خانه تکانی سریع ؛ راهنمای کامل نظافت ویژه افراد پر‌مشغله

0

با اختصاص ده دقیقه زمان برای یادگیری ده ترفند خانه تکانی سریع؛ دیگر نگران بهم ریختگی همیشگی خانه نخواهید بود. با ما همراه باشید و خانه تکانی سال جدید را با سرعت و مدیریت خود در تمیزکاری به چالش بکشید.
«هشدار: این پست فقط مخصوص مادرهای شاغل و افرادی است که وقتی برای خانه تکانی ندارند و به دنبال یک روش جایگزین برای دریافت خدمات از نظافتچی منزل هستند

نکات خانه تکانی سریع و حرفه‌ای برای افراد پرمشغله که تمیز کردن را دوست ندارند

خانه تکانی برای اغلب افراد یک پروژه خسته‌کننده و کسالت‌بار است. اگر مشغله‌های کاری و بیرون از منزل را به حجم کارهای خانه و نگهداری از بچه‌های کوچک هم اضافه کنید احتمالا برنامه‌ریزی برای انجام کوهی از کارهای نظافت برای یکی دو روز تعطیلات آخر هفته بیشتر از راه چاره شبیه دیوانگی است. این را هم در نظر بگیرید که خیلی از افراد هر چند با ساماندهی و مرتب کردن کنار می‌آیند ولی غالباً از نظافت کردن متنفرند. حالا که به عمق فاجعه پی بردید زمان خوبی است که با ترفندهای ده‌گانه خانه تکانی سریع مخصوص مادران شاغل و افراد پرمشغله آشنا شوید.

۱- یک برنامه‌ریزی روتین نظافت را دنبال کنید

نظافت روزانه، هفتگی و ماهانه چیزهایی هستند که مثل مسواک زدن نیاز به یک برنامه منظم دارند. کافی است برنامه زمانبندی آن‌ها را تکرار کنید تا بدانید چه زمانی، کدام کار را انجام دهید. این برنامه برای هر کسی متفاوت است اگر فرصت کافی برای پیدا کردن برنامه منحصر به فرد خود را ندارید، از چک لیست آماده خانه تکانی سریع یا روش‌های مرتب کردن خانه و ساماندهی انباری استفاده کنید. همیشه در مراحل خانه تکانی به خودتان یادآوری کنید که:

  • تنها دو یا سه پروژه کوچک برای نظافت ماهانه خود در نظر بگیرید.
  • زمان‌های نظافت روزانه را در حد ۳۰ دقیقه تنظیم کنید.
  • تمرکزتان روی انجام لیست کارها باشد ولی به خودتان سخت نگیرید.
  • وقفه افتادن بین کارهای تمیزکاری و خانه تکانی کاملا طبیعی است.
  • خانه تکانی را برای خودتان انگیزشی کنید. (ترفند ۹ و ۱۰)

۲- برای خانه تکانی سریع در لحظه عمل کنید

زمان آزاد روزانه خود را تنظیم کنید. این که تمام ظرف‌های کثیف طی روز را جمع کنید تا بعد از شام آن‌ها را بشویید و خشک کنید، هم شما را خسته و هم حجم کارتان را زیاد می‌کند. اگر همان لحظه آن‌ها را تمیز کنید تنها چند دقیقه طول می‌کشد و بعد میتوانید به سراغ کار خود بروید. این باعث می‌شود تا تفاوت بزرگی در زمان خواب‌تان ایجاد شود.

از دست فنجان و بشقاب‌های کثیفی که در کل خانه پخش و پلا شده‌اند خسته شدید؟ یک قانون برای اعضای خانواده بگذارید؛ از این پس فقط باید روی میز غذاخوری غذا بخورند (نه مبل نشیمن! نه اتاق خواب!)

۳- یک سبد نظافت برای خودتان درست کنید

تمامی مواد مورد نیاز برای گردگیری و شستشو را در سبد نظافت بگذارید. به راحتی میتوانید آن را به هر اتاق ببرید. اینطور لازم نیست برای پاک کردن شیشه هر اتاق دنبال پارچه یا روزنامه باطله بگردید و در زمانی که برای نظافت اختصاص داده‌اید صرفه‌جویی می‌شود.

خانه تکانی سریع
سبد نظافت شامل تمامی ابزار لازم برای خانه تکانی سریع نظیر شیشه پاک کن، دستمال، چوب گردگیری، شوت‌های شستشو، مواد پاک کننده، اسفنج و.. است.

۴- در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید

به جای تمیز کردن صفر تا صد یک اتاق و بعد رفتن به سراغ اتاق بعدی؛ ابتدا یک کار را انتخاب کنید (مثل کشیدن جاروبرقی، گردگیری، پاک کردن شیشه‌ها و..) و آن را به طور همزمان در همه نقاط خانه انجام دهید. به این ترتیب هم نظافت روزمره‌تان با سرعت بیشتری انجام می‌شود و هم با صرف تمام زمان‌تان برای تمیز کردن کامل یک اتاق از کمبود وقت آشفته نمی‌شوید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۵- زمان را با شستشوی دستی هدر ندهید.

اسباب بازی‌ها و وسایل بازی حمام کودکان را به جای اینکه با دست بشویید، داخل ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی بیاندازید. این قاعده برای لوازم دیگر مثل دمپایی‌های روفرشی، کلاه و.. هم صادق است. یادگیری اصول درست و نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند تا در هر بار استفاده بتوانید اشیای بیشتری را در آن قرار دهید.

برای تمیز کردن حرفه‌ای گردو غبار از لای درزهای کابینت، شیارهای کاشی و کفپوش آشپزخانه؛ یک لیتر آب گرم را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید. برای لکه‌های سخت‌تر از جوش شیرین و یک دستمال میکروفیبر برای نظافت استفاده کنید.

۶- بچه‌ها را نادیده نگیرید

اغلب ما فراموش میکنیم که از بچه‌ها برای نظافت خانه کمک بگیریم. در حالی که بچه‌ها نقش نیروهای پشتیبان را ایفا می‌کنند و به خوبی از عهده برخی کارها نظیر جمع کردن اسباب بازی‌ها، تا کردن حوله و لباس‌ها، گردگیری میز و تلویزیون، پهن کردن لباس‌ها روی رخت آویز و.. بر می‌آیند.

۷- جاروبرقی فقط برای جارو کشیدن فرش نیست

از جارو برقی برای گرفتن گرد و غبار روی کفپوش سرامیکی و چوبی، پرده و مبلمان هم استفاده کنید. لوله بلند جارو برقی به شما کمک میکند تا دریچه‌ها و روزنه‌های هواکش، کنج دیوارها، بالای درب‌ها و تار عنکبوت‌های سقف را به خوبی تمیز کنید. احتمالاً شما هم جاروبرقی را به گذاشتن چهارپایه و نردبان برای تمیز کردن نقاط بلند و دور از دسترس ترجیح می‌دهید.

خانه تکانی سریع
حتی اگر میخواهید فردی را برای خانه تکانی استخدام کنید بخاطر داشته باشید که؛ افراد متخصص در زمینه نظافت وظیفه‌شان تمیز کردن مبل‌های بهم ریخته و اسباب بازی‌هایی که وسط اتاق نشیمن پخش شده‌اند، نیست. رمز موفقیت در تمیز کاری برداشتن تمامی موانع مزاحم و کثیف از سطوح افقی و سپس پاک کردن محیط از آلودگی است. قبل از هرکاری فکری به حال خورده لوازم و کتاب‌ها، ظروف کثیف روی اپن و .. بکنید. حین جمع کردن زباله‌ها، تفکیک زباله را فراموش نکنید.

۸- روزنامه باطله همراه کاربلد خانه تکانی سریع

از روزنامه برای پاک کردن شیشه و پنجره‌ها استفاده کنید. استفاده از روزنامه به جای خرید پارچه‌های ضد خش و حوله شما را شگفت زده می‌کند. البته اکیداً از کاغذهای باطله برای این کار استفاده نکنید که پشیمان می‌شوید. سختی کاغذ بیشتر از روزنامه است و روی شیشه‌ها خش می‌اندازد.

سه نقطه‌ای که نظافت آن را اغلب فراموش می‌کنید: دستگیره درب‌های ورودی و خروجی، درب حمام و تمیز کردن درب کابینت. اگر داخل کابینت کفپوش گذاشتید حداقل سالی یکبار ظروف را در بیاورید و داخل کابینت را با آب گرم و پارچه تمیز کرده، مجدد خشک کنید، و ظروف را داخل آن بگذارید.

۹- کارگروهی یا انتخاب نماینده

دو نفری چهار برابر سریع‌تر میتوانید یک تخت خواب را مرتب کنند. از همسر یا بچه‌ها در تمیز کردن خانه کمک بگیرید و کارها را بین خودتان تقسیم کنید (هر کس نماینده انجام یک کار شود). به این ترتیب نه تنها خانه تکانی سریع تر انجام می‌شود، بلکه نکته مفید آن آموزش فواید همکاری و مشارکت به کودکان است. علاوه بر این؛ کار تیمی انگیزه بیشتری در شما برای انجام نظافت ایجاد می‌کند حتی میتوانید به آن به چشم یک اوقات فراغت دسته جمعی نگاه کنید.

با شلوغی‌ها و لوازم نامربوط و به هم ریخته در اتاق نشیمن چه کنیم؟ به هر کدام از بچه‌ها یک سبد بدهید تا با آن کل خانه را بگردند و هر چیزی که مربوط به خودشان بود را در آن گذاشته و به اتاق خوابشان برگردانند.

۱۰- به خودتان رشوه بدهید

رشوه یا جایزه! اسمش را هر چه دوست دارید بگذارید. اگر به شما انگیزه می‌دهد تا کارهای مربوط به خانه تکانی سریع را در زمان تعیین شده انجام دهید، پس به شدت لایقش هستید. یک حمام آرامش‌بخش با عصاره گلبرگ‌های رز و هات چاکلت داغ یا هر چیزی که سرحال‌تان بیاورد.

نظرات و پیشنهادات

اگر تا امروز تنها زمانی که مجبور می‌شدید (خانه تکانی عید نوروز)، نظافت خانه را شروع می‌کردید با این ده ترفند خانه تکانی سریع میتوانید زمان با ارزش خود را مدیریت کنید و مثل همیشه یک فرد نمونه و مادری عالی باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد نکات خانه تکانی سریع با استادکار در میان بگذارید.

منابع: Organizingmoms | Musthavemom

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =