با این راهنمای خرید صندلی راک، آرامش را به خانه بیاورید

0

اولین تصویری که هنگام شنیدن اسم صندلی راک (Rocking Chair) در ذهن شما تداعی می‌شود، چیست؟ تعجبی ندارد اگر تصویر ذهنی شما یک صندلی چوبی در حال تکان خوردن کنار یک شومینه قدیمی باشد که پدربزرگ یا مادربزرگ هم روی آن صندلی مشغول استراحت هستند. صندلی راک یا صندلی گهواره‌ای برای اکثر افراد یادآور خاطرات خوش کودکی است. اگر در زمان کودکی، در خانه صندلی گهواره‌ای نداشته‌اید، هنوز هم دیر نشده است. شما می‌توانید با کمک این مقاله، برای خرید صندلی راک مناسب خانه خودتان اقدام کنید.

این صندلی با تاب خوردن حس آرامش‌بخشی در انسان ایجاد می‌کند. طبق آخرین تحقیقات دانشمندان در زمینه الگوی خواب انسان،‌ تکان خوردن متناوب با ریتم آهسته و پیوسته، به آرامش و خواب راحت کمک می‌کند. امروزه بسیاری از پدر و مادرها از صندلی راک برای خواباندن نوزاد خود استفاده می‌کنند. همچنین به دلیل طراحی ارگونومیک، این صندلی انتخاب مناسبی برای لم دادن و رفع خستگی بعد از یک روز خسته‌کننده و طولانی خواهد بود.

صندلی راک چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

صندلی راک یا راکینگ چیر یکی از انواع صندلی است که از دو بال چوبی منحنی شکل (راکر) که به انتهای پایه‌های صندلی متصل شده است، تشکیل می‌شود. این دو بال چوبی، پایه جلویی صندلی راک را به پایه عقبی آن متصل می‌نماید.

محل تماس صندلی راک با زمین تنها در دو نقطه است و این امکان را می‌دهد که با کمترین فشار پا یا با حرکت نقطه ثقل شخصی که روی آن نشسته است، به جلو و عقب حرکت کند. معمولا صندلی راک از چوب ساخته می‌شود، ولی انواع فلزی و کامپوزیتی آن نیز یافت می‌شوند. نام صندلی گهواره‌ای نیز به‌خاطر راحت بودن و تکان خوردن مداوم این صندلی بر آن نهاده شده است.

سابقه طراحی و استفاده از صندلی راک به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد. در قرن ۱۸ استفاده از این صندلی رواج پیدا می‌کند. برخی از مردم آمریکا باور دارند که طراحی این صندلی برای اولین بار توسط بنجامین فرانکلین، فیلسوف و سیاست‌مدار آمریکایی انجام شده است. از سال ۱۹۰۰ به بعد، بازار از انواع طراحی‌های صندلی راک اشباع شده و خرید صندلی راک با قابلیت جمع شدن در بین مردم بسیار رایج شد. زیرا خانواده‌ها می‌توانستند آنها را به راحتی جمع کنند و با خود به سفر ببرند.

صندلی‌های راک در بین مردم ایران هم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در ضمن می‌توان از آنها به‌عنوان یک انتخاب مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی نام برد.

راهنمای خرید صندلی راک کلاسیک لهستانی چوبی برای دکوراسیون منزل
صندلی راک لهستانی، به دلیل طراحی کلاسیک، به انواع دکوراسیون منزل جلوه خاصی می‌بخشد.

انواع صندلی راک

با پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع مواد اولیه به بازار، صندلی‌های راک خط تکامل جالبی را طی کردند. البته هنوز هم نوع چوبی و کلاسیک آن از پر‌طرفدارترین انواع صندلی‌های راک به شمار می‌رود. اما مدل‌های بسیار جالب و پیچیده دیگری هم به بازار آمده است. پس بد نیست برای خرید صندلی راک، کمی بیشتر راجع به آن بدانیم.

البته لازم به ذکر است که تقسیم‌بندی این صندلی به پنج دسته، فقط از لحاظ کاربرد انجام شده است. صندلی‌های راک از لحاظ زیبایی‌شناختی، انواع بسیار متفاوتی دارند. از جمله آنها می‌توان به مدل‌های لوکس، سلطنتی و بچگانه اشاره کرد. همچنین از لحاظ جنس هم این صندلی‌ها را در بازار می‌توان با انواع پارچه‌های جیر، چرم، میکروفایبر، نانو وغیره سفارش داد.

  • صندلی راک سنتی

خوشبختانه پرطرفدارترین مدل صندلی راک، ارزان‌ترین آن هم هست. نکته مثبت دیگر خرید صندلی راک سنتی، دوام بالای آن است. ظاهر کلاسیک این صندلی به راحتی با اکثر دکوراسیون‌ها ست می‌شود و مناسب انواع سبک‌هاست. اما اگر بخواهیم به نکات منفی صندلی راک اشاره کنیم، باید انعطاف‌پذیر نبودن و جاگیر بودن آن را ذکر کنیم. برای اینکه شما بتوانید به راحتی از صندلی گهواره‌ای استفاده کنید، به فضای خالی و بزرگی نیاز دارید. اما معمولا در آپارتمان‌های امروزی چنین فضایی کمتر یافت می‌شود.

پرفروش‌ترین مدل راکینگ چیر یا صندلی گهواره‌ای چوبی کلاسیک
راکینگ چیر سنتی هنوز هم علاقه‌مندان زیادی دارد و پرفروش‌ترین نوع صندلی راک در بازار است.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
  • صندلی راک مدل گلایدر

دومین مدل محبوب در بین صندلی‌های راک، مدل گلایدر است. در نگاه اول به این مدل، شما یک مبل تک‌نفره معمولی می‌بینید. اما طراحی این مبل به گونه‌ای است که به کمک اهرم و لولاهایی که در زیر آن کار گذاشته شده است، به عقب و جلو حرکت می‌کند. از نکات مثبت این صندلی می‌توان به راحتی و اشغال فضای کم آن اشاره کرد. نکات منفی خرید صندلی راک مدل گلایدر هم قیمت بالا و خطر شکستن لولاها به مرور زمان است.

بیشتر بخوانید: برای خرید مبل تخت خواب‌شو چه نکته‌هایی را باید دانست؟

زیباترین مدل‌های صندلی راک مدرن گلایدر برای دکوراسیون اتاق خواب کودک
یکی از انواع صندلی راک مدرن، صندلی راک گلایدر است که در طراحی داخلی منازل امروزی، زیاد به کار گرفته می‌شود.
  • صندلی راک فنری

این صندلی را می‌توان ترکیب دو مدل صندلی بالا یعنی راک سنتی و گلایدر نامید. صندلی راک فنری به کمک فنرهایی که در زیر آن تعبیه شده، همانند صندلی گهواره‌ای سنتی حرکت می‌کند. در ضمن راحتی این مدل صندلی نیز مانند صندلی گلایدر است. طراحان معمولا فنرهای آن را در قسمت پایه مخفی می‌کنند تا هم دیرتر آسیب ببیند و هم ظاهر صندلی بهتر به نظر برسد. قیمت صندلی راک فنری، محدوده‌ای بین مدل سنتی و گلایدر است.

راهنمای خرید صندلی راک ارزان فلزی به عنوان مبلمان فضای باز و تراس
یکی از مزایای خرید صندلی راک فنری، امنیت آن برای سالمندان و کودکان است
  • صندلی راک چرخان

این صندلی‌ها از انواع پیشرفته و امروزی صندلی راک بوده و مجهز به تکنولوژی گردش در جهات مختلف هستند. به کمک این صندلی، هم می‌توان به بالا و پایین تاب خورد و هم مثل صندلی راک گلایدر، به عقب و جلو رفت. از ویژگی‌های مثبت خرید صندلی راک چرخان، می‌توان به راحتی بی‌نظیر آن اشاره کرد. اما نکات منفی آن، قیمت بالا و ریسک خراب شدنش است.

نکات مهم خرید صندلی راک چرخان | مزایا و معایب صندلی‌های گهواره‌ای
اگر دوست‌دار تکنولوژی هستید و علاقه دارید نتظیمات صندلی گهواره‌ای را خودتان انجام دهید، خرید صندلی راک چرخان بهترین گزینه است.
تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
  • صندلی راک خوابیده (رکلاینر)

صندلی راک خوابیده، مدلی است که تکیه‌گاه آن کاملا به عقب کشیده می‌شود و می‌توان به راحتی روی آن لم داد یا خوابید. البته این صندلی‌ها قابلیت اینکه به‌طور خوابیده هم گهواره‌ای حرکت کنند را ندارند. اما با خرید صندلی راک خوابیده، می‌توان با یک تیر دو نشان زد. یعنی هم صندلی راک و هم صندلی راحتی برای استراحت روزانه داشت. با توجه به کارایی این صندلی، این مدل کمی از بقیه گران‌تر است.

راهنمای خرید جدیدترین مدل‌های راکینگ چیر رکلاینر پیشرفته
انواع راکینگ چیر رکلاینر پیشرفته، ویژگی‌هایی مانند داشتن ماساژور و امکان تنظیم دما را نیز در خود دارند.

بهترین مکان استفاده از صندلی راک کجاست؟

خرید صندلی راک به منظورهای متعددی انجام می‌شود. برای نگهداری از کودک بی‌قرار یا خواباندن نوزاد، نشستن روی ایوان خانه، مطالعه و حتی تقویت سلامت روح و روان، می‌توان از این صندلی بهره گرفت.

  • صندلی گهواره‌ای مراقبت کودک

صندلی راکی که از آن در اتاق خواب کودک استفاده می‌گردد، باید به گونه‌ای طراحی شود که مادر بتواند برای ساعات متمادی روی آن بنشیند. آرام کردن و خواباندن کودک بی‌قرار کار بسیار دشوار و زمان‌بری است. پس در درجه اول این صندلی باید راحت باشد. اگر قرار است روی همین صندلی به کودک شیر داده شود، دسته‌های آن باید به گونه‌ای انتخاب شوند که به اندازه کافی بلند باشند تا به‌عنوان تکیه‌گاه دست مادر عمل کنند.

از دیگر ویژگی‌های مهم صندلی راک کودک، داشتن زیرپایی برای مادر است. زیرپایی کمک می‌کند تا مادر به راحتی به صندلی تکیه دهد و بدون خستگی به خواباندن کودک مشغول شود. نکته مهم دیگری که در هنگام خرید صندلی راک کودک باید به آن توجه کرد، ایمنی این صندلی است. اگر این صندلی مانند صندلی گلایدر به عقب و جلو برود یا خم شود، باید حتما از داشتن قفل کودک برای این قابلیت‌ها اطمینان حاصل کرد. همچنین یراق‌آلات و اهرم‌های صندلی اتاق کودک باید کاملا در زیر آن قرار گرفته باشند تا دست کودک به راحتی به آنها نرسد.

آخرین گزینه‌ای که هنگام خرید صندلی راک کودک باید به آن دقت داشت، جنس روکش است. بهتر است جنس و رنگ روکش صندلی به گونه‌ای باشد که به آسانی کثیف نشده یا اگر کثیف شد، با یک دستمال تمیز شود. روکش‌های میکروفایبر انتخاب مناسبی برای صندلی راک اتاق کودک هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید صندلی غذاخوری کودک برای کوچولوهای شیرین

  • صندلی راک ایوان

اگر در خانه ایوان، پاسیو یا حیاط دارید، می‌توانید با خرید صندلی راک، از هوای تازه و تاب خوردن در هوای آزاد لذت ببرید. بهتر است صندلی راک ایوان از جنس چوب و مدل سنتی باشد. اما در قسمت تکیه‌گاه و نشیمن، یک روکش ضد آب و نرم داشته باشد تا بدن شخص را اذیت نکند.

بهترین چوب برای ساخت صندلی راک ایوان، چوب درخت سرو، ساج و گیلاس برزیلی است. البته انتخاب مناسب دیگر نیز استفاده از صندلی‌هایی با چوب روکش‌دار است. برخی از روکش‌های رزینی در برابر آب و هوای بیرون بسیار مقاوم هستند، در نتیجه عمر صندلی را بیشتر می‌کنند.

فقط برای خرید صندلی راک جهت استفاده در ایوان، به خاطر داشته باشید که فضایی که این صندلی اشغال می‌کند بیشتر از ابعاد خود صندلی است. پس اگر قصد دارید صندلی راک بخرید ولی فضای ایوان شما خیلی بزرگ نیست، مدل‌های کوچک‌تر انتخاب بهتری هستند.

بیشتر بخوانید: در نگهداری مبلمان فضای باز چه فاکتورهایی اهمیت دارد؟

خرید صندلی راک مدرن و سنتی برای دکوراسیون تراس و فضای باز خانه
لذت بردن از هوای دل‌انگیز فصول بهار و پاییز روی صندلی راک مدرن، حس بی‌نظیری است که حتما باید آن را تجربه کرد.
  • صندلی راک در خانه برای سالمندان

استفاده از صندلی‌های راک در کاهش اضطراب و استرس سالمندان نقش به‌سزایی دارد. همچنین این نوع صندلی‌ها به کنترل بیماری افراد دارای اختلالات روانی نیز کمک می‌کنند. تاب خوردن متناوب روی صندلی، باعث ترشح اندورفین می‌شود. اندورفین به القای حس خوب و آرامش در افراد کمک می‌کند. در نتیجه باعث تسکین درد کمر، آرتروز گردن و بهبود خلق‌وخوی افراد می‌‌شود.

اگر در خانه شما فرد سالمندی زندگی می‌کند و این شخص امکان حفظ تعادل خود را دارد، برای کاهش استرس و دردهای او، به خرید صندلی راک فکر کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مبلمان و وسایل چوبی برای خانه کوچک

نکات خرید صندلی راک

صندلی راک به لحاظ داشتن وزن سنگین، برای محیط‌های بیرونی مناسب‌تر است . اما اگر قصد خرید صندلی راک برای دکوراسیون و چیدمان محیط داخلی منزل را دارید، می‌توانید روی رنگ و زیبایی آن بیشتر تمرکز کنید.

  • جنس صندلی راک هم بسیار مهم است. برای مثال برای انتخاب مدل‌های چوبی، بهترین گزینه چوب‌های گردو و راش هستند که مقاومت بیشتری دارند.
  • وقتی صندلی راک را برای استراحت سالمندان یا سرگرمی کودکان تهیه می‌کنید، قبل از هر چیز ایمنی آن را به دقت بررسی کنید.
  • در هنگام خرید صندلی راک، لازم است نوع اتصالات و مقاومت قسمت‌های مختلف را بررسی کنید. شما باید روی صندلی راک حس راحتی و آرامش داشته باشید نه ترس و دلهره. پس از این نکته مهم نباید غافل شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین چوب مبل کدام است؟

صندلی راک را از کجا بخریم؟

انواع صندلی راک را می‌توان از سایت‌های خرید آنلاین تهیه کرد. اما پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن کیفیت محصول، آن را به صورت حضوری خریداری کنید. به‌علاوه هنگام خرید صندلی راک باید آن را امتحان کرد و مدل‌های مختلف را مورد مقایسه قرار داد. پس پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این نوع صندلی به بورس مبلمان مثل خیابان دلاوران، بازار مبل یافت‌آباد، نعمت‌آباد، بازار مبل چهاردانگه یا مرکز مبل جاجرود مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع مبل استیل به همراه تصاویر

سخن آخر

صندلی‌های راک یکی از بهترین و راحت‌ترین انواع صندلی هستند. این صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام نشستن روی آنها احساس آرامش و راحتی می‌کنید. به‌علاوه به سلامت جسم و روح افراد سالخورده کمک می‌کنند. اگر به فکر سلامتی پدر یا مادر سالمند خود هستید، حتما خرید صندلی راک را مد نظر قرار دهید. اگر هم مشکل شما فضای کوچک خانه است، در این مورد نباید نگران بود. چراکه انواع جمع‌وجور این نوع صندلی، به وفور در بازار یافت می‌شوند.

انواع خاص این نوع صندلی‌ها هم برای آرام کردن و خواباندن کودک بی‌قرار به کار می‌روند. اما باید به خاطر داشت که با بزرگ شدن فرزند شما، ممکن است این صندلی برای او خطرآفرین شود. پس برای خرید صندلی راک کودک، حتما به نکات ایمنی توجه داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + هجده =