ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل

0

مبل‌ها می توانند برای استراحت، چرت زدن، تماشای تلویزیون، خوردن خوراکی و میان وعده مورد استفاده شما قرار گیرند و طبیعتا استفاده از کوسن‌ها نیز زیاد است. با گذشت زمان این قسمت‌ها هم علاوه بر مبل کثیف می‌شوند و نیاز به شستشو دارند. شستشوی کوسن مبل یکی از مراحل اصلی در تمیز کردن مبلمان است که می‌تواند ظاهری جذاب و تمیز به محیط خانه شما ببخشد. در زیر با روش‌های نظافت و شستشوی کوسن مبل آشنا خواهیم شد.

مراحل مقدماتی نظافت و شستشوی کوسن

جارو کردن و گرد زدایی

ابتدا لازم است که با کمک جارو برقی روی کوسن‌ها را جارو بکشید تا گرد و غبار و مو و سلول های مرده پوست و همچنین در صورت داشتن حیوان خانگی موی آنها را از سطح کوسن جمع کنید. اکثر جارو برقی‌ها دارای یک لوازم جانبی قلمو مانند در داخل خود هستند که می‌توانید با کمک آن و کشیدن روی سطح کوسن به راحتی موها و گرد و غبار را جمع آوری کنید.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
با کمک فرچه های داخل جارو برقی نیز می توانید موهای روی کوسن را جمع کنید

آگاهی از جنس پارچه کوسن

بهتر است از جنس پارچه کوسن و نحوه شستشوی آن اطلاع پیدا کنید. پارچه‌های مختلف نیاز به مواد تمیز کننده مختلف دارند و علاوه بر این برخی پارچه‌ها باید به روش‌هایی خاص شسته و یا خشک شوند. بیشترین پارچه هایی که در دوخت کوسن‌ها مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است:

تگ شستشوی کوسن را بخوانید

بسیاری از کوسن ها (به جز آنهایی که سفارش دوخت آنها را خودتان داده اید) دارای تگ شستشو هستند که طی آن به شما اطلاعاتی در مورد جنس پارچه و نحوه شستشوی آن داده شده است. مثلا برخی علائم S نشان می‌دهد که این پارچه باید بدون دخالت آب و با حلال های خشک تمیز شود و یا WS هر به صورت خشک و هر تر می تواند تمیز شود. W نیز نشان دهنده این است که با مواد شوینده بر پایه آب تمیز شود.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
قبل از سستشوی کوسن به تگ شستشوی پارچه آن دقت کنید

تست ماده شوینده در بخشی از پارچه

به یاد داشته باشید که بهتر است ماده شوینده مورد استفاده خود را در قسمتی از پارچه کوسن تست کنید تا میزان سازگاری آن با پارچه و احتمال رنگ دادن پارچه را متوجه شوید.

لکه زدایی پیش از خیساندن و شست و شو

یکی دیگر از مراحل مقدماتی شستشوی کوسن نیز لکه زدایی است. بهتر است قبل از خیساندن و تمیز کردن کوسن‌ها لکه های آن را با روش‌های مناسب لکه گیری کنید چرا که برخی لکه ها هنگامی که آب به آنها می‌خورد گسترش پیدا کرده و پاک کردنشان سخت می شود. بنابراین بخش دارای لکه را با یک اسفنج و ماده پاک کننده خاصش با توجه به لکه پاک کنید.

بیشتر بدانید انواع مدل مبل سلطنتی

شستشوی انواع کوسن

پس از مراحل بالا به بخش شستشوی کوسن می‌رسیم که با توجه به نوع کوسن یعنی کاور کوسن قابل جدا شدن و غیر قابل جدا شدن نحوه شستشو متفاوت است. برای مثال کاورهای قابل جدا شدن را می‌توانید در لباسشویی قرار دهید اما کاورهایی که روی خود کوسن سوار هستند را باید به شیوه دیگری تمیز کنید که در زیر راهنمای انجام این کار به شما آموزش داده می‌شود.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
کاور کوسن شما زیپ دار و قابل جدا شدن است یا به کوسن چسبیده است؟

کاور کوسن قابل جدا شدن

اگر بالشتک کوسن شما دارای یک کاور زیپ دار است می توانید به راحتی آن را جدا کرده و نگران خیس شدن خود کاور نباشید. برای تمیز کردن اینگونه کاور ها می توانید تمام آنها را داخل لباسشویی یا لگنی آب به همراه پودر شوینده و میزانی الکل برای ضدعفونی کردن انداخته و به آرامی آن را با آب گرم بشویید. برای حفاظت از پارچه و رنگ کوسن ها بهتر است در صورت استفاده از ماشین لباسشویی، کاور را پشت به رو کنید و از آب ولرم و دور کند لباسشویی برای شست و شو استفاده کنید. آنها را روی طناب اویزان کنید تا به صورت صاف خشک شده و چروک نشوند. پس از خشک شدن آنها را به راحتی مجددا روی کوسن های خود بکشید.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
مزیت کاورهای زیپی این است که می توانید آن ها را به راحتی جدا کرده وداخل ماشین لباسشویی بیاندازید

کاور کوسن غیرقابل جدا شدن

برای کاور کوسن‌هایی که جدا نمی‌شوند ماجرا اندکی متفاوت است و بهتر است از روش هایی مانند فرچه نرم و شامپو فرش کمک بگیرید.

استفاده از شامپو فرش

میزانی شامپو فرش و آب گرم را داخل یک تشت بریزید و از یک اسفنج یا برس نرم یا فرچه برای کشیدن شامپو فرش روی کوسن‌ها استفاده کنید. اضافه کردن اندکی مایع ظرفشویی به محلول فوق نیز می‌تواند معجزه کند. اسفنج را به محلول آغشته کرده روی کوسن بکشید و رطوبت اضافی را با پارچه ای گرفته و مدتی کوسن‌ها را به حال خود رها کنید تا کامل خشک شوند.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
از یک اسفنج یا برس نرم یا فرچه برای کشیدن شامپو فرش روی کوسن‌ها استفاده کنید

استفاده از بخارشوی

بخارشوی نیز می تواند روش دیگری باشد که بسیاری از خانم‌های خانه دار برای تمیز کردن کوسن های خود به کار می برند. به این صورت که نازل بخارشوی با سری اسپری را مستقیم و از فاصله ای نزدیک روی کوسن می گیرند تا جرم و آلودگی‌های آن پاک شود. البته برای کوسن هایی که پارچه ضخیم دارند این روش بهتر جواب می دهد و بهتر است اگر کوسن‌های شما قدیمی و آسیب دیده بوده تا جنسی حساس دارند از تماس با بخار با فشار بالا اجتناب کنید. سپس آنها را در هوای آزاد قرار دهید تا مانند روز اولشان تمیز و روشن شوند.

استفاده از حلال‌ها و شوینده‌های خشک

اگر دوست ندارید که کوسن شما خیس و مرطوب شود باید بگوییم که شوینده های خشک نیز در بازار وجود دارند که می‌توانند‌ بدون ترکیب با آب آنها را روی پارچه کوسن بکشید و آن را تمیز کنید. البته این شوینده‌ها دارای بوی قوی هستند و بهتر است هنگام استفاده از آنها پنجره‌ها و تهویه را باز بگذارید تا ریه های شما اذیت نشود. بهتر است این تمیز کننده‌ها را مستقیم روی پارچه کوسن نریزید و با کمک یک پارچه میانجی آن را انجام دهید. پس از تمیز کردن تمام سطح کوسن را از حالا خشک باقی مانده پاک کرده و بتکانید یا یک پارچه اندکی نم دار را روی آن بکشید.

ترفندهایی جذاب برای شستشوی کوسن مبل
بهتر است تمیز کننده‌های خشک را مستقیم روی پارچه کوسن نریزید و با کمک یک پارچه میانجی آن را انجام دهید

جمع بندی

برای شستشوی کوسن بهتر است ابتدا به نوع پارچه و تگ شستشوی آن دقت کنید و در صورتی که آلودگی لکه خاصی روی کوسن وجود دارد که خودتان نمی‌توانید آن را پاک کنید از خدمات مبلشویی بهره بگیرید. استادکار نیز می تواند راهگشای شما در این امر باشد.

منبع: Wikihow

مبل‌شویی در منزل

مبل‌شویی در منزل

  • خشکشویی مبلمان اداری و نشیمن خانگی
  • شستشوی مبلمان و خشکشویی مبل در منزل
  • شستشوی مبل سلطنتی، استیل، راحتی، کاناپه و انواع مبل خارجی
  • شستشوی مبل چرم مصنوعی، سفید و رنگی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =