این چند کاربرد موز در خانه را بشناسید

0

آیا موز میوه محبوب شماست؟ آیا می‌توان از این میوه لذیذ در زیبایی یا رژیم لاغری کمک گرفت؟ کاربرد موز در خانه چیست؟ موز یکی از میوه‌های خوش‌طعم و شیرینی است که طرفداران زیادی دارد. این میوه خوش‌رنگ، سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌های A ،B6 ،C، پتاسیم، منگنز، منیزیم، فولات، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن است. ترکیب این میوه با غلات، سالاد میوه و حتی بستنی طعم جدید و منحصربه‌فردی دارد که بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان را طرفدار خود کرده است. اما در این مقاله قصد داریم علاوه بر خواص و مضرات موز، به کاربرد موز در خانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد پوست موز در خانه برای زیبایی

میوه‌ای با این مقدار ویتامین بعید است برای پوست و مو مفید نباشد! موز حاوی سیلیس، عنصری معدنی است که در ساخت کلاژن نقش موثری دارد. همچنین اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر لوتئین در پوست موز، پوست را آب‌رسانی کرده و از پیری پوست جلوگیری می‌کند. در ادامه به آموزش چند ماسک پوست، مو و اسکراب می‌پردازیم:

  • اسکراب موز

اسکراب صورت و بدن موز در داشتن پوستی صاف و درخشان کمکتان می‌کند. البته ساخت این اسکراب به نوع پوست و ناحیه تی صورت شما بستگی دارد. برای پیدا کردن این ناحیه، مقاله تی زون صورت ( ناحیه تی) کجاست و چه اهمیتی دارد؟ را مطالعه کنید. به‌طورکلی برای ساخت یک اسکراب ملایم برای پوست معمولی، یک موز له‌شده را با شکر قهوه‌ای مخلوط‌ کنید و به مدت 10 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. برای تهیه یک اسکراب متوسط، موز له‌شده را در بلغور جو دوسر یا نمک دریا ترکیب کنید و بگذارید 15 دقیقه روی پوستتان بماند. اگر واقعا به یک اسکراب قوی برای رفع خشکی احتیاج دارید، زردآلو و موز له‌شده را ترکیب کرده و به مدت 20 تا 25 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

اسکراب و ماسک پوست موز
ماسک پوست موزی یا اسکراب موز را می‌توانید در حمام به روی پوست صورت و بدن خود بمالید و به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
  • ماسک پوست موز

شما می‌توانید از موز به‌عنوان ماسک صورت طبیعی استفاده کنید. ماسک پوست موز، پوست را مرطوب کرده و باعث لطافت و زیبایی آن می‌شود. آنتی‌اکسیدان موجود در پوست موز، گل درخت موز و خود میوه می‌تواند به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و همچنین تامین مواد معدنی مورد نیاز پوست بپردازد و به جلوگیری از پیری زودرس کمک کند. مقاله راهکارهای مفید برای بستن منافذ پوست صورت راهنمای کاملی در این‌باره خواهد بود. در ادامه سه دستور عالی برای آب‌رسانی و کاهش چین‌وچروک پوست را آموزش می‌دهیم:

  1.  یک موز رسیده متوسط را در یک ظرف له کرده و سپس آن را به‌آرامی روی صورت و گردن خود بمالید. اجازه دهید 10-20 دقیقه به همان شکل بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید.
  2.  یک فنجان ماست ساده، دو قاشق غذاخوری عسل و یک موز متوسط را با هم ترکیب کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. سپس ماسک را از پوست خود پاک‌ کنید. این عمل را به مدت یک ماه و هر سه روز تکرار کنید.
  3.  قسمت‌های چروکیده صورت، به‌خصوص گوشه‌های چشم‌، پیشانی و گردن را به مدت 10 دقیقه با پوست موز ماساژ دهید. پوست موز را وقتی به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، تعویض کنید. این ماسک را در وقت خواب استفاده کنید و صورت خود را صبح بشویید.
طرز تهیه ماسک پوست موزی
اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر لوتئین در ماسک پوست موز، از پوست شما محافظت کرده و با آب‌رسانی به آن از خشکی و خارش جلوگیری می‌کند.
  • سفیدکننده دندان

چه کسی طرفدار دندان‌های سفید مروارید شکل نیست؟ همه ما آرزو داریم دندان‌های سفید و درخشان داشته باشیم. ماسک پوست موز با خواصی که دارد، کمک می‌کند برای این آرزو هزینه گزافی به دندان‌پزشکی نپردازید. پوست موز حاوی اسید‌سیتریک است که باعث سفیدی و روشنی لکه‌های سطح دندان می‌شود. برای سفید شدن دندان‌ها به‌صورت طبیعی در خانه، کافی است بعد از مسواک پوست موز را حدود دو دقیقه روی سطح دندان بمالید.

کاربردهای شگفت‌انگیز پوست موز در زیبایی و خانه‌داری
ماسک پوست موز سیاه شده اثری در سفید کردن دندان ندارد.
  •  رفع زگیل پوست

برای دیگر کاربرد موز در خانه در امر زیبایی می‌توان به از بین بردن زگیل پوست اشاره کرد. یک قطعه پوست موز رسیده را برش دهید و آن را روی زگیل بگذارید. سپس چسب زخم را روی زگیل پوشانده شده با موز، بچسبانید. این چسب زخم را یک‌ شب تا صبح روی پوست خود نگه‌ دارید. بعد از باز کردن چسب، متوجه بهبود و کوچک شدن زگیل می‌شوید. این ترفند را هفته‌ای سه بار و به مدت یک ماه تکرار کنید.

خواص موز برای پوست
مدت زمان رفع زگیل به اندازه آن بستگی دارد.
  • احیای موهای خشک

ماسک موی موز یک روش عالی برای مبارزه با موهای خشک و شکننده است. برای تهیه این ماسک مو، یک تا سه موز کاملا رسیده را پوره کنید و همه مو و سر خود را با آن ماساژ دهید. بگذارید ماسک 15 دقیقه روی سر بماند، سپس آن را زیر دوش بشویید.

کاربرد موز در خانه و زیبایی
دیگر کاربرد موز در خانه در امر زیبایی کمک ماسک موی موز به رفع شوره سر است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کاربرد پوست موز در خانه برای پخت غذا

موز با طعم شیرین و عطر دل‌نشینش می‌تواند مکمل بسیاری از بستنی‌ها، دسرها و میان‌ وعده‌ها شود. در ادامه بیشتر به کاربرد موز در خانه و آشپزی خواهیم پرداخت.

  • دسر موز یخ‌زده

به عنوان یک غذای تابستانی برای دوستان و خانواده، چهار عدد موز رسیده را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. یک چوب بستنی را به انتهای هر قطعه بچسبانید. موزها را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. سپس موزهای یخ‌زده را به سرعت در کره یا شکلات ذوب‌شده فرو ببرید و دوباره در فریزر بگذارید. دسر موز کره و موز شکلات شما بعد از چند دقیقه و بعد از انجماد شکلات و کره آماده خواهد بود.

  • بستنی موزی

درست کردن بستنی موزی کار چندان سختی نیست و می‌تواند بسیاری از کودکان را خوشحال کند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که موزهای پوست کنده را چند ساعت در فریزر نگه دارید. سپس آن‌ها را با غذاساز یا مخلوط‌کن به همراه مقداری کره بادام زمینی یا نارگیل خرد شده مخلوط کنید. این بستنی فاقد شیر و خامه است که می‌تواند برای افرادی که دارای چربی خون هستند یا رژیم چربی‌‌سوزی را دنبال می‌کنند، بسیار جذاب باشد.

  • نرم کردن گوشت کباب

سفت شدن گوشت حین کباب شدن یک چالش بزرگ برای تمام طرفداران پیک‌نیک و دورهمی‌های پخت کباب است. از خواص گل درخت موز در بسیاری از کشورهای آسیایی برای بسته‌بندی گوشت استفاده می‌شود، زیرا به لطیف شدن گوشت حین پخت کمک می‌کند. اما شما می‌توانید با خواباندن گوشت در موز له‌شده یا قرار دادن آن بین چند پوست موز، نتیجه مشابه را دریافت کنید و از خوردن کباب با گوشت نرم لذت ببرید. در صورتی که قصد برپایی باربیکیو و خرید آن برای خانه را دارید، مقاله راهنمای خرید کباب‌پز و نکات مهم در زمان خرید مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید.

خواص و مضرات موز
از مضرات پوست موز می‌توان به ترکیبات شیمیایی حفاظت‌کننده از جمله محلول‌های ضد‌ قارچ اشاره کرد که برای انسان مضر است؛ زیرا موز میوه‌ای است که از هنگام برداشت تا مصرف‌کننده راهی طولانی را پشت سر می‌گذارد. به همین خاطر پوست این میوه به چنین موادی آغشته می‌شود.

کاربرد پوست موز در خانه برای گیاهان

پوست موز حاوی کلسیم، منیزیم، سولفور، فسفات، پتاسیم و سدیم است. همه این مواد معدنی برای رشد یک گیاه لازم و ضروری هستند. موارد زیر شامل خواص و مضرات موز و پوست موز برای گیاهان می‌شود.

  • درخشان کردن برگ درختان

لذت نگهداری از گل‌های آپارتمانی و مراقبت از آن‌ها در باغچه را با هیچ چیز نمی‌توان عوض کرد. اما دور شدن گیاهان از فضای گلخانه موجب می‌شود برگ‌ها و گل‌های گیاهان در معرض دوده و غبار فضا قرار بگیرند، به همین دلیل اغلبشان درخشندگی روز اول را ندارند. برای حل این مشکل می‌توانید به کمک پوست موز برگ‌های گیاهان را تمیز کرده و مانع جمع شدن غبار روی آن‌ها شوید. برای کسب اطلاعات کافی جهت نگهداری از گیاهان می‌توانید مقاله گیاهان مقاوم آپارتمانی که هرگز خشک نمی‌شوند را مطالعه کنید.

  • جلوگیری از شته‌ها

یکی از بزرگترین مشکلات نگهداری گیاهان در باغچه خانه یا گلدان آپارتمانی، شته‌هایی است که از گیاه منتشر می‌شود. برای از بین بردن شته‌ها بهتر است پوست موز پوسیده یا خشک شده را در خاک گلدان دفن کنید. این عملکرد باعث دفع شته‌ها می‌شود.

  •  کود

پوست موز مانند خود میوه آن غنی از پتاسیم بوده و ماده مغذی مهمی برای باغتان خواهد بود. در فصل زمستان پوست موز را خشک کنید و در اوایل بهار، آن‌ها را در دستگاه غذاساز یا مخلوطکن خرد کرده و پای گیاهان بریزید تا برگ‌های جدید شروعی سالم و قدرتمند داشته باشند. بسیاری از ارقام گل رز و گیاهان، از مواد مغذی موجود در پوست موز تغذیه می‌کنند و قدرت بیشتری می‌گیرند.

  • کمپوست

کمپوست بهترین و مغذی‌ترین کود برای تقویت و بهبود عملکرد خاک در باغبانی و کشاورزی است از این‌رو اهمیت بالایی در نگهداری از گل و گیاه دارد. پوست موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و فسفر بوده که برای ساخت کمپوست بسیار مفید است. در ادامه مطالعه مطلب چگونه کمپوست خانگی درست کنیم؟ پیشنهاد می‌شود.

استفاده از پوست موز برای گیاهان و کشاورزی
رشد گیاهان به کمک کود پوست موز و کمپوست آن بسیار تسریع می‌شود.

کاربرد موز برای درمان‌های خانگی

شاید همیشه لازم نباشد برای یک سوختگی ساده یا التهاب پوستی به پزشک مراجعه کنید و بتوان به کمک خواص و کاربرد موز در خانه برخی از زخم‌ها را درمان کرد. در ادامه دو درمان خانگی با موز را آموزش می‌دهیم:

  • خاصیت ضد التهابی

پوست موز دارای خواص ضد التهابی خارق‌العاده‌ است و می‌تواند التهاب حاصل از گزش حشرات، خراش جزئی، برخورد با پیچک سمی و آفتاب سوختگی را در مدت کوتاهی از بین ببرد. فقط کافی است هنگام ایجاد شدن مشکلات پوستی این چنینی، پوست موز را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داده و مانند یک کمپرس خنک آن را فشار دهید. این روند را تا زمانی تکرار کنید که التهاب آرام شود.

  • تقویت معده

موز یک میوه قلیایی است، به این معنی که می‌تواند به خنثی سازی اسید در معده کمک کند. می‌توانید موز را به عنوان داروی خانگی برای سوزش سر دل و معده به طور منظم بخورید.

کاربرد موز در خانه
اضافه کردن موز به وعده صبحانه نه تنها باعث تقویت معده می‌شود بلکه انرژی کافی برای کل روز را به بدن تزریق می‌کند.

کاربرد موز در خانه به عنوان غذای حیوان خانگی

سگ‌ها غذای انسان را دوست دارند، اما بیشتر اوقات گربه‌ها نمی‌توانند غذای انسان را هضم کنند. با این حال موز از آن دسته مواد غذایی است که حیوانات خانگی از جمله گربه‌ها هم می‌توانند از آن لذت ببرند، زیرا هم طعم خوبی دارد و هم سرشار از فیبر، منیزیم و پتاسیم است. یک موز را له کرده و آن را به غذای مورد علاقه حیوان خانگی خود اضافه کنید.

خواص و مضرات موز برای حیوانات خانگی
از دیگر خواص و مضرات موز برای گربه‌ها این است که مقادیر زیاد آن موجب چاقی گربه‌ها می‌شود.

کاربرد موز در خانه به عنوان پولیش کفش و نقره

استفاده از پوست موز یک روش عالی برای برگرداندن درخشش به ظروف نقره و کفش چرمی است. با کمک قسمت داخلی پوست موز درخشندگی کفش یا زیورآلات نقره خود را به روز اول برگردانید. از این روش می‌توانید برای بازسازی مبلمان چرمی هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پوست موز، آن را روی قسمت کوچکی امتحان کنید تا موجب پوسیدگی مبل نشود. راه دیگری که می‌توانید برای تمیز کردن مبلمان منزل از آن کمک بگیرید، دریافت خدمات آنلاین مبل شویی استادکار است که با کمک نیروی حرفه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته مبلمان را مثل روز اول تمیز می‌کند.

جمع‌بندی

موز میوه بسیار مغذی است، اما فقط یک میوه خوراکی نیست. بلکه کاربرد موز در خانه از شیوه مصرفی آن به صورت میوه بیشتر است. همچنین قصد داشتیم در این مقاله راهکارهایی برای پوست موز و بهره بردن از تمام خواص آن نیز آموزش دهیم.

منبع: ReadersDigest

مبل‌شویی در منزل

مبل‌شویی در منزل

  • خشکشویی مبلمان اداری و نشیمن خانگی
  • شستشوی مبلمان و خشکشویی مبل در منزل
  • شستشوی مبل سلطنتی، استیل، راحتی، کاناپه و انواع مبل خارجی
  • شستشوی مبل چرم مصنوعی، سفید و رنگی و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =