انجام خانه تکانی عید در سی روز- قسمت اول

0

آیا نمی دانید که خانه تکانی عید را از کجا شروع کنید؟ آیا به این فکر می کنید که اصلا چرا باید خانه تکانی کرد و یا برایتان این سوال پیش آمده که چند روز را باید صرف خانه تکانی عید کنید ؟ و اینکه چه بخش‌هایی از خانه را باید تمیز کنید؟ نگران این هستید که بخش‌هایی جا بیفتند ؟ اصلا نگران این موضوع نباشید.

چون خیلی از افراد به خاطر آنکه نمی‌دانند خانه تکانی عید را از کجا شروع کنند، به همان نظافت روتین منزل بسنده می‌کنند. اما ما در این گزارش سه قسمتی قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا در سی روز گوشه به گوشه خانه را به صورت عمقی تمیز کرده و از شر وسایل اضافی منزل راحت شوید.

با نظافت عمقی بخش‌های مختلف خانه، کار برای نظافت روتین منزل برایتان راحت خواهد شد.

تفاوت‌های خانه تکانی سی روزه با شیوه خانه تکانی سنتی

برنامه ریزی مدنظر ما برای انجام خانه تکانی برخلاف توصیه های سنتی است. خانه تکانی سنتی بدین ترتیب است که اتاق به اتاق پیش بروید. اما برنامه ما بدین ترتیب است که فاز به فاز کار خانه تکانی عید را دنبال کنیم.

خوبی این برنامه این است که هر زمان که خسته شدید، می توانید دست از کار بکشید و کمی استراحت کنید. انجام چند پروژه ریز و سبک در طول روز به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌تان برای خانه تکانی را از دست ندهید.

بعد از انجام هر فاز می‌توانید یک چک نهایی انجام دهید تا کار دقیق و کامل انجام شده باشد. البته این برنامه تنها برای خانه تکانی عید صدق نمی‌کند و شما می‌توانید در هر فصل از سال، این پروژه ۳۰ روزه را انجام دهید تا کارتان برای خانه تکانی عید سبک‌تر شود.

شروع برنامه ۳۰ روزه خانه تکانی عید

برای آنکه کارهایتان سریع پیش برود، باید کاملا شرایط را برای انجام این برنامه ۳۰ روزه مهیا کنید.

۱-تدارک سه جعبه بزرگ

قبل از شروع کار، باید چند جعبه مختلف تهیه و آماده کنید:

  • جعبه شماره یک: جعبه اهدایی‌ها

هرآنچه که می خواهید به خیریه‌ها و افراد نیازمند اهدا کنید را باید در این جعبه قرار دهید.

از آنجا که ممکن است برخی وسایل مثل ساک، چمدان، صندلی یا مبل‌های قدیمی دراین جعبه جا نشوند، بهتر است یک لیست را به روی جعبه بچسبانید وتمام وسایلی که قصد دارید اهدا کنید را روی این لیست بنویسید.

درهنگام خانه تکانی عید، سه جعبه مختلف مورد استفاده قرار دهید: یکی برای لوازم اهدایی به خیریه؛ یکی برای لوازمی که نیاز به تعمیر دارند و سومی برای جابه جایی لوازم در داخل منزل
درهنگام خانه تکانی عید، سه جعبه مختلف مورد استفاده قرار دهید: یکی برای لوازم اهدایی به خیریه؛ یکی برای لوازمی که نیاز به تعمیر دارند و سومی برای جابه جایی لوازم در داخل منزل
  • جعبه شماره دو: تعمیراتی‌ها

در جریان نظافت عمقی منزل، ممکن است به وسایلی بربخورید که نیاز به تعمیر دارند. این وسایل را در داخل جعبه شماره ۲ قرار دهید تا بتوانید سرفرصت آنها را به تعمیرکار مورد اطمینانتان بسپارید.

بهتر است که روی این جعبه هم یک لیست بچسبانید تا مثلا اگر تلویزیون یا ضبط صوت خانه‌تان نیاز به تعمیردارد، نامشان را در این لیست بنویسید.

شاید بهتر باشد که انجام این تعمیرات را به پایان خانه تکانی عید موکول کنید تا تمام وسایل و لیست شما کامل شده باشد و یک بار برای انجام کارهای تعمیرات اقدام کنید.

  • جعبه شماره ۳: جابه جایی ها

مثلا وقتی دارید کشوی آشپزخانه را تمیز می‌کنید، ممکن است یک جفت گوشواره‌تان را در آنجا ببینید. از خودتان می‌پرسید:« این گوشواره اینجا چه کار می‌کند؟»

ولی آن زمان، وقت مناسبی نیست که بخواهید گوشواره را به جعبه جواهرات اتاقتان ببرید. چون تمرکزتان از کاری که مشغول انجامش هستید، از بین می‌رود. پس به کارتان ادامه دهید.

جعبه شماره ۳ دراین مواقع به کار می آید. گوشواره را داخل این جعبه بگذارید و وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید وسایل جعبه ۳ را سر جاهایشان بگذارید.

۲- لیست متفاوت برای ایده های جدید

به علاوه توصیه می‌شود که یک دفتر یادداشت و یا یک صفحه یادداشت در گوشی موبایلتان داشته باشید تا لیست پروژه‌هایی که به ناگاه به ذهنتان خطور می کند را بنویسید. مسائلی مثل مرتب کردن انباری یا روشن کردن تکلیف تمام عکس‌ها و آلبوم‌های قدیمی.

هنگامی که درگوشه و کنار خانه کار می‌کنید، ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی به ذهنتان می آید. اجازه ندهید که این فکرها تمرکز شما را از روی کارتان بردارد و با نوشتن آنها در یک صفحه یادداشت، سر فرصت و بعد از اتمام این برنامه ۳۰ روزه، به آنها فکر کرده و برایشان برنامه ریزی کنید.

برنامه سی روزه خانه تکانی عید

روز اول

  • جارو دستی را بردارید و سر آن یک دستمال ببندید و گوشه و کناره های سقف‌های آشپزخانه، سالن نشیمن، اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی را جارو بزنید تا گرد و خاک‌ها به زمین بریزند. سپس زمین خانه را به طور کامل جاروبرقی بکشید و این گردوخاکها را جمع کنید.
  • پرده های سالن پذیرایی، هال و اتاق های خواب را بشوئید. ممکن است سال‌ها گرد و خاک روی آنها نشسته باشد. اگر شستن پرده‌ها درداخل منزل سخت است، شستشوی پرده‌ها را به خشکشویی بسپارید.
  • کتاب‌ها را گردگیری کنید و با برداشتن آنها از داخل کتابخانه، روی قفسه‌ها را هم گردگیری کنید.
گردگیری کتابخانه منزل
گردگیری کتابخانه منزل

روز دوم

  • اگر هوا کم کم گرم شده و دیگر به لباس‌های کلفت زمستانی نیاز ندارید، می‌توانید آنها را جمع و جور کنید.
  • آئینه‌های داخل خانه، از جمله آئینه‌های سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌ها و راهروها را تمیز کنید.
  • اگر زیر تختخواب‌تان، وسایلی را نگهداری می‌کنید، جعبه‌ها و چمدان‌های زیر تخت را بیرون بیاورید و اگر لازم است بخشی از محتوای داخل آن را برای اهدا به خیریه‌ها در جعبه اهدایی بگذارید و حسابی چمدان‌ها و جعبه‌های زیر تختخواب را مرتب کرده و سروسامان دهید. اگر هم جعبه ای زیر تخت ندارید، کشوهای زیر تخت را مرتب کنید.

مرتب کردن جعبه های زیر تختخواب

مرتب کردن جعبه های زیر تختخواب

روز سوم

  • به سراغ کمدها بروید. همه حوله‌ها و ملافه‌های کهنه که دیگر استفاده نمی‌کنید را درآورده و در جعبه اهدایی قرار دهید.
  • داروهایی که تاریخ مصرفشان گذشته را دور بریزید و لوازم آرایش  که تاریخ مصرفشان گذشته را سوا کنید. تمام لوازم آرایش مایعی که بیشتر از سه ماه پیش خریده بودید و لوازم آرایش پودری که بیش از یک سال است دارید را جدا کنید.

روز چهارم

  • تمام کفش‌هایتان را از محفظه نگهداری بیرون بیاورید. کفشها را یکی یکی تمیز کنید. اگر کفشی نیاز به تعمیر دارد، آن را در جعبه تعمیراتی‌ها بگذارید و اگر کفشی را دیگر استفاده نمی کنید، یا برایتان تنگ شده را در جعبه اهدایی‌ها بگذارید.
  • جعبه کمک‌های اولیه‌تان را مرتب کنید. مطمئن باشید که وسایل داخل این جعبه همگی هنوز تاریخ مصرف دارند و تمام تجهیزات موردنیاز، در آن قرار دارد. نیازهای داخل حمام و رختشوی‌خانه را هم چک کنید و ببینید که چیزی کم و کسر نیست و همه چیز سرجایش قرار دارد.
مرتب کردن جعبه های زیر تختخواب
بررسی تاریخ انقضای وسایل داخل جعبه کمک های اولیه منزل
  • در هنگام انتخاب صابون، مایع دستشویی و شمع و… برای بخش‌های مختلف خانه، به سراغ صابون وشمع‌هایی که بوی تازگی بهار را می‌دهند بروید.

روز پنجم

  • نوبت بخش تمیزکاری در خانه تکانی عید رسیده؛ وسایل برقی‌تان را تمیز کنید. از دوشاخه گرفته، تا سیم رابط، بالا و پائین و کناره‌های همه وسایل را تمیز کنید
  • جوراب‌های کهنه‌تان را از کشوی دراور بیرون آورده؛ یا در جعبه اهدایی‌ها بگذارید و یا برای تمیز کردن بخش‌های مختلف منزل از آنها استفاده کنید.
  • به سراغ دراور خودتان و فرزندانتان بروید و تمام لباس‌هایی که در این یک ساله نپوشیده‌اید و یا لباس‌هایی که برنامه‌ای برای پوشیدن‌شان ندارید را جدا کنید. آنها را در صندوق اهدایی‌ها قرار دهید.

روز ششم

  • اتومبیل‌تان را تمیز کنید. ساده‌ترین راه این است که اتومبیل‌تان را به کارواش ببرید و یا از سرویس کارواش منزل استفاده کنید و اتومبیل تان را یک سرویس روشویی و توشویی کامل مهمانش کنید.
شستشوی اتومبیل

روز هفتم

  • یخچال و فریزر خانه را به صورت عمقی تمیز کنید. تمام موادغذایی داخل یخچال و فریزر را درآورده و قفسه‌ها و طبقات را خارج کنید و با دقت تمام بشوئید. تمام موادغذایی کهنه یا بلااستفاده را دور بریزید. سری هم به بخش یخ ساز فریزر بزنید. روی یخچال و دو طرف آن را دستمال بکشید و سپس موادغذایی را به داخل یخچال و فریزر برگردانید.
تمیز کردن عمقی یخچال
تمیز کردن عمقی یخچال
  • کابینت‌های داخل آشپزخانه را تمیز و سپس مرتب کنید و هر آنچه استفاده نمی کنید را در سبد اهدایی‌ها بگذارید و موادغذایی کهنه را دور بریزید.

روز هشتم

  • پادری‌ها و قالیچه‌های کوچک را در داخل حمام بشوئید.
  • قفسه‌ها و کمدهای داخل سرویس‌های بهداشتی را عمقی و کامل، تمیز و مرتب کنید.
مرتب کردن قفسه های سرویس بهداشتی
مرتب کردن قفسه های سرویس بهداشتی
  • اسباب بازی‌های کهنه حیوانان خانگی تان را دور بریزید.

روز نهم

  • روکش صندلی‌ها، ملافه‌ها و روبالشی‌ها و تمام روکش‌های وسایل خانه را بشوئید.
  • از آنجا که مشغول خانه تکانی عید هستید، وقت آن شده تا لباس‌های زمستانی را جمع کنید؛ دستکش‌های زمستانی، کلاه‌های بافتنی و شال گردن‌ها را بشوئید و بسته‌بندی کرده و برای سال آینده کنار بگذارید.
بسته بندی لباسهای زمستانی
بسته بندی لباسهای زمستانی
  • مدارک و کاغذهای متعددی که روی میز کاری‌تان دارید را جمع‌آوری کرده؛ آنهایی که برایتان مهم هستند را اسکن کنید و آنهایی که بی اهمیت هستند را دور بریزید.
  • پالتوها و کت های زمستانی را به خشکشویی بدهید.

روز دهم

  • کنترل تلویزیون، ضبط صوت و تمام ابزارهای الکترونیکی خانه را تمیز کنید.
  • تلفن‌های خانه، موبایل‌ها، تبلت‌ها و لپ تاپ‌های خانه را تمیز کنید
  • بخش کف و زیرین صندلی‌ها و میزهای خانه را نظافت کرده و سپس کف زمین و محوطه اطراف آنها را جاروبرقی بکشید.
  • ظروف نقره و هر ظرف ارزشمند دیگری که کدر و تار شده را پولیش کرده و برق بیندازید.
برق انداختن ظروف نقره
برق انداختن ظروف نقره

برای اطلاع از برنامه روز یازدهم تا بیست و یکم، بخش دوم این گزارش را از دست ندهید.

برای اطلاع از برنامه روز بیست و دوم تا سی ام ، بخش سوم این گزارش را از دست ندهید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 10 =