راهنمای کامل انتخاب کفپوش کاشی آشپزخانه

2

انتخاب یک کاشی آشپزخانه مناسب می‌تواند روی تمیز بودن، زیبا به نظر رسیدن، سبک آشپزخانه و حتی راحتی شما تأثیر زیادی بگذارد. شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که سرامیک کف آشپزخانه مدام پر از لکه می‌شود و از بین بردن این لکه‌ها در طول روز دردسرهای زیادی برایتان ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد تنها عوض کردن رنگ و یا جنس کاشی می‌تواند این مشکل برطرف کند. از طرف دیگر هزینه‌ای که شما برای کاشی کف آشپزخانه‌تان می‌کنید، به طور حتم روی ظاهر خانه و حتی ارزش ملک شما نیز تأثیر می‌گذارد و ازاین‌رو بهتر است هوشمندانه و با در نظر گرفتن همه موارد انتخاب شود.

در این مقاله از استادکار قصد داریم با انواع کفپوش آشپزخانه و هر آن‌ چه که باید در مورد آن بدانیم، آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

انواع کاشی کف آشپزخانه کدامند؟

جنس کاشی که برای کف ساختمان استفاده می‌شود با جنس کاشی مورد استفاده در دیوارها متفاوت است و درجه سختی و ضخامت آن به گونه‌ای است که در ظاهر کار نیز قابل تشخیص است. جنس و رنگ کاشی آشپزخانه یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ظاهر این بخش است و اگر درست انتخاب نشود، می‌تواند لطمه بزرگی به زیبایی خانه شما بزند.

اهمیت انتخاب جنس و رنگ کاشی کف آشپزخانه
کاشی آشپزخانه نقش مهمی در ظاهر آن دارد و اگر جنس و رنگ نامناسبی برای آن انتخاب کنید، ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید.

به‌طور معمول استفاده از پارکت، لمینت و کفپوش‌هایی از این قبیل برای استفاده در آشپزخانه مناسب نیستند، زیرا حساسیت بالایی در برابر رطوبت دارند و از طرفی هزینه نگهداری آن‌ها نیز بیشتر است. ازاین‌رو استفاده از انواع کاشی انتخاب بهتری برای آشپزخانه محسوب می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در 79 درصد از پروژه‌های بازسازی خانه، حتما در آشپزخانه نیز تغییراتی انجام می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده تأثیر آشپزخانه در جلوه‌ای تازه بخشیدن به خانه است. در میان همه انواع کاشی آشپزخانه، توجه داشته باشید که رنگ‌های خیلی روشن به طور معمول بیشتر نیاز به تمیز کاری دارند و رنگ‌های کرم و مقداری تیره‌تر برای آشپزخانه انتخاب بهتری هستند.

بازسازی خانه و تعویض کاشی کف آشپزخانه | انتخاب بهترین کفپوش برای آشپزخانه
به‌طور معمول در بیشتر پروژه‌های بازسازی خانه، کاشی آشپزخانه و کفپوش سایر بخش‌های ساختمان نیز تعویض می‌شود.

انتخاب مصالح و جزئیات آشپزخانه می‌تواند روی نتیجه کار شما تأثیر زیادی بگذارد. امروزه تنوع انواع کاشی آشپزخانه آن‌قدر زیاد است که برای انتخاب باید دقت زیادی به خرج دهید تا بتوانید از میان رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. در ادامه با برخی از انواع کاشی آشپزخانه آشنا شوید:

  • سرامیک
  • تراورتن
  • مرمر
  • پرسلان
  • اسلیت یا لوحی

سرامیک

سرامیک یکی از انواع رایج کاشی آشپزخانه است که در برابر آب و لکه مقاومت خوبی دارد. سرامیک کف آشپزخانه به‌طور معمول بسیار بادوام است و کمتر آسیب می‌بیند، اما در صورت بروز مشکل می‌توانید به راحتی سرامیک آسیب‌دیده را جدا و جایگزین کنید.

انتخاب سرامیک کف آشپزخانه
یکی از مزیت‌های سرامیک کف آشپزخانه این است که در صورت آسیب، می‌توانید به راحتی بخش آسیب‌دیده را جدا کرده و یک سرامیک جدید را جایگزین آن کنید.

تراورتن

تراورتن نوعی کاشی آشپزخانه تهیه شده از آهک سفید است که نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر انواع کاشی‌ها دارد. از بهترین مزیت‌های استفاده از کاشی تراورتن آشپزخانه این است که قابل بازیافت است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

برای استفاده از کاشی تراورتن در آشپزخانه بهتر است از نوعی پرایمر یا سیلر روی آن استفاده شود تا رطوبت داخلش نفوذ نکند. درواقع پرایمر خاصی برای مقاومت بیشتر کاشی در برابر رطوبت وجود دارد که در صورت استفاده روی کاشی تراورتن، موجب می‌شود کاشی مدت زمان بیشتری سالم بماند و آب به درون آن نفوذ نکند.

تراورتن نوعی کفپوش آشپزخانه است که قابلیت بازیافت دارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.
تراورتن نوعی کفپوش آشپزخانه است که قابلیت بازیافت دارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

مرمر

سنگ مرمر به عنوان کفپوش آشپزخانه، همیشه یک انتخاب بی‌نظیر و لوکس است. کاشی آشپزخانه مرمر نیاز به مراقبت زیادی دارد و از گران‌ترین انواع کاشی محسوب می‌شود. به‌طور معمول از سنگ مرمر بیشتر در کف خانه‌ها و آپارتمان‌های لوکس استفاده می‌شود.

استفاده از سنگ مرمر برای کفپوش آشپزخانه | سنگ مرمر کف آشپزخانه
کاشی آشپزخانه مرمر به طور معمول در خانه‌های سلطنتی و لوکس استفاده می‌شود و جز گران‌ترین انواع کفپوش محسوب می‌شود.

پرسلان

پرسلان یکی از کفپوش‌های بادوام برای آشپزخانه است که مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر ضربه‌های سنگین دارد و از همین رو از آن برای کف مراکز تجاری و ساختمان‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود.

تمیز کردن پرسلان بسیار آسان است ولی ازآنجایی‌که وزن زیاد و قیمت بالایی دارد، به‌طور معمول برای طبقات بالای ساختمان و افرادی که به دنبال یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه هستند، استفاده نمی‌شود.

سرامیک پرسلان کف آشپزخانه | استفاده از کاشی پرسلان در دکوراسیون آشپزخانه
یکی از بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین انواع کاشی آشپزخانه، پرسلان است که به عنوان کفپوش مراکز تجاری و ساختمان‌های بزرگ نیز از آن استفاده می‌شود.

اسلیت یا لوح

یکی از زیباترین انواع کاشی‌ کف کاشی‌های لوحی یا اسلیت هستند که مقاومت بالایی در برابر ترک‌خوردگی و خراش دارند. کاشی‌ آشپزخانه اسلیت نیاز به رسیدگی مداوم دارد و ازآنجایی‌که قیمت زیادی دارد، برای افرادی که به دنبال کاشی‌های لوکس هستند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

کاشی لوح یا اسلیت نوعی کاشی کف آشپزخانه است که مقاومت خوبی در برابر ترک خوردن دارد.
اسلیت نوعی کاشی کف آشپزخانه است که مقاومت خوبی در برابر ترک خوردن دارد و به‌طور معمول برای مکان‌های بزرگ کاربرد دارد.

چرا از کاشی برای کفپوش آشپزخانه استفاده کنیم؟

از عمده‌ترین مزیت‌های انواع کاشی کف آشپزخانه این است که نسبت به سایر کفپوش‌ها، مقاومت بالایی در برابر انواع لکه دارند. از آنجایی که درز بین کاشی‌ها با درزگیر و مواد مخصوص پوشش داده می‌شود، هم در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند و هم به راحتی تمیز می‌شوند. تمیز کردن کاشی‌ها بسیار ساده است و از همین رو استفاده از انواع کاشی آشپزخانه برای افرادی که به آلرژی و حساسیت مبتلا هستند، گزینه مناسبی است.

همچنین اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که در خانه از حیوان خانگی مراقبت می‌کنید، استفاده از انواع کاشی آشپزخانه برای شما بسیار مفیدتر خواهد بود. زیرا به‌طور معمول هم اثرات لکه و جای پای حیوانات روی کاشی کمتر دیده می‌شود و هم مو و ذرات ریز کمتری لای درز کاشی‌ها به جا می‌ماند.

به‌طور کلی کاشی‌هایی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند، ضدآب هستند، در برابر ضربه مقاومت خوبی دارند، ضد حساسیت هستند و با محیط زیست نیز سازگاری دارند.

تمیز کردن کاشی کف آشپزخانه | مزایای سرامیک کف آشپزخانه
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کاشی کف آشپزخانه، تمیز شدن راحت و ضدآب بودنِ آن است.

چرا از کاشی برای کفپوش آشپزخانه استفاده نکنیم؟

شاید اولین عیبی که در مورد انواع کاشی و سرامیک کف آشپزخانه وجود دارد، احساس سرما روی آن‌ها است و این موضوع موجب می‌شود راه رفتن با پای برهنه روی کاشی‌ها کمی مشکل باشد. بسیاری از افراد برای رفع این مشکل، از سیستم گرمایش از کف قبل از نصب کاشی آشپزخانه استفاده می‌کنند تا در زمان راه رفتن احساس سرما نکنند.

ماهیت انواع کاشی آشپزخانه این‌گونه است که بسیار سخت و محکم است و اگر جسم شیشه‌ای و شکننده با آن برخورد کند، به طور حتم می‌شکند، درحالی‌که وقتی از فرش استفاده می‌شود، ممکن است این اتفاق نیفتد.

معایب کاشی و سرامیک آشپزخانه
یکی از معایب استفاده از کاشی و سرامیک این است که به‌طور معمول در زمستان با راه رفتن روی آن احساس سرما می‌کنیم.

یکی دیگر از معایب کاشی کف آشپزخانه، سُر شدن آن در اثر ریختن کوچک‌ترین مقدار آب و رطوبت است. در آشپزخانه که به‌طور معمول کمتر از فرش استفاده می‌شود، در صورت ریختن کمترین مقدار آب باید بسیار دقت کنید تا سر نخورید. برای رفع این مشکل می‌توانید در زمان خرید کاشی آشپزخانه از انواع جدید کاشی‌های ضد لغزش استفاده کنید.

لیزی و لغزش سطح کاشی و سرامیک آشپزخانه
کاشی کف آشپزخانه با وجود کم‌ترین مقدار آب و رطوبت لیز می‌شود و اگر آن‌ را به‌موقع خشک نکنید، می‌تواند خطرساز شود.

نکاتی که باید درباره نصب کاشی آشپزخانه بدانید

  • به منظور نصب کاشی آشپزخانه لازم است برای برخی از بخش‌ها مثل گوشه‌های دیوار و کنج‌ها، کاشی‌ها را برش دهید. برای برش دادن کاشی نیاز به دستگاه مخصوصی است که کاشی را درست به اندازه مورد نظر به دو نیم تقسیم می‌کند.
  • به یاد داشته باشید که روش نصب انواع کاشی آشپزخانه با توجه به جنس و نوع آن متفاوت است و به مواد خاصی برای نصب نیاز دارد.
نکات نصب کاشی کف آشپزخانه
شما برای برش دادن کاشی آشپزخانه و نصب آن نیاز به ابزارها و دستگاه‌هایی مخصوص دارید.
  • چیدمان کاشی در زمان نصب، با توجه به طرح و مدل کاشی می‌تواند متفاوت باشد. برخی از انواع کاشی‌های کف آشپزخانه به صورت مستقیم در کنار هم قرار می‌گیرند و برخی دیگر طبق الگویی مورب و یا طبق اصولی خاص در کنار هم چیده می‌شوند. بهتر است قبل از نصب حتماً در مورد نحوه چینش کاشی کف آشپزخانه مطمئن شوید و سپس اقدام به این کار کنید.
الگوی چیدمان کاشی آشپزخانه | کاشیکاری کف آشپزخانه
به طور معمول برای چیدمان کاشی آشپزخانه می‌توان آن‌ها را به مدل‌های مختلفی کنار هم قرار داد و این موضوع به سبک و سلیقه افراد و همچنین طرح و مدل کاشی‌ها بستگی دارد.
  • امروزه نوعی از کاشی‌ها وارد بازار شده‌اند که دارای پایه‌های اتصال و مصالحی هستند که نصب آن‌ها بسیار ساده‌تر است. این نوع کاشی‌ها برای افرادی که دوست دارند خودشان نصب کاشی آشپزخانه را انجام بدهند، گزینه بسیار مناسبی هستند. البته به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد، نصب کردن انواع کاشی آشپزخانه باید به وسیله افرادی حرفه‌ای و ماهر انجام شود.
  • به‌طور معمول قیمت نصب کفپوش آشپزخانه با در نظر گرفتن متراژ اندازه‌گیری می‌شود. چنانچه از خدمات استادکار برای نصب کاشی کف آشپزخانه استفاده کنید، همه هزینه‌ها به طور مشخص و با در نظر گرفتن هزینه مصالح استفاده شده، تعیین می‌شود و ازاین‌رو جای هیچ نگرانی بابت قیمت نهایی وجود ندارد. اگر برای نصب انواع کشی آشپزخانه به افرادی متخصص و ماهر نیاز دارید، می‌توانید همین حالا در وب‌سایت یا اپلیکیشن استادکار ثبت‎نام و سفارش خود را ثبت کنید.

کاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری

  • اجرای انواع خدمات کاشی کاری، سرامیک کاری و موزائیک کاری
  • کاشی کاری کف و دیوار آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام
  • سرامیک کاری دیوار و کف ساختمان، استخر
  • کف سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ
دریافت این خدمت از استادکار

تمیز کردن و نظافت کفپوش کاشی آشپزخانه چگونه است؟

نگهداری انواع کاشی و سرامیک آشپزخانه به‌طورکلی کاری ساده است. در ادامه به برخی از نکات ساده برای تمیز کردن کفپوش کاشی آشپزخانه اشاره شده است:

  • شما می‌توانید برای جلوگیری از جمع شدن ذرات غذا، هر روز سطح کاشی را با جاروی دستی یا جاروبرقی تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه‌های سطحی و آب از روی کاشی می‌توانید از تی استفاده کنید.
تمیز کردن و نظافت کفپوش کاشی آشپزخانه
برای جلوگیری از ایجاد لکه و جمع شدن ذرات غذا در لابه‌لای درزهای کاشی آشپزخانه بهتر است که به طور مرتب کف را جارو و تی بزنید و تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که نوع تمیز کردن کفپوش آشپزخانه شما با توجه به جنس آن می‌تواند متفاوت باشد.
  • ازآنجایی‌که ممکن است بعد از مدتی درز بین کاشی‌ها باز شود، بهتر است هر چند سال یک‌بار حتماً کاشی‌ها را آب‌بندی کنید.
  • توجه داشته باشید که تمیز نکردن به‌موقع لکه‌های چربی و غذا از روی کاشی می‌تواند به مرور لکه‌هایی بزرگ و مقاوم روی آن ایجاد کند.
  • سعی کنید از کشیدن اجسام تیز و برنده و یا سنگین روی کاشی آشپزخانه اجتناب کنید، زیرا این کار به مرور موجب ایجاد خش و ترک روی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای ترمیم دوغاب بین کاشی‌ها

لکه‌گیری و جرم‌گیری کاشی کف آشپزخانه
پاک نکردن به‌موقع لکه‌های چربی و غذا در آشپزخانه می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های دائم و تغییر رنگ دادن کاشی آشپزخانه شود.

سخن آخر

انتخاب کفپوش آشپزخانه به عوامل متعددی بستگی دارد، سبک و سلیقه شما در کنار در نظر گرفتن مقاومت، جنس و مقدار هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، روی انتخاب شما مؤثر است.

ازآنجایی‌که آشپزخانه به طور مرتب در معرض رطوبت و آب قرار دارد، لازم است تا از نوعی کفپوش که ضدآب و ضد لک است، استفاده کنید. به یاد داشته باشید نگهداری و نصب هر نوع کاشی آشپزخانه با توجه به جنس آن متفاوت است و باید طبق اصول خاص همان جنس انجام شود.

به‌طورکلی برای انتخاب نوع کفپوش آشپزخانه و همچنین نصب آن بهتر است حتماً از افرادی متخصص و باتجربه کمک بخواهید تا بعد از مدتی با مشکل روبرو نشوید.

2 نظرات
  1. امیر می گوید

    مفید و کامل و مخصوصا عالی❤

  2. مژده عاشوری می گوید

    سلام دوست عزیز ممنون از توجه شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =