انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها

0

اگر به هر دلیلی می‌خواهید قفل در خانه خود را تغییر دهید بد نیست ابتدا با انواع قفل در آشنا شوید و بدانید کدام قفل امنیت بالاتری دارد. هرچند در نهایت باید با در نظر گرفتن بودجه خود یک قفل برای درب منزل خود خریداری کنید اما شناخت انواع قفل‌ها می‌تواند به شما کمک کند خانه امن‌تر و راحت‌تری برای خود بسازید. از قفل‌های کلیدی ساده گرفته تا قفل‌های برقی و قفل‌های هوشمند، امروزه تنوع بسیاری برای خرید قفل در وجود دارد که ما برخی از پرکاربردترین‌های آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با قسمت‌های مختلف انواع قفل در

پیش از اینکه بخواهید با انواع قفل در آشنا شوید لازم است بدانید این قفل‌ها از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌اند. اکثر قفل‌های استاندارد درب با وجود تفاوت‌های ظاهری که دارند از اجزای یکسانی تشکیل شده‌اند که موجب می‌شود قفل باز و بسته شود. مروری کوتاه بر این اجزا و قسمت‌ها خواهیم داشت.

  • سیلندر یا مغزی

سیلندر یا آنچه ما با نام مغزی قفل می‌شناسیم قسمتی از قفل است که کلید وارد آن می‌شود. کلید باید به درستی در مغزی جای بگیرد که امکان باز یا بسته شدن در بوجود بیاید. مغزی قفل شیارهایی دارد که کلید را در خود جای می‌دهند. حتی کوچک‌ترین تفاوت بین شیارهای کلید و مغزی موجب می‌شود کلید در قفل جای نگیرد و یا اگر هم قرار بگیرد در را باز یا بسته نکند. معمولا تعمیر مغزی آسیب دیده ارزان‌تر از خرید یک قفل کامل است.

بیشتر بدانید قفل کارتی چیست و چگونه کار می کند؟

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
قسمتی از قفل که کلید در آن قرار می‌گیرد مغزی یا سیلندر نامیده می‌شود.
  • قفل‌های تک سیلندری

این نوع قفل‌ها فقط از یک سمت کلید می‌خورند و قفل کردن در با کلید از بیرون خانه صورت می‌گیرد. این قفل‌ها از داخل خانه معمولا یک دستگیره بهمراه دکمه دارند که برای قفل کردن درب استفاده می‌شود بنابراین برای قفل کردن درب از داخل نیاز به کلید نیست.

انواع قفل در ، قفل تک سیلندری
قفل تک سیلندری از انواع قفل در است که فقط از یک سمت کلید می‌خورد.
  • قفل دو سیلندری

برخلاف قفل تک سیلندری، قفل دو سیلندری این امکان را می‌دهد که درب خانه هم از داخل با کلید باز و بسته شود هم از بیرون. این نوع قفل‌ها معمولا برای نقاطی استفاده می‌شود که نمی‌خواهید کسی درب را بدون وجود کلید از داخل قفل کند که معمولا مربوط به فضاهای عمومی می‌شود.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
قفل‌های دو سیلندری طوری طراحی شده‌اند که از هر دو سمت کلید وارد قفل می‌شود.
  • پیچ یا چفت

وقتی کلید در مغزی یا سیلندر قرار داده و حرکت می‌دهید، پین‌های داخل مغزی حرکت کرده و در پیچ یا چفت قرار می‌گیرند. پیچ یا چفت در سوی دیگر دربی که قفل به روی آن نصب است قرار می‌گیرد که در واقع قفل باید به آن سو چفت شود تا درب خانه بسته باقی بماند.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
چفت، همانطور که از نامش پیداست جاییست که قفل در آن چفت شده و موجب بسته ماندن در می‌شود.
  • جعبه

جعبه یا باکس به قسمتی از درب گفته می‌شود که قفل در آن چفت می‌شود. این قسمت در سمت دیگر دربی که قفل به روی آن نصب است به شکل یک حفره به سایزی استاندارد شکل می‌گیرد. از آنجایی که سایز پین اصلی اکثر قفل‌ها یکسان است به راحتی می‌توانید از انواع قفل برای درب خانه خود استفاده کنید.

انواع قفل در را بشناسید

  1. قفل مغزی دستگیره‌ای ساده

ساده‌ترین و معمول‌ترین قفل‌ها، قفل مغزی دستگیره‌ای است که اغلب برای اتاق‌های داخلی خانه استفاده می‌شود. قفلی که از هر دو سمت دستگیره و جای کلید دارد و افراد می‌توانند درب را از داخل یا بیرون قفل کنند.

بیشتر بدانید وقتی کلید پشت در بماند چکار کنیم؟

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
یکی از معمول‌ترین انواع قفل در که معمولا برای اتاق‌ها و فضای داخلی خانه استفاده می‌شود قفل‌های ساده دستگیره دار هستند.
  1. قفل مغزی توپی

قفل مغزی توپی یکی دیگر از انواع قفل در است که این روزها در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. این نوع قفل یک دستگیره توپی از داخل و یک دستگیره توپی از خارج درب دارد که از یک سو قفل می‌خورد و از سوی دیگر دکمه دارد. هرچند قفل‌های دوسیلندری توپی نیز وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند درب را هم از داخل هم از خارج با کلید قفل کنید اما نوع تک سیلندری آن‌ها برای مصارف خانگی معمول‌تر هستند.

قفل‌های مغزی توپی تک سیلندری معمولا برای اتاق خواب‌ها یا دستشویی و حمام استفاده می‌شوند و برای باز کردن در کافیست دستگیره را بچرخانید و برای قفل کردن آن نیز فقط دکمه روی دستگیره را بزنید. از این نوع قفل برای درب ورودی منزل نیز استفاده می‌شود که از بیرون با کلید باز و بسته شده و از داخل با دکمه‌ای که روی دستگیره قرار گرفته است قفل می‌شود.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
قفل دستگیره‌ای توپی از انواع قفل در است که در بسیاری از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. قفل دستگیره‌ای اهرمی

این نوع قفل‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. یک قفل که کلیدخور است و یک دستگیره که برای باز و بسته شدن یک اهرم دارد که باید آن را به پایین بکشید. برای باز کردن این درب‌ها از سمت دیگر باید کلید داشته باشید اما از داخل معمولا یک قفل پیچی یا دکمه‌ای و یک دستگیره ساده که معمولا توپی شکل است وجود دارد. اگر بخواهید درب را از داخل قفل کنید باید قفل پیچی را حرکت دهید.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
این درها برای باز شدن هم نیاز به کلید دارند هم پایین کشیدن اهرم.
  1. Deadbolts

این نوع قفل‌ها یک مکانیزم جداگانه‌ای از دستگیره در دارند که موجب می‌شود بازکردن در با امنیت بالاتری انجام بگیرد. بسیاری از خانه‌ها و بخصوص شرکت‌ها برای درب ورودی خود از این نوع قفل در کنار قفل مغزی دستگیره‌ای استفاده می‌کنند که امکان ورود به خانه یا شرکت برای سارقان دشوارتر شود. در واقع deadbolt ها این قابلیت را دارند که درب خانه شما را به درب ضد سرقت تبدیل کنند.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
برای حفاظت بیشتر از خانه در برابر سارقان، بسیاری از ورودی‌های خانه با این نوع قفل بسته می‌شوند.
  1. قفل برقی بدون کلید

قفل‌های برقی که به قفل بدون کلید نیز شهرت دارند یکی از جدیدترین روش‌های مراقبت از خانه در برابر سرقت است. این نوع قفل‌ها با یک کد باز می‌شوند بنابراین تلاش سارقان برای بازکردن درب منزل شما دشوارتر می‌شود. امروزه استفاده از قفل برقی بیشتر برای درب ورودی شرکت‌ها و هتل ها (که به صورت قفل کارتی دیجیتالی است) مشاهده می‌شود. اما بسیاری از افراد نیز برای بالا بردن امنیت خانه خود از قفل برقی برای درب ورودی استفاده می‌کنند تا با خیال راحت‌تری خانه خود را به هر مقصدی ترک کنند.

انواع قفل در و ویژگی های مختلف آنها
قفل برقی به انواع قفل در گفته می‌شود که برای باز و بسته شدن نیازی به کلید ندارد. این نوع قفل‌ها نیز انواع مختلفی دارند.
  1. قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند نیز به نوعی زیرمجموعه قفل‌های برقی قرار می‌گیرند با این تفاوت که دیگر به وارد کردن کد نیز نیازی نیست چرا که کلید این نوع قفل‌ها، تلفن همراه شما است. قفل‌های هوشمند که این روزها برای هوشمند سازی خانه و بالابردن امنیت آن بسیار کاربرد دارند برای درب ورودی خانه یا درب فضاهایی همانند بالکن یا حتی پنجره‌ها نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی از قفل بودن درب منزل خود مطمئن باشید و باز و بسته شدن آن را از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید.

انواع قفل ، قفل هوشمند
قفل هوشمند به کمک تلفن همراه شما باز و بسته خواهد شد.

سخن پایانی

حال با شناخت انواع قفل در می‌توانید تصمیم بهتری برای تعویض قفل درب منزل خود بگیرید و قفلی انتخاب کنید که امنیت خانه شما را بیش از پیش بالا ببرد.

منبع: homestratosphere

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − دو =