باغچه آرایی و گلکاری باغچه برای فصل بهار

0

هوای جذاب اسفند ماه و بازه نزدیک به روز درختکاری بهترین زمان برای آن است که شما هم دستی به سر و روی باغچه خود بکشید و حال و هوای زمستانی را از آن دور کنید. ابزارهای خود را بیرون آورید و با کمک راهکارهای زیر مشغول گلکاری باغچه شوید.

زیباسازی با کمک گلکاری باغچه

هفته‌های پایانی سال، باغبان های زیادی را در سطح شهر می بینید که امر گلکاری باغچه ها و کاشت بنفشه و پامچال در فضای سبز را انجام می‌دهند. اما خود شما نیز می توانید آستین‌ها را بالا بزنید و با کمک گام‌های زیر به استقبال بهار در باغچه‌تان بروید.

گلکاری باغچه
تمام آنچه از زمستان در باغچه تان باقی مانده (مانند برگ های خشک، برف و شاخه های درختان و…) را از آن بزدایید

تمیز کردن باغچه

پس از آماده کردن وسایل باغبانی مانند بیلچه و قیچی و خرید نهال، ابتدا بهتر است که باغچه خود را برای شروع گلکاری باغچه تمیز کنید و تمام آنچه از زمستان باقی مانده (مانند برگ‌های خشک، برف و شاخه های درختان و…) را از آن جارو کنید. علف‌های هرز را از بین ببرید و مطمئن شوید که آنها را از ریشه بکنید تا جلوی رشد مجدد آنها را بگیرید. برای این کار نیاز به تیز کردن ابزار باغبانی خود دارید تا به راحتی این کار را انجام دهید.

احیای گیاهان موجود

حتما در باغچه شما نیز چندین گیاه هستند که از سرمای زمستان جان سالم به در برده اند؛ این گیاهان باید بریده شوند تا در بهار دوباره رشد کنند. جوانه زدن مجدد آنها ممکن است تا اواسط فروردین هم طول بکشد، بنابراین نگران نباشید و منتظر بمانید. اگر قصد دارید که گیاهان تابستانی بکارید نیز قلمه زدن آنها را باید اوایل بهار انجام دهید.

گلکاری باغچه برای عید
جوانه زدن مجددگیاهان ممکن است تا اواسط فروردین هم طول بکشد. بنابراین صبور باشید

اضافه کردن کود گیاهی

علاوه بر خاک مناسب و مواد ارگانیک شما باید به باغچه خود کود گیاهی اضافه کنید. ریختن چند سانتی متر کود گیاهی کمک می‌کند که از شر علف های هرز و بیماری‌های گیاهی در باغچه‌تان خلاص شوید و رشد خوبی را در گیاهان خود ببینید. کود گیاهی می‌تواند رطوبت را در باغچه حفظ کند و درجه حرارت خاک را متعادل کند. قاعده کلی این است که کود با خاک به گونه‌ای ترکیب شود که تا میزانی از ساقه و ریشه را پوشانده تا آنها را از پوسیدگی حفظ کند.

کاشت گل و درختچه های گیاهی

هنگامی که خاک باغچه و گیاهان قدیمی را احیا کردید، اکنون وقت آن است که گل‌ها و گیاهان جدید را به باغچه تان دعوت کنید. گل و گیاهانی که کاشت آن در فصل بهار برای باغچه‌تان توصیه می‌شود عبارت است از:

  • سنبل
  • لاله
  • بنفشه های آفریقایی
  • گل پامچال
  • گل همیشه بهار
  • سبزیجاتی مانند کاهو، نخودفرنگی، گوجه و … .

البته لازم به یادآوری است به جای اینکه تعداد گیاهان زیادی در یک باغچه بکارید، بهتر است با توجه به اندازه باغچه تان چند نوع گل بکارید و هر ساله آنها را با مدل های دیگر جایگزین کنید تا جذابیت های گلکاری باغچه تان را چند برابر کنید.

آبیاری دقیق و مناسب

پس از کاشت گیاهان خود حتما به زمان آبیاری آنها دقت کنید و حدالامکان از آبیاری آنها زیر نور خورشید جلوگیری کنید. در فصل بهار به دلیل بارش باران، معمولا خاک باغچه مرطوب است و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. بنابراین با آبیاری بیش از حد ریشه گیاهان را نپوسانید. پس از اینکه از کاشت گل‌ها مطمئن شدید، راه‌های دیگر نیز برای زیباسازی باغچه و حیاط شما پیش از بهار وجود دارد که در زیر به آن اشاره می‌شود.

گلکاری باغچه برای عید
حدالامکان از آبیاری گل ها زیر نور خورشید جلوگیری کنید.

باغچه آرایی با استفاده از نورپردازی و آب نما

نورپردازی یکی دیگر از راه های زیباسازی باغچه پس از گلکاری باغچه است. لامپ‌های جذاب داخل باغچه نیز یکی دیگر از انتخاب های بسیاری از ایرانی‌هاست. ریسه ها و انواع مختلف و ضدآب و باتری دار آنها نیز دیگر انتخابی است که می‌توانید برای پیچیدن دور درخت ها استفاده کنید یا یک راه نوری برای ورود مهمان‌ها در کنار باغچه ترتیب دهید. استفاده از آب نماها و حوض‌های کوچک نیز می تواند برای دکوراسیون و باغچه آرایی شما پس از گلکاری باغچه انتخاب مناسبی باشد.

استفاده از میز و صندلی

اگر فضای حیاط شما در کنار باغچه به اندازه ای است که می‌توانید یک عصرانه بهاری را در آن بخورید، بهتر است به فکر خرید یک میز و صندلی مخصوص حیاط باشید. البته بهتر است از انواع چوبی یا فلزی برای این کار استفاده کنید تا صندلی‌های شما در فصل پرباران بهار زیر باران آسیب نبیند. از این صندلی‌ها برای جمع کردن دوستان گرد هم و انجام دید و بازدیدهای عید در کنار باغچه زیبایتان استفاده کنید.

گلکاری باغچه
نورپردازی و خرید میز و صندلی یکی دیگر از راه های زیباسازی باغچه است

همانطور که دیدید گلکاری باغچه یکی از اموری است که حس خوبی به شما می‌دهد. باغچه آرایی را می توانید به عنوان یکی از کارهای پیش از رسیدن بهار به راحتی انجام دهید. اگر کمکی در این راه خواستید می‌توانید از متخصصان استادکار کمک بگیرید.

منبع: www.huffpost.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − سه =