چگونگی تعویض لاستیک دور درب انواع ماشین لباسشویی

0

همانطور که حتما می دانید ماشین های لباسشویی با وجود طرح ها، مدل ها و اندازه های بسیار متنوعی که دارند، با تقریب خوبی همگی با یک مکانیزم کار می کنند. اگر لاستیک درب این دستگاه خراب شد چطور می توان آن را تعویض کرد؟ پس با استادکار همراه باشید .

ماشین لباسشویی از جمله دستگاه های بسیار پر کاربرد در صنعت و منازل است. این دستگاه که حالا عضو جدایی ناپذیر هر خانه به شمار می رود، در طرح ها، مدل ها و اندازه های بسیار متنوعی روانه بازار می شود. بوش، ارج، ال جی، سامسونگ، آزمایش، اسنوا و دوو هرکدام مدل های بسیار متنوعی از ماشین لباسشویی در اندازه های بسیار متفاوت تولید می کنند اما مکانیزم عملکرد و اجزای سازنده تمام این ماشین ها با تقریب خوبی یکسان هستند. حتی ماشین های لباسشویی هوشمند هم مکانیزمی تقریبا یکسان با ماشین های غیرهوشمند دارند و به جز بخش های کنترل هوشمند، اجزای یکسانی هم با این مدل ها دارند.

وظیفه لاستیک درب ماشین لباسشویی
مکانیزم عملکرد و اجزای سازنده تمام ماشین های لباسشویی با اسامی مختلف با تقریب خوبی یکسان هستند.

وظیفه لاستیک درب ماشین لباسشویی

یکی از اجزای بسیار حیاتی هر ماشین لباسشویی در هر اندازه، طرح و مدلی لاستیک درب ماشین است. این قطعه لاستیکی فضای خالی بین بدنه و دیگ ماشین لباسشویی را پر می کند و اجازه نمی دهد محتویات ماشین بیرون بریزد.

مهمترین وظیفه این لاستیک گرفتن لرزش دیگ و حذف آلودگی صوتی ناشی از چرخش آن است. اگر این لاستیک نبود ماشین لباسشویی مثل یک قطار باری پرسروصدا در سطح منزل به حرکت درمیامد. این لاستیک همچنین از حرکت کردن درب شیشه ای ماشین و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند.

بیشتر بدانید بررسی کد خطا یا کد ارور ماشین لباسشویی ایندزیت

انواع لاستیک دور درب ماشین لباسشویی
این قطعه لاستیکی فضای خالی بین بدنه و دیگ ماشین لباسشویی را پر می کند و اجازه نمی دهد محتویات ماشین بیرون بریزد.

انواع لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

سه نوع لاستیک دور درب ماشین لباسشویی وجود دارد :

  1. لاستیک دور درب ساده

این نوع لاستیک ساده و معمولی است و شیاری بر روی آن وجود ندارد ، از مزایای این لاستیک این که تعویض و تعمیر این لاستیک از لاستیک های دیگر آسان تر است .

  1. لاستیک دور درب تک سوراخ

بر روی این لاستیک یک شیار برای گردش آب تعبیه شده است ، برای شستشوی لباس یک سیستم شستشوی گردشی برای این نوع لاستیک دور درب تعبیه شده است که به این صورت که لاستیک با یک شلنگ به محفظه جاپودری متصل است و در حین کار کردن ماشین لباسشویی از این سوراخ آب بر روی لباس ها می ریزد .

  1. لاستیک دور درب چراغ دار

بر روی این لاستیک دو شیار قرار دارد و این لاستیک دور درب از جدید ترین و گرانقیمت ترین لاستیک های دور درب ماشین لباسشویی است. یکی از سوراخ ها برای سیستم گردش آب است و دومین سوراخ برای لامپ ماشین لباسشویی تعبیه شده است . اندازه این لاستیک نیز از سایر لاستیک های دور درب بزرگتر است. از معایب این نوع لاستیک این که وصل کردن این لاستیک نیاز به مهارت بسیاری دارد و باید برای نصب آن از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

بیشتر بدانید راهنمای خرید بخاری گازی

لاستیک دور درب چراغ دار - لاستیک دور درب تک سوراخ
اندازه  لاستیک دو درب چراغ دار از سایر لاستیک های دور درب بزرگتر است

اهمیت تمیزی لاستیک دور درب

ناگفته پیداست که این بخش لاستیکی، همواره در معرض آسیب دیدن و کثیف شدن قرار دارد. پلاستیک نرمی که در این بخش به کار رفته همواره در معرض سوراخ شدن، پارگی و به خصوص آلودگی قرار دارد. یکی از سرویس های بسیار مهم ماشین لباسشویی، تمیز نگه داشتن لاستیک درب ماشین لباسشویی است.

حتما شما هم با بوی بدی که هر چند ماه یک بار از داخل دیگ ماشین لباسشویی به مشام میرسد مواجه شده اید. برخلاف تصور بسیاری از افراد این بوی نامطبوع ارتباطی با دیگ ماشین ندارد بلکه به احتمال بسیار قوی ناشی از آلودگی لاستیک درب ماشین است.

بسیاری از افراد به اشتباه برای رفع بوی نامطبوع ماشین لباسشویی دیگ آن را با مواد شیمایی تمیز می کنند. تجربه ثابت کرد در تقریبا همه موارد بوی بد، ناشی از آلودگی پلاستیک درب ماشین لباسشویی است. کافی ست با کمی سرکه و جوش شیرین برای چند دقیقه این بخش پلاستیکی را تمیز کنید تا بوی بد به راحتی رفع شود. اما برای آموزش کامل تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی این مقاله را بخوانید.

چرا باید لاستیک دور در ماشین لباسشویی تمیز شود
ناگفته پیداست که این بخش لاستیکی، همواره در معرض آسیب دیدن و کثیف شدن قرار دارد

تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

همانطور که بالاتر اشاره شد لاستیک درب ماشین لباسشویی در معرض انواع آسیب های فیزیکی و شیمایی قرار دارد. در بسیاری موارد می توانیم آلودگی ها را با کمک مواد شوینده شیمایی بی ضرر یا مواد طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین رفع کنیم اما آسیب های فیزیکی اغلب قابل تعمیر نیستند. در واقع متخصصان توصیه می کنند در صورتی که لاستیک درب ماشین لباسشویی شما سوراخ یا پاره شد یا بعد از گذشت زمان فرم خود را از دست داد، آن را تعویض کنید.

البته در برخی موارد اگر آسیب جدی نباشد و اشکالی در فرایند کار دستگاه ایجاد نکند، با چرخاندن لاستیک و بردن محل آسیب دیده به سمت بالا (برای جلوگیری از نشت آب به بیرون) می توانید مسئله را رفع کنید. در سایر موارد اما توصیه می شود حتما لاستیک درب ماشین لباسشویی خود را تعویض کنید.

تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی
متخصصان توصیه می کنند در صورتی که لاستیک درب ماشین لباسشویی شما سوراخ یا پاره شد یا بعد از گذشت زمان فرم خود را از دست داد، آن را تعویض کنید.

برای تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی مراحل زیر را طی کنید:

  • دوشاخه ماشین لباسشویی را از پریز بکشید تا برق دستگاه قطع شود و ایمنی لازم برای تعمیرات ایجاد گردد.
  • بدنه قسمت بالایی ماشین را بردارید ، این قسمت با دو پیچ بسته شده است با پیچ گوشتی آن ها را باز کنید
  • پنل جلوی ماشین را که به وسیله پیچ هایی بسته شده را با احتیاط باز کنید تا برد ماشین ضربه ای وارد نشود .
  • محفظه جا پودری را بیرون اورده و به سمت بالا بکشید تا خار متصل به آن رها شود و به سهولت آزاد گردد سپس پیچ های تعبیه شده در زیر محفظه پودر را با پیچ گوشتی باز کنید .
  • در این قسمت سیم های متصل به برد را با احتیاط طوری که برد اسیب نبیند جدا می کنیم ، و پس از جدا کردن خارها از هم قسمت جلوی ماشین لباسشویی را برمی داریم.
برای تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی چکار باید کنیم
سیم های متصل به برد را طوری جدا کنید که برد ماشین لباسشویی آسیب نبیند.
  • دربی که برای تخلیه و فیلتر تعبیه شده و در پایین ماشین قراردارد را به وسیله باز کردن پیچ های آن باز می کنیم.
  • در این مرحله لاستیک دور درب را جدا می کنیم، لاستیک توسط فنر و یک سیم به ماشین لباسشویی متصل است یک قسمت لاستیک به بدنه ماشین لباسشویی و قسمت دوم به دیگ شستشو وصل است ، در این جا باید قسمتی را که به بدنه وصل است را با باز کردن فنر و رها سازی لاستیک ازاد کنیم .
  • در این قسمت پیچ میکرو سوییچ که به درب متصل است را باز کرده و کابل اتصالی را ازاد کنید تا قاب جلو ازاد شود .
  • اکنون با باز کردن سیم و فنر دور درب لاستیک را از قسمتی که به دیگ متصل است خارج کنید و لاستیک جدید خریداری شده ( در هنگام خرید اندازه لاستیک و نوع آن توجه کنید) را جایگزین لاستیک آسیب دیده کنید و مراحل را به صورت معکوس انجام دهید. ( توجه کنید که هنگام جا انداختن لاستیک جدید از وسایل نوک تیز استفاده نکنید زیرا باعث پاره شدن و آسیب لاستیک دور درب می شود).

آیا تاکنون تجربه تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی را داشته اید یا آن را به مختصصین ماهر سپرده اید ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =