امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان

1

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و چیزی جلودار سرعت آن نخواهد بود. همه چیز به سمت هوشمندتر شدن می‌رود و خانه‌های ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. عبارت خانه هوشمند چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده است و هرروز طرفداران بیشتری کسب می‌کند.

چه کسی بدش می‌آید بتواند بسیاری از کارهای خانه را با فشردن یک دکمه به روی تلفن همراهش انجام دهد یا بتواند خانه خود را هرکجا که هست از طریق تلفن همراه خود چک کند؟ اگر تا چند سال پیش این تلفن‌های همراه بودند که هربار شما را شگفت زده می‌کردند، الان زمان آن رسیده تا این تحول را در هوشمند سازی ساختمان مشاهده کنید.

در ادامه درباره مزایای هوشمندسازی ساختمان و امکانات یک خانه هوشمند صحبت خواهیم کرد.

با برخی از مزایای هوشمندسازی ساختمان آشنا شوید

  • زندگی راحت‌تری خواهید داشت

هیچکس از داشتن زندگی راحت فراری نیست. در حقیقت همه دوست دارند زندگی راحت‌تری داشته باشند. هوشمند سازی ساختمان نیز به نوعی می‌تواند این امکان را در خانه برایتان فراهم کند. چرا که بدون دغدغه می‌توانید دمای خانه را روی گوشی موبایل خود چک کنید و با داشتن دسترسی از راه دور سیستم‌های سرمایش و گرمایش خانه را خاموش روشن کرده یا درجه آن‌ها را تغییر دهید.

این فقط یک نمونه از کارهایی است که می‌توانید با استفاده از امکانات خانه هوشمند انجام دهید. به طور کلی هوشمند سازی ساختمان موجب می‌شود زندگی راحت‌تری داشته باشید.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
هرکجا که باشید می‌توانید وسایل خانه هوشمند خود را کنترل کنید.
  • امنیت خانه شما بالاتر می‌رود

سیستم‌های امنیتی پیشرفته این امکان را به شما می‌دهند زمانی که در سفر هستید بتوانید دوربین مداربسته خانه را کنترل کنید. همچنین می‌توانید دوربین مدار بسته را طوری تنظیم کنید که هر حرکتی را در خانه به شما یا شرکت امنیتی گزارش دهد.

بنابراین هنگامی که در سفر هستید دیگر نگران دزدی از خانه خود نخواهید بود. امکان باز شدن درها با شناسایی اثر انگشت یا کلیدهای کارتی، امکان سرقت از خانه‌ها را کمتر می‌کند.

  • دسترسی آسان‌تری دارد

هوشمند سازی ساختمان برای افراد پیر و یا افرادی که ناتوانی‌های جسمی دارند بسیار ایده‌آل است.

دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های هوشمندی که با صدا کنترل می‌شوند، نظیر خاموش و روشن شدن چراغ‌ها، باز و بسته شدن درها و یا حتی پاسخگویی به تلفن، این امکان را برای اینگونه افراد فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تردد در گوشه و کنار خانه بتوانند هر کجا که هستند کاری که می‌خواهند را انجام دهند و به اغلب دستگاه‌های موجود در خانه دسترسی آسان داشته باشند.

  • هوشمند سازی ساختمان یک روش بهینه است

خانه هوشمند، بهره وری انرژی را افزایش می‌دهد. مثلا چراغ‌ها زمانی که در اتاق کسی نیست به طور خودکار خاموش می‌شود، این در حالی است که شاید ما خودمان اغلب اوقات فراموش کنیم چراغ‌های اضافه خانه را خاموش کنیم. همچنین تنظیم خودکار درجه دمای خانه با توجه به یک دمای ثابت این امکان را می‌دهد در طول روز انرژی کمتری برای گرم کردن خانه مصرف شود.

این خودکار سازی تجهیزات موجود در خانه که بخشی از هوشمند سازی ساختمان به شمار می‌رود در نتیجه موجب می‌شود شما برق و آب کمتر و بهینه‌تری مصرف کنید و در نتیجه در قبض‌های آخر ماه عدد کمتری برای پرداخت مشاهده کنید. در نتیجه با استفاده از امکانات خانه هوشمند هم در انرژی صرفه جویی خواهید کرد هم در هزینه‌ها.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
با تنظیم خودکار روشنایی و دمای خانه در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد.
  • فروش خانه هوشمند با قیمت مناسب‌تری امکان پذیر است

یک مورد دیگر از فواید هوشمند سازی ساختمان که خیلی‌ها به آن توجهی ندارند قیمت بالاتری است که به روی خانه شما اضافه می‌کند.

استفاده از امکانات خانه هوشمند موجب می‌شود شما خانه‌ای مدرن داشته باشید که این امر هنگام فروش خانه شما به روی قیمت نهایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

با برخی از امکانات خانه هوشمند آشنا شوید

  • لامپ هوشمند/ کنترل هوشمند روشنایی

لامپ‌های هوشمند یکی از اولین امکانات خانه هوشمند به شمار می‌روند که هربار پیشرفت‌هایی داشته‌اند و هربار طوری طراحی شده‌اند تا نسبت به قبل انرژی کمتری مصرف کنند.

لامپ هوشمند به شما این امکان را می‌دهد از طریق موبایل هوشمند خود نور را کم  و زیاد کرده یا چراغ‌ها را خاموش و روشن کنید. اما این تنها کاری نیست که شما با این امکانات خانه هوشمند انجام دهید؛

بلکه می‌توانید تنظیمات دیگری را نیز برای لامپ خانه خود در نظر بگیرید. مثلا زمانی که کسی در اتاق نیست لامپ به طور خودکار خاموش شود. یا تنظیم کنید سر ساعتی در روز لامپ اتاق خاموش یا روشن شود.

حتی در مواقعی که می‌دانید نور طبیعی کافی در اتاقی دارید می‌توانید تنظیم کنید چراغ اتاق خود به خود خاموش شود. با این کار در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهید کرد.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
سیستم کنترل روشنایی هوشمند به شما این امکان را می‌دهد بتوانید رنگ‌های مختلفی را برای نور یک اتاق انتخاب کنید.
  • سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

همانند کنترل روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز از جمله امکانات خانه هوشمند است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از امکاناتی است که در مصرف بهینه برق نیز تاثیرگذار است. علاوه بر امکان خاموش و روشن کردن سیستم تهویه هوای خانه، می‌توانید تنظیم کنید تا چه درجه‌ای دما بالا برود یا اگر دمای خانه به حد مطلوبی رسید خاموش شده یا به درجه پایین‌تری تغییر پیدا کند.

شاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد این باشد که هنگامی که به خانه می‌رسند خانه گرم یا خنک باشد. اما روشن گذاشتن مداوم سیستم سرمایش و گرمایش بهینه نیست. اما می‌توانید تنظیم کنید چه ساعتی این سیستم روشن شود. بنابراین قبل از رسیدن، خانه‌ای گرم و مطلوب خواهید داشت.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
تنظیم دمای خانه از راه دور با استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند امکان پذیر است.
  • تجهیزات آشپزخانه هوشمند

اگر بخواهید واقعا یک خانه هوشمند با تجهیزات کامل داشته باشید نباید تجهیزات آشپزخانه هوشمند را فراموش کنید. این تجهیزات به قدری زیاد هستند که به طور کلی یک دسته بندی را به خود اختصاص داده‌اند که به آن آشپزخانه هوشمند گفته می‌شود.

چه می‌شود اگر بتوانید زمان کمتری در آشپزخانه سپری کنید اما در عین حال هنگامی که به خانه می‌رسید یه غذای تازه و گرم برای خوردن داشته باشید؟ یک فنجان قهوه آماده یا چای چطور؟ شاید رویایی به نظرتان برسد؛ اما با تجهیزات آشپزخانه هوشمند تمامی این موارد امکان پذیر است.

یک قهوه ساز هوشمند می‌تواند از طریق موبایل شما روشن شده و شروع به درست کردن قهوه کند.همچنین می‌توانید مواد غذایی را در یک قابلمه یا آرام پز هوشمند قرار دهید و هر زمان که مناسب بود آن را از راه دور روشن کنید تا شروع به کار کند.

زمان و درجه مورد نظرتان را نیز می‌توانید از همین طریق تنظیم کنید. بنابراین هر زمان که خانه برسید بدون حضور یافتن در آشپزخانه، یک غذای خوشمزه و آماده سرو خواهید داشت.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
قهوه ساز هوشمند می‌تواند از راه دور روشن یا خاموش شود، بنابراین هر زمان به خانه برسید یک قهوه تازه و گرم آماده خواهد بود.
  • آیفون تصویری هوشمند

شاید زمانی که آیفون تصویری جای آیفون‌های صوتی را گرفت، خیلی‌ها تصور می‌کردند هوشمندترین وسیله را به خانه وارد کرده‌اند! اما حالا همین وسیله هوشمند کمی هوشمندتر عمل خواهد کرد.

آیفون تصویری هوشمند یکی از امکانات خانه هوشمند است که به شما تسلط بیشتری به روی خانه‌تان می‌بخشد. بخصوص اگر در خانه حضور نداشته باشید. متصل شدن آیفون تصویری هوشمند به تلفن همراه شما، این امکان را فراهم می‌کند بتوانید ببینید چه شخصی پشت در خانه شماست و به او پاسخ بگویید.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
از طریق آیفون تصویری هوشمند یا بیسیم، هر زمان که خانه نیستید هم می‌توانید ببینید چه کسی پشت درب خانه شماست.
  • دوربین مداربسته هوشمند

اگر امنیت خانه برایتان اهمیت بالایی دارد، دوربین‌های مداربسته بیسیم می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند. اتصال این نوع دوربین‌های مداربسته به تلفن همراه شما موجب می‌شود بتوانید حتی زمانی که در سفر هستید نگاهی به خانه خود داشته باشید.

سنسورهای حرکت هوشمند این نوع دوربین‌ها، حضور هر شخص ثالثی را در خانه به شما اطلاع می‌دهند.

بنابراین اگر حتی با وجود تمامی امکانات هوشمند ضد سرقت در خانه‌تان، فردی بتواند وارد خانه شما شود، خیلی سریع مطلع می‌شوید و می‌توانید حتی زمانی که از خانه خود دور هستید با پلیس تماس بگیرید تا به خانه شما رفته و سارق خانه‌تان را دستگیر کند.

امکانات خانه هوشمند چیست؟ مزایای هوشمندسازی ساختمان
دوربین مدار بسته بیسیم هر کجا که باشید شما را از حضور افراد مشکوک در خانه‌تان مطلع می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از امکانات خانه هوشمند روز به روز افزایش می‌یابد. این امری طبیعی است چرا که در آینده شاهد تجهیزات هوشمند بیشتری برای ساختمان‌ها خواهیم بود و خواه ناخواه خانه‌های بیشتری به این وسایل هوشمند تجهیز می‌شوند.

بنابراین بد نیست ما نیز قدم به قدم با تکنولوژی حرکت کنیم و آگاهی بیشتری نسبت به این نوع تجهیزات و نحوه استفاده از آن‌ها داشته باشیم تا بتوانیم زندگی راحت‌تری برای خودمان ایجاد کنیم.

هوشمندسازی منازل

هوشمندسازی منازل (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • کنترل کلیه سیستم‌های الکترونیکی منزل
  • هوشمندسازی روشنایی،برق و تهویه مطبوع
  • هوشمندسازی شیر برقی آب و گاز
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. مینا می گوید

    سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون.
    میخواستم بپرسم توی مقوله خانه هوشمند چیزی به اسم روشویی کابینتی هوشمند که در سرویس بهداشتی استفاده بشه وجود داره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 19 =