تعمیر یخساز یخچال را چگونه انجام دهیم؟

0

داشتن یخساز یک مزیت عالی برای یخچال به حساب می‌آید. اما درست مانند سایر لوازم خانگی، گاهی اوقات ممکن است یخساز هم دچار مشکل شود. در این شرایط، بهتر است با تعمیر یخساز یخچال آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم مشکل را به راحتی رفع کنیم. روش کار یخساز این‌گونه است که آب از طریق یک لوله (به طول ۶.۵ میلی‌متر) به داخل آن می‌رود.

یخ‌ساز از یک طرف به یک لوله آب سرد و از طرف دیگر به اتصالات پشت یخچال متصل است. یخ در یخساز به شکل‌های خردشده، مکعبی یا حتی قطعه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد. وقتی مشکلی برای یخساز پیش می‌آید، باید بررسی کنید تا علت مشکل را بیابید. اغلب تنها یک تعمیر ساده برای راه‌اندازی مجدد یخساز شما مورد نیاز است.

مشکلات رایج یخساز

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود یخساز به درستی کار نکند. برخی از این دلایل عبارتند از: معیوب بودن شیر ورودی آب، نشتی یا یخ زدن یخساز، وجود مشکل در بازوی کنترل یا فشار کم آب. اکثر تعمیرات به ابزار لوله‌کشی تخصصی نیاز ندارند و فقط برخی از اشکالات مربوط به لوله‌کشی و تعمیرات آن هستند. مشکل شما هرچه که باشد، همیشه باید برای تعمیر یخساز یخچال، دوشاخه را از برق بکشید. در ضمن قبل از عیب‌یابی و شروع تعمیر یخساز یخچال مطمئن شوید که شیر ورودی آب آن بسته باشد.

در زیر به برخی از مشکلات احتمالی اشاره خواهیم کرد:

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

۱. مشکل بازوی کنترل

بسیاری از یخساز‌ها دارای بازوی کنترلی هستند که وقتی مخزن یخ پر می‌شود، یخساز را از تولید یخ بیشتر باز می‌دارد. اگر در یک طرف مخزن بیشتر از طرف دیگر یخ وجود داشته باشد، این بازو کج می‌شود و تولید یخ را متوقف می‌کند. برای رفع این مشکل و تعمیر یخساز یخچال خود، موارد زیر را انجام دهید:

  • تکه‌های یخ داخل مخزن را به اطراف پخش کنید تا ارتفاع یخ از همه طرف یکسان شود.
  • اگر یخساز هنوز یخ تولید نمی‌کند، مخزن یخ را خالی کنید و مطمئن شوید که بازوی کنترل به سمت پایین‌ترین حالت خود حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین ایرادهای یخچال و فریزر | عیب یابی یخچال و فریزر

آشنایی با طرز کار بازوی کنترل برای برطرف کردن مشکلات رایج یخساز اتوماتیک یخچال
یکی از رایج‌ترین اشکالات یخساز، مشکل بازوی کنترل است. برای تعمیر یخساز یخچال در این حالت، معمولا نیاز به متخصص نیست.

۲. فشار کم آب

فشار کم آب یخساز معمولاً به چند دلیل ایجاد می‌شود: کثیفی یا گرفتگی فیلتر، معیوب بودن شیر ورودی آب یا مشکل در لوله آب متصل به یخچال. فشار آب به یخچال شما باید حداقل ۲.۷۵ بار باشد. در زیر نحوه رفع این مشکلات و تعمیر یخساز یخچال آمده است:

  1. با استفاده از یک پیمانه بزرگ مقدار آب خارج شده از آب‌ریز یخچال را در مدت ۲۰ ثانیه اندازه‌گیری کنید.
  2. مقدار آب در پیمانه را بررسی کنید. اگر وزن آب کمتر از ۳۷۰ گرم باشد، یک مشکل وجود دارد.
  3. در این حالت برای تعمیر یخساز یخچال باید راه فیلتر باز شود. پس راه فیلتر آب را با در آوردن فیلتر و وصل مجدد خط آب به آن باز کنید. دوباره به مدت ۲۰ ثانیه از آب‌ریز، آب بریزید.
  4. اگر همچنان در مدت ۲۰ ثانیه، کمتر از ۳۷۰ گرم آب خارج می‌شود، مشکل کم بودن فشار آب در خط تغذیه است. فشار آب خانه خود را بررسی کنید. شیر قطع‌کننده خط تغذیه یخچال را هم چک کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می‌کند. شیر باید تا آخر باز باشد.
  5. صفحه فیلتر در شیر ورودی آب که در پشت یخچال قرار دارد را بررسی کنید. در صورت گرفتگی، آن را پاک کنید. اگر شیر ورودی آب معیوب است، باید آن را باز کنید و تعویض نمایید. معمولاً شیر ورودی با باز کردن چند پیچ از جای خود در می‌آید. قبل از در آوردن شیر و تعمیر یخساز یخچال، حتماً آب یخچال را قطع کنید.
  6. اگر بدون فیلتر، در مدت ۲۰ ثانیه از آب‌ریز ۳۷۰ گرم آب می‌آید، به احتمال زیاد فیلتر شما گرفته است. برای تعمیر یخساز یخچال، فیلتر فعلی را با یک فیلتر جدید تعویض کنید. سپس چند دقیقه با آب‌ریز کار کنید تا هوای آن خارج شود. طبیعی است که پس از نصب فیلتر جدید، برای مدتی آب کدر یا سفید خارج شود. چند دقیقه کار با فیلتر، آن را پاک می‌کند و پس از مدتی رنگ آب به حالت نرمال در خواهد آمد.
نحوه تمیز کردن فیلتر آب برای تعمیر یخ‌ساز یخچال و رفع مشکلات رایج آن
برای تعمیر یخساز یخچال، مشکل کمبود فشار معمولا با رفع کثیفی فیلتر برطرف می‌شود.

۳. یخ زدن لوله آب ورودی

لوله آب ورودی که خط تامین آب را به یخساز متصل می‌کند، گاهی اوقات یخ می‌زند. یخ زدن این لوله ممکن است به دلیل تنظیم دمای فریزر روی دمای بسیار پایین اتفاق بیفتد. بنابراین انجماد این لوله از کارکرد یخساز جلوگیری می‌کند. در این حالت، یکی از گزینه‌های تعمیر یخساز یخچال این است که فریزر را خاموش نمایید و صبر کنید تا یخ فریزر آب شود.

اما ممکن است مشکل با این روش حل نشود. راه دیگر برای آب کردن یخ لوله، بیرون آوردن آن با باز کردن چند پیچ از پشت یخچال است. همچنین می‌توانید تعمیر یخساز یخچال را با سشوار و یک قطره‌چکان بزرگ امتحان کنید:

  1. لوله ورودی آب پشت یخچال را با سشوار با دقت گرم کنید.
  2. اگر گرم کردن لوله جواب نداد، یخچال را از برق جدا کرده و آب را قطع کنید.
  3. یخساز را با باز کردن پیچ‌های نگهدارنده از دیواره فریزر جدا کنید.
  4. با استفاده از یک قطره‌چکان، آب داغ را آرام آرام روی لوله بریزید تا یخ آن آب شود.
  5. یخساز را دوباره نصب و آب و برق آن را وصل کنید. دمای فریزر را طوری تنظیم کنید که لوله دوباره یخ نزند.

در این حالت برای یخساز یخچال، نیازی به درخواست یک تعمیر‌کار نیست.

بیشتر بخوانید: سنسور دیفراست چیست و آموزش تعویض سنسور یخچال فریزر چگونه است ؟

نکات مهم تنظیم دمای فریزر و تاثیر آن بر طرز کار یخساز یخچال
تنظیم کردن دمای فریزر روی دمای بسیار پایین ممکن است باعث یخ زدن لوله آب ورودی و اختلال در کارکرد درست یخساز یخچال شود.

۴. نشتی آب یخساز

اگر یخچال یا یخساز تراز نباشند، ممکن است این امر منجر به نشتی آب در داخل فریزر شود. ممکن است یخساز آن‌قدر شیب داشته باشد که آب از یک طرف آن چکه کند. احتمال هم دارد که لوله پرکننده و مخزن پرکننده هم تراز نباشند. لوله پرکننده، مخزن را پر می‌کند و آب از آنجا به داخل قالب یخ می‌ریزد. یکی‌دیگر از دلایل احتمالی وجود نشتی، ترک‌خوردگی مخزن است. در ادامه نحوه تعمیر یخساز یخچال در صورت بروز این مشکل شرح داده می‌شود:

  1. یک تراز را بالای یخچال قرار دهید تا مطمئن شوید که یخچال صاف است. اگر اینطور نیست، پایه‌های تراز جلوی یخچال را تنظیم کنید. برای دسترسی به پایه‌های تراز، ممکن است مجبور شوید صفحه جلویی آن را بردارید. در بیشتر موارد، می‌توانید به سادگی پیچ‌ها را بچرخانید و یخچال را بالا و پایین کنید. اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که قسمت جلویی یخچال حدود ۱۶ میلی‌متر بالاتر از پشت باشد. با این اختلاف سطح، درب یخچال به خودی خود بسته می‌شود و هرگز باز نمی‌ماند.
  2. پس از تراز کردن یخچال، مطمئن شوید که خود یخساز هم تراز است. یخساز به وسیله پیچ‌هایی در بالا و پایین آن به دیواره فریزر متصل می‌شود. باز کردن پیچ‌های بالایی به شما امکان می‌دهد که موقعیت یخساز را تنظیم کنید.
  3. در برخی از یخسازها، شما می‌توانید با فشار دادن زبانه‌های کنار دستگاه، مخزن پرکننده را در بیاورید. در موارد دیگر باید یخساز را جدا کنید تا بتوانید مخزن پرکننده جدید را با مخزن قدیمی تعویض کنید. در این حالت بهتر است تعمیر یخساز یخچال به یک متخصص سپرده شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر آب سردکن یخچال و نحوه تنظیم ترموستات

نحوه تراز کردن یخچال فریزر پیش از راه‌اندازی یخساز یخچال الکترواستیل و...
برای جلوگیری از نشتی آب یخساز باید پس از تراز کردن یخچال، مطمئن شوید که خود یخساز هم تراز است.

۵. مشکل تامین آب

مشکل تامین آب می‌تواند منشاهای مختلفی داشته باشد. به‌طور مثال فشار کم آب، پیچ‌خوردگی خط آب منتهی به یخساز یا مسدود شدن خط تامین آب که باعث ایجاد مزه در یخ می‌شود. برای رفع مشکلات تامین آب، موارد زیر را امتحان کنید:

  1. یخچال را از جای خود بیرون بکشید و اطراف شیر پرکننده یخساز را که معمولاً در پایین یخچال قرار دارد، بررسی کنید. اگر شیر پرکننده نشتی داشت، باید آن را تعویض کنید. برای کسب اطلاعات در مورد تعویض شیر به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید.
  2. خط آب را از یخچال تا منبع آن دنبال کنید. این خطوط معمولاً از زیر کابینت‌ها و گاهی از زیر زمین عبور می‌کنند. در اکثر اوقات خط آب به منبع آب زیر سینک متصل می‌شود. به دنبال نقاط مرطوب و پیچ‌خوردگی در خط باشید. در صورت وجود این مشکل، جهت تعمیر یخساز یخچال، خط تامین را تعویض کنید.
  3. اگر فکر می‌کنید خط آب مسدود شده است، منبع آب را قطع کنید. قطع‌کننده آب باید قبل از محل اتصال خط آب به یخساز قرار داشته باشد. خط آب را از شیر پرکننده جدا کنید. انتهای خط را در یک سطل قرار دهید. سپس از یک نفر بخواهید که منبع آب را وصل کند تا خط آب شستشو داده شود. اگر جریان آب کم باشد، ممکن است گرفتگی وجود داشته باشد. بنابراین خط باید تعویض شود. در نهایت خط آب را دوباره به شیر پرکننده وصل کنید.

بیشتر بخوانید: درباره نحوه تعویض لاستیک درب یخچال بیشتر بدانید

نکات مهم و اساسی راه‌اندازی و تعمیر یخساز یخچال و فریزر سامسونگ
عواملی مانند فشار کم آب، پیچ‌خوردگی خط آب منتهی به یخساز یا مسدود شدن خط تامین آب می‌توانند سبب ایجاد مزه در یخ شوند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

عیب‌یابی یخساز یخچال

گاهی یخساز شما معیوب است، اما مشکل آن تحت مشکلات رایج بالا قرار نمی‌گیرد. در اینصورت برای تعمیر یخساز یخچال، می‌توانید چند مورد زیر را امتحان کنید:

مطمئن شوید که یخساز روشن است

برای یخسازهایی که بازوی فیزیکی دارند، بازو باید پایین باشد تا فرآیند یخ ساختن شروع شود. برخی از مدل‌ها دارای کلیدهای روشن و خاموش هستند که گاهی اوقات پیدا کردن آن‌ها دشوار است. برخی از مدل‌های جدید دارای دکمه‌ای هستند که روی پنل کنترلی یخچال قرار دارد. برای اطلاع از موقعیت مکانی این کلید در یخچال خود، به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید.

ترموستات فریزر را روی صفر درجه تنظیم کنید

این دمای مطلوب ترموستات است. اما اگر فریزر خیلی گرم باشد، ممکن است یخساز خود به خود خاموش شود.

فیلتر آب را عوض کنید

یخچال‌های دارای آب‌سردکن فیلترهای آبی دارند که باید هر شش ماه تعویض شوند. گرفتگی فیلتر، به خصوص در مناطق دارای آب سخت، می‌تواند باعث از کار افتادن یخساز شود. در این حالت، برای تعمیر یخساز یخچال، کافی است فیلتر آب را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه راه اندازی تصفیه آب یخچال (ابزار و راهنمای گام به گام)

شیر آب متصل به خط آب یخساز که به لوله‌کشی خانه وصل می‌شود را بررسی کنید

اگر شیر آبی که به لوله آب و سوراخ‌هایش وصل می‌شود زینی‌شکل است، این شیر باید تعویض شود. شیرهای آب زینی‌شکل اغلب زود از کار می‌افتند و مشکل ایجاد می‌کنند. استفاده از این شیرها در مقررات لوله‌کشی ممنوع است. چند راه برای جایگزینی این نوع شیر وجود دارد مثل نصب شیرهای دوتایی که می‌توانند هم‌زمان آب سینک و آب یخساز را تامین کنند. در ضمن هر شیر، مسدودکننده خاص خود را دارد.

سخن پایانی

معمولا تعمیر یخساز یخچال کار پیچیده‌ای نیست. با اندکی دقت، مطالعه راهنمای یخچال و صبر و حوصله در پیدا کردن مشکل، می‌توانید آن را به راحتی برطرف کنید. حتما قبل از شروع کار جهت رعایت ایمنی، برق دستگاه را قطع نمایید. حتی‌الامکان در حین کار، اجازه ندهید کودکان در کنار دستگاه حضور پیدا کنند. در ضمن قبل از عیب‌یابی و شروع تعمیر یخساز یخچال، حتما شیر ورودی آب یخساز را ببندید.

منبع: Hunker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =