انواع عایق رطوبتی کدامند؟

0

نم و رطوبت را می‌توان دشمن خاموش هر ساختمانی دانست؛ دشمنی که بدون بو و دود کم کم اوضاع را خراب و خراب‌تر می‌کند. عایقهای رطوبتی را هم می‌توان سربازان خوب ساختمان دانست که از فعالیت نم و رطوبت جلوگیری می‌کنند. انواع عایق های رطوبتی در ساختمان به کار می‌روند اما همه آن‌ها در نهایت یک ماموریت دارند: جلوگیری از نفوذ آب به بخش‌های داخلی بدنه‌ ساختمان. انواع عایق های رطوبتی البته تفاوت‌هایی هم دارند و هرکدام برای آب و هوا و شرایط کلی مشخصی مناسب‌تر هستند. بسیار مهم است که قبل از اجرای عایق رطوبتی، انواع آن را بشناسیم و با بررسی کامل شرایط، بهترین نوع عایق رطوبتی را برای ساختمان خود انتخاب کنیم.

همه عایق ها در نهایت یک ماموریت دارند: جلوگیری از نفوذ آب به بخش‌های داخلی بدنه‌ ساختمان
همه عایق ها در نهایت یک ماموریت دارند: جلوگیری از نفوذ آب به بخش‌های داخلی بدنه‌ ساختمان

اهمیت انتخاب عایق رطوبتی مناسب

ناگفته پیداست که انتخاب عایق رطوبتی نامناسب ، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. دلیل این مسئله، عدم کارکرد مناسب همه عایق‌های رطوبتی در همه شرایط نگه‌داری و اقلیم‌های جغرافیایی است. در واقع هر عایق رطوبتی برای طیف مشخصی از اقلیم‌های آب و هوایی طراحی و ساخته می‌شود و استفاده از آن‌ها در اقلیم‌های دیگر ممکن است کارکرد آن‌ها را کم و حتی ناچیز کند.

در این مطلب انواع عایق‌های رطوبتی را بررسی می‌کنیم. مطالعه دقیق این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا بهترین و مناسب‌ترین انواع عایق رطوبتی را برای منزل خود تهیه کنید. دقت داشته باشید که این راهنما، درباره نحوه نصب این عایق‌ها نیست. توصیه می‌کنیم برای نصب هرنوع از عایق‌های رطوبتی به یک نصاب حرفه‌ای و مطمئن مراجعه کنید چرا که نصب عایق رطوبتی یک کار کاملا تخصصی است. نصب نامناسب و غیراصولی عایق رطوبتی، کارکرد این عایق را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.

بیشتر بدانید ایزوگام بهتر است یا قیرگونی و فرق قیر و ایزوگام در چیست؟

برای نصب هرنوع از عایق‌های رطوبتی به یک نصاب حرفه‌ای و مطمئن مراجعه کنید
برای نصب هرنوع از عایق‌های رطوبتی به یک نصاب حرفه‌ای و مطمئن مراجعه کنید

عایق رطوبتی چیست؟

به هر نوع پوشش که باعث آب‎بندی محل مرطوب یا مملو از آب شود، عایق رطوبتی گفته می‌شود. در واقع عملکرد یک ماده یا پوشش در مقابله با نفوذ آب یا رطوبت است که آن ماده را به یک عایق رطوبتی تبدیل می‌کند. این عایق رطوبتی ممکن است هر جنس یا ساختار ضد آبی داشته باشد.

این جنس و ساختار، ممکن است بنا به شرایط بسیار متفاوتی طراحی و ساخته شده باشد. همانطور که گفته شد هر عایق رطوبتی برای یک طیف مشخص از شرایط اقلیمی طراحی و ساخته می‌شود. بنابراین عایق‌هایی که برای مناطق بسیار مرطوب ساخته می‌شوند، جنس و ساختار متفاوتی با انواع عایق‌ رطوبتی دارند که برای مناطق معتدل یا خشک طراحی و ساخته می‌شوند.

به هر نوع پوشش که باعث آب‎بندی محل مرطوب یا مملو از آب شود، عایق رطوبتی گفته می‌شود
به هر نوع پوشش که باعث آب‎بندی محل مرطوب یا مملو از آب شود، عایق رطوبتی گفته می‌شود

انواع عایق رطوبتی

عایق‌های رطوبتی را براساس جنس ساختار آن‌ها تقسیم بندی می‌کنند. انواع عایق‌های رطوبتی عبارتند از:

  • عایق‌های برپایه قیر

همانطور که مشخص است، این عایق‌ها طوری طراحی می‌شوند که به کمک قیر قابل اجرا هستند. ایزوگام‌ها مشهورترین و پرکاربردترین عایق‌های رطوبتی برپایه قیر هستند.

  • عایق‌های پلیمری

این عایق‌ها به کمک یک ماده پلیمری به سطح مورد نظر متصل می‌شود. این عایق‌ها جزو گران‌قیمت‌ترین عایق‌های رطوبتی هستند. به همین دلیل است که برای کاربردهای معمولی، عایق‌های رطوبتی پلیمری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. عایق‌های پلیمری انواع بسیار مختلفی دارند که هرکدام بر پایه‌ یک نوع پلیمر ساخته می‌شوند. این عایق‌ها معمولا برای مصارف خاص و محل‌های خاص تولید می‌شوند.

عایق‌های پلیمری جزو گران‌قیمت‌ترین عایق‌های رطوبتی هستند
عایق‌های پلیمری جزو گران‌قیمت‌ترین عایق‌های رطوبتی هستند
  • عایق‌های نانو

در فرایند طراحی و تولید عایق‌های نانو از فناوری و مواد نانو استفاده می‌شود. این نوع عایق‌ها هم به نوعی عایق پلیمری به شمار می‌روند اما نسبت به سایر عایق‌های پلیمری قیمت پایین‌تری دارند و در مصارف خانگی هم از آن‌ها استفاده می‌شود. وجود ذرات نانو در ساختار این عایق‌ها، باعث بالارفتن درصد مقاومت آن‌ها نسبت به نفوذ آب می‌شود. این عایق‌ها را می‌توان مطمئن‌ترین انواع عایق‌ رطوبتی موجود در بازار نامید.

  • عایق رطوبتی مایع

عایق رطوبتی مایع همانطور که از نام آن مشخص است، به صورت مایع بوده و بیشتر برای استخرها کاربرد دارد. عایق رطوبتی مایع پس از اینکه بر روی سطح مورد نظر قرار داده شد و خشک شد تبدیل به یک لایه بسیار نازک و مقاوم می‌شود.

  • عایق‌های سیمانی

در تولید این عایق‌ها از ملات سیمانی استفاده می‌شود. این ملات در برخورد با آب سخت می‌شود و جلوی نفوذ آب را می‌گیرد. عایق‌های سیمانی وزن بیشتری نسبت به بقیه‌ عایق‌های رطوبتی دارند و همین مسئله باعث می‌شود برای همه ساختمان‌ها مناسب نباشند. قبل از اجرای این عایق‌ها باید وزن کلی که روی سقف ایجاد می‌کنند محاسبه و با میزان بار قابل تحمل برای سقف سنجیده شود.

بیشتر بدانید بررسی کد خطای پیکج لورچ

عایق‌های سیمانی وزن بیشتری نسبت به بقیه‌ عایق‌های رطوبتی دارند و برای همه ساختمان ها مناسب نیستند
عایق‌های سیمانی وزن بیشتری نسبت به بقیه‌ عایق‌های رطوبتی دارند و برای همه ساختمان ها مناسب نیستند

عایق‌های رطوبتی را همچنین می‌توان براساس نوع اجرا هم تقسیم بندی کرد.

  • عایق‌های سرد

این عایق‌ها معمولا به کمک آب یا چسب‌های شیمیایی و بدون نیاز به حرارت اجرا می‌شوند. این عایق‌ها برای مناطق معتدل مناسب‌تر هستند.

  • عایق‌های گرم

این عایق‌ها برای اجرا نیاز به حرارت دارند. عایق‌های گرم بیشتر در اقلیم‌های پرباران و خیس کاربرد دارند. انواع ایزوگام در این خانواده قرار می‌گیرند.

  • عایق‌های پیش ساخته

لایه محافظ این عایق‌ها در کارخانه ساخته و در محل اجرا می‌شود. برای نصب این عایق‌ها فقط کافی است لایه محافظ را روی محل مورد نظر نصب کنید. این عایق‌ها برای پروژه‌های اورژانسی بسیار مناسب هستند.

لایه محافظ این عایق‌ها در کارخانه ساخته و در محل اجرا می‌شود
لایه محافظ این عایق‌ها در کارخانه ساخته و در محل اجرا می‌شود
  • عایق‌های درجا

لایه محافظ این عایق‌ها در محل نصب تهیه می‌شود. انواع ایزوگام و قیرگونی را می‌توان در این گروه، دسته بندی کرد. همانطور که می‌دانید مواد اولیه این عایق‌ها به محل پروژه حمل و در محل به کمک حرارت و موارد دیگر آماده می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص انواع عایق رطوبتی صحبت کردیم که هر کدام از این عایق‌ها باید با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی انتخاب شده و توسط یک نصاب ماهر نصب شود. در آخر پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت عایق نانو و ایزوگام – کدام بهتر است؟ را نیز بخوانید .

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + دو =