محیط تمیز؛ ویژگی‌های یک محیط تمیز چه چیزهایی هستند؟

0

آیا تابه‌حال به مفهوم تمیزی فکر کرده‌اید؟ احتمالاً برای پرسش تمیزی چیست پاسخی بدیهی دارید: تمیزی یعنی عاری از آلودگی بودن. در این مقاله قصد داریم فراتر از این پاسخ بدیهی را جستجو کنیم و به تعریف تمیزی عمیق‌تر بپردازیم. پس با استادکار همراه شوید تا با ویژگی‌های یک محیط تمیز بیش‌تر آشنا شوید.

تمیزی چیست؟­­

کلمه تمیز کردن به معنی پاک کردن چیزهای ناخواسته است: شما با شستن دست­های خود آن­ها را تمیز می­کنید. یک مرغ را با جدا کردن پرها و پوست آن تمیز می‌کنید. اگر کف زمین به حدی درخشان و عاری از کثیفی باشد که بازتاب خود را در آن ببینید یعنی آن را به‌خوبی تمیز کرده­ اید.

تمیز بودن یکی از بخش­های ضروری زندگی روزمره است. زندگی در یک خانه تمیز و عاری از کثیفی بسیار رضایت‌بخش است. البته نه در آن حد تمیز که بدن نتواند نسبت به باکتری­ها مقاومتی را توسعه دهد، اما مطمئن شدن از این‌که خانه شما نیاز به سم‌پاشی ندارد ایده خوبی است! به‌خصوص اگر در خانه کودکان خردسال دارید. آن‌ها به همه‌چیز دست می‌زنند و دست‌های خود را مرتب به دهان خود می‌برند. فواید زندگی در یک محیط تمیز بی‌شمار است در ادامه ویژگی‌های یک محیط تمیز را بررسی می­کنیم.

ویژگی‌های یک محیط تمیز چه چیزهایی هستند؟

محیط تمیز سالم‌تر است

از ویژگی‌های یک محیط تمیز سالم بودن آن است. در یک‌خانه کثیف گردوغبار فراوان باعث ایجاد ناراحتی‌های ریوی می‌شود و باکتری­های خطرناک به‌سرعت در همه جای محیط پراکنده می‌شوند. لازم نیست برای سالم نگه‌داشتن محیط آن را استریلیزه کنید، اما یک خانه پاک و بدون گردوخاک باعث می‌شود ساکنان آن سلامت باقی بمانند. استفاده از محصولات پاک‌کننده ایمن و غیر سمی به سالم ماندن محیط کمک زیادی می‌کند.

ویژگی‌های یک محیط تمیز چه چیزهایی هستند؟
یک محیط تمیز باعث حفظ سلامتی ساکنان آن ممی شود

محیط تمیز منظم‌تر است

هنگامی‌که محیط زندگی و کار خود را تمیز می‌کنید، در حقیقت آن را مرتب و منظم نگه می‌دارید. اصولاً تمیز بودن نیازمند این است که فرد برنامه منظمی برای تمیز کردن محیط اطراف خود داشته باشد پس تعجبی ندارد که یکی از ویژگی‌های یک محیط تمیز انضباط حاکم بر آن است. برای آن‌که محیط کار خود را مرتب و تمیز نگه‌دارید بد نیست که یک برنامه ماهانه روی تقویم خود تنظیم کنید تا کارهایی که باید برای نظافت خانه انجام دهید را فراموش نکنید. مثلاً کارهایی که برای تمیز کردن خانه در هر فصل به‌طور جداگانه باید انجام دهید، محصولاتی که باید بخرید، آماده شدن برای خانه‌تکانی سال نو و… . با تلاش‌هایی که برای مرتب و تمیز کردن محیط زندگی خود انجام می‌دهید پس از مدتی متوجه می‌شوید که خود تبدیل به انسان منظم‌تری شده‌اید.

محیط تمیز کم‌خطرتر است

تصور کنید که خانه یا محل کارتان نامرتب و کثیف است و وسایلتان در همه جای محیط پراکنده شده، کافی است کم‌دقتی کنید و هنگام راه رفتن به چیزی برخورد کنید و آن را بشکنید. یا بدتر پای خود را روی یک وسیله تیز بگذارید و خود را مجروح کنید. این نوع خطرها به‌خصوص کودکان و سالمندان را بیش‌تر تهدید می‌کند. از جمله ویژگی‌های یک محیط تمیز این است که چنین خطرهایی در آن‌ها کم‌تر وجود دارد.

محیط تمیز آرامش‌بخش‌تر است

پس از یک روز کاری خسته‌کننده پا گذاشتن به یک خانه تمیز واقعاً حس بسیار خوبی دارد. از ویژگی‌های یک محیط تمیز بوی پاکیزگی و تازگی است که در هوای محیط پراکنده شده همچنین در چنین محیطی تمام وسایل خانه از پاکیزگی می‌درخشند و در جای خود قرار دارند. با زندگی کردن در یک محیط پاکیزه و مرتب احساس آرامش و راحتی را از محیط اطراف خود جذب می‌کنید. هنگامی‌که وارد خانه تمیز می‌شوید در را به روی شلوغی، آشفتگی، سروصدا و آلودگی‌های دنیای بیرون می‌بندید و به آرامش می­رسید.

ویژگی‌های یک محیط تمیز چه چیزهایی هستند؟
یک محیط تمیز بسیار آرامش بخش است

 

محیط تمیز از سبک زندگی مینیمال حمایت می­کند

محیط­های تمیز و منظم پر از وسایل بی‌مصرف و شلوغی نیستند، درنتیجه می‌توانند مفهوم مینیمالیست بودن را در بربگیرند. لزوماً افرادی که خانه و محل کار پاکیزه و مرتب دارند مینیمالیست نیستند. اما با کاهش تعداد وسایل بی‌مصرف و اضافه هنگام تمیز کردن خانه در حقیقت از اصول مینیمالیسم پیروی می‌کنید. افراد زیادی با گذر زمان با مفهوم ساده زیستی انس می‌گیرند و از جمع‌آوری بیهوده وسایل پرهیز می‌کنند. اگر شما به سبک زندگی مینیمال علاقه دارید و مایلید طبق آن زندگی کنید تلاش کنید محیط زندگی خود را تمیز نگهدارید.

محیط تمیز به بهبود روابط اجتماعی کمک می‌کند

شاید به نظرتان عجیب باشد که یکی از ویژگی‌های یک محیط تمیز بهتر شدن روابط اجتماعی ساکنان آن محیط است. دلیلش آن است که در صورت تمیز و مرتب بودن خانه و محل کارتان به‌آسانی می‌توانید دوستان و همکاران خود را دعوت کنید و اگر میهمانی سرزده به محل زندگی شما آمد دچار شرمساری نمی‌شوید. با داشتن یک خانه تمیز به‌راحتی می‌توانید دوستان و فامیل خود را برای گذراندن یک بعدازظهر تعطیل با یکدیگر به خانه خود دعوت کنید.

محیط تمیز باعث افزایش بهره­ وری می­شود

یک محل کار تمیز و مرتب بهره­ وری کارکنان را بالا می­برد. تحقیقات نشان داده­اند که افرادی که در محیط­های پاکیزه زندگی و کار می­کنند تمرکز و بهره ­وری بالاتری در حین کار کردن دارند. این خود باعث موفقیت و دست‌یابی به نتایج بهتر و درنهایت افزایش درآمد افراد می­ شود. پس لازم است ساختار محیط کار به گونه ای باشد که نظم و پاکیزگی در آن کاملا به چشم بخورد. اگر شما کارفرمایی هستید که محیط کار کارمندانتان وضعیت مطلوبی ندارد حتما اقدام به بازسازی محل کار خود کنید.

 

ویژگی‌های یک محیط تمیز چه چیزهایی هستند؟
یک محیط کار تمیز باعث افزایش بهره وری می شود

محیط تمیز باعث صرفه‌جویی در وقت می­شود

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده که به چیزی در خانه نیاز اضطراری داشته باشید اما نتوانید آن را به‌موقع پیدا کنید چون محیط زندگی‌تان بیش‌ازحد شلوغ و درهم‌ریخته است؟ هنگامی‌که محیط خانه یا محل کار تمیز و مرتب باشد به‌خوبی می ­دانید که هر وسیله‌ای را در کدام قسمت خانه قرار داده‌اید و پیدا کردن آن برای شما ساده می­شود. در این صورت وقت خود بر سر جستجوی وسایل موردنیازتان هدر نمی‌دهید و در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

محیط تمیز باعث صرفه‌جویی در پول می­شود

با پیدا کردن به‌موقع وسایلی که به آن‌ها نیاز مبرم دارید در حقیقت در پول خود هم صرفه‌جویی می­کنید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که درست همین امروز به دستگاه منگنه خود نیاز داشته باشید. درصورتی‌که نتوانید آن را پیدا کنید باید هزینه‌ای را صرف خرید یک منگنه جدید یا رفت‌وآمد به خانه دوست خود برای قرض کردن یک منگنه کنید. درصورتی‌که با تمیز و مرتب کردن وسایل خود از آن‌ها مراقبت کنید طول عمر آن‌ها بیش‌تر می­ شود و کم‌تر به تعمیر نیاز خواهند داشت. به همین علت صرفه‌جویی در پول  از جمله ویژگی‌های یک محیط تمیز است.

سخن پایانی

در این نوشتار به تعریف مفهوم تمیزی و ویژگی‌های یک محیط تمیز پرداختیم. زندگی در یک محل پاکیزه و مرتب فواید زیادی دارد اما با توجه به مشغله‌های روزمره شاید برای شما مقدور نباشد آن‌ طور که بایدوشاید به تمیز کردن محیط زندگی یا محل کار خود بپردازید. در این صورت استادکار به شما کمک می­کند تا بهترین خدمات نظافت منزل و محیط کار را پیدا کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =