برای تعویض لوازم خانگی به حداقل چه میزان بودجه نیاز داریم؟

0

عمر مفید وسایل مختلف منزل بسته به نوع آنها، نحوه استفاده افراد و کاربری‌شان متفاوت است. شما باید زمان مناسب تعویض لوازم خانگی را بدانید و در همان زمان برای تعویضشان دست به کار شوید. در این‌صورت می‌توانید هزینه‌های خود را به‌درستی مدیریت کنید. البته امروزه قیمت سرسام‌آور لوازم خانگی باعث شده خانواده‌ها برای خرید لوازم خانگی، دقت و وسواس زیادی به‌ خرج دهند. اکثر افراد تمایل دارند خرید لوازم خانگی خود را از برندهای معروف انجام دهند. چون این وسایل دارای گارانتی معتبر هستند. بنابراین در صورت بروز مشکل، امکان جایگزینی قطعه معیوب یا در نهایت تعویض لوازم خانگی توسط شرکت مربوطه وجود خواهد داشت.

شاید این سوال برایتان مطرح باشد که زمان درست تعویض لوازم خانگی چه زمانی است یا چه زمانی باید دست از یک وسیله قدیمی کشید و وسیله‌ای نو را جایگزین آن کرد. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید تا به بررسی عمر مفید وسایل خانه بپردازیم.

لوازم خانگی شامل چه مواردی می‌شود؟

لوازم خانگی شامل دستگاه‌هایی هستند که فعالیت‌های روزانه خانه‌داری را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده‌ و کیفیت زندگی را بالا برده‌اند. بنابراین خرید یا تعویض لوازم خانگی فرسوده، به رفاه و آسایش ما کمک خواهد کرد.

برخی از گونه‌های وسایل خانگی مانند اجاق گاز، یخچال، فریزر، چرخ گوشت، چای‌ساز و مایکروفر برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه به کار می‌روند. برخی دیگر هم مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی برای نظافت به کار گرفته می‌شوند. از برخی لوازم خانگی دیگر هم برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌شود و این لوازم شامل تلویزیون، ساندبار، سینمای خانگی و موارد این‌چنینی هستند.

چه زمانی باید لوازم خانگی را تعویض کنیم؟
برای خرید یا تعویض لوازم خانگی، همیشه به فروشگاه‌های معتبر که اجناس اصل ارائه می‌کنند، مراجعه نمایید.

چه زمانی باید به فکر تعویض لوازم خانگی بود؟

قبل از اینکه به فکر تعویض لوارم خانگی بیفتید، باید بدانید که گاهی اوقات با یک تعمیر کوچک، می‌توان مشکل لوازم را حل کرد. اما چگونه بفهمیم لوازم خانگی قابل تعمیر هستند یا وقت تعویض لوازم خانگی با مدل‌های جدیدتر فرا رسیده است؟

برای فهمیدن این موضوع باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید. نکته اول، مدت زمان کارکرد لوازم خانگی و عمر مفید دستگاه است. نکته دوم هم شامل هزینه‌های متوسط تعمیر آن‌ها می‌شود. گاهی هزینه تعمیرات پیاپی، از هزینه تعویض لوازم خانگی بیشتر خواهد بود. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که آن دستگاه را عوض کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تمیزکردن لوازم برقی خانگی

چه زمانی باید به فکر تعمیر یا تعویض لوازم خانگی خود باشیم؟
تصمیم‌گیری بین تعمیر یا تعویض لوارم خانگی، همیشه باید بعد از سنجش همه جوانب انجام شود. در غیر این‌صورت، ممکن است متحمل هزینه‌های ناخواسته شوید.

عمر مفید هر کدام از لوازم خانگی چقدر است؟

هر کدام از وسایل خانگی، عمر مفیدی دارند. البته عمر هر وسیله نیز با توجه به برند تولیدکننده آن، توجه یا عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای، نوسان برق در حین استفاده و در نهایت میزان و نحوه استفاده کاربر، متغیر خواهد بود. بدیهی است هرچه مراقبت از دستگاه بهتر و روش استفاده از آن صحیح‌تر باشد، عمر دستگاه می‌تواند افزایش یابد. در ادامه عمر متوسط هر یک از وسایل و زمان مناسب تعویض لوازم خانگی را به شما خواهیم گفت.

  • یخچال و فریزر ساید

بهتر این است که هر ۱۵ سال یک‌بار یخچال و فریزر ساید خود را عوض کنید. با این کار، یخچال‌هایی با مصرف انرژی کمتر تهیه می‌کنید. لازم به ذکر است که مصرف انرژی یک سایدبای‌ساید با عمر ۱۰ سال، دو برابر یک ساید نو خواهد بود.

برای بهبود طول عمر ساید خود، به هیچ‌عنوان آن را کنار وسایل گرمایشی مانند آبگرمکن و اجاق گاز قرار ندهید. چراکه باعث هدر رفتن انرژی و تمام شدن گاز دستگاه خواهد شد. همچنین هرگز نباید دستگاه را به دیوار بچسبانید و حدود ۵ سانتی‌متر در هر طرف فاصله در نظر بگیرید. این فاصله برای جریان یافتن هوا و جلوگیری از آسیب دیدن موتور دستگاه لازم است.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین ایرادهای یخچال و فریزر | عیب یابی یخچال و فریزر

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار
شرایط وام خرید کالا برای تعویض لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر ساید بای ساید
در صورت عدم تعویض لوازم خانگی فرسوده از جمله یخچال و فریزر ساید، هزینه برق مصرفی در دراز مدت بسیار بالا خواهد رفت.
  • ماشین ظرفشویی

شما باید از ماشین ظرفشویی‌تان به خوبی محافظت کنید و محفظه، درب و قطعات آن را به‌طور مرتب تمیز کنید. در این شرایط این دستگاه تا ۱۰ سال برایتان کار می‌کند. اگر می‌خواهید در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنید، بهتر است بعد از ۱۰ سال یک ماشین ظرفشویی جدید تهیه نمایید. ماشین ظرفشویی برخلاف ماشین لباسشویی باید به‌طور مداوم استفاده شود. در غیر این‌صورت واشر، شلنگ و قطعات پلاستیکی آن به مرور خشک می‌شوند و می‌پوسند. در این حالت عمر دستگاه کوتاه‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید از راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بدانید

  • ماشین لباسشویی

اگر به‌طور مرتب ماشین لباسشویی خود را تمیز و سرویس کنید، عمر مفید این دستگاه می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۲ سال باشد. سرویس کردن مرتب ماشین لباسشویی، باعث خواهد شد عمر مفید آن بیشتر شود و انرژی کمتری مصرف کند. در هنگام نصب ماشین لباسشویی دقت کنید سطح آن حتماً تراز باشد. چراکه در غیر این‌صورت، دستگاه در دور تند دچار اختلالات و صداهای زیادی می‌شود. تراز نبودن این وسیله، زمینه خرابی و صدمه دیدن آن را فراهم می‌سازد. به این ترتیب طول عمر دستگاه کاهش خواهد یافت.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
نکات مهم خرید لوازم خانگی پرمصرف مانند ماشین لباسشویی و خشک‌کن لباس
شاید خانواده پرجمعیتی داشته باشید ولی ظرفیت ماشین لباسشویی‌تان پایین است. در این‌صورت، برای کاهش هزینه انرژی و استهلاک ماشین، تعویض آن را در برنامه قرار دهید.
  • مایکروفر

طول عمر مفید مایکروفر، حداکثر ۱۰ سال است. این عدد می‌تواند بر حسب برند و مدل دستگاه، اندکی تغییر کند. دقت کنید که خرابی مایکروفر ممکن است خطرات جانی به همراه داشته باشد. پس اگر مایکروفر دچار خرابی (حتی جزئی) شد، از آن استفاده نکنید و در اسرع وقت آن را تعمیر نمایید.

بیشتر بخوانید: ۹ تا از مشکلات مایکروویو که نباید بی‌خیالشان شد!

  • جاروبرقی

طول عمر جاروبرقی بین ۸ تا ۱۰ سال است. اما در نظر داشته باشید در صورت برخی بی‌احتیاطی‌ها مانند رفتن آب داخل جاروبرقی، ممکن است این دستگاه حتی کمتر از ۸ سال عمر کند. لازم است پاکت جاروبرقی را هر زمان که پر شد، تعویض نمایید. گرفتن آشغال‌های بزرگ و گیر کردن آن‌ها در فیلترهای جاروبرقی در دراز مدت، موجب سوختن موتور جاروبرقی می‌شود. پس بهتر است برای حداکثر شدن عمر جاروبرقی، از آن به درستی استفاده نمایید.

  • تلویزیون

کارشناسان لوازم خانگی، عمر مفید تلویزیون را ۱۰ الی ۱۵ سال می‌دانند. محل قرار گرفتن این وسیله، در کاهش یا افزایش طول عمر آن نقش مهمی دارد. تلویزیون نباید در مجاورت دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی باشد. همچنین تلویزیون باید از دسترس کودکان خردسال دور نگه داشته شود. زیرا امکان دارد چیزی به سمت صفحه نمایش پرتاب کنند و منجر به از بین رفتن پیکسل‌ها و گاهی سوختن دستگاه شوند.

تمیز کردن صفحه باید به وسیله دستمال‌های میکروفایبر انجام شود. چراکه این دستمال‌ها مخصوص هستند و باعث ایجاد خط و خش روی صفحه تلویزیون نخواهند شد. بهتر است هر زمان که از تلویزیون استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. چون روشن ماندن طولانی‌مدت این دستگاه نه تنها انرژی زیادی مصرف می‌کند، بلکه باعث کاهش عمر آن نیز می شود.

نکات مهم هرید یا تعویض لوازم خانگی الکترونیکی مانند تلویزیون و ال سی دی
تعویض لوازم خانگی از جمله لوازم صوتی و تصویری نباید پیش از اتمام عمر مفید آن انجام شود. چرا که با این کار، از تلویزیون قبلی استفاده بهینه نمی‌گردد.
  • چرخ گوشت

طول عمر این وسیله بین ۶ تا ۸ سال است که به نحوه استفاده از آن هم بستگی دارد. شما با رعایت چند نکته ظریف، می‌توانید عمر مفید چرخ گوشت خود را افزایش دهید. برای افزایش طول عمر دستگاه بهتر است از چرخ کردن پیاز، سبزیجات و مواد آب‌دار صرف نظر کنید. چراکه احتمال نفوذ آب این مواد غذایی به داخل دستگاه و موتور اصلی وجود دارد.

پس از هر بار استفاده از چرخ گوشت، محفظه و تیغه‌های داخلی دستگاه را به خوبی بشویید. اجازه ندهید کوچک‌ترین موادی از گوشت یا چربی درون محفظه باقی بماند. چون این موضوع باعث زنگ‌زدگی یا کند شدن تیغه‌ها می‌شود. در نتیجه عمر دستگاه شما کوتاه خواهد شد.

برندهای معتبر لوازم خانگی

برای لوازم خانگی در بازار، برندهای متفاوتی وجود دارد که البته همه آن‌ها معتبر نیستند. برای خرید یا تعویض لوازم خانگی خود، بهتر است یک برند معتبر و دارای گارانتی را انتخاب نمایید.

در دهه‌های قبل تصور می‌شد که لوازم خانگی برندهای خارجی، کیفیت بهتری دارند. اما امروزه برندهای ایرانی هم پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید وسایل خانگی داشته‌اند. بنابراین بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای تعویض لوازم خانگی خود، به سراغ برندهای ایرانی بروند. این برندها در مقایسه با برندهای خارجی، قیمت‌های مناسب‌تری هم دارند. پس خرید آن‌ها به صرفه‌تر است.

انواع برندهای مناسب برای خرید لوازم خانگی بدون رعایت هیچ ترتیبی عبارتند از:

  • پارس خزر (ساخت ایران)
  • اسنوا (ساخت ایران)
  • بوش (ساخت آلمان)
  • ال‌جی (ساخت کره جنوبی)
  • سامسونگ (ساخت کره جنوبی)
  • پاکشوما (ساخت ایران)
  • ایستکول (ساخت ایران)
  • دلونگی (ساخت ایتالیا)
  • تفال (ساخت فرانسه)
  • دوو (ساخت کره جنوبی)
  • امرسان (ساخت ایران)
  • مولینکس (ساخت فرانسه)
  • فلر (ساخت آلمان)
  • هیمالیا (ساخت ایران)
  • پاناسونیک (ساخت ژاپن)

قیمت لوازم خانگی

شاید شما قصد خرید یا تعویض لوازم خانگی خود را داشته باشید. در این‌صورت پیشنهاد می‌کنیم ابتدا انواع مدل‌ها و برندهای متفاوت و امکانات دستگاه‌ها را با هم مقایسه کنید. هم‌زمان قیمت‌ها را هم بررسی کرده و با توجه به بودجه خود، اقدام به خرید لوازم خانگی نمایید. این دستگاه‌ها نوسان قیمتی زیادی دارند و قیمت آن‌ها ممکن است بنا به شرایط بازار تغییر نماید. در ادامه طبق قیمت‌های روز، محدوده قیمتی خرید یا تعویض لوازم خانگی را ارائه می‌دهیم.

  • قیمت یخچال و فریزر ساید

قیمت یخچال و فریزر ساید ایرانی، با توجه به برند تولیدکننده، اندازه، طراحی و امکاناتش بین ۱۹ تا ۳۲ میلیون تومان متغیر است. برای خرید از برندهای خارجی هم باید بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه کرد.

  • قیمت جاروبرقی

قیمت جاروبرقی‌های ایرانی از ۲ الی ۴ میلیون تومان متغیر است. همچنین برای خرید جاروبرقی خارجی باید ۴ الی ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید: علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست و چطور آن را رفع کنیم؟

  • قیمت چرخ گوشت

مدل‌های چرخ گوشت در بازار متنوع هستند. برای خرید یک چرخ گوشت ایرانی، شما می‌توانید با توجه به جنس، سرعت و کارایی دستگاه، بین ۱.۵ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید. مدل‌های خارجی موجود در بازار هم از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

  • قیمت تلویزیون

در بین مدل‌های تلویزیون ساخت ایران، قیمت‌ها در بازه ۵ الی ۱۶ میلیون تومان هستند. اگر هم شما قصد دارید یک تلویزیون خارجی تهیه کنید، هزینه آن از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان الی ۲۵ میلیون تومان متغییر است. باید امکانات تلویزیون و کیفیت تصویر تلویزیون‌های مختلف را بررسی کنید، سپس مدل مورد نظر خود را خریداری نمایید.

  • قیمت مایکروفر

با توجه به امکانات و توان حرارتی مایکروفر، در بازار قیمت‌های متنوعی برای آن موجود است. اگر این وسیله را از برندهای ایرانی تهیه کنید، هزینه‌ای بین ۵ الی ۱۵ میلیون تومان پرداخت خواهید کرد. قیمت انواع خارجی مایکروفر هم از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲۹ میلیون تومان متغیر است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای تمیز کردن و چربی زدایی مایکروفر و مایکروویو

  • قیمت ماشین لباسشویی

قیمت ماشین لباسشویی بر اساس ظرفیت وزنی، سرعت و امکانات حرفه‌ای آن متغیر است. برای خرید از برندهای داخلی باید مبلغی بین ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان پرداخت کرد، اما برندهای خارجی گران‌تر هستند. هزینه خرید یک ماشین لباسشویی خارجی، بین ۱۶ تا ۳۲ میلیون تومان تمام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: این نشانه‌ها می‌گویند زمان تعویض ماشین لباسشویی رسیده!

  • قیمت ماشین ظرفشویی

قیمت این وسیله بر اساس سرعت شستشو، چند نفره بودن دستگاه و امکانات حرفه‌ای آن متفاوت است. اگر  در نظر دارید یک ماشین ظرفشویی ایرانی بخرید، باید از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید ماشین ظرفشویی شما خارجی باشد، هزینه بیشتری متحمل خواهید شد. قیمت ماشین ظرفشویی‌های خارجی از ۱۵ میلیون تومان شروع می‌شود و گران‌ترین آن هم ۳۳ میلیون تومان است.

آیا خرید اقساطی لوازم خانگی به صرفه است؟

خرید اقساطی لوازم حانگی، از سال‌های دور در میان مردم مرسوم بوده است. افراد برای خرید یا تعویض لوازم خانگی و وسایل گران‌قیمت، معمولا از امکان پرداخت قسطی استفاده می‌کرده‌اند. شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر هم باعث شده لوازم و وسایل خانگی به‌طور ناگهانی گران شوند. در نتیجه قدرت خرید نقدی در بین مردم پایین آمده است.

همه ما می‌دانیم که خرید نقدی یک وسیله‌ گران‌‌قیمت، باعث می‌شود در طولانی‌مدت دغدغه‌ پرداخت اقساط را نداشته باشیم. پس می‌توانیم با آسایش از وسیله خود استفاده کنیم. اما خرید اقساطی لوازم خانگی هم مزایایی دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در وهله اول ممکن است به یک وسیله نیاز داشته اما بودجه کافی برای خرید نقدی آن را نداشته باشیم. در این حالت با استفاده از خرید اقساطی می‌توانیم زودتر از زمانی‌که بودجه‌ ما کامل شود، آن وسیله را در اختیار داشته باشیم. همچنین خرید یا تعویض لوازم خانگی گران‌‌قیمت به روش اقساطی، ما را از فشار ناشی از پرداخت یک‌جای هزینه آن رها می‌سازد.

با توجه به تورم موجود، جنسی که امروز به صورت اقساطی می‌خرید و برای آن سود نیز پرداخت می‌کنید، در طولانی مدت گران‌تر می‌شود. در نتیجه ممکن است پس از پایان اقساط، قیمت نقدی روز جنس مذکور، گران‌تر هم شده باشد. پس نتیجه می‌گیریم خرید یا تعویض لوازم خانگی اقساطی نه تنها مضر نیست، بلکه اغلب نسبت به خرید نقدی سودمند هم هست.

تهیه بودجه و وام خرید کالا برای خرید اقساطی لوازم خانگی
اگر برای خرید یا تعویض لوازم خانگی مورد نیاز خود اقدام به پس‌انداز کردن نمایید، ممکن است هرگز نتوانید آن را بخرید؛ زیرا سرعت پس‌انداز شدن نقدینگی، در مقایسه با سرعت رشد قیمت اجناس کم است.

جمع‌بندی

پس از سال‌ها استفاده از وسایل، زمانی می‌رسد که هزینه تعویض لوازم خانگی، کمتر از چندین دوره تعمیر آن می‌شود. در این شرایط تعویض لوازم خانگی منطقی به نظر می‌رسد. البته باید بدانید که تعمیر و نگهداری منظم و استفاده صحیح، عمر لوازم خانگی شما را افزایش خواهد داد. لازم است برای خرید و تعویض لوازم خانگی، وسواس زیادی به خرج داد. باید با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، کالا با بهترین کیفیت ممکن را خریداری نمود، چراکه تعویض لوازم خانگی نیازمند پرداخت هزینه بسیار بالا است.

خوب است بدانید که لوازم خانگی تا ابد به شما خدمت نمی‌کنند. از زمانی‌که استارت فعالیت این لوازم زده می‌شود، محصول مورد نظر حداکثر تا چند سال برای شما کار می‌کند. البته استفاده اصولی و درست از لوازم و وسایل، کمک زیادی به افزایش طول عمر آن‌ها می‌کند. اما این به معنای بی‌نیاز شدن از تعویض لوازم خانگی نیست.

در خصوص خرید اقساطی هم باید بگوییم که این روش در شرایط اقتصادی فعلی بسیار باب شده است. در ضمن با توجه به عدم ثبات بازار و افزایش روزانه قیمت‌ها، گاهی خرید اقساطی نسبت به پس‌انداز کردن و خرید نقدی در آینده، توجیه بیشتری دارد.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید بین تعویض لوازم خانگی یا تعمیر آن‌ها، به تصمیم درستی برسید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =