بهترین دمای یخچال چند درجه است؟

0

حتما می‌دانید که دمای یخچال به چه اندازه در سلامت مواد غذایی خانه تاثیر دارد. یخچال و فریزر معجزه‌ای مدرن در نگهداری از مواد غذایی هستند. زیرا اگر این دستگاه‌ها در دمای ایده‌آل روشن باشند، رشد باکتری‌ها را تا حد زیادی کند خواهند کرد. همین عامل کافیست تا مواد غذایی و خوراکی‌ها برای روزها و حتی هفته ها سرد و سالم بماند. بعد از آن‌که بدانید مواد غذایی باید در چه دمایی در یخچال نگهداری شوند، علاوه بر سرد ماندن به ماندگاری و طراوت بیشترشان نیز کمک کرده‌اید. اما بهترین درجه یخچال چه عددی است؟ ما در این متن به شما ایده‌آل‌ترین دما را خواهیم گفت. همچنین ترفندهایی را آموزش می‌دهیم تا یخچال خود را همیشه خنک نگه دارید.

چرا دمای یخچال مهم است؟

زمانی‌که درجه حرارت مواد غذایی از دمای حدود 4 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، باکتری‌ها به‌صورت تصاعدی شروع به تکثیر می‌کنند. اگرچه تمام این باکتری‌ها برای سلامتی مضر نیستند، اما همه‌شان نیز خوب نخواهند بود. از این‌رو بهتر است یخچال را در دمای توصیه‌شده تنظیم کنید و برای خنک ماندن آن هر کاری که لازم است را انجام دهید. در این شرایط نه‌تنها کیفیت غذا تضمین می‌شود، بلکه خطر مسمومیت غذایی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهید. به این منظور کافیست دستوالعمل‌های لازم را در نگهداری از یخچال به یاد بسپارید.

بهترین دمای یخچال برای نگهداری مواد غذایی در تابستان و زمستان چند درجه است؟
دمای یخچال عامل مهمی در سالم ماندن مواد غذایی محسوب می‌شود.

دمای یخچال باید چقدر باشد؟

طبق استانداردی که اداره غذا و دارو در آمریکا اعلام کرده، درجه یخچال باید کمتر از 4 درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین این اداره بهترین دما برای فریزر را کمتر از منفی 17 درجه سانتی‌گراد اعلام کرده است. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم، بهترین دما آن نقطه‌ای است که غذاهای شما به مرز یخ‌زدگی نزدیک می‌شوند، اما یخ نمی‌زنند. همچنین به آستانه دمای 4 درجه سانتی‌گراد نیز نمی‌رسند. در غیر این صورت باکتری‌ها به سرعت در یخچال شروع به تکثیر می‌کنند.

از این‌رو بهترین دما بین 1 تا 3 درجه سانتی‌گراد است. یادتان باشد دماهای بالاتر از این محدوده، در آستانه 4 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد که غذاهای شما را در معرض آسیب و خرابی قرار می‌دهند. این دما همانی است که باکتری‌ها به سرعت در مواد غذایی رشد کرده و در نهایت سلامت گوارش شما را تهدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چند توصیه برای نگهداری یخچال به صورت اصولی

چگونه دمای یخچال را اندازه‌گیری کنید؟

حالا که می‌دانید یخچال خود را باید در چه دمایی تنظیم کنید، دغدغه دیگری پیش روی شما قرار دارد. چگونه درجه یخچال را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که در دمای مورد نظر قرار دارد؟ برای این منظور به یک دماسنج لوازم خانگی نیاز دارید. پیش از هرچیز باید بگوییم که این دماسنج‌ها را می‌توانید در هر فروشگاه لوازم خانگی به صورت آنلاین یا حضوری و با قیمت ارزان تهیه کنید.

باید دماسنج را برای اندازه‌گیری درجه یخچال درون آن بگذارید. در قدم بعدی 20 دقیقه به دماسنج زمان دهید تا دمای محیط داخلی را اندازه‌گیری کند. با گذشت این زمان، هر دمایی که دماسنج نشان دهد، درجه حرارت یخچال شماست.

تشخیص درجه یخچال با کمک دماسنج | تنظیم دمای یخچال سامسونگ
با کمک دماسنج می‌تواند دمای یخچال خود را به درستی تشخیص دهید.

حال بررسی کنید که آیا یخچال شما به دمای ایده‌آل نزدیک است یا خیر؟ اگر یخچال در دمای درستی کار می‌کند، از سلامت مواد غذایی درون آن مطمئن باشید و به تنظیمات آن نیز دست نزنید. اما اگر درجه یخچال شما با درجه ایده‌آل فرق داشت، باید تنظیمات آن را درست کنید. برای این منظور به صفحه کنترل دما در یخچال خود مراجعه کنید و دما را تغییر دهید.

بدون شک تنظیم دمای یخچال سامسونگ با تنظیمات یخچال دوو تفاوت دارد. از این‌رو پیش از آن که دست به هر اقدامی بزنید، بهتر است دفترچه راهنمای یخچال خود را مطالعه کنید و طبق آن پیش بروید. البته اگر در این مورد نیاز به کمک داشتید، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

چالش‌هایی که در اندازه‌گیری درجه یخچال انتظار شما را می‌کشند

در برخی از مدل‌ها دمایی که یخچال نشان می‌دهد، با دمای واقعی آن فرق دارد. به عنوان مثال ممکن است یخچال خود را روی دمای 2 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید، اما یخچال شما در دمای بسیار پایین‌تر یا بسیار بالاتر از آن چیزی که تعریف کرده‌اید، کار کند. البته که چند درجه تفاوت میان دمایی که یخچال نشان می‌دهد، با دمای واقعی آن در هر یخچالی ممکن است وجود داشته باشد. اما زمانی‌که تفاوت دمایی بیش از حد استاندارد باشد، یک جای کار می‌لنگد. برای آن‌که از عدم وجود این اشکال مطمئن باشید، کافیست کهبا دماسنجی که تهیه کرده‌اید، مجددا دما را کنترل کنید.

تنظیم دمای یخچال‌های قدیمی

اما این تنها مسئله‌ای نیست که با آن سروکار دارید، برخی از یخچال‌ها حتی قابلیت نمایش دما را ندارند. معمولا این مورد را در یخچال‌های قدیمی مشاهده می‌کنیم. اکثرا تنظیم درجه یخچال قدیمی به این صورت است که تنها اجازه دارید دما را در مقیاس 1 تا 5 تنظیم کنید. اگر نمی‌دانید کدام درجه یخچال سردتر است، باید بگوییم که در این مقیاس 1 سردترین گزینه برای یخچال است که کمترین دما را دارد. شاید در این یخچال‌ها بدانید کدام درجه گرمتر یا سردتر است، اما هیچ‌گاه متوجه دمای دقیق یخچال خود نخواهید شد.

کدام درجه یخچال سردتر است؟ نحوه تنظیم درجه یخچال قدیمی
دمای یخچال‌های قدیمی در مقیاس 1 تا 5 تنظیم می‌شود.

در این صورت نیز باید به دماسنج پناه ببرید. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که دمای یخچال در هر یک از این نقاط چقدر است. در نهایت نیز با خیال راحت درجه یخچال خود را در محدوده ایده‌آل آن تنظیم خواهید کرد. برای تنظیم دما در فریزر نیز می‌توانید از همین ترفندها کمک بگیرید و دمای فریزر خود را به 17- درجه سانتی گراد برسانید. یادتان باشد گاهی ترموستات یخچال به خصوص در مدل‌های قدیمی، سبب بالا رفتن درجه یخچال می‌شود. در این صورت با تعویض ترموستات همه‌چیز حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین ایرادهای یخچال و فریزر | عیب یابی یخچال و فریزر

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چگونه یخچال خود را خنک نگه داریم؟

گاهی نیز ممکن است دما را در یخچال تنظیم کرده باشید، اما همچنان درجه یخچال شما برخلاف آنچه که تعریف کرده‌اید نزدیک به 4 درجه سانتی‌گراد باشد. در این صورت حتما درگیر این هستید که چرا یخچال خنک نمی‌کند. باید بدانید راه‌های دیگری نیز وجود دارد که کمک می‌کند تا یخچال شما در دمای ایده‌آل باقی بماند. در ادامه به چند ترفند که در خنک نگه داشتن دمای یخچال تاثیرگذار هستند، اشاره می‌کنیم.

پیش از قرار دادن غذا در یخچال، اجازه دهید خنک شوند

حتما برای شما نیز پیش آمده بخواهید غذایی را که تازه پخته‌اید، در یخچال بگذارید. بسیاری از افراد بدون آن‌که منتظر بمانند دمای غذا کمی پایین بیاید، آن را در یخچال قرار می‌دهند، غافل از این‌که بیشترین آسیب را به یخچال خود می‌زنند. زیرا ظرف‌های گرم غذا می‌توانند به سرعت فضای کوچک یخچال را گرم کنند و به این ترتیب غذاها در معرض خطر رشد باکتری‌ها قرار می‌گیرند.

بنابراین به‌منظور محافظت از مواد غذایی درون یخچال، اجازه دهید غذا کمی خنک شوند. یکی از مهمترین نکاتی که باید به یاد داشته باشید، این است که قبل از قرار دادن غذا در یخچال، بگذارید سرد شوند.

چرا یخچال خنک نمی‌کند؟ چرا نباید غذای گرم را داخل یخچال قرار داد؟
ظرف‌های گرم به سرعت دمای یخچال را پایین می‌آورند و فضای درون آن را گرم می‌کنند.

درب‌های یخچال را چک کنید

یکی از علت‌هایی که دمای یخچال پایین می‌آید، درست بسته نشدن درب یخچال است. لاستیک اطراف لبه درب یخچال کمک می‌کند هوای خنک از درون آن خارج نشود و از طرفی دیگر دمای گرم نیز به درون یخچال نفوذ نکند. به این ترتیب یخچال خنک خواهد ماند. برای آن‌که از این مورد مطمئن باشید، بهتر است درب یخچال خود را چک کنید. اگر تنها در یکی از قسمت‌های لاستیک آن نشتی وجود داشته باشد، درجه یخچال تا حد زیادی پایین می‌آید. همین مورد کوچک نیز خنک‌سازی یخچال را با مشکل مواجه می‌کند.

شاید در ابتدا متوجه این مشکل نشوید، اما به مرور زمان مشکل خود را نشان می‌دهد به‌خصوص زمانی‌که قبض برق خود را مشاهده می‌کنید. زیرا وجود درز در لاستیک درب یخچال سبب می‌شود دستگاه شما انرژی بیشتری به منظور تامین دمای ایده‌آل مصرف کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی یخچال

 زیاد درب یخچال را باز نکنید

برای همه ما پیش آمده است که در زمان گرسنگی بی‌اراده مدت زیادی را جلوی یخچال سپری کرده باشیم، بدون آن‌که هیچ یک از خوراکی‌های درون یخچال چشم ما را گرفته باشند! اما زمان آن رسیده که دست از این کار بردارید، چون قطعا تا به حال نمی‌دانستید با هر بار باز کردن درب یخچال اجازه می‌دهید هوای سرد به راحتی از آن خارج شده و هوای گرم وارد شود. اما حالا که از این حقیقت آگاه شده‌اید، باید در برابر وسوسه ایستادن در یخچال هنگام گرسنگی مقاومت کنید.

به فکر غذایی باشید که گرسنگی شما را از بین ببرد و هر چیزی که برای آماده کردن آن نیاز دارید، از یخچال بیرون بیاورید و به سرعت درب آن را ببندید.

معایب باز ماندن طولانی‌مدت درب یخچال فریزر و تاثیر آن بر دمای یخچال
دمای یخچال در صورت باز ماندن زیاد درب آن پایین می‌آید.

یخچال را پر نگه دارید

یادتان باشد که یخچال‌های پر همیشه خوشحال هستند، همین امر در مورد فریزر نیز صادق است. احتمالا ذهن شما درگیر این است که چرا باید یخچال پر باشد؟ زمانی‌که قفسه‌ها و کشوها پر هستند، یخچال برای مدت بیشتری می‌تواند خنک بماند. از این‌رو به خوبی از عهده خنک نگه داشتن مواد غذایی نیز برمی‌آید. اما این بدان معنا نیست که یخچال را خیلی پر کنید. در یخچال‌هایی که زیاد از حد پر می‌شوند، فضای لازم برای گردش هوا وجود ندارد. پس گردش هوای خنک سخت خواهد شد و احتمال ایجاد محفظه‌های گرم هوا نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه نظم دهی یخچال و فریزر را به بهترین نحو انجام دهیم؟

کلام آخر

ما در این مقاله به تفسیر در مورد دمای ایده‌آل یخچال‌ صحبت کردیم. البته گاهی ممکن است دمای یخچال هیچ مشکلی نداشته باشد، اما از صدای زیاد موتور آن کلافه شده باشید. این مورد علت اتومات نکردن یخچال است که متاسفانه شما به تنهایی از حل آن برنخواهید آمد. در این صورت سرویس‌کارهای استادکار می‌توانند در این حوزه به شما کمک کنند.

منبع: realsimple

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =