرم چندانی ندارد که از شیرهای آب به جریان بیفتد.

بازگذاشتن شیر آب
بازگذاشتن شیر آب

۷- باز کردن دریچه تخلیه آبگرمکن

حالا با استفاده از یک پیچ گوشتی، آرام آرام دریچه تخلیه آبگرمکن را باز کنید و مطمئن شوید که هیچ نشتی ای وجود ندارد و سطل یا تشتی که زیر آبگرمکن قرار داده اید و با شلنگ آب داخل آبگرمکن را داخل آن می ریزید، پر نشده است و جالی خالی دارد

۸-مرحله پایانی

بعد از آنکه آب داخل تانکر همراه با رسوبها کاملا تخلیه شد، دریچه تخلیه آبگرمکن را ببندید. شلنگ باغبانی را از سر دریچه باز کنید و دکمه روشن شدن آبگرمکن را بزنید.

وقتی کاملا آب داخل تانکر را خالی کردید و رسوبات داخل آبگرمکن با آبهای باقی مانده خارج شدند، کار شما تمام شده است.

برای آنکه دوباره تانکر آبگرمکن را پر از آب کنید ، قبل از هرچیز باید دریچه آبگرمکن را ببندید و شلنگ باغبانی را باز کنید. شیر آب سرد را باز کنید و همه چیز را به حالت اولش بازگردانید.

البته شیرهای آب داخل منزل (مثلا شیر سینک یا شیر روشویی توالت) را نبندید و صبر کنید تا جریان آب آن به حالت نرمال همیشگی بازگردد. در این هنگام می توانید این شیرها را ببندید.

اگر می خواهید آب گرم آبگرمکن را تست کنید، باید حدودا ۳۰ دقیقه صبر کنید. آبگرمکن به کمی زمان نیاز دارد تا آب ورودی به تانکر را گرم کند؛

البته مطمئن باشید حالا که خبری از رسوب در داخل تانکر آبگرمکن تان نیست، به زمان کمتری برای گرم شدن آب نیاز خواهد بود.

رسوب گیری آبگرمکن با استفاده از سرکه

اگر از این روش جواب نگرفتید، می توانید تانکر را با سرکه شستشو دهید. در ابتدا باید میله آند آبگرمکن را خارج کرده و آن را بررسی کنید و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

پس از آن می توانید با باز کردن در آبگرمکن مقداری سرکه داخل تانکر بریزید و چند ساعتی صبر کنید تا سرکه تمام این رسوبها را در خود حل کند و بعد آب داخل تانکر را کامل تخلیه کنید. مراحل انجام رسوب گیری آبگرمکن با سرکه مثل مرحله قبلی و بدین ترتیب است:

  • اگر آبگرمکن شما الکتریکی است باید آن را خاموش کنید؛ اگر هم گازی است باید پیچ آن را روی حالت پیلوت قرار دهید.
  • شیر آب سرد را ببندید
  • یک شلنگ باغبانی را به دریچه تخلیه آبگرمن وصل کنید و سر انتهایی آن را در داخل یک سطل بزرگ قرار دهید و اینگونه آب داخل تانکر را تخلیه کنید.
وصل کردن شلنگ به شیر تخلیه تانکر آبگرمکن
وصل کردن شلنگ به شیر تخلیه تانکر آبگرمکن
  • مثل روش قبل یک یا دو شیر آب داخل منزل را روی حالت آب گرم باز بگذارید
  • شیر تخلیه آب تانکر را باز کنید تا آب داخل تانکر کاملا با این رسوب ها خارج شود.
  • اگر می بینید که هنوز رسوب هایی در داخل تانکر هستند و آب خروجی از شلنگ شفاف نیست، نیمی از تانکر را با آب سرد پر کنید و مجددا این آب سرد راتخلیه کنید. بدین ترتیب رسوبهای باقی مانده در داخل تانکر شسته شده و به بیرون می آیند.
رسوبهای داخل آبگرمکن
رسوبهای داخل آبگرمکن

سخن پایانی

در بسیاری مواقع، برخی نکات ریز به منزله زنگ خطری برای شما هستند.

اگر حس می کنید که آبگرمکن شما مثل قبل آب را گرم نمی کند و یا آب گرم خیلی سریع تمام می شود و یا اگر آبگرمکن شما به سروصدا افتاده، همه این مشکلات نشانه تشکیل رسوب در کف تانکر آبگرمکن هستند. البته آبگرمکن شما ممکن است به مشکلات دیگری هم خورده باشد که باید همه را سریعا رفع کنید.

پس هرچه سریعتر رسوب گیری آبگرمکن را انجام دهید، از هزینه های اضافی جلوگیری کرده اید و نیازی به سرویس زود به زود آبگرمکن نخواهید داشت. خیلی از کارها، از جمله رسوب گیری آبگرمکن کار ساده ای هستند و کمی دانش فنی کافی است که خودتان بتوانید این کار را انجام دهید.

پس سعی کنید سالی یک بار آبگرمکن خانه را رسوب گیری کنید تا رسوبها ضخیم نشوند. اگر این روش را آزمایش کردید، تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سرویس و تعمیر آبگرمکن

سرویس و تعمیر آبگرمکن

  • سرویس انواع آبگرمکن ایرانی و خارجی
  • تعمیر آبگرمکن دیواری گازی
  • تعمیر آبگرمکن برقی دیواری
  • تعمیر آبگرمکن ایستاده و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. شریف می گوید

    عالی بود درود بر شما که بری راهنمایی و کمک دیگران دیگران وقت گذاشتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 15 =