لوله بازکنی با فنر چیست ؟ آموزش باز كردن لوله فاضلاب با فنر

0

برچسب های نازیبای زیادی که روی درب منازل چسبانده می شود، حاکی از معضلی دارد که بسیاری از شهروندان همیشه با آن دست و پنجه نرم کرده اند: معضلی به نام باز کردن لوله و تخلیه فاضلاب. برای یک خانم خانه دار چیزی بدتر از انبوهی از کارهای مانده و یک چاه فاضلاب گرفته شده نیست، اما نگران نباشید این روزها، خدمات لوله بازکنی از روش های نوینی استفاده می کنند که هر چه زودتر شما را از این مشکل خلاص کنند. استفاده از فنر لوله بازکنی یکی از ابزارهای کاربردی برای باز کردن لوله‌های گرفته است.

فنری فولادی با انعطاف‌پذیری بالا است که می‌تواند به سادگی مشکل گرفتگی لوله‌ها را برطرف کند. فنر زنی لوله بازکنی روشی تضمینی برای رها شدن از مشکلات مربوط به گرفتگی لوله است که چندین روش برای این کار وجود دارد. در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا با نحوه استفاده از دستگاه لوله بازکنی با فنر بیشتر آشنا شوید.

روش های شیمیایی و مکانیکی باز کردن گرفتگی لوله

گرفتگی لوله می تواند به هر دلیلی از گیر کردن جسمی در چاه فاضلاب یا ریختن آشغال و خرده مواد غذایی در سینک ظرفشویی یا … به وجود آید. با توجه به میزان گرفتگی لوله روش های مختلفی مانند استفاده از اسید لوله بازکنی، مایع لوله بازکنی، دستگاه لوله بازکنی و … مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای گرفتگی ناشی از تجمع چربی و مواد خوراکی از روش شیمیایی و ریختن اسید استفاده می شود، اما اگر گرفتگی به علت رسوبات فاضلاب و یا ریختن موادی مانند سیمان و … در حین بناکاری و بازسازی در لوله ها به وجود آمده باشد، راهی جز استفاده از دستگاه های لوله باز کن نیست.

نشتی سینک ظرفشویی - لوله باز کنی با فنر
گرفتگی لوله می‌تواند موجب نشتی سینگ ظرفشویی شود. اگرچه تعمیر آن در خانه ممکن است اما بهتر است برای اطمینان از برطرف شدن مشکل از یک سرویس کار مطمئن کمک بگیرید.

بنابراین هنگامی که لوله ای می گیرد، دو گزینه برای خلاصی از آن دارید:

  • می توانید از لوله باز کن های شیمیایی استفاده کنید.
  • از ابزارهای مکانیکی مانند فنر برای باز کردن راه فاضلاب استفاده کنید.

امروزه مردم به جای روش های شیمیایی، ترجیح می دهند که روش های فیزیکی و مکانیکی را انتخاب کنند، چرا که روش های شیمیایی ممکن است برای افراد و محیط زیست مضر باشد. علاوه بر این روش های مکانیکی موثرتر از هر روش شیمیایی است. ابزارهای متعددی برای باز کردن راه لوله وجود دارد که یکی از آنها فنر نامیده می شود. این معمولا گزینه نهایی انتخاب توسط افرادی است که دیگر راه ها برایشان جواب نداده است.

لوله بازکن شیمیایی - لوله باز کنی با فنر
بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مشکلاتی نظیر گرفتن راه آب سینک دستشویی یا ظرفشویی را با استفاده از لوله بازکن‌های شیمیایی برطرف کنند.
لوله بازکنی با فنر
اگر مشکل با لوله باز کن‌های شیمیایی برطرف نشد باید از راهکارهای فیزیکی نظیر لوله بازکنی با فنر کمک بگیرید.

فنر لوله بازکنی چیست؟

بروز اختلال در سیستم لوله‌کشی یکی از مشکلات رایج است که برطرف کردن آن گاهی اوقات دردسرهای زیادی دارد. در این مواقع استفاده از دستگاه لوله بازکنی با فنر می‌تواند از هر روش دیگر مؤثرتر واقع شود. فنری بلند با انعطاف بالا از جنس فولاد در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر است. این فنر یک ابزار سیمی مارپیچ است که در یک طرف آن دسته و طرف دیگر سیم قرار دارد. انتهای این فنر مارپیچ باید وارد چاه شود و با حرکت دادن آن به صورت مارپیچ گرفتگی لوله ها برطرف شود.

در واقع، فنر لوله بازکنی دستگاهی است که باز کردن گرفتگی لوله‌ها با آن به سادگی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. در یک سر آن فنر و متعلقاتی برای حرکت درون لوله وجود دارد و به وسیله قلابی که دارد، گرفتگی لوله‌ها را برطرف می‌کند و موارد اضافی را که در مسیر لوله قرار گرفته است با خود به بیرون از لوله می‌کشد. روند استفاده از فنر بستگی به نوع فنر دارد. در بیشتر مواقع از فنر لوله بازکنی به منظور باز کردن توالت‌های ایرانی، ظرفشویی و لوله ساختمانی استفاده می‌شود، معمولاً در مورد توات فرنگی بهتر است از دستگاه تراکم هوا و یا فنرهای مخصوص توالت فرنگی استفاده شود تا جداره آن آسیب نبیند.

لوله بازکنی با فنر
برای لوله بازکنی با فنر از ابزار خاصی استفاده می‌شود که اغلب خود فرد قادر نخواهد بود در خانه این کار را انجام دهد و نیاز به یک سرویس کار ماهر خواهد داشت.

انواع فنر

دو نوع فنر دستی و الکتریکی در بازار وجود دارد.

فنر دستی و نحوه کار با آن

فنر دستی یک ساختار باریک و طویل دارد که می تواند در گرفتگی لوله های معمولی مورد استفاده قرار گیرد. نوک فنر تقریبا ۱۰۰ سانتی متر و از جنس فولاد مقاوم است. قسمت ابتدای پیچ های مخروطی در فنر باعث حرکت دادن مواد اضافی شده و برای استفاده از آن تنها کافی است که سر فنر را وارد چاه کرده و آن را با کمک دسته بچرخانید تا رو به جلو حرکت کرده و چاه را باز کند. این حرکت را آنقدر ادامه دهید تا فنر به جایی برسد که نتواند حرکت کند. در این صورت دو حالت پیش می آید: یا فنر به ساختار لوله چسبیده و نمی تواند جلو رود، یا اینکه به آلودگی هایی که موجب گرفتگی لوله شده و آن را مسدود کرده اند رسیده است.

اگر لوله شما به شکل U باشد، وقتی فنر به آن می رسد احساس فشار می کند و از حرکت می ایستد. دستگیره را خم کنید تا شکل تخلیه را تنظیم کنید. اگر مقاومت فنر از جلو رفتن به دلیل انسداد باشد، شروع به چرخاندن فنر کرده تا آن را به جلو رانده و چاه را باز کند. اگر گرفتگی ناشی از وجود جسم سنگین جامد گیر کرده در چاه است، جسم را با فنر جابجا کرده و بیرون بکشید.

در حالت فنر دستی باید اندکی با ساختار تخلیه لوله آشنایی داشته باشد، در مناطقی که منحنی در لوله وجود دارد، فشار را بیشتر کرده تا فنر رد شود، معمولا مقاومت فنر در جلو رفتن ناشی از گرفتگی و آلودگی هایی است که موجب گرفتگی شده اند. وقتی چاه باز شد، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید چند ثانیه آب با فشار زیاد وارد لوله ها شود تا تمام باقی مانده ها را با خود بشوید.

معمولاً فنر لوله بازکنی دستی را افراد ناشی نیز می‌توانند استفاده کنند. زمانی که گرفتگی شدید نباشد و عمق گرفتگی نیز چندان زیاد نباشد، می‌توان از این روش برای باز کردن لوله‌ها استفاده نمود. در برخی مواقع که ابزار و تجهیزات کامل و فنر لوله بازکنی برقی در دسترس نیست، بسیاری از افراد با وصل کردن فنر لوله بازکنی دستی به یک دریل، لوله باز کن دریلی درست می‌کنند و با فشار و چرخش حاصل از دریل اقدام به باز کردن لوله‌ها می‌نمایند.

باید توجه داشته باشید که استفاده از فنر لوله بازکنی با دریل در بسیاری مواقع چندان توصیه نمی‌شود و چون سرعت دریل بسیار زیاد است، ممکن است به لوله‌ها آسیب وارد کند. به همین علت بهتر است اگر با استفاده از فنر زنی لوله بازکنی با روش‌های دیگر قادر به باز کردن لوله‌ها نبودید، حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید و تا حد امکان بدون اینکه نهارت داشته باشید از فنر لوله بازکنی با دریل استفاده نکنید.

لوله بازکنی با فنر
لوله بازکنی با فنر کاری نیست که خود فرد بتواند در خانه انجام دهد چرا که نیاز به تبهر و ابزار خاص دارد.

دستگاه فنرزنی برقی

دستگاه فنرزنی همانطور که از اسمش مشخص است توسط نیروی برق هدایت می شود. این دستگاه به شکل یک مته پرقدرت است که معمولا هنگامی استفاده می شود که گرفتگی بیش از حد و مقاوم باشد و با فنر دستی و نیروی دست برطرف نشود. دستگاه فنرزنی دستگاهی شامل یک فنر منعطف و بلند است که به یک سر آن سر فنر و متعلقات وصل شده و از سمت دیگر موتور وجود دارد که با کمک نیروی محرک برق، فنر را داخل لوله چرخانده و درون لوله حرکت می دهد. استفاده از فنر لوله بازکنی برقی برای لوله‌ها بسیار ایمن‌تر و بهتر است اما کار با آن نیاز به کمی مهارت و تجربه دارد و از طرفی، می‌توان از آن با روش‌های دیگری همچون لوله باز کن دریلی نیز استفاده نمود.

این دستگاه برای عمق‌های بالای ۱۰ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن نیاز به دانش و مهارت تخصصی دارد. نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی و چرخش فنر به وسیله موتور متصل به برق آن ایجاد می‌شود و معمولاً سر فنر با توجه به نوع و میزان گرفتگی عوض می‌شود و متناسب با آن می‌توان از سر فنرهای متفاوتی استفاده نمود. انواع سر فنرها عبارت‌اند از:

  • سر فنر الماسی
  • سر فنر اسیدی
  • سر فنر نیزه‌ای
  • سر فنر برس‌دار
  • سر فنر کوزه‌ای
  • سر فنر چاقویی
  • سر فنر ابزارگیر
  • سر فنر میله فنری
دستگاه فنرزنی یکی از ابزاری است که در لوله بازکنی با فنر استفاده میشود.
دستگاه فنرزنی یکی از ابزاری است که در لوله بازکنی با فنر استفاده میشود.

مزیت‌های استفاده از دستگاه فنر زنی لوله بازکنی

باید بدانید که استفاده از دستگاه لوله بازکنی با فنر مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش‌ها داشته، جایگزین خوبی برای محلول‌های اسیدی محسوب می‌شود و در عین حال آسیب کمتری نیز به لوله‌ها وارد می‌کند. باز کردن لوله‌ها به وسیله مواد و مایع لوله بازکنی موجب می‌شود تا درون لوله پوسیدگی ایجاد شود و لوله از داخل سوراخ شود.

این فنر که از جنس فولاد و دارای سری های مختلف با توجه به میزان گرفتگی و اندازه لوله است و با انعطاف پذیری داخل پیچ و خم لوله به راحتی می چرخد و با قلابی که در سر دارد اقدام به برطرف کردن گرفتگی می کند. سر فنر های لوله بازکنی به صورتی ساخته می شود تا هرگونه گرفتگی را تخریب کرده و حرکتی به سمت جلو داشته باشند و تمامی اشیا را از سر راه خود بردارند. از مزایای این روش می توان به سرعت عمل و قابل حمل بودن آن اشاره کرد و بسیاری از افراد متخصص و فنی از همین روش استفاده می کنند. مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از دستگاه لوله بازکنی با فنر عبارت‌اند از:

  • سایز و اندازه دستگاه کوچک است و به راحتی قابلیت حمل کردن دارد.
  • برای روشن کردن دستگاه تنها کافی است که آن را به برق شهری وصل کنید.
  • دستگاه لوله بازکنی با فنر یک محفظه برای جمع کردن فنر دارد.
  • باز کردن گرفتگی‌های شدید نیز با این دستگاه امکان‌پذیر است.
  • برای سهولت کار با دستگاه لوله بازکنی با فنر، سر فنرهای متعددی طراحی شده است.
  • امکان استفاده از این دستگاه برای باز کردن لوله‌های بلند و طولانی نیز وجود دارد.
  • سرعت استفاده از دستگاه لوله بازکنی با فنر بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.

معمولاً از فنر لوله بازکنی خانگی برای گرفتگی‌های جزئی و ضعیف استفاده می‌شود. اما اگر گرفتگی لوله‌ها زیاد است و یا لوله مربوط به فاضلاب توالت فرنگی دچار گرفتگی شده است، بهتر است به هیچ عنوان از این روش برای رفع آن استفاده نکنید و هرچه سریع‌تر از فردی که تخصص بیشتری در این کار دارد کمک بگیرید؛ زیرا ابزار و تجهیزاتی که این متخصصان از آن استفاده می‌کنند حرفه‌ای‌تر و منعطف‌تر و عملکرد آن‌ها بسیار دقیق‌تر و ماهرانه‌تر است.

نحوه کار با دستگاه فنر زنی

برای باز کردن لوله‌ها به وسیله دستگاه فنر زنی لوله بازکنی باید کمی مهارت و تجربه داشته باشید و قبل از هر اقدامی ایمنی لازم را فراهم کنید. برای اینکه به وسیله فنر لوله بازکنی گرفتگی لوله‌ها را برطرف کنید، باید ابتدا دستکش مناسبی به دست بزنید و دستگاه را به برق شهری متصل کنید. سپس سرفنر را به داخل چاه فاضلاب و رو به جلو هدایت کرده تا به جایی که مانع و گرفتگی درون لوله وجود دارد، برسید. سپس دستگاه را روشن کنید تا کار خودش را شروع کند و نیروی مورد نیاز برای چرخش این فنر توسط موتور دستگاه ایجاد ‌شود. شما می توانید با دست نیز فنر را هدایت کند و دستگاه را با پای خود روشن کنید.

در صورتی که فنر با هرگونه مقاومت روبرو شد، کمی آن را بیرون آورده و مجددا سعی کنید. از دکمه معکوس نیز هرزگاهی استفاده کنید تا فنر با خاصیت ارتجاعی در جهت عکس نیز بچرخد. هنگامی که فنر به انتهایش رسید و لوله باز شد، دکمه را بزنید تا فنر جمع شود. پس از آن آب را باز کرده و چاه را بشویید تا باقی مانده های گرفتگی نیز از لوله فاضلاب عبور کنند.

لوله بازکنی با فنر

طرز کار با فنر لوله بازکنی خانگی یا دستی

همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردید، در برخی مواقع نیز ممکن است بخواهید بدون داشتن هیچ‌گونه مهارت تخصصی و تنها با کمی تجهیزات ساده، اقدام به استفاده از فنر لوله بازکنی خانگی نمایید. یکی از انواع لوله بازکنی که از فنری مخصوص تهیه شده و استفاده از آن برای افرادی بی‌تجربه نیز تا حدی راحت و آسان است، فنر لوله بازکنی خانگی است. فنر لوله بازکنی خانگی نسبت به فنر لوله بازکنی برقی و از نوع پیشرفته، کوچک‌تر و کار با آن‌ها راحت‌تر است. برای استفاده از آن باید سر فنر را وارد لوله فاضلاب کنید و سپس دسته آن را بچرخانید که با این کار ارتعاشی در فنر ایجاد می‌شود. از طرفی باید هر ثانیه یک بار فنر را به عقب و جلو حرکت دهید تا به محل گرفتگی لوله ضربه وارد شود.

توجه داشته باشید که اگر در خانه هنوز هیچ امکاناتی برای باز کردن لوله‌ها ندارید، خودتان نیز می‌توانید یک فنر لوله بازکنی خانگی درست کنید. برای این کار تنها کافی است که یک جالباسی فلزی را بردارید و بعد از صاف کردن خمیدگی آن با یک انبر انتهای فلز را خمیده کنید و به شکل قلاب درآورید. حال با کمک این وسیله می‌توانید مو و همه مواد زائدی را که داخل لوله گیر کرده خارج کنید. در انتها یعنی زمانی که مطمئن شدید همه لوله تمیز شده است، مقداری آب داغ و کمی مایع شوینده داخل لوله بریزید تا کف ایجاد شود.

نکاتی که باید در هنگام استفاده از فنر لوله بازکنی بدانید

برای استفاده از انواع فنر لوله بازکنی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از هر چیزی توصیه می‌شود بدون اطلاع از نحوه کار با دستگاه لوله بازکنی با فنر هیچ‌گاه اقدام به استفاده از آن نکنید.
  • توجه داشته باشید که کار با فنرهای لوله بازکنی بسیار خطرناک است و ممکن است که موجب آسیب به شما و یا خراب شدن لوله‌ها شود.
  • فراموش نکنید که هیچ‌گاه بدون دستکش از دستگاه لوله بازکنی با فنر استفاده نکنید، چون ممکن است موجب بریدگی و آسیب جدی به دستتان شود.
  • انواع فنرهای لوله بازکنی هر کدام برای عمق‌های متفاوتی تعبیه شده‌اند و باید با توجه به عمقی که گرفتگی در آن ایجاد شده از ۳ متر تا ۱۰ متر انتخاب شوند.
  • بعد از انتقال فنر به داخل لوله زمانی که متوجه شدید به بخش گرفته رسیدید، باید شروع به چرخاندن فنر کنید.
  • برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی بهتر است که از فنر مخصوص آن استفاده شود، زیرا استفاده از فنرهای عادی برای باز کردن لوله‌ها که معمولاً انعطاف کمتری هم دارند می‌تواند موجب آسیب به دیواره توالت فرنگی شود.
  • انتخاب سر فنر مناسب برای دستگاه لوله بازکنی با فنر اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید به این مورد نیز توجه شود.
  • استفاده از دستکش در هنگام کار با دستگاه لوله بازکنی با فنر امری واجب و ضروری است.
  • بهتر است قبل از شروع به کار با دستگاه لوله بازکنی با فنر حتماً از فردی که تجربه دارد مشاوره بگیرید.
  • توجه داشته باشید که عدم آگاهی شما در مورد کار با فنر می‌تواند به جای کشیدن مواد گرفتگی به بیرون، بیشتر آن‌ها را به قسمت عمیق‌تر لوله انتقال دهد. پس فراموش نکنید که در گرفتگی‌های شدید حتماً از افرادی متخصص کمک بگیرید.
  • به هیچ عنوان از افرادی بی‌تجربه برای باز کردن لوله‌ها کمک نگیرید.

خطر نکنید و به لوله ها آسیب نزنید!

دقت کنید که دستگاه فنرزنی را با فشار زیاد به جلو نرانید. دستگاهی که استفاده می کنید مانند مته ای قدرتمند است و می تواند موجب آسیب به لوله شما شود. تنها باید فنر را به جلو و عقب حرکت دهید تا ضایعات دفع شود. بهتر است بپذیرید که باز کردن گرفتگی لوله‌ها امری تخصصی و نیازمند مهارت و تجهیزات است و زمانی که درست و اصولی انجام شود، می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات بعدی نیز جلوگیری کند. چنانچه برای این کار به افرادی ماهر و متخصص نیاز دارید، می‌توانید از همکاران متخصص لوله بازکنی در استادکار کمک بگیرید. تجربه شما در این خصوص چیست؟

تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی

لوله‌بازکنی و فنرزنی لوله

  • فنرزنی لوله
  • باز کردن لوله توالت ایرانی
  • لوله‌بازکنی انواع لوله‌ها
  • باز کردن لوله کف شور آشپزخانه
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =