پرلیت چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

0

داشتن گیاهان در خانه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در واقع گیاهان به کاهش استرس و ایجاد احساس آرامش و راحتی انسان‌ها کمک می‌کنند، به فضا لطافت و زیبایی خاصی می‌بخشند و هوا را هم برای تنفس تصفیه و تمیز می‌کنند. اما آیا برای بستر گیاهان، خاک گلدان مناسب است یا پرلیت؟ اما چگونه باید از این بستر برای گیاهان استفاده کرد؟ آیا موارد منع مصرفی هم وجود دارد؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

پرلیت چیست؟

پرلیت یک ماده معدنی طبیعی است که به‌عنوان یک سنگ آتشفشانی از گرید سیلیسی شناخته می‌شود. این ماده سفید رنگ بوده و نام آن از لغت انگلیسی پرل به معنای مروارید گرفته شده است. حدود 5 درصد از ترکیب آن را آب تشکیل می‌دهد. وجود آب در این سنگ اجازه می‌دهد که در دمای بالا منبسط شود و در هوای گرم، ریشه گیاه را خنک نگه دارد.

کشاورزان سال‌هاست از این نوع سنگ برای مصارف کشاورزی و باغبانی استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این سنگ سیلیسی آن است که به کار‌گیری آن، تعادل خاک را به‌ هم نمی‌زند. همچنین سبک است و به جلوگیری از هجوم آفات و انواع بیماری‌ها هم کمک می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، این سنگ قیمت ارزانی دارد، در دسترس است و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های تخصصی باغبانی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: علت ریزش برگ گیاهان خانگی چیست و چه باید کرد؟

نحوه استفاده از پرلیت در کشاورزی و باغبانی و گلخانه برای بهبود رشد گیاهان
برای نگهداری بهتر از گیاه، شما می‌توانید پرلیت را با سایر مواد آلی مغذی مخلوط کرد. به این ترتیب رشد گیاه هم بهبود می‌یابد.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

مزایای اصلی استفاده از پرلیت چیست؟

ویژگی اصلی استفاده از پرلیت در گلدان، توانایی آن در تخلیه آب اضافی، بهبود هوادهی ریشه و تزئین گلدان است. این ماده نه‌تنها زهکشی گیاهان را آسان می‌نماید، بلکه موجب تقویت آن‌ها هم می‌شود و شادابشان نگه می‌دارد. در ضمن مخلوط کردن آن با سایر مواد مغذی ارگانیک مانند سبوس برنج، پوسته نارگیل و پیت‌ماس آسان است.

برخی از گیاهان مانند کاکتوس یا آلوئه‌ورا، به راحتی در اثر رطوبت بیش از حد آسیب می‌بینند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از خاک، در گلدان آن‌ها از پرلیت استفاده شود. این ماده برای کاهش اسیدیته خاک مفید است، پوسیده نمی‌شود و تحلیل هم نمی‌رود. در نتیجه حجم آن کم نمی‌شود یا از بین نمی‌رود.

بیشتر بخوانید: این گیاهان فضای باز را هرگز نمی‌توانید بکشید!

سایر مزایای استفاده از پرلیت برای گیاهان

مزیت مهم استفاده از این ماده به جای خاک این است که زهکشی گلدان را تسهیل می‌نماید. در نتیجه از ریشه گیاهان در برابر پوسیدگی جلوگیری خواهد شد. این ماده به نوبه خود اکسیژن‌رسانی به خاک را هم آسان‌تر می‌کند. علاوه بر موارد اشاره شده، پرلیت مزایای دیگری هم دارد. این مزایا عبارتند از:

  • جذب مقدار زیاد آب و نگه داشتن آن برای استفاده گیاه در آینده
  • تداخل نداشتن این ماده با مواد مغذی گیاه و خاک (زیرا پرلیت PH خنثی دارد)
  • سبک بودن
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • بهبود بخشیدن به قوام خاک‌های متراکم
  • دارا بودن خواص ضد‌قارچی و آفت‌کشی
مزایای کاربرد خاک پرلیت در کشاورزی و محیط کشت گیاهان
خاک پرلیت عاری از هر گونه آفت و عوامل بیماری‌زا است و خاصیتی شبیه به علف‌کش‌ها دارد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

برخی از معایب استفاده از پرلیت برای گیاهان

استفاده از این ماده، برای همه گیاهان مناسب نیست. در واقع ممکن است به‌کار‌گیری آن تحت شرایط خاص، پیامدهای منفی به همراه داشته باشد. بنابراین قبل از استفاده از آن در باغچه یا گلدان‌های زیبای خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • این ماده در دماهای پایین از رشد سالم ریشه گیاهان جلوگیری می‌کند.
  • برخلاف خاک‌های مناسب گلدان، پرلیت یک بستر بی‌خاصیت است. بنابراین مواد مغذی را برای گیاهان فراهم نمی‌کند. در نتیجه باید مواد مغذی را از طریق کودها و سایر مواد آلی به گلدان اضافه کرد.
  • این سنگ، نیاز به آبیاری را افزایش می‌دهد. زیرا آب اضافی، راحت‌تر از گلدان تخلیه می‌گردد. بنابراین ریسک مواجه شدن با خطر کم‌آبی برای گیاه بیشتر می‌شود.
  • این ماده در فصول خنک‌تر به سرعت سرد می‌شود. بنابراین می‌تواند در رشد طبیعی ریشه‌ها اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که در نگهداری کاکتوس باید بدانید

موارد استفاده از پرلیت

اغلب پیشنهاد می‌شود پرلیت را با سایر بسترهای تغذیه‌ای مانند سبوس برنج، پوسته نارگیل، پیت‌ماس و انواع دیگر خاک مخلوط کنید. این امر پتانسیل آن را برای نگهداری از گیاه و تخلیه آب افزایش می‌دهد. علاوه بر این تغذیه گیاه را هم تسهیل می‌کند. با این حال هنگام استفاده از پیت‌ماس و پرلیت زیاده‌روی نکنید. زیرا اگر مراقب نباشید، این ترکیب می‌تواند طی آبیاری، باعث خفگی ریشه گیاه شود.

علاوه بر این، خاک متراکم باید با پرلیت ترکیب گردد تا نرم شود و زهکشی بهتری هم داشته باشد. در ضمن ریختن این ماده در بالای گلدان و روی سطح خاک برای محافظت از ریشه در برابر نور خورشید هم کارآمد است. گیاهانی که بیشترین بهره را از این ماده می‌برند، گیاهان شیره‌داری مانند آلوئه‌ورا هستند. در ضمن استفاده از پرلیت برای کاکتوس‌ها و بونسای نیز توصیه می‌گردد. فقط قبل از مخلوط کردن خاک با پرلیت، به هر دوی آن‌ها کمی آب اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای پرورش و نگهداری بن سای در منزل

پرلیت چیست و کاربرد خاک پرلیت در کشاورزی و پرورش گل و گیاه چگونه است؟
کپشن: پرلیت به محافظت از گیاهان در برابر اثرات مخرب اشعه‌های مضر آفتاب به ویژه در طول تابستان، کمک می‌کند.

سخن پایانی

پرلیت به راحتی در بازار یافت می‌شود. مهمتر از همه اینکه قیمت بسیار ارزانی دارد. عملکرد اصلی آن بهبود ظاهر گلدان‌ها و خاک باغچه است و علاوه بر موارد ذکر شده، زهکشی را نیز تسهیل می‌نماید. همچنین در هوای گرم تابستان، گیاهان را خنک نگه می‌دارد. حسن دیگر آن هم این است که دارای PH خنثی است. بنابراین هیچ‌گونه تداخلی با مواد مغذی خاک ندارد. بسته به نوع گیاه، ممکن است بخواهید این عنصر را با بسترهای ارگانیک مخلوط کنید تا فواید و خاصیتش افزایش یابد. کارشناسان کشاورزی، بهترین مواد برای ترکیب با آن را سبوس برنج، پوسته نارگیل و پیت‌ماس می‌دانند.

منبع: Steptohealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 6 =