آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل

2

ماشین‌های لباسشویی به هر دلیلی ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوند. گاه می‌توانید خودتان در منزل تا جایی که امکان دارد اقدام به تعمیر ماشین لباسشویی کنید. ما تصمیم گرفته‎ایم که در این نوشتار نکات مهمی که می‌توانند به شما در راستای تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کمک کنند را ذکر کنیم. بنابراین اگر به دنبال یک مطلب در ارتباط با آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در منزل هستید، می‌توانید از آن چه که در ادامه می‌آید استفاده کنید.

آموزش تعمیر لباسشویی در منزل

۱- آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود

از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که در ماشین‌های لباسشویی بروز می‌کند می‌توان به روشن نشدن دستگاه اشاره داشت. علل متعددی می‌توانند موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی شوند، از این رو رفع مشکل روشن نشدن لباسشویی نیز کارهای متعددی نیاز دارد. کارهایی که می‌توان در راستای رفع مشکل روشن نشدن ماشین لباسشویی انجام داد را در ادامه با یک‌دیگر مرور می‌کنیم.

تعمیر ماشین لباسشویی در منزل
تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود

بررسی برق ماشین لباسشویی

نخستین کاری که باید انجام دهید، بررسی برق ماشین لباسشویی است. ابتدا پریز برق را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که پریزی که دوشاخه‌ی ماشین لباسشویی به آن متصل است، کاملاً برق دارد. سپس سیستم برق خود ماشین لباسشویی را بررسی کنید تا اگر مشکلی در آن وجود دارد با رفع آن ماشین لباسشویی روشن شود.

بررسی سوییچ درب ماشین لباسشویی

در صورتی که در پریز برق و در سیستم برق ماشین لباسشویی مشکلی وجود نداشت، موردی که باید بررسی کنید سوییچ درب ماشین لباسشویی است. سیستم ماشین لباسشویی به گونه‌ای است که اگر درب آن باز بماند یا در کل پیغام بسته شدن درب برای مغز ماشین لباسشویی ارسال نشود، روشن نخواهد شد. حال در صورتی که سوییچ درب با مشکل مواجه شده باشد، پیغام بسته شدن درب برای مغز ماشین لباسشویی صادر نشده و در نتیجه ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد.

بررسی سوختگی موتور

مورد دیگری که ممکن است مانع از روشن شدن ماشین لباسشویی گردد، خرابی و یا سوختگی موتور است. برای بررسی موتورهای تسمه‌ای، سعی کنید تسمه‌های متحرک و همچنین پمپ را از موتور جدا کنید. پس از جدا کردن این دو، موتور را روشن کنید. در صورتی که موتور روشن شد می‌توان دریافت که ایراد نه از خودِ موتور بلکه از تسمه یا پمپ است. پس از آن می‌توان با تست تسمه و پمپ، مقصر اصلی را پیدا کرد.

چنان چه موتور بدون تسمه و پمپ روشن نشد، مشکل از خودِ موتور است و باید تعویض شود.

اما برای بررسی موتورهای بدون تسمه یا همان دایرکت درایو، به جای تسمه و پمپ باید کوپلینگ و پمپ را از موتور جدا کنید. پس از جدا کردن این دو، می‌توانید مراحلی که برای موتور تسمه‌ای قابل اجرا بودند را برای این موتور اجرا کنید. یعنی موتور را بدون کوپلینگ و پمپ روشن کنید. اگر روشن شد، ایراد یا از کوپلینگ یا از پمپ است و اگر روشن نشد خودِ موتور ایراد دارد.

بررسی برد کنترل

در صورت سالم بودن موتور و کوپلینگ و پمپ، مورد دیگری که باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، برد کنترل است. این برد در واقع مغز ماشین لباسشویی است و بسیاری از قطعات ماشین لباسشویی با دستور این قطعه از ماشین لباسشویی فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند. در واقع، مسئول راه اندازی بسیاری از قطعات ماشین لباسشویی برد کنترل است. لذا اگر برد با مشکل مواجه شود، نمی‌تواند برخی یا همه‌ی قطعات را راه اندازی کند و به این ترتیب ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد.

تشخیص سالم بودن برد کنترل تخصص زیادی می‌خواهد، اما به عنوان کسی که قرار است تعمیر ماشین لباسشویی را در منزل انجام دهید و تا جای امکان از تماس با نمایندگی اجتناب کنید، می‌توانید خوب به برد نگاه کنید و سوخته بودن آن را تشخیص دهید. در صورتی که برد سوخته بود، حتماً با استادکار تماس بگیرید. تعویض برد کار شما نیست، بلکه حتماً باید تکنسینِ متخصص اقدام به انجام این کار کند.

بررسی دکمه‌ها

در آخر آن که دکمه‌ها را نیز بررسی کنید. ممکن است دکمه‌ی روشن و خاموش یا دکمه‌ی تایمر با شفت درگیر نشوند و همین امر موجب روشن نشدن ماشین لباسشویی شود. برای بررسی دکمه‌ها، ماشین لباسشویی را خاموش کرده و پشت تایمر را مورد بررسی قرار دهید.

۲- آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در صورتی که تایمر ماشین لباسشویی کار نمی‌کند

یک سری قطعه هستند که در صورت خرابی آن‌ها، تایمر ماشین لباسشویی نمی‌تواند کار کند. این قطعات عبارت اند از:

  • سوییچ در
  • پمپ تخلیه
  • شیر آب
  • دکمه‌ی تایمر
  • موتور تایمر

اجازه دهید یک به یک این قطعات و مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم.

بررسی سوییچ در

سوییچ در، همان‌طور که در بالا گفته شد، وسیله‌ای است که اجازه نمی‌دهد که ماشین لباسشویی به هنگام باز بودن درب روشن شود و در کل موتور کار کند. در واقع این سوییچ، در زیر در قرار گرفته و این وظیفه را بر عهده دارد که در صورت بسته شدن کامل درب، برق را برای موتور و تایمر وصل کند. بدیهی است که در صورتی که درب ماشین لباسشویی کامل بسته نشود و یا آن که سوییچ دچار مشکل شود، تایمر نتواند کار کند. پس در اولین قدم برای رفع مشکل کار نکردن تایمر باید سوییچ در را بررسی کنید.

برای این کار، دوشاخه‌ی ماشین لباسشویی را از برق خارج کنید. سپس سوییچ را از سیم‌هایی که به آن متصل است جدا کرده و با استفاده از مولتی‌متر بررسی کنید و ببینید که آیا برق در سوییچ جریان می‌یابد یا نه. در صورت خرابی سوییچ، باید آن را تعویض کنید.

بررسی پمپ تخلیه

قطعه‌ی دیگری که باید بررسی کنید پمپ تخلیه است. در ماشین‌های لباسشویی، پمپ تخلیه باید پس از انجام شستشو دیگ را تخلیه کند. در صورتی که دیگ تخلیه نشود، یکی از مراحل کار ماشین لباسشویی مختل شده و طبیعتاً کارِ ماشین لباسشویی به مرحله‌ی بعد نمی‌رسد.

بررسی شیر آب ورودی

قطعه‌ی دیگری که بررسی آن لازم است شیر آب ورودی است. از طریق شیر آب ورودی است که آب سرد و همچنین گرم ماشین لباسشویی جهت آبگیری و شستشوی البسه تأمین می‌گردد. بنابراین در صورت خرابی آن، ممکن است یکی از مراحل ماشین لباسشویی اجرا نشوند و ماشین لباسشویی از کار خود باز بماند.

برای بررسی شیر آب ورودی، موارد زیر را چک کنید:

  • مطمئن شوید که شیلنگ آب ورودی مسدود نشده است.
  • اطمینان حاصل کنید که فیلترهای شیر آب تمیز هستند.
  • شیر ورودی از دو یا بیش‌تر مارپیچ برخوردار است. این مارپیچ‌ها نیز باید چک شوند.

بررسی دکمه‌ی تایمر

فارغ از موارد فوق، ممکن است مشکل کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی، از دکمه‌ی تایمر باشد. این دکمه با شفت تایمر اتصال دارد، اما گاه ممکن است به هر دلیلی اتصال این دکمه با شفت تایمر قطع شود و نتواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد. بنابراین باید دکمه را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

بررسی موتور تایمر

در آخر آن که باید موتور تایمر را نیز چک کنید. با مولتی متر امتحان کنید و ببینید که آیا برق به موتور تایمر می‌رسد یا نه. در صورت خرابی موتور تایمر، نیاز به تعویض آن است.

تعمیر ماشین لباسشویی در منزل
تایمر ماشین لباسشویی

۳- آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که ماشین لباسشویی صدا و لرزش زیادی دارد

صدا و لرزش زیاد از آن مشکلاتی است که در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی بروز می‌کند. برای رفع این مشکل، نخستین موردی که باید چک کنید تراز بودن ماشین لباسشویی است. در صورتی که ماشین لباسشویی تراز نباشد، هم صدا افزایش می‌یابد، هم لرزش زیاد می‌شود و هم آن که قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند.

برای مطالعه‌ی اختصاصی در ارتباط با صدای ماشین لباسشویی روی لینک کلیک کنید: رفع صدای زیاد ماشین لباسشویی

تعمیر ماشین لباسشویی در منزل
تعمیرات ماشین لباسشویی در صورتی که ماشین لباسشویی صدا و لرزش زیادی دارد

بررسی بلبرینگ‌های دیگ

مورد دیگر، بلبرینگ‌های دیگ است. در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب شوند صدا و لرزش ماشین لباسشویی زیاد می‌شود. بنابراین باید بلبرینگ‌ها را نیز چک کنید. برای این کار، باید تسمه‌ی ماشین لباسشویی را از پولی بزرگ موتور جدا کنید. پس از این کار پولی را با دست حرکت دهید. اگر بلبرینگ‌ها خراب شده باشند، حرکت پولی با صدای زیادی همراه خواهد بود.

بررسی پمپ تخلیه

صدای زیاد ماشین لباسشویی گاه به سبب مشکل در پمپ تخلیه است. در بالا گفته شد که وظیفه‌ی پمپ تخلیه، تخلیه‌ی آب دیگ پس از شستشو است. برای آن که چک کنید که صدای ماشین لباسشویی به خاطر پمپ است یا نه، می‌توانید پنل جلویی ماشین لباسشویی را بردارید و پس از آن ماشین را روشن کنید. در این وضعیت، اگر مشکل صدای زیاد ماشین لباسشویی از پمپ باشد صدای زیادی از پمپ خواهید شنید. در صورتی که صدا از پمپ بود، باید پروانه‌ی پمپ را بررسی کنید.

ممکن است پروانه‌ی پمپ شکسته باشد، یا آن که چیزی در آن گیر کرده باشد. برای بررسی پروانه پمپ، برق ماشین لباسشویی را قطع کرده و سیم پمپ را نیز از آن جدا کنید. پمپ را بیرون آورده و پروانه را چک کنید. اگر پروانه مشکلی نداشت، ممکن است موتور پمپ با مشکل مواجه شده باشد.

در ماشین‌های لباسشویی دایرکت درایو، موتور نه از تسمه که از یک کوپلینگ برخوردار است. وظیفه‌ی این کوپلینگ این است که قدرت موتور را به جعبه دنده منتقل کند. کوپلینگ از دو قطعه‌ی پلاستیکی سه شاخه تشکیل شده که میان این دو قطعه یک کوپلینگ پلاستیکی وجود دارد. در صورتی که مدتی طولانی از استفاده از ماشین لباسشویی بگذرد، کوپلینگ به تدریج فرسوده شده و ممکن است از سه شاخه‌ها صداهای زیادی به گوش رسد. ضمناً در صورتی که کوپلینگ نتواند کار خود را انجام دهد نیز صدای زیادی بیرون خواهد آمد. بنابراین یکی از مواردی که باید برای رفع مشکل صدا و لرزش زیاد ماشین لباسشویی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد کوپلینگ است.

به نظر می‌رسد در صورت خرابی کوپلینگ، بهتر باشد کار را به متخصص بسپارید.

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

در آخر آن که گاه به سبب آن که لباس‌هایی که در ماشین ریخته شده بیش‌تر از ظرفیت ماشین هستند، صدا و لرزش زیادی در ماشین به وجود می‌آید. در کل همیشه باید سه چهارم ظرفیت ماشین لباسشویی را پر کنید و به هیچ عنوان بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی، در آن لباس قرار ندهید.

۴- آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود

در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل تا کنون به ۳ مورد از اصلی‌ترین مشکلات ماشین‌های لباسشویی پرداخته‌ایم و سعی بر آن داشته‌ایم که به صورت جامع و البته ساده و مختصر به چگونگیِ رفع آن مشکلات بپردازیم. اکنون در همان راستا، به مشکل چهارم می‌پردازیم که چیزی نیست جز باز نشدن درب ماشین لباسشویی.

تعمیر ماشین لباسشویی در منزل
تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود

بررسی قفل درب

نخستین موردی که پس از باز نشدن درب ماشین لباسشویی باید بررسی کنید قفل درب است. نقش و وظیفه‌ی این قفل این است که اجازه ندهد که به هنگام فعالیت ماشین لباسشویی، بتوان درب ماشین لباسشویی را باز کرد. اما در صورتی که این قفل، که از آن با نام قفل داخلی نیز نام می‌برند، دچار مشکل شود امکان آن که حتی پس از انجام شستشو نیز نتوان در را باز کرد وجود دارد. در صورتی که مشکل از این قفل باشد، می‌توانید از ضامن دستی جهت غیر فعال کردن آن استفاده کنید.

این ضامن معمولاً یا در زیر قفل وجود دارد و یا آن که آن را در درون توزیع کننده‌ی ماده‌ی شوینده قرار می‌دهند. ضامن را پیدا کنید و پس از باز کردن درب، حتماً اقدام به تعویض قفل داخلی نمایید.

بررسی قلاب قفل

مورد دیگری که می‌تواند در باز نشدن درب ماشین لباسشویی نقش داشته باشد، قلاب قفل است. یک قلاب در ماشین لباسشویی وجود دارد که به قفل متصل است و در صورت خرابی آن ممکن است درب باز نشود. قلابی که با قفل درگیر است را پیدا کرده و در صورت فرسودگی آن، اقدام به تعویض‌اش کنید.

۵- آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که آب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود

مشکل دیگری که در ماشین‌های لباسشویی کم دیده نمی‌شود، عدم تخلیه آب است. در بالا گفته شد که پمپ تخلیه وظیفه‌ی تخلیه‌ی آب دیگ پس از شسشتو را دارد. پس در وهله‌ی اول باید همین پمپ تخلیه را بررسی کنید.

تعمیر ماشین لباسشویی در منزل
تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که آب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود

قطعه‌ی دیگری که ممکن است در عدم تخلیه آب توسط ماشین لباسشویی نقش داشته باشد، هیدرواستات است. آن را نیز بررسی کنید. این قطعه، حتی اگر خراب نباشد نیز ممکن است موجب عدم تخلیه آب شود، آن هم به این دلیل که به درستی تنظیم نشده باشد. روی این قطعه یک پیچ برای تنظیم آن وجود دارد. سعی کنید هیدرواستات را به نحوی تنظیم کنید که آب درون مخزن تا تنظیم سطح آب درون مخزن نیز به نحوی صحیح انجام شود.

۶- آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل در صورتی که آب درون مخزن گرم نمی‌شود

آخرین مشکلی که در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل به آن می‌پردازیم، گرم نشدن آب ماشین لباسشویی است. اولین موردی که باید در این وضعیت مورد ارزیابی قرار گیرد، ترموستات است. در صورت خرابی ترموستات به هیچ عنوان آب درون مخزن گرم نمی‌شود. اما گاه ترموستات خراب نیست، بلکه صرفاً تنظیم نیست. بنابراین باید ابتدا تنظیم بودن ترموستات بررسی شود و پس از آن به خرابی آن دقت شود. در صورتی که در ترموستات ایرادی به وجود آمده باشد، بایستی مورد تعویض قرار گیرد.

قطعه‌ی دیگری که خرابی آن در گرم نشدن ماشین لباسشویی نقش دارد، المنت است. در صورتی که المنت دچار ایراد شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

چنان چه نه المنت و نه ترموستات مشکلی نداشتند، دو قطعه‌ی زیر را بررسی کنید:

  • سیم رابط تایمر و المنت
  • پلاتین تایمر

سخن پایانی

تلاش شد که در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل به مهم‌ترین مشکلاتی که می‌توانند در ماشین‌های لباسشویی بروز کنند پرداخته شود. اگر این موارد نتوانستند به کمک شما در تعمیر ماشین لباسشویی بیایند، می‌توانید از خدمات تعمیرات ماشین لباسشویی در منزل استادکار استفاده کنید.

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. احمد خانپور می گوید

    بسیار عالی ازتوضیح موارد تعمیرات

  2. احمد خانپور می گوید

    سلام تایمر ماشین.لباسشویی خراب شد بدین صورت آبگیری میکند وتخلیه هم میگند ولی موتور نمی چرخد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =