مراحل ترمیم پله بتنی کدام است؟

4

با وجود دوام و سهولت در نگهداری از بتن، بعد از مدتی باید ترمیم پله بتنی انجام شود. پله‌های بتنی ممکن است بعد از مدتی فرسوده شوند و گوشه‌ها و لبه‌هایشان به‌ مرور زمان و با استفاده روزمره از بین بروند و فرسوده شوند. از این‌رو هنگامی‌که وسایل سنگینی مانند جعبه‌ و چرخ‌دستی حمل بار را روی پله‌های بتنی به بالا و پایین منتقل می‌کنید، خرابی‌های و فرسودگی‌ها بیشتر و نمایان تر می‌شوند.

ترمیم پله بتنی به‌سادگی انجام می‌شود و جزو چرخه طبیعی در کل طول عمر پله است. با چند ماده اولیه و ابزار موجود در خانه می‌توانید بتون ترک‌خورده و فرسوده را به‌سرعت و به‌ آسانی ‌ترمیم کنید.

مراحل ترمیم پله بتنی

ترمیم پله بتونی که لبه یا گوشه‌های آن خورد شده، می‌تواند با تمیز کردن قسمت آسیب‌دیده و ساخت یک قسمت جدید با بتن و ماله انجام شوند. اگر قسمت کوچکی دچار آسیب شده باشد، برای ترمیم آن به قالب نیاز ندارید. استفاده از ترفندهای مجسمه‌سازی و سرعت عمل در ترمیم بدون قالب درصد حل مشکل را دو برابر می‌کند.

  • ابتدا، قسمتی از پله بتنی که باید ترمیم شود را تمیز و آن قسمت را خالی از بتن خورد شده و گردوغبار کنید، چراکه هرکدام از این مواد می‌توانند قسمت ترمیم‌شده را خراب کنند.
  • دوم، ازآنجایی‌که بتن به‌سرعت و در ۱۰ دقیقه سفت می‌شود، باید کار را به سرعت انجام دهید. قبل از مخلوط کردن بتن، برای روش‌ ترمیم قسمت خراب شده پله برنامه‌ریزی کنید تا هرچه سریع‌تر کار ترمیم پله بتنی تمام شود.
اصول طراحی و ساخت پله بتنی استاندارد
در ساخت پله بتنی نباید از بتن بی‌کیفیت استفاده کنید.

چرا باید قسمت آسیب دیده پله بتنی را تعمیر کنید؟

علاوه بر خطر صدمه به خود یا خانواده، شما از نظر قانونی در قبال صدمات وارد شده به افراد دیگر بر اثر خراب شدن ساختمان مسئول هستید. با ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده پله بتنی، جان افرادی که در ساختمان شما تردد می‌کنند را حفظ کنید.

از نظر شکل ظاهری، زمانی که بتن به مرحله‌ای برسد که در بخش‌های کوچکی از آن فرسودگی ایجاد شود، این تغییر شکل‌ها و ترک‌های ایجاد شده بیشتر به‌صورت ظاهری نمایان می‌شوند. برای پیشگیری از زیاد شدن عمق ترک‌ها و آسیب ندیدن کل ساختار پله بتنی، تشخیص زودهنگام قسمت‌های فرسوده و ترمیم آن‌ها حیاتی است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تعمیر پله های قدیمی خانه

نکات مهم تعمیر ترک بتن
پله‌های بتنی به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شوند و باید آن‌ها را ترمیم کنید.

قانون، مقررات و مجوزها

ممکن است نیازی به درخواست مجوز ساختمانی برای ترمیم پله بتنی نباشد. چه مجوز ساخت پروژه را داشته یا نداشته باشید، همیشه باید به قوانین ساختمانی مربوط به مراحل ساخت توجه داشته و آن‌ها را رعایت کنید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

در چه شرایطی می‌توانید بتن را ترمیم کنید؟

برای حفظ ایمنی، قسمت‌های آسیب‌دیده بتن پله باید فوراً ترمیم شوند. به دمای محیطی که می‌خواهید در آن از بتن استفاده کنید، توجه داشته باشید. اغلب ممکن است بتن در دمای کمتر از 7 درجه و بیشتر از 32 درجه سانتی‌گراد خاصیت خود را از دست بدهد یا زمان گیرایی‌اش بسیار کند شود.

نکات مهم اجرا و طراحی پله بتنی
اگر در زمان کار کردن با بتن درجه دما مناسب نباشد، گیرایی بتن با مشکل مواجه می‌شود.

نکات ایمنی

از تنفس گردوغبار محصولات بتنی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک چشم، بینی و ریه‌ها شود. برای محافظت از ریه‌ها از ماسک تنفسی مورد تأیید مانند ماسک N95HEPA یا ماسک 100 P و برای محافظت از دست‌ها، از دستکش‌های پلاستیکی یا لاستیکی مخصوص استفاده کنید و همیشه در هنگام کار عینک ایمنی به چشم داشته باشید.

تجهیزات و متریال ترمیم پله بتنی

برای ترمیم پله بتنی نیاز به وسایل و موادی دارید تا بتوانید تعمیر را به‌خوبی و درست انجام دهید، به همین منظور در ادامه به لوازم و متریال موردنیاز اشاره می‌کنیم:

تجهیزات موردنیاز

  1. برس سیمی
  2. ماله
  3. چکش
  4. قلم
  5. دستگاه وکیوم
  6. سطل 18 لیتری
  7. اسپری آب

متریال موردنیاز

  1. پودر بتن فوری
  2. مایع تقویت‌کننده آکریلیک
  3. مایع تمیزکننده بتن و آسفالت
بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

مراحل انجام ترمیم پله بتنی

برای ترمیم ترک‌های بتن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا به بهترین شکل قسمت موردنظر پله را ترمیم کنید و در نهایت قسمت ترمیم شده از استحکام خوبی برخوردار باشد.

1- سطح بتن را آماده و تمیز کنید

  • به‌وسیله جارو، پله آسیب‌دیده را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن قسمت آسیب‌دیده بتن از برس سیمی استفاده کنید.
  • قسمت‌های ترک‌خورده یا شکسته را به‌وسیله چکش و قلم از قسمت سالم پله جدا کنید.
  • کثیفی‌ها را با مواد تمیزکننده پاک کنید.
  • به‌وسیله مواد شوینده، خزه‌های روی پله بتنی را از بین ببرید.
  • برای شستشوی بیشتر سطح پله از شلنگ و برس استفاده کنید.
  • لکه‌های روغن، رنگ یا شیره درخت را با تمیزکننده بتن پاک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نظافت راه پله : چگونه راه پله را تمیز کنیم؟

2- بتن را مخلوط کنید

بتن را در سطل موردنظر با مقدار معین‌شده آب مخلوط کرده و تقویت‌کننده بتن را با نسبت 4:1 اضافه کنید. غلظت مخلوط بتن باید مانند کره بادام‌زمینی باشد.

روش تعمیر پله‌های بتنی
غلظت بتن درست‌شده باید به اندازه‌ای باشد که نه مثل مایعات روی سطح جاری شود و نه این‌قدر سفت که شکل نگیرد.

3- سطح را مرطوب کنید

قبل از ترمیم پله بتنی به‌وسیله اسپری مقداری آب روی قسمتی از که می‌خواهید آن را ترمیم کنید، بپاشید.

مراحل ترمیم پله بتنی
قسمت آسیب‌دیده پله را مرطوب کنید تا گیرایی آن با بتن جدید برقرار شود.

4- منطقه آسیب‌دیده را با بتن پر کنید

قسمت آسیب‌دیده را به‌صورت لایه‌لایه با بتن پر کنید. ابتدا با فشار بتن را به‌وسیله ماله روی قسمت خردشده یا ترک‌خورده بگذارید. در این مرحله، هدف فقط پر کردن فضای خالی در محل ‌ترمیم پله است و نباید شکل نهایی پله را به آن بدهید.

5-به بتن محل‌ ترمیم شکل بدهید

در حالی‌که مواد پرکننده هنوز مرطوب است، به‌وسیله ماله مقدار بیشتری از بتن بردارید و آن را روی بتنی که قبلاً در قسمت موردنظر گذاشتید، قرار دهید. ابتدا به بتن بیشتری نسبت به آنچه برای ترمیم پله بتنی لازم است، نیاز خواهید داشت. گوشه‌ها یا لبه‌های پله را با ماله شکل دهید و بتن اضافی را دوباره در سطل قرار دهید. در آخر، محل‌ ترمیم ترک‌های بتن را به‌وسیله ماله با قسمت سالم پله هم‌تراز کنید و به قسمت ترمیم‌شده شکل نهایی را بدهید.

6- بگذارید بتن خشک شود

به‌وسیله بطری اسپری آب محل‌ترمیم پله بتنی را به مدت 24 ساعت مرطوب نگه‌دارید. دلیل این مرحله ایجاد چسبندگی بیشتر بین بتن تازه و سطح آسیب‌دیده پله است و نباید اجازه تردد در محل تعمیر ترک بتن را بدهید.

چه موقع به یک متخصص برای ترمیم پله بتنی نیاز پیدا می‌کنید؟

یک متخصص یا پیمانکار ساختمان می‌تواند برای ترمیم ترک‌های بتن و تعمیر آن‌ها به شما کمک کند. اگر خسارت وارد شده به بتن زیاد باشد یا ترک‌ها در عمق ساختار بتنی گسترش‌یافته باشند، برای رفع این مشکل و برطرف کردن خسارت‌ها به یک متخصص نیاز دارید تا بتواند درست و اصولی مشکل را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه رنگ آمیزی راه پله

سخن آخر

اگر پله‌های ساختمان شما بتنی هستند و در معرض رفت‌وآمد قرار دارند، به‌مرور زمان در شکل ظاهری آن‌ها تغییراتی نمایان و فرسوده می‌شوند. برای جلوگیری از زیادتر شدن خسارت وارد شده به ساختار پله بتنی نیاز دارید تا قسمت خراب شده پله را به‌سرعت تعمیر کنید. ولی درصورتی‌که فرسودگی‌ها عمیق بوده و فقط به ظاهر خلاصه نشود، برای برطرف کردن این مشکل به متخصص نیاز پیدا می‌کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: thespruce

4 نظرات
  1. حسام می گوید

    برای ترمیم پله میشه از چسب استفاده کرد؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      معمولاً از چسب برای چسباندن اجزا شکسته استفاده می‌شود. برای ترمیم پله‌های بتنی چون فرسودگی و خورد شدن بتن در طول زمان اتفاق می‌افتد درنتیجه هیچ تکه‌ای وجود ندارد که بتوانید آن‌ها را به هم بچسبانید. درنتیجه نمی‌توان به‌وسیله چسب ترمیم کرد.

      1. حسام می گوید

        من میخوام با چسب سنگ قسمت شکسته شده رو پر کنم نمیشه این کار رو کرد؟

        1. مهدی صاحبی می گوید

          حسام عزیز چسب سنگ گزینه مناسبی برای این کار نیست و مقاومت خوبی ندارد. اگر می‌خواهید این کار را انجام بدهید بهترین گزینه برای شما گروت است که به شکل یک ترکیب بسته‌بندی‌شده در مصالح‌فروشی‌ها موجود هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 14 =