اشتباهات دکوراسیون منزل کوچک

2

کوچک بودن خانه معمولا احساس محدودیت ایجاد می‌کند اما نباید فکر کنیم کوچکی خانه یک مشکل بزرگ است یا خانه‌های کوچک نمی‌توانند دکوراسیون قشنگی داشته باشند. اتفاقا اتاق‌های کوچک نسبت به اتاق‌های بزرگتر دنج‌تر هستند و نیازی به چیدمان عجیب و غریب ندارند. کافی است با اشتباهات دکوراسیون منزل کوچک آشنا شوید و توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید تا فضای خانه شما تنگ و بهم ریخته به نظر نرسد. چالش شما در خانه‌های کوچک این است که کشف کنید چه طور باید آن را بچینید که از حداکثر فضا استفاده کنید. ما در اینجا اشتباهات دکوراسیون منزل کوچک را که در بین اغلب افراد رایج است آورده‌ایم تا شما بتوانید آنها را برطرف کنید. با استادکار همراه باشید.

پر کردن خانه با خرده‌ریزها

شاید این مساله به نظر ساده باشد، اما هرچقدر تعداد وسایلی که در اتاق شماست بیشتر باشد، اتاق شما به هم ریخته‌تر به نظر می‌رسد.

سعی کنید به جای استفاده از چند وسیله کوچک، از یک وسیله بزرگ‌تر استفاده کنید. مثلا به جای چند مبل تک نفره، یک مبل بزرگتر انتخاب کنید. یا به جای چند میز کوچک از یک میز متوسط استفاده کرده یا کتابخانه بزرگ‌تری را جایگزین چندین قفسه‌های کوچک کتاب کنید. با این کار اتاق شما خلوت‌تر و مرتب‌تر خواهد شد.

نکات مهم چیدمان مبلمان در دکوراسیون منازل کوچک
زمانی که فضای محدودی دارید، می‌توانید از یک کاناپه به جای یک دست کامل مبل استفاده کنید تا فضا به‌هم‌ریخته و شلوغ به نظر نرسد.

توجه نکردن به فضای خالی دیوارها

لازم نیست همه چیز را کف اتاق بگذارید و کف را پر کنید. دیوارهایی که در و پنجره ندارند، می‌توانند به شما کنند تا در استفاده از کف اتاق صرفه‌جویی کنید.

مثلا با نصب تلویزیون روی دیوار می‌توانید کمی فضای اتاق را بازتر کنید. همچنین استفاده از کمدهای بلند و یا قفسه‌های دیواری می‌تواند بدون اینکه کف خانه شما را اشغال کند، فضایی برای نگهداری وسایلتان باشد. در آشپزخانه‌های کوچک هم با نصب کابینت ‌بلند تا که تا سقف بالا می‌رود، می‌توانید فضای بیشتری برای وسایل‌تان ایجاد کنید و در عین حال فضا را خلوت‌تر جلوه دهید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

کاربردهای شلف و باکس دیواری و بهینه‌سازی فضا در آپارتمان‌های کوچک
از ظرفیت دیوارهایتان استفاده کنید و با نصب کمد و قفسه، اتاق کوچکتان را مرتب و دنج کنید.

عدم توجه به مسیر رفت و آمد

یک اشتباه دکوراسیون داخلی منزل کوچک، بستن راه‌های رفت و آمد با مبل و وسایل دیگر است.

به عنوان مثال یک مبل بزرگ که در مقابل در ورودی اتاق قرار دارد، می‌تواند رفت و آمد را مشکل کند. میزهای جورواجور و دکوری‌ بیش از حد هم، راه رفتن در اتاق را ناخوشایند می‌کند. خانه‌های کوچک به وسایل و چیدمان مخصوص احتیاج دارند تا فضا تنگ نشود و مسیر رفت و آمد بسته نشود.

اگر منزل شما کوچک است، قبل از خرید مبل و سایر وسایل ابتدا نقشه چیدمان خانه را با اندازه دقیق روی کاغذ بکشید. مبلمان را روی کاغذ جا به جا کنید تا هم سایز مناسب را انتخاب کنید و هم به بهترین چیدمان دست پیدا کنید. موقع خرید مبل و وسایل دیگر بی‌گدار به آب نزنید. شاید اتاق شما به اندازه کافی جا برای تغییر نوع چیدمان نداشته باشد اما با این کار می‌توانید مبل مناسب اتاق خود را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی و عناصر مهم در چیدمان وسایل فضاهای داخلی خانه
توجه به مسیر رفت و آمد یکی از مهم‌ترین نکات چیدمان به خصوص در اتاق‌های کوچک است؛ پس از آن غافل نشوید.

نبودن نور کافی

نور طبیعی و مصنوعی هردو می‌تواند فضای شما را بزرگ‌تر نشان دهد. معمولا خانه‌های کوچک نورپردازی خوبی ندارند. پنجره‌های کوچکی دارند یا نورگیر مناسبی برای آنها درنظر گرفته نشده است. خوشبختانه چند روش برای اتاق‌های کوچک و تاریک وجود دارد تا بتوانید بدون بازسازی، آن‌ها را روشن‌تر کنید.

شما می‌توانید با استفاده از آینه نور اتاق را بیشتر کنید. نصب آینه بزرگ روی دیوار، نور اتاق شما را دو برابر می‌کند. از چراغ‌های دیواری هم غافل نشوید و هر طرف اتاق چراغ دیواری بگذارید.

معجزه آینه‌های دکوراتیو در طراحی داخلی خانه نقلی
با نصب آینه بزرگ روی دیوار، می‌توانید چشم‌ها را فریب دهید تا خانه شما را بزرگ‌تر و روشن‌تر ببینند.

بی‌نظمی زیاد

می‌گویند مرتب کردن خانه کوچک راحت‌تر است و این حرف درست است. اما اگر اتاق بزرگ به هم ریخته باشد شاید خیلی شما را کلافه نکند ولی به‌هم‌ریختگی در اتاق کوچک می‌تواند دیوانه‌کننده باشد. تنها مقدار کمی به‌هم‌ریختگی در اتاق کوچک ممکن است مثل یک کوه به نظر بیاید. بنابراین بهترین راه مرتب کردن است. اتاق کوچک اگر مرتب باشد و نظم داشته باشد، دلبازتر خواهد بود.

بی‌نظمی رایج‌ترین اشتباه دکوراسیون داخلی منزل کوچک است.
وجود چند میز در یک اتاق، گذاشتن مبل جلوی کمد، گذاشتن دکوری روی سقف کمد و … همگی موجب نامرتب و به‌هم‌ریخته بودن اتاق می‌شود.

عدم توجه به اندازه و مدل وسایل

همه ما موقع خرید مبلمان بیشتر به راحتی و زیبایی آن توجه می‌کنیم. اما اگر خانه شما کوچک است، باید مراقب باشید دچار اشتباهات دکوراسیون داخلی منزل کوچک نشوید. موقع انتخاب مبلمان حتما به دسته‌های آن توجه کنید که آیا فضای بیشتری اشغال می‌کند یا نه. پشتی و نشیمن آن باعث می‌شود مبل کمی جلوتر قرار بگیرد یا نه؟ همه این موارد می‌تواند در محدود کردن فضای شما نقش داشته باشد. پس در انتخاب مبلمان برای منزل کوچک باید دقت بیشتری داشته باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه برای منزل‌تان به مبلمانی نیاز دارید که آن را به راحتی به صورت آماده پیدا نمی‌کنید، آن را با استفاده از خدمات نجاری استادکار بسازید. به این شکل، مبلمان و وسایل چوبی شما، دقیقا ابعاد و شکلی مناسب فضای خانه‌تان پیدا می‌کنند.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
نکات ضروری خرید و انتخاب مبلمان برای آپارتمان کوچک
اگر اتاق کوچکی دارید، مبل‌هایی با دسته‌ها و پشتی خیلی پهن را به کل فراموش کنید؛ چون اتاق شما را تنگ‌تر خواهد کرد.

رو گذاشتن همه چیز

شما در خانه‌های کوچک بیشتر از فضاهای بزرگ احتیاج دارید که وسایل روزمره را پنهان کنید. کمدها و کنسول‌ها می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند تا هرچیزی را جلوی چشم نگذارید. هرچقدر وسایل بیشتری جلوی دید باشد خانه شما فشرده‌تر و به‌هم‌ریخته‌تر به نظر می‌رسد. مثلا سعی کنید روی اپن آشپزخانه چیزی جز یک گلدان کوچک نگذارید. روی کابینت‌ها خلوت باشد و هرآنچه را که می‌توانید، داخل کابینت‌ها قرار دهید. قفسه‌های دکوری مختلف در خانه نیز، فضا را به‌هم‌ریخته نشان می‌دهد.

نکات طلایی برای جذاب‌تر کردن چیدمان ورودی خانه
شما به راحتی می‌توانید با انتخاب کمد یا چوب‌لباسی مناسب که فضایی برای کفش دارد، از به‌هم‌ریختگی ورودی خانه جلوگیری کنید.

استفاده از چند سبک در یک اتاق

یکی از بزرگترین اشتباهات دکوراسیون داخلی منزل کوچک، استفاده از چند سبک است. خانه چه بزرگ باشد چه کوچک، بهتر است تنها یک سبک دکوراسیون را دنبال کند. شما در فضای کوچک نمی‌توانید از دو سبک یا دو تِم رنگی مختلف استفاده کنید. بنابراین سعی کنید یک رنگ مناسب و هماهنگ و یک سبک ایده‌آل را برای خانه خود انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. لازم نیست حتما تمام دیوارها را سفید کنید اما می‌توانید با ایجاد هماهنگی در رنگ‌ها از یک الگو پیروی کنید. مثلا تمام دکور خانه را سفید بگیرید. یا تمام وسایل چوبی را به رنگ عسلی انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ایده‌های خلاقانه برای ترکیب رنگی در دکوراسیون داخلی

کاربرد انواع سبک‌های طراحی داخلی در دکوراسیون منازل کوچک
هر چقدر از طرح و نقش کمتری در اتاق‌های کوچک استفاده کنید بهتر است. تراکم طرح و نقش در اتاق‌های کوچک برای چشم آزاردهنده است.

موانع بصری زیاد

فضاهای کوچک به جایی برای تنفس احتیاج دارند. چشم شما احتیاج دارد که به راحتی در محیط گردش کند اما در خانه‌های کوچک، دیوارها و سقف مهم‌ترین مانع بصری هستند. اما نگران نباشید. راه حل‌های ساده‌تری هست تا چشم در اتاق آزادانه‌تر حرکت کند. مثلا به جای میز چوبی از میز شیشه‌ای استفاده کنید. مبلمان خود را از پارچه‌های هماهنگ و ساده انتخاب کنید. به جای وسایل تیره و بزرگ از وسایل رنگ روشن با پایه بلند استفاده کنید.

ترفندهای خلاقانه چیدمان و جلوگیری از رایج‌ترین اشتباهات دکوراسیون داخلی منزل کوچک
میزهای شیشه‌ای و وسایل رنگ روشن گزینه مناسبی برای اتاق‌های کوچک است و فضای بیشتری برای گردش چشم در اتاق ایجاد می‌کند.

سادگی بیش از حد

درست است که هرچقدر اتاق شما ساده‌تر باشد بهتر است اما سادگی بیش از حد یکی از اشتباهات دکوراسیون داخلی منزل کوچک است که فضای خانه شما را یکنواخت می‌کند. گاهی با یک قالیچه کوچک یا کوسن‌های زیبا می‌توانید فضای خانه را دنج کرده و از سادگی بیش از حد دوری کنید.

ایده‌های جذاب برای گوشه‌ها و کنج‌های خانه و نکات طلایی چیدمان منزل کوچک
با کوسن‌های زیبا و کتابخانه دیواری کوچک می‌توانید فضای اتاق خود را به فضایی دنج تبدیل کنید.

سخن آخر

شما با ترفندهای ساده و توجه به محیط خانه‌تان می‌توانید فضای کوچک خود را دلنشین و دنج کنید. نیازی نیست حتما خانه را بازسازی کنید یا به دنبال خانه بزرگ‌تر باشید. گاهی با تغییر دکوراسیون، چیدمانِ درست وسایل، حذف برخی از وسایل غیرضروری و جاگیر و دوری از چند اشتباه دکوراسیون داخلی منزل کوچک، می‌توانید فضایی آرام و زیبا در خانه کوچک خود ایجاد کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. محمدامین می گوید

    مطلب عالیه فقط اشکالی نداره برای پیج خودم هم استفاده کنم ؟

    1. بهار رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز! بله حتما. فقط لظفا منبع رو ذکر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =