لکه چای راهنمای کامل از بین بردن لکه چای از روی فرش و لباس و مبل

1

اغلب ما یک فنجان چای داغ را دوست داریم، و احتمالا برای همه ما حداقل یک بار اتفاق افتاده است که لیوان چای از دستمان لیز بخورد و بر روی لباس یا فرش بریزد! در این شرایط به جای خیره شدن به لکه چای و گاز گرفتن لبتان باید سریع‌تر دست بجنبانید و تا قبل از خشک شدن لکه به فکر چاره باشید. لکه های چای حاوی موادی مثل تنین هستند که به شدت به پارچه و لباس رنگ می‌دهند و معمولا به سختی پاک می‌شوند . این لکه ها اگر درست شسته نشوند ممکن است روی سطوحی مانند فرش، لباس یا مبلمان باقی بمانند. اما نگران نباشید، در این پست روش های مختلفی برای از بین بردن لکه چای را با هم بررسی خواهیم کرد.

پاک کردن لکه چای از لباس و پارچه
پاک کردن لکه چای از لباس و پارچه
خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

روش هایی برای پاک کردن لکه چای از لباس و پارچه

قبل از هر اقدامی برچسب لباس و شرایط شست‌وشوی آن را به دقت مطالعه کنید. مثلا ممکن است لباس شما فقط قابل شست‌وشو توسط خشکشویی باشد. البته در این‌ صورت هم نوع لکه را با کارشناس خشکشویی مطرح کنید تا بدانند با چه لکه‌ای طرف هستند و روش مناسب‌تر را برای پاک کردن آن انتخاب کنند. در صورتی که شخصا این کار را انجام می‌دهید، ابتدا لکه ی چای را با اسفنج آغشته به آب سرد پاک کنید. اگر لکه به تازگی ایجاد شده باشد در همین مرحله تا حد زیادی پاک می‌شود. در صورتی که لکه قدیمی تر است مراحل دیگری هم در پیش خواهید داشت؛

لباس را در آب سرد خیس کنید:

پارچه یا لباس را در محلولی از آب سرد و شوینده به مدت یک شب خیس کنید. بعد آن را از آب خارج کنید و آبکشی کنید. اگر جنس لباستان از پنبه یا نخ است، می‌توانید محلولی از سرکه سفید و آب به نسبت سه بر یک آماده کنید و روی لکه اسپری کنید و پس از سی دقیقه آن را بشویید. نکته مهم این است که حتما از آب سرد استفاده کنید، چون آّب گرم نتیجه معکوس می‌دهد و لکه را تثبیت خواهد کرد.

روش های پاک کردن لکه چای
روش های پاک کردن لکه چای

از ترکیب لیمو و نمک استفاده کنید:

یک قاچ بزرگ از لیموترش را ببرید و روی آن را آغشته به نمک کنید. لیموی نمکی را در مسیری دورانی روی لکه بکشید. ساییدگی نمک و خاصیت اسیدی لیمو، احتمالا اثری از لکه باقی نخواهد گذاشت. به طور کلی پاک ‌کننده‌ هایی با خاصیت اسیدی، برای پاک کردن لکه چای و قهوه مناسب و کاربردی به نظر می‌رسند.

اگر روش لیمو و نمک کار نکرد، یک راهکار عالی برای لکه زدایی چای، استفاده از جوش شیرین است. مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. از این خمیر یک لایه ضخیم روی لکه بگذارید و چند دقیقه بعد بشویید. کمی فشار برای شستن این خمیر، لکه را قطعا پاک خواهد کرد.

 

پس از شستشو لباس را خشک کنید:

پس از اینکه لکه با یکی از این روش‌ها از بین رفت، آن را خشک کنید. فراموش نکنید قبل از خشک کردن لباس از پاک شدن کامل لکه مطمئن شوید چون فرایند خشک کردن لباس آن را تثبیت خواهد کرد. بهتر است برای خشک کردن لباس آن را در فضای باز و زیر نور آفتاب قرار دهید تا بوی سرکه و مواد شوینده باقی نماند.

بیشتر بدانید روش‌ های تمیز کردن دیوار گچی از لکه‌ های مختلف

پاک کردن لکه چای از فرش و مبلمان
پاک کردن لکه چای از فرش و مبلمان

روش پاک کردن لکه چای از فرش و مبلمان

از شامپو فرش یا محلول لکه‌بر فرش استفاده کنید: اگر لکه چای روی فرش یا مبلمانتان است، در مرحله اول مقداری ماست روی آن بریزید و چند دقیقه بعد با دستمال پاک کنید. این روش در صورتی که لکه تازه باشد کارساز است. در صورتی که لکه قدیمی تر است، مقداری از محلول لکه بر فرش یا شامپوفرش را روی لکه اسپری کنید و چند دقیقه بعد، با مسواک یا برس فرش روی آن بکشید. سپس محلول را با یک پارچه خیس از روی سطح پاک کنید.

تجربه تلخ ریختن چند قطره چای روی لباس یا فرش محبوبتان، قطعا ناخوشایند و ناراحت‌کننده است. امیدواریم این مقاله در گذر از این شرایط کمکتان کرده باشد.  اگر راهکار دیگری برای لکه‌زدایی  می‌شناسید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

wikihow

spotremoval

 

1 نظر
  1. سیما معرفت می گوید

    ممنون از راهنمایی خوبتون واقعا محلول‌هایی که گفتین واسه سفید کردن و تمیز کردن فرش فوقالعاده است من حتی برای مبل هم استفاده میکنم و تاثیر عالی داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 5 =